Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

euro

euro

28-01-2016 om 16:26

contactloos betalen

Ik wilde net bij het kruidvat contactloos betalen. Hoewel het apparaat het wel leek te kunnen, kon het toch niet. "Gelukkig maar, want ik vertrouw het voor geen meter", zei het kassameisje. Ik mompelde wat en toen werd het oude mannetje achter mij bijna agressief: "Doet u maar nonchalant maar ze lopen zo achter je aan en halen je pas leeg. Daarom heb ik dit" en hij laat een bijna kistje zien die hij om zijn pas heeft. De pas is zeker 1 cm dik en ook 1 cm breder en langer en kan dus niet meer in een gewoneportemonnee. Ik zeg nog iets van dat dat allemaal wel mee zal vallen maar de man voegt nog op bitse toon toe: "Ik heb u gewaarschuwd"
Mijn nuchtere ik denkt dan dat dit niet zo snel gaat gebeuren (naar wie wordt het dan overgemaakt? ze moeten wel bijna bovenop je staan wil dat gebeuren etc) maar toch knaagt het. Dus, beschermen jullie je contactloos betalen pas, geloven jullie die man of is dat oudemannetjesachterdocht of is het gewoon veilig met een "naakte" pas?


Maaike

Maaike

28-01-2016 om 16:31

max 25 euro

Je kan voor max 25 euro betalen, dus in 1 keer leegtrekken lukt niet. Moeten ze bovendien wel over zo'n apparaat beschikken en daarmee is gelijk hun bankrekening bekend. Of ermee voor veel euro's elders spullen kopen, maar wel voor max 25 euro per transactie.

Ik weet verder niet of er ook een maximum zit aan het aantal transacties per ontvanger per dag.

Een kistje om je pasje zal kwaadwillenden niet tegenhouden lijkt mij.

Angela67

Angela67

28-01-2016 om 16:32

welk risico bedoel je euro?

er zijn meerdere risico's, dus welke veiligheid bedoel jij?
gr Angela

Hanne.

Hanne.

28-01-2016 om 16:33

geblokkeerd

Ik heb de optie contactloos betalen meteen weer uit laten zetten.

Heb geen enkele behoefte aan meer opties dan contant of via pin en wil ook geen extra risico toevoegen.

Egel

Egel

28-01-2016 om 16:49

ik begrijp het niet

Eerlijk gezegd begrijp ik het niet. Het lijkt me helemaal niet veilig maar het staat automatisch aan.
Een deel van ons dorp (het niet-parkeergarage-deel) heeft parkeerautomaten waar je alleen nog maar contactloos kunt betalen dus als ik die optie uitzet, kan ik daar dan niet meer parkeren (ik ga gelukkig meestal op de fiets maar ik wil wel graag dat het mogelijk is.

Noet

Noet

28-01-2016 om 17:03

Egel

nog lang niet iedereen heeft een contactloos betalen pas, lekkere besluitvorming in jullie woonplaats dan.

V@@s

V@@s

28-01-2016 om 17:05

is juist veel veiliger

Bij ouderwets pinnen kan mijn pincode afgekeken worden. Als mijn bankpas vervolgens wordt gestolen kan men zelfs bij mijn spaargeld. Bij contactloos betalen is het risico veel beperkter.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 17:19

V@@S

Maar ik gebruikte daar vroeger dus gewoon de chipknip voor en dát vond ik dan weer veiliger dan contactloos betalen.

piz

piz

28-01-2016 om 17:45

hoesje

je hebt speciale hoesjes om om je pas te doen, anders zou ik nooit de optie overwegen. Pas in het nieuws dat er eel degelijk misbruik vsn gemaakt was.

V@@s

V@@s

28-01-2016 om 18:12

chipknip

De chipknip was hier altijd leeg als ik hem nodig had. Contactloos betalen is veel gemakkelijker. Zelfs de consumentenbond is positief:
http://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/Extra/mobiel-en-contactloos-betalen/

Ben ook erg benieuwd in welk nieuws Piz is tegengekomen dat er misbruik van gemaakt is. Voor criminelen is namelijk een pasje stelen, pincode achterhalen en de rekening en de spaarrekening leegtrekken veel lucratiever.

