Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

diepvriesvis, kan dat ook lekker?

Laatst bij Lidl een zak gekocht met grote moten diepvrieskabeljauw. Gerecht mee gemaakt, en helaas, de vis was droog en tamelijk smakeloos. En dat heb ik eigenlijk meestal met diepvriesvis, tenzij ik gepaneerde dingen heb als vissticks (ja, in huize Temet zijn wij nergens te goed voor; er liggen ook kipnuggets in de vriezer).

Diepvrieszalm gaat nog wel (maar mijn partner houdt niet van zalm) maar witvis uit de diepvries is bij mij altijd droog. Doe ik iets fout, of moet ik me er maar gewoon op instellen dat diepvriesvis gewoon droog is en blijft?
Overigens: van panga en tilapia vind ik de smaak niet lekker, dus die koop ik om die reden niet.

Iemand een goede tip?

Groeten,

Temet

Caesar

Caesar

25-01-2015 om 17:39

Nee

Beter geen diepvries vis kipen.
Vers is echt zoveel lekkerder. En met de moderne verpakking methodes kan je zelfs in de supermarkt redelijk verse vis krijgen.

Beertje37

Beertje37

25-01-2015 om 17:45

Verse vis zelf invriezen

Als je de vis vers koopt en dan zelf invriest blijft het wel goed. Dat doe ik bijvoorbeeld ook regelmatig met verse kabeljauw van Albert Heijn. Diepvries vis koop ik nooit, dat vind ik nooit lekker.

Katniss

Katniss

25-01-2015 om 18:02

Smoren

In een ovenschaaltje met een scheut witte wijn of roomsaus is het vaak wel lekker. Met gewoon bakken wordt het idd droog.

Moni

Moni

25-01-2015 om 18:07

Vorige week ook deze vis gemaakt

Ik heb er een Indisch gerecht van gemaakt. Ikan ritja ritja, vis in pittige tomatensaus.
Wat ook goed werkt is een wok/hapjespan nemen. Eerst groenten aanbakken, kruiden erdoor, vis in stukjes erbij doen en deksel erop. Zodra de vis gaar is, eten. Niet lang op het vuur laten staan.
Laatste voorbeeld: vis droogdeppen, kruiden, door bloem halen en bakken. Zo kort mogelijk.

Dit doe ik allemaal met kabeljauw, tilapia of pangasius uit de vriezer.

uitje erdoor

Behalve dan kabeljauw, dat staat op de lijst van mogelijke allergenen,bak ik witte vis in de koekenpan. Eerst een paar uitjes bakken en dan de vis, peper en zout en laurier erbij. Aan het eind leg ik vaak ook de reeds gekookte bietjes erbij in de pan om nog even 10 minuten mee te sudderen. Geen last van droogte gehad tot nu toe.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-01-2015 om 18:54

in de soep

Witte vis uit de diepvries doet het uitstekend in de soep. Of in een ovenschotel. Zowel soep als ovenschotel kunnen met alle restjes groente die je in huis hebt, kruiden en en (bijvoorbeeld) een blikje tomatenblokjes. Of kokosmelk, of sojaroom, of pesto. Lekker, simpel en goedkoop eten.

Pyn

Pyn

25-01-2015 om 19:25

Ja soep!

Toevallig net gegeten, heerlijke vissoep met die simpele blokken koolvis uit de vriezer.
Weet niet precies hoe Pynman het gemaakt heeft, maar het was een groentebouillon (zelf getrokken geloof ik van knolselderij, prei et cetera), en dan dunne schijfjes courgette, paprika en blokjes vis als vulling. Erg lekker en de vis was niet droog.

In de oven

Ik bak vis al lang niet meer in de pan. Ik doe olijfolie in een ovenschotel, kruiden op de vis, olijfolie eroverheen, en dan afhankelijk van de dikte 15 tot 25 minuten op 200 in de oven.

O ja

...met diepvriesvis, ja.

Caesar

Caesar

25-01-2015 om 21:24

Oven

In de oven is het best inderdaad. Maar dan wel graag met verse vis.

kwaliteitsverschil

Ik heb zelf in de foodsector gewerkt en kan je vertellen dat er gewoon kwaliteitsverschil is tussen vers en diepvries. De versprijzen liggen hoger dan de diepvriesprijzen dus de beste kwaliteit wordt vers verkocht. Mindere kwaliteit, dit kunnen ook kleinere filets zijn, worden diepvries verkocht. Of versproducten die tegen de datum lopen, worden omgepakt en als diepvries verkocht.

Als je er een wokgerecht van maakt met veel smaakmakers hoeft het geen probleem te zijn hoor, maar wil je het echt goed bereiden voor de smaak van de vis dan kun je echt beter vers kopen.

Mijn vraag is dan ook: als je goede vis wilt, waarom koop je diepvries?

Temet

Temet

25-01-2015 om 21:34 Topicstarter

Tja

Bakken doe ik eigenlijk niet (behalve die gepaneerde dingen dan), mijn laatste mislukking betrof een soort curry-achtig gerecht waar de vis in de saus is gegaard. Maar het resultaat was dus teleurstellend. In de soep gaat inderdaad nog wel, in kleine stukjes.

Maar inderdaad, het verschil met verse vis is wel erg groot. Nou ja, het is kennelijk niet anders. Het lijkt in elk geval niet aan mij te liggen, dat troost dan weer. Toch maar naar de visboer dan.

Groeten,

Temet

Lou

Lou

25-01-2015 om 22:00

Met brie

Vis in schaal, kruiden erop, dikke plakken brie erbovenop. In de oven. De brie gaat heel leuk een beetje half om de vis heen smelten. En ja, dan is het echt lekker. Mits je van brie houdt.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-01-2015 om 22:03

Vis moet je niet te lang koken/bakken

Een paar jaar geleden heb ik een (Spaans) artikel gekopieerd dat neerkwam op "vis bereiden voor dummies" want als long time vegetariër had ik geen flauw idee hoe dat moest. Te lang doorbakken blijkt funest, daar wordt de vis droog van. Niet bijvoorbeeld nog even laten doorsudderen omdat de groente nog niet gaar is. Kwestie van goede timing.

Moni

Moni

25-01-2015 om 22:44

Dat is mijn conclusie ook Brunette

Ik denk dat Temet de vis veel te lang laat garen.

En waarom geen verse vis?
Omdat je maar twee keer per week verse boodschappen doet
Omdat je een laag budget hebt voor eten en daar past verse vis niet in
Omdat diepvriesvis gewoon lekker kan zijn

Vis in een curry gaat prima. Doe de vis er pas bij als de curry helemaal klaar is. Daarna vis in stukjes erbij, deksel erop, vuur laag, en even wachten tot de vis gaar is. Ik snap niet hoe dat kan mislukken.

Temet

Temet

26-01-2015 om 09:55 Topicstarter

Moni

Ik snap het ook niet, maar het is toch echt zo. Ik heb precies gedaan wat jij ook aanbeveelt: curry gemaakt, daarna de vis erin tot die gaar is en ook niet langer en dat was het dan.

Kijk, het was best eetbaar, daar gaat het niet om, maar lekker - nee, dat nou ook weer niet echt.

Inderdaad koop ik niet vaak verse vis omdat ik maar tweemaal per week boodschappen doe. Vis van de visboer moet toch echt wel dezelfde dag de pan in, en dat komt ook niet altijd uit.

Groeten,

Temet

Alle verse vis in de supermarkt is bevroren geweest.
Alleen als de dagverse vis is niet bevroren geweest, maar die vind je bij de echte viszaak.
Dus je kunt bij de supermarkt beter bevroren vis kopen en dan ontdooien als je die wil gebruiken.
Ik doe de vis meestal bevroren in de oven.

Hyacint schreef op 10-03-2024 om 19:09:

Alle verse vis in de supermarkt is bevroren geweest.
Alleen als de dagverse vis is niet bevroren geweest, maar die vind je bij de echte viszaak.
Dus je kunt bij de supermarkt beter bevroren vis kopen en dan ontdooien als je die wil gebruiken.
Ik doe de vis meestal bevroren in de oven.

Bericht van 9 jaar geleden ... 🙈

Haha leuk om al die oude nicks te lezen!

Persoonlijk koop ik bijna nooit diepvriesvis omdat ik het gewoon niet zo lekker vind. Misschien kun je eens proberen om het anders te bereiden, bijvoorbeeld in de oven, misschien wordt het dan wel minder droog😉

Ik hou van diepvries vis, vooral als je het ergens doorheen doet, dan proef je er ook minder van!

Toen ik nog een arme student was kocht ik vaak koolvis (denk dat dat toen de goedkoopste diepvries vis was) (los van vissticks) En die kookte in dan ik bouillon en vervolgens rijst met mosterdsaus (bechamelsaus met een eetlepel grove mosterd erin) en nog een groente erbij (bijv. iets van broccoli) dat was altijd erg lekker zo. 
Hmm ga ik binnenkort weer eens een keertje maken.

Koolvis is de beste keus voor vis omdat bij het vangen er niet zoveel grondverstoring is en ook omdat de koolvispopulatie snel hersteld

Pollack-Pollachius-pollachius.jpg.webp

Ik googlede even na wat Bolmieke net schreef en vraag me nu dan af waarom kabeljauw zoveel bekender en populairder is dan koolvis. (tenminste ik denk dat kabeljauw populairder in nederland is dan koolvis, of heb ik dat mis)
Dit stond er op internet:
Het visvlees van koolvis is iets zachter, droger en donkerder dan dan van kabeljauw. Koolvis valt bij het bakken in de pan minder snel uit elkaar dan kabeljauw. De theorie zegt: ‘hoe vaster de vis, des te smakelijker hij is.’ Verse koolvis heeft zelfs een intensere smaak dan kabeljauw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.