Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

een vraagje voor de rokers: is er ook biologische etc tabak?

Ik rook niet en heb dat ook nooit gedaan dus moet met mijn vraag bij de rokende mede-forummers zijn.
Op dit moment wordt overal biologisch, biologisch-dynamisch, slaafvrij, locaal, eerlijk, en weet ik wat al niet eten en drinken aangeboden. Lokaal geteelde karbonaadjes van biologische varkentjes, artisanaal gebrande koffie van een boerencollectiefje uit Ethiopië, dat werk. Jullie kennen het wel.

En toen vroeg ik me af: hoe zit dat met tabak? Is daar ook een alternatieve beweging in? Kleinschalig geproduceerde biologische shag etc? Nooit wat van gehoord of gezien, maar zoals gezegd, ik ben geen roker dus dit bevindt zich ook buiten mijn blikveld.

Willen de verantwoorde tiepjes hun vingers niet aan dit soort dingen branden? Er zijn toch genoeg hipsterachtigen die roken, voor zover ik dat kan zien. Dus ik vraag me af hoe dat nou zit.

Groeten,

Temet


Ja Temet

http://www.p-plus.nl/nieuws/Lucky-Strike-biologisch-sigaret

Vond ik met google. Denk inderdaad dat niet veel mensen dat weten omdat er geen reclame gemaakt kan worden.

En de vraag is of het aanslaat voor 30 cent meer per pakje. En het is een initiatief van de fabrikant. Vooruitlopend op regelgeving tegen de toegevoegde stoffen en om hun goede gezicht te laten zien en regelgeving juist te voorkomen.

Thomas

Thomas

25-08-2015 om 18:42

Hahahahaha

Ik vind het idee geweldig! Maar ik denk dat zelfs de hipsters wel doorhebben dat biologische tabak zo'n ontzettende gotspe is dat ze zich er niet aan wagen.

Thomas

Thomas

25-08-2015 om 18:44

Het bestaat dus

Ik vraag me af of je er dan ook biologische longkanker van krijgt die je alleen met homeopatische middelen kunt bestrijden.

Nou best origineel

Mooi cadeautje van Sinterklaas voor een vegetarisch biologische roker.

Tanja

Tanja

25-08-2015 om 21:07

beter voor milieu

Ik ken het niet, maar de verbouwing van die tabak is vast ook minder belastend voor het milieu. Dat zou een reden kunnen zijn om het te kopen.

Marije

Marije

25-08-2015 om 21:13

Bij ons

Bij ons in de straat waren mensen die op kleine schaal en biologisch wiet teelden. Dat werd niet gewaardeerd en de politie heeft het opgehaald.

bieb63

bieb63

25-08-2015 om 21:33

haha marije, dat is een goeie. Terug naar de topic:

Ik denk dat omdat sigaretten/shag al zo mega duur zijn, rokers niet op nog meer kosten zitten te wachten. En verder: als je aan biologisch/verantwoord/fair traid denkt, dan denk je 'in het gezonde', dus die link zullen mensen (rokers) niet zo snel leggen vermoed ik.

Shag

Scheelt weer filters die niet bepaald biologisch afbreekbaar zijn.

skik

Caesar

Caesar

25-08-2015 om 21:52

Bieb63

Een bekende valkuil.
Wat heeft biologisch/verantwoord/fair trade met gezond te maken?

bieb63

bieb63

25-08-2015 om 23:41

Ceasar

Niks misschien. Maar desalnietemin zal iemand die sigaretten koopt niet op dar moment in de biologische e.d 'stand' staan. Amders dan wanneer diegene voor het groente of vlees schap staat. Verder is roken sowieso mega duur, dus niet HET moment om voor NOG duurder te gaan. Lijkt mij.

bieb63

bieb63

25-08-2015 om 23:42

Pffff

En traid is natuurlijk trade.... Pfff excuus

Thomas

Thomas

25-08-2015 om 23:51

Caesar

Biologisch/fair trade en 'dat andere woord kan ik niet eens uitspreken' heeft niks met gezond te maken, maar die associatie hebben mensen die dat kopen en propageren wel.

Caesar

Caesar

26-08-2015 om 12:27

Thomas

Niet allemaal hoor, ik koop geregeld biologisch producten, maar nooit omdat het gezond(er) zou zijn.