euro

euro

28-01-2016 om 18:52

reactie

Met veiligheid bedoel ik dat mensen geen gebruik kunnen maken van jouw pas zonder jouw toestemming, Angela67
Ik zie absoluut de voordelen van contactloos betalen, bjvoorbeeld bij betaald parkeren, zoals hier al genoemd. Net als V@@s had ik problemen met mijn chipknip. Er stond altijd net niet genoeg op mijn chipknip of een oplaadpunt was ver weg.
Piz, ik heb zitten zoeken op google maar ik kom juist geen groot nieuws tegen over mibruik. Ik kwam alleen een waarschuwing voor een poging tot phishing. De rabobank zou alle passen binnen 2 weken vervangen omdat op grote schaal misbruik gemaakt zou worden van contactloos betalen en je moest dan een link aan klikken waar je je gegevens in moet vullen (phishing)en dan komt alles goed. Ik ben dus ook benieuwd wat en waar je wat gevonden hebt.
Ik heb besloten om gewoon de kaart bij mijn andere pasjes te bewaren, zolang er geen verhalen komen over misbruik maken van de mogelijkheid. Ik ben het wel eens met de consumentenbond over pincode afkijken. Voor mijn ouders zou het ook wel handig zijn. Vergeten ze nooit meer de pincode tot 25 euro.

Nastia

Nastia

28-01-2016 om 19:30

Mwah..

Ik maak me niet zo'n zorgen om die risico's. Je moet behoorlijk dicht bij me komen om m'n pasje leeg te trekken (zit in 'n binnenvak in m'n tas in 'n overvolle portemonnee) en zelfs als dat al lukt kan dat voor maximaal 25 euro. Lijkt mij niet de moeite...

Ik betaal dagelijks contactloos.

En Euro, je moet wel af en toe je pincode ingeven, namelijk als je betalingen (die je sinds de vorige keer dat je je pincode hebt ingevoerd hebt gedaan) boven de 50 euro uitkomen.

piz

piz

28-01-2016 om 22:41

weet niet of het oud nieuws is

http://webwereld.nl/security/46046-credit-cards-met-rfid-chip-draadloos-geskimd

https://www.security.nl/posting/420099#posting420414

je hebt blijkbaar van die rfid beschermhoesjes die dat uitlezen zo goed als onmogelijk maken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-01-2016 om 08:43

Ideaal

Ik heb al eens geprobeerd wat er gebeurt als je 25,05 wil betalen, of op een dag eerst 8 euro en daarna 18. Dan doet hij het niet dus die beveiliging werkt goed. Ik vind het dus een ideale manier voor het betalen van kleine bedragen.

Paddington

Paddington

29-01-2016 om 09:14

Naar mijn

weten kunnen ze maximaal 50,- van je afhandig maken, want dan moet je jouw pincode gaan invoeren.

Natuurlijk kan er misbruik van gemaakt worden. Dat is met alles. Je moet altijd blijven opletten.

Puck

Puck

29-01-2016 om 11:26

hoesje

Onze bank adviseert om een hoesje om je pasje te doen zodat uitlezen onmogelijk wordt, verstrekken ze ook gratis. En Paddington: 25 euro is t maximum.
Ik vind het wel een prettige manier van betalen, alleen soms lastig om te zien bij welke apparaten het wel of niet kan. En als t dan kan: waar moet je je pas voor houden, voorkant, zijkant??? Zo lekker uniform allemaal...

Paddington

Paddington

29-01-2016 om 11:34

25,- is het maximum in een keer

betalen. Maar volgens mij is 50,- het maximum van alle betalingen achterelkaar die je met contactloos betalen doet voordat er weer gevraagd wordt om een pincode.

Misschien is dat per bank verschillend?

Puck

Puck

29-01-2016 om 23:16

dat zou kunnen paddington

Oke, dat is nieuw voor me, ik heb geen idee of dat klopt wat jij zegt, is me nog nooit overkomen hihi. Zal dan 50 euro binnen een bepaalde tijdsperiode moeten zijn.

Thursday Next

Thursday Next

29-01-2016 om 23:46

tja

ik kan het nog niet met mijn pas en ben ook nog niet echt van plan het te gaan gebruiken maar kan me wel voorstellen dat het handig is.
En ja er schuilen vast ook wel gevaren in. Maar dat is ook zo bij de pincode.
Ik zie veel mensen daar ook onzorgvuldig mee omgaan. Vandaag ook weer iemand voor me bij de supermarkt die schuin naast het pinapparaat met uitgestrekte arm zijn code intoetste. Ik probeer me er altijd van bewust te zijn dat mensen kunnen meekijken (gewoon of via spiegels) en hou de hand waarmee ik geen knopjes indruk boven het cijferpaneel.

