Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Liona

Liona

23-02-2009 om 08:30

Cadeau schoonouders

Ik ben momenteel zwanger van mijn tweede kindje. Voor mijn eerste kindje hebben mijn schoonouders ons gevraagd wat wij graag zouden willen hebben. Zo hebben wij van hen o.a. een maxi-cosi gekregen en nog een paar dingen die we echt nodig hadden en erg blij mee waren.

Nu bij de tweede zwangerschap kwam ik er achter dat mijn schoonmoeder aan mijn man heeft voorgesteld om een zgn. "groeirekening" te openen voor
de kleine. Mijn man maakte de opmerking dat "dat misschien wel een leuk idee is".

Ik zelf vind het helemaal geen leuk cadeau. We hebben als ouders zelf al een groeirekening geopend voor ons eerste kindje en willen dat ook voor de tweede doen. Ik vind het eigenlijk helemaal geen leuk kraamcadeau; zo'n rekening.

Nu heb ik mijn schoonouders echter nergens meer over gehoord. Ik ben bang dat ze de opmerking van mijn man ter harte hebben genomen en voor dit cadeau gaan.

Ik was best een beetje kwaad op mijn man omdat ik het in de eerste plaats al geen leuk cadeau vind en omdat ik vind dat hij dat best even met mij had kunnen overleggen (en dat ook tegen zijn moeder had kunnen zeggen).

Aan de andere kant vind ik dat je een "gegeven paard ook weer niet in de bek moet kijken". Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Gewoon laten gaan, of manlief toch met zijn ouders laten praten hierover. Ik kan namelijk een boel dingen bedenken die we nodig hebben en leuk zijn als kraamcadeautje.

We hebben al voorzichtig dingen geopperd die we echt nodig hebben, maar ze reageren er totaal niet op. Ik vrees dat het toch de groeirekening gaat worden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

23-02-2009 om 08:37

Toch zeggen...

Hoi,

Misschien toch even aankaarten op de manier zoals je hier deed? Dus iets zeggen in de trant van 'sorry, maar ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken, maar we vinden een groeirekening eigenlijk niet zo'n leuk kraamcadeau'. We zouden deze rekening sowieso zelf al openen omdat we dit voor de oudste ook hebben gedaan en zouden van opa en oma juist graag iets tastbaars willen krijgen (en dan wat suggesties doen)
Voorzichtig opperen werkt hier niet, dat heb je al geprobeerd, dus dan maar even duidelijk aankaarten.

Succes
Maxime

Liona

Liona

23-02-2009 om 08:54

Maximem

Nou, dat is het 'm nu juist. Ik heb aangegeven dat we bijv. nog een badje nodig hadden en een boxkleed, maar ze reageren er totaal niet op. Ik maakte dus zelf op dat ze zich vasthouden aan dat groeirekening cadeau.
Maarre.....dat mag mijn man dan fijn aan hun vertellen dan, want het is ook tussen hem en zijn ouders gegaan.

ishtar

ishtar

23-02-2009 om 09:10

Probeer het eens te gooien op 'gelijkheid'

die buggy en maxicosi ed houdt je oudste niks aan 'over' Je jongste houdt daarentegen wel een 'lekker centje' over aan een groeirekening. (er even vanuitgaand dat jullie dat gewoon ook zelf voor je kind doen) Is dat misschien een redenatie waar je schoonouders gevoelig voor zijn?
En als je niet zelf een rekening gaat openen draai je het om. Koop jij zelf voor je baby wat jij nu eigenlijk van je schoonouders zou willen krijgen, en laat je hun die rekening openen. Resultaat is dan hetzelfde, alleen de gevers zijn omgedraaid.

Liona

Liona

23-02-2009 om 09:31

Reactie

Kan zij hoor dat ze denken dat ik en een badje wil en een groeirekening. Mijn man mag het gewoon oplossen met zijn ouders.

Ik denk dat het idee van "omdraaien" niet zo'n goeie is. De groeirekening die wij geopend hebben voor onze eerste, daar storten wij maandelijks een X-bedrag op. Mijn schoonouders hebben nog nooit iets op de rekening van onze eerste gestort (hebben ook voor hem nooit een groeirekening geopend). Hij kreeg wel met oud en nieuw dan 20 euro in zijn handje wat wij dan weer op zijn rekening stortten. Meer is het niet.

Ik zou het heel raar vinden als ze dat nu ineens voor hun tweede kleinkind wel periodiek zouden gaan sparen vanaf de geboorte terwijl ze dat voor onze oudste nooit hebben gedaan (die wordt dan bijna 4 jaar als de kleine beboren is). Ik denk ook eerder dat ze een X bedrag bij de geboorte gaan overmaken op die rekening (equivalent van een cadeau wat ze in gedachten hebben) en dan ook steeds aan het einde van elk jaar 20 euro, zoals ze ook naar onze oudste doen.

Wij openenen als ouders toch ook weer een rekening voor onze tweede zoals we ook voor onze eerste hebben gedaan.

Voor wat betreft die maxi-cosi, hebben wij het verkocht (omdat we dachten dat hij toch de enig kind zou blijven) en het bedrag op de rekening van onze oudste gezet zodat hij er dus wel wat aan over houdt van zijn opa en oma. Dat vonden ze ook prima hoor.

Rekening

Och, als schoonouders nou graag een rekening openen, dan zou ik dat niet zo erg vinden. Zou er verschil ontstaan omdat schoonouders wél op rekening van het ene kind zouden storten, en niet op rekening van de ander, dan zou je kunnen overwegen om de helft van die storting over te hevelen naar de rekening van het oudste kind. Dan is het toch eerlijk verdeeld.

Ik zou geen ruzie/confrontatie aangaan over iets wat gegeven wordt, maar dat ligt ook vast aan mijn calvinistische opvoeding

liora

liora

23-02-2009 om 12:33

Herkenbaar

Hoi Liona,

Onze nicks lijken op elkaar en ik herken die cadeau-situatie ook wel... Verder houdt de vergelijking op hoor.
Ik ben nu zwanger van de tweede (nog een overeenkomst!). Mijn vader en zijn (nogal gierige) vrouw zeiden vorige keer een week voordat ik uitgerekend was dat ze graag een cadeau wilde geven. Maar toen had ik natuurlijk alles al in huis.
Dus dit keer heb ik aangegeven dat als ze iets willen geven, ze het beter nu al kunnen zeggen. Niks meer gehoord. Ik vind dat ook zo naar!
Maar goed, ik zou in dit geval ook gewoon zeggen dat je een groeirekening niet leuk vindt en liever een xx wil. Niks met op gelijkheid gooien en zo. Dat jullie iets liever willen lijkt me argument genoeg!

Succes ermee! Ben eigenlijk wel benieuwd wat andere mensen zoal van hun ouders krijgen! Ik open wel een nieuw draadje.

Liora

Maylise

Maylise

23-02-2009 om 13:24

Tja

Ik verbaas me hier op het forum wel vaker over de neiging om anderen voor te gaan schrijven wat ze cadeau moeten geven. Ik zou sowieso nergens om vragen. Als iemand mij expliciet vraagt ok maar anders niet. Ik vind een cadeau geen verplichting en vind het als ontvanger sowieso heel leuk dat iemand aan mij gedacht heeft.

Overigens begrijp ik wel dat dit cadeau idee misschien niet het leukste is. Ik hou zelf ook niet van geld als cadeau (niet om te geven en niet om te krijgen). Wil je er echt wat van zeggen zou ik het inderdaad je man laten doen.

Maylise

Liona

Liona

23-02-2009 om 18:54

Maylise

Ik vraag ook nergens om en ik vind ook zeker niet dat een cadeau een verplichting moet zijn. Ik zal ook zeker de laatste zijn om anderen te gaan vertellen wat ze moeten geven. In dit geval werd het aan mijn man gevraagd.

Hij gaat overigens met zijn ouders praten en hen uitleggen dat het wellicht niet zo handig is om een groeirrekening te openen als het puur om een eenmalig bedrag gaat (dat is alleen maar zonde als je er vervolgens niets meer mee doet en maar op die rekening laat staan), terwijl wij als ouders ook nog eens een groeirekening gaan openen. Als ze dan toch perse een bedrag willen storten dan maar op de rekening die wij openen want wij storten er maandelijks ook nog een X bedrag op.

Belachelijk

ik snap werkelijk niets van jouw reactie. Geld is geld, als ze graag willen sparen dan is dat toch geweldig. Het is niet voor jou, het is voor hun kleinkind.

MaximeM

MaximeM

23-02-2009 om 19:59

2 groeirekeningen, dat hoeft toch niet?

Hoi,

Maar jullie kunnen toch ook gewoon doorsparen op de groeirekening die opa en oma openen? Die komt op naam van het kind, dus dan hoef je zelf geen rekening te openen, dat zou ook een beetje dubbelop zijn natuurlijk. Vraag het ze dan wel bij dezelfde bank te doen als je oudste, dat is dan wel zo overzichtelijk.
(zo heeft oma het hier ook bij de kinderen gedaan, wij kregen de mapjes en de bankafschriftjes gewoon hier thuis)

Maxime

Jesse_1

Jesse_1

23-02-2009 om 20:50

Huh?

De schoonouders van Liona VRAGEN wat ze hun a.s. kleinkind kunnen geven. Man zegt in een opwelling dat het misschien een idee is om een groeirekening te openen, even niet erbij nadenkende dat ze dat zelf al gaan doen voor hun kind.
Niet gek toch om dan nog even tegen schoonouders te zeggen dat het bij nader inzien toch niet zo'n goed idee is, en dat het een beter idee is om ofwel te storten op deze groeirekening ofwel één van de andere geschikte cadeau's te geven die Liona bedacht heeft?
Jesse

Ik vind...

...een rekening met geld een veel beter cadeau dan een maxicosi waar je maar een paar maanden in zit en waar je als kind verder geen besef van hebt.

Maar goed, jij vindt het geen leuk cadeau.
Je man en zijn ouders wel, want je man zei tegen zijn ouders dat het een goed idee was. Ik zou helemaal niets met schoonouders bespreken, maar wel met je man. Als hij een rekening wel een goed idee vindt en jij niet, dan ligt daar het probleem.

Liona

Liona

24-02-2009 om 07:37

Even te snel....

Even alles op een rijtje: mijn schoonmoeder vroeg aan mijn man of zo'n groeirekening niet een leuk idee is en mijn man heeft toen in een opwelling gezegd dat dat misschien ook wel leuk is, meer niet. Hij heeft er verder niet meer bij stilgestaan terwijl het voor mijn schoonmoeder een uitgemaakte zaak is.

Mijn man vind het ook niet zo handig als wij namelijk ook een groeirekening voor de kleine openen (die rekening die mijn schoonouders willen openen, willen zij namelijk zelf beheren en daar zit 'm het ook een beetje). Verder sparen mijn schoonouders verder niet en gaat het dus puur om een eenmalig bedrag. Dus zo'n groeirekening daarvoor speciaal openen vind ik dan gewoon zonde. Met de inflatie erbij blijft er weinig van het bedrag over na 18 jaar....

En wat iemand al zei over de maxi-cosi. Het is wel zo dat een kind daar geen besef van heeft, maar we hebben deze dan ook verkocht en het geld daarvan op de groeirekening gestort van onze eerste. Heeft hij er zo dubbel profijt van. Ik vind het wel makkelijk geredeneerd zo.

En hier

Bij de eerste:
Van mijn ouders een voorfietszitje voor op de fiets (en een jaar later kreeg ik ook een achterzitje, omdat ik echt niet met het voorzitje kon fietsen). Van mijn schoonouders een gegraveerd bestekje en een mooi setje kleertjes.

Bij de tweede:
Van mijn ouders... ik zou het echt niet meer weten. Van mijn schoonouders een gegraveerd bestekje en een mooi setje kleertjes.

Bij de derde/vierde (tweeling):
Van mijn ouders een extra kinderstoel. Van mijn schoonouders voor beide kinderen een gegraveerd bestekje en een mooi setje kleertjes.

Maar het belangrijkste was dat ze met een grote lach op hun gezicht hun kleinkind kwamen bewonderen.

zon

zon

24-02-2009 om 09:21

Wat wij kregen

hebben van mijn ouders bij alle drie een trip trap stoel gekregen en daarnaast hebben ze voor alle drie een rekening geopend waar ze per kind 10 euro per maand op sparen. Ik vind dit wel leuk. Wij sparen zelf voor de studie van de kinderen of iets anders belangrijks maar het geld dat mijn ouders voor de kids sparen, sparen ze echt voor als de kinderen bijvoorbeeld een nieuwe fiets nodig hebben als ze naar de middelbare school gaan, of een computer en wij daar op dat moment niet zo veel geld voor hebben en anders loopt het geld lekker door tot ze bijvoorbeeld op kamers gaan.
Van mijn schoonouders kregen we bij de eerste een kinderwagen, bij de tweede geld voor de nieuwe babykamer, en bij de derde een nieuwe box omdat de oude het helaas had begeven.

MaximeM

MaximeM

24-02-2009 om 10:02

Oh zo

hmm ja, het is inderdaad een beetje vreemd dat zij dan het beheer over die rekening willen houden. Klopt ook niet met jullie oudste natuurlijk. En zeker niet als je daar maar eenmalig iets op stort. Wij kregen ongevraagd ooit ook eens zo'n rekening van een oom die bij de bank werkt.... stond iets van 50 euro op en daar bleef het bij (oom hoefde wat mij betreft ook niets te storten hoor, maar we hádden al een kinderrekening en ik ga niet 2 rekeningen bijhouden)
Nee ik zou rap aan je man zeggen dat hij even zijn ouders belt en zegt dat het gewoon niet handig is zó'n rekening, zeker niet in hun beheer. Maar hij moet het echt duidelijk zeggen want je schoonouders zijn denk ik echt in de veronderstelling dat dit een goed idee is. En dan moet je gewoon duidelijk zijn, "pa en ma, we hebben ons bedacht, we willen GEEN rekening" Hier een lijstje met een aantal andere leuke suggesties ☺ ( mijn ouders zouden blij zijn met een lijstje met ideeen, want het is bij hen op die leeftijd ineens of ze niet meer kunnen/durven beslissen wat een ander, zeker met kinderen, leuk vindt/nodig heeft)

Maxime

Je krijgt iets

je krijgt iets van een ander wat helemaal niet vanzelfsprekend is.

Het is geld voor je kind, geld is geld. Als jij een maxicosi had willen hebben dan heb je pech, koop je dat ding lekker zelf of vraag je dat aan iemand anders.

Nogmaals, ik snap er geen zak van en hou helemaal niet van geneuzel over dingen die je krijgt en niet wil omdat je iets anders wil.

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 11:08

Grote lach (ot)

Ja, die was er hier ook! En nog steeds trouwens voor de kleinkinderen! (van zowel mijn ouders als schoonvader). Enorm fijn!

Jesse_1

Jesse_1

24-02-2009 om 11:48

Manda

Als de schoonouders bij de geboorte op de stoep hadden gestaan met de groeirekening, dan aanvaard je het natuurlijk in (grote) dank.
Als ze van te voren vragen (!) of je het een goed idee vindt, mag je daar best een onderbouwde mening over hebben. Ik denk dat met name bij grootouders/geboorte kleinkind ze graag iets geven wat echt gewenst is.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

24-02-2009 om 11:48

Mijn punt dus

het gaat niet 'zomaar om iets van iemand krijgen'. Voor veel grootouders is de geboorte van een kleinkind erg bijzonder!

Alles mag

ach laat die mensen lekker in hun waarde en laat ze geven wat ze bedacht hebben, of dat nu wel of niet zo is besproken of weet ik wat. Zij hebben het zelf verzonnen, laat ze dat dan gewoon geven. Ik heb niet de indruk dat het zo'n open vraag was 'vinden jullie het een goed idee ?' bovendien gaat het hier om de schoonouders waarvan de zoon zegt dat dat idd een goed idee is. En dan moet de schoondochter er weer wat over te mekkeren hebben, laat gaan, laat gaan !

Geld is altijd gewenst, het is namelijk voor het kind, kan hij/zij er later iets van kopen, rijbewijs etc.

Liona

Liona

24-02-2009 om 19:01

Manda rijn

Ik vind je opmerking tamelijk sarcastisch overkomen hoor.

Het punt is niet dat ze geen geld mogen geven, maar stort het dan op een rekening die wij als ouders toch openen (zoals we ook voor onze eerste hebben gedaan). Wij sparen daar maandelijks op en dan groeit het ook nog.
Waarom nou een rekening openen waarop je dan eenmalig een bedrag stort waar verder niets mee gedaan wordt? Dat is toch zonde? Van groei kun je niet spreken, want ze sparen verder niet. Met de inflatie is het bedrag tegen de tijd dat de tweede erover kan beschikken niets meer waard. Laat staan er een rijbewijs van te bekostigen.....Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling van oma en opa.

Ik mekker dus helemaal niet, ik zeg alleen dat het niet praktisch is en zelfs zonde. Wat je in je laatste zin meldt is zeker waar, maar investeer het dan wel zo dat je kleinkind er daadwerkelijk wat aan heeft.
Op deze manier verstoft het bedrag alleen maar en heeft kindlief er helemaal niets meer aan tegen de tijd dat het geld kan opnemen.

Laat ze lekker

...geven wat ze willen. Ik kan hier echt niet bij hoor. Ik krijg kromme tenen van de control-toon ook. Volkomen met Manda Rijn eens
Jonne

het is dan wel jouw buik en jouw zwangerschap maar je baart een individu, met een eigen relatie met de opa's en oma's. En sommige dingen zijn misschien wel onhandig of niet efficient etc maar tja is het echt zo belangrijk om je daar als opperhoofd mee te bemoeien ?

Overigens ben ik niet zo sarcastisch geweest vind ik. Je vraagt om meningen en die geef ik. Het is de sop niet waard.

Liona

Liona

25-02-2009 om 09:59

Nee

Wat heeft het baren van een individu nu helemaal te maken met een eigen relatie met opa's en oma's???
Je blaast de dingen nu vreselijk op en haalt er van alles en nog wat bij om deze discussie in een heel andere wending te geven zodat jij je negativiteit weer rijkelijk kunt ventileren. Dat pleziertje gun ik je niet.
Blijft on topic of reageer gewoon niet als het je zo dwars zit. Jouw mening wordt helemaal niet gevraagd, dat besluit je namelijk helemaal zelf, geheel vrijwillig. Aan dat vreselijke negatieve gedoe doe ik niet mee.

liora

liora

25-02-2009 om 11:20

Maar manda

Hoi Manda,

Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat een cadeau voor een kleinkind in mijn geval ook de relatie uitdrukt die mijn moeder met mij heeft.
Mijn moeder was bijvoorbeeld beduidend enthousiaster over mijn eerste en vindt deze tweede een onverantwoorde keuze. Dit zal zich uiteindelijk hoop ik niet uiten in een slechtere relatie tussen haar en kind twee, maar ze is veel minder betrokken bij de hele zwangerschap en ook het cadeau is veel kleiner.
Misschien vind jij dit geneuzel omdat jij geen mensen in je omgeving hebt, die afkeuring uiten in cadeaus. Maar ik ken het dus wel.
Het 'geneuzel' gaat dus in feite niet om de cadeaus, maar om de emotie die door de gever ermee wordt uitgedrukt. Althans in mijn geval.

Liora

Ok ik probeer het nog een keer

en wat heb je er nu zelf aan dan ? Je voelt jezelf alleen maar rot. Die relatie met je ouders of schoonouders, of dat wat zij er allemaal van vinden daar verander je ook weinig aan, doet alleen maar pijn.

Wat ik al zei, laat gaan laat gaan. IK vind mijn benadering op deze vraag - en ja ik geef mijn mening - niet negatief, ik vind juist dat dit een positieve kijk op de zaak is. Frustreer je niet, je kan er ook voor kiezen om het minder belangrijk te vinden dan kost het je ook geen negatieve energie.

Precies liora

het gaat helemaal niet om het kado het gaat om de gedachte die de gever er wel of niet erbij heeft en omdat dat je dwars zit erger je je aan het kado of de manier waarom het uitgekozen wordt.

Niet doen zeg ik. Wat ik zeg is heel simpel: wat heb je er zelf aan om daar de confrontatie voor op te zoeken ?

Het wordt pas werkelijk een probleem voor jou - als moeder - als straks er onderscheid gemaakt worden waar de kinderen bewust van zijn. Dus dat de 1e een veel duurder kado krijgt dan de ander en dat dat telkens zo gaat. DAN pas heeft het zin om die confrontatie aan te gaan en haarfijn uit te leggen hoe je er over denkt en welke concequenties er aan vast zitten als de 1e wordt voorgetrokken en dat dus duidelijk kenbaar en voelbaar is.

Tot die tijd, kan je mijn inziens beter het laten gaan, eerst maar eens kijken hoe dat zich straks ontwikkeld.

Liona

Liona

25-02-2009 om 13:12

Manda rijn

Je haalt er nu een hele gedachtengang bij die wel erg zwaar is hoor.
Ik zou dan ook nog een confrontatie opzoeken? Zo zwaar ligt het bij mij helemaal niet hoor.

Mijn schoonmoeder vond het wellicht een leuk idee en wij vinden het achteraf toch niet zo'n handig idee. Dat mogen we dan toch wel aangeven?

Dat doet toch helemaal niets af aan de mate van betrokkenheid van mijn schoonouders of de mate waarin mijn kind een relatie gaat krijgen? (wat Liora verteld vind ik dan wel heel erg om te lezen hoor dat zij dat dus wel herkent).

Ik kan veel zeggen over mijn schoonmoeder, maar niet dat zij er de persoon naar is om duidelijk onderscheidt te maken tussen kleinkinderen. Zo zie ik haar idee over de groeirekening ook helemaal niet (alsof dat minder zou zijn).

Jo Hanna

Jo Hanna

25-02-2009 om 23:09

Belangrijk wie 'm opent?

Waarom kunnen jullie niet maandelijks sparen op de rekening die schoonouders openen? Dan open je toch gewoon geen eigen rekening? Of zeg ik nou iets heel naiefs?
Groet, Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.