Caesar

Caesar

26-08-2015 om 12:30

Bieb63

Waarom zou iemand die sigaretten koopt niet in de biologische stand kunnen staan? En iemand die vlees koopt wel? Er bestaat ook biologische wijn. En dat verkoopt best goed.

bieb63

bieb63

26-08-2015 om 13:35

Caesar

Ik denk dat omdat ik dat denk..... Maar zonder gekheid: ik denk dat omdat roken een verslaving is. Wellicht is het anders als het gaat om iemand die af en toe een goede sigaar rookt en dat best biologisch of fair trade zou willen hebben. Net zoals iemand die af en toe (of dagelijks bij het eten) een goed glas wijn drinkt. Daar zou ik me het wel bij kunnen voorstellen. Maar niet bij iemand die verslaafd is aan sigaretten of shag. In feite baalt diegene al enorm dat hij/zij enorme bedragen 'moet' uitgeven aan z'n verslaving die zeer ongezond is. Ik denk niet dat je in die hoedanigheid nóg meer wilt betalen omdat het biologisch zou zijn. Ik denk dat je dan meer bezig bent met het bewustzijn dat je door dat roken heel ongezond bezig bent en dat je meer behoefte hebt (en er zelfs misschien iets meer voor zou willen betalen) als er sigaretten op de markt komen die om welke reden dan ook minder ongezond voor JEZELF zijn. Dat denk ik.

bieb63

bieb63

26-08-2015 om 13:40

aanvulling

Misschien zou je het zelfs zo kunnen beredeneren: Mensen die biologisch, verantwoord, fair trade kopen zijn vaak mensen die heel bewust daarmee bezig zijn. En ik denk dat die mensen eerder in staat zijn om niet te roken, ofwel allang gestopt zijn (niet zozeer dat enkele sigaartje, maar meerdere sigaretten per dag). M.a.w. ik denk dat daar minder rookverslaafden onder scharen. Denk ik.

Caesar

Caesar

26-08-2015 om 14:22

Nou Bieb

Dat zijn wel heel erg veel aannames op een hoop....

bieb63

bieb63

26-08-2015 om 16:59

weet ik caesar

Of beter gezegd: het zijn geen aannames, maar het zijn 'ik denk het' berichtjes. En mijn logica. Dat is uiteraard niet perse waarheid.
Maar het zou interessant zijn als rokers (degenen die dagelijks meerdere sigaretten/shag roken) hun visie geven hierover.
Los daarvan en los van wat ik hierboven gezegd heb te denken, nog wat overpeinzingen:
- waarom biologische sigaretten? Het is net zo slecht voor je eigen gezondheid. Een voordeel is dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (bijvoorbeeld) en dat dat niet in het grondwater komt (bijvoorbeeld). Maar als roker, al rook je buiten, vervuil je zelf (rook, ook buiten, afval enz).
- Fair trade. Oké, daar kan ik me nog iets bij voorstellen als je roker bent.
- 'Verantwoord'. Tja, wat is verantwoord? Past volgens mij sowieso niet in het plaatje 'roken'.

Charis

Charis

27-08-2015 om 10:04

Fair trade

Ik zie een markt voor fair trade heroïne, crack en gbh. Kom op, 'biologische tabak' is idd een contradictio in termininis.

En er hebben nog geen rokers gereageerd toch? Ten minste, ik hoop dat jij inmiddels een ex-roker bent Skik?

Temet

Temet

27-08-2015 om 10:15 Topicstarter

Charis

Niks contradictio in terminis. Biologisch slaat uitsluitend op de teeltwijze: zonder, of met minder bestrijdingsmiddelen. Voor de gezondheid van de consument maakt dat allemaal niks uit, maar de biologische teler stelt ook altijd dat het zoveel beter is voor de natuur. En dat zou dan toch ook voor rokers een argument kunnen zijn. Dus ja, het is slecht voor je gezondheid, maar dan is de biologische variant altijd nog minder schadelijk voor de omgeving, dat idee. Maar kennelijk slaat dat argument onvoldoende aan om er een serieus marktaandeel aan over te houden.

Groeten,

Temet

https://ocbio.wordpress.com/tabac-bio/

Bij mijn berg om de hoek zijn tabakskwekers die zich voorstaan op hun tabac bio.

Precies

"Biologisch slaat uitsluitend op de teeltwijze: zonder, of met minder bestrijdingsmiddelen."
Zo is dat.