Anoniem

Anoniem

07-02-2016 om 19:49

Los?

Doe hem nooit los in uw zak of tas of zo, als ze uw pincode hebben, en ze hebben een draagbare pinapparaat die uw gewoon kan aanvragen, dan kunnen ze uw pas volledig leeg halen door hem stiekem langs uw tas of jaszak of zo te halen, en dan uw pincode en een willekeurig bedrag, bijvoorbeeld 1000€ in te typen

Nimbo

Nimbo

07-02-2016 om 20:01

het schijnt te helpen

Als je aluminiumfolie om je pas en/of je portemonnee doet.

Mussie

Mussie

07-02-2016 om 20:06

Pasjeshouder

Volgens mij zit het nog niet op mijn pasjes maar ik heb al sinds een half jaar zo'n handig hoesje waar je je pasjes inschuift en die je er dan uit kan klikken. Ze kunnen er ook niet uitvallen, en ze zijn dus beschermd. Veel kleiner dan een gewone portemonnee, ik vind het erg handig. Ik zou niet anders meer willen. Er is niet veel ruimte voor contant geld maar dat heb ik toch bijna nooit meer bij me.

Caesar

Caesar

07-02-2016 om 20:46

Folie

Ja, en dan gelijk een hoedje van aluminium folie op je hoofd. Ben je helemaal goed beschermd.

Hahaha

Wel heel milieuonvriendelijk hoor, aluminiumfolie. Neem dan gelijk een helm.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-02-2016 om 23:25

Glazen piramide

Volgens mij is een glazen piramide een heel goed alternatief voor het milieubelastende aluhoedje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 09:34

Een vergiet?

Volgens mij kan dat ook.

Niet zo positief

Vaas, ik weet niet meer wanneer jij voor het laatst die positieve tekst van de consumentenbond hebt gelezen en of deze tekst - die er dus nu wel staat - er toen al in stond.

"Het kan (theoretisch) gebeuren dat je voor hogere bedragen dan €50 slachtoffer wordt van contactloos zakkenrollen. Bekijk de video hoe dit werkt en lees het blog met tips om dit te voorkomen.
De Consumentenbond vindt dat banken het maximumbedrag voor contactloos betalen moeten limiteren op €50."

De video laat zien dat de theoretisch genoemde mogelijkheid ook in de praktijk gebracht kan worden.

Nimbo, laat je niet koeieneren. Je suggestie is volkomen juist.
Ik gebruik contactloos betalen bij de tolwegen. Daar heb ik een apparaatje voor (dat overigens op grote afstand wordt afgelezen.) Er is een speciaal hersluitbaar plastic zakje met aluminium coating bij geleverd. Daar gaat ie in als we geen tol hoeven betalen.

Ja, ik heb ook zo'n portemonneetje waar de pasjes in schuiven en beschermd zijn tegen uitlezen.
Los daarvan is het compact en kan het in je broekzak zonder dat de pasjes ombuigen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 11:19

Was niet op Nimbo

Want die tip ken ik ook wel.
En ik heb ook de reactie van de consumentenbond vernomen.

Ik geloof meteen dat ze mijn rekening leg kunnen trekken als ze een mijn pincode hebben en op 4 cm afstand van mijn pasje weten te komen met zo'n uitleesapparaat. Ik acht de kans op het optreden van die combi echter niet zo heel erg groot en bovendien hebben banken aangeven in dat soort gevallen de schade te vergoeden.

euro

euro

08-02-2016 om 12:26

theoretisch

Theoretisch is het mogelijk, praktisch lijkt het mij erg lastig. Zolang er nog geen gevallen van skimmen bekend zijn via de tas of broekzak, bewaar ik mijn pas gewoon in de portemonnee. Mijn pincode scherm ik altijd af.

vingerhoedje

Ik begreep van het verhaal van de consumentenbond dat de pincode wordt gefotografeerd op de pinautomaat die je net hebt gebruikt. Met warmtebeeld.
Geen aluhoedje, maar een vingerhoedje dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 13:43

Ja dat heb ik ook gehoord

Dat lijkt mij een doeltreffende oplossing.
Even met je hand over het toetsenbord wrijven helpt echter ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.