Biologisch is een mix van mode en economische noodzaak. Bij ons zijn de meeste bedrijven gemengde bedrijven met verschillende agrarische producten en beesten.
Wie biologische varkens wil verkopen moet biologisch voer geven en wie biologisch wil kweken moet omringd zijn door gifvrije percelen.

Zo komt er vanzelf biologische tabak.

Los daarvan is tabak een natuurproduct. Net als druiven. Waar drank van gemaakt wordt.

Noet

Noet

27-08-2015 om 10:43

biologisch is niet een andere samenstelling

Een pot biologische mayonaise is nog net zo ongezond als een pot reguliere mayonaise.
Een biologische appel is net zo gezond als een niet biologische.
Zelfs de smaak is het zelfde, alleen worden in de biologische landbouw vaak andere rassen gebruikt die resistenter zijn en dat beinvloed de smaak wel.

Biologische tabak is dus een prima mogelijkheid. Ik zie een gat in de markt.

fair trade

Zoals Temet al uitlegt gaat het bij biologische producten over de wijze waarop ze geteeld worden. Fair trade gaat over eerlijke handel en de prijs die aan boeren betaald wordt. Dat kan ook prima gaan voor ongezonde producten. http://www.tabakado.nl/campo

bieb63

bieb63

27-08-2015 om 22:13

Dus?

Je denkt echt dat daar een markt voor is? Nou, ik niet. Prima wat mij betreft als tabak biologisch wordt geteeld. Maar daar hangt een prijskaartje aan (overigens net als voor groente en vlees). Ik denk dat de roker die (ondanks het roken) zich wel bewust is van het belang van biologisch telen, zijn 'verantwoording' daarin neemt mbt groente/fruit en vlees. Voor z'n tabak zie ik dat niet zo (is al zo duur). Maar wie ben ik.

Andere prioriteiten

Dames, verwar de kwalificatie 'bio' niet met 'gezond'.

Dat is niet zomaar hetzelfde.

Ik ben nooit meer een fanatiekere rokersgroep tegengekomen dan de macrobioten op en rond de Warmonderhof. Gomasio over de maaltijd gestrooid, dertig keer kauwen en tussendoor heel veel roken.
Alles roken trouwens. Alles proberen ook.

Die mensen denken dat roken gezond is.

Rudolf Steiner heeft nooit iets gezegd over het verband tussen roken en kanker, dus is het er niet.
Rokende anti prikkers.
Die mensen hebben andere prioriteiten.

Ja, ik denk dat er markt is voor bio-tabac.
Vanuit de producent (zonder gif produceren is op de lange termijn goedkoper), maar zeker ook voor de niche markt van consumenten die denken dat alles waar bio op staat synoniem is aan gezond.

Verantwoorder dan bio

Bukshag,net als in de oorlog. Recyclen. Lucky strikes heb ik ooit zelf gerookt vanwege die ludieke naam. Ik ben 25 jaar geleden gestopt, maar af en toe kijk ik ook nog eens hoeveel een pakje kost. Als ik toen een potje had aangelegd, had ik nu van het bespaarde geld een jacht kunnen kopen.

bieb63

bieb63

28-08-2015 om 14:03

Ik weet niet hoor Miriam

Bio is zeker geen synoniem van gezond. Alhoewel iets eten waar geen bestrijdingsmiddelen op/in zitten c.q. geen beesten volgespoten met antibiotica m.i. gezonder is. Maar goed, het heeft vooral met respect voor dier en milieu te maken.

Hoe dan ook: ik denk niet dat er (anno 2015) veel mensen zijn die zullen denken dat bio-tabak gezonder is, laat staan gezond. Ze zullen bestaan, vast, maar die markt zal veel te klein zijn. En vooralsnog is bio altijd duurder, dus dat zal voor biologisch geteelde tabak ook zo zijn. Dus dat mensen nog meer willen betalen voor hun pakje sigaretten, nee, dat denk ik niet, of het is een kleine groep (mensen met een ruime portemonaie).

Alleen als de overheid ivm het stimuleren van biologische teelt, biologische tabak goedkoper maakt (minder accijns), zal dat zeker gretig aftrek vinden. Maar dat zal absoluut nooit gebeuren.

Noet

Noet

28-08-2015 om 15:11

bieb

in europa worden beesten niet volgespoten met antibiotica! Dat mag in Amerika, maar dat vlees mag niet naar europa getransporteerd worden.
Die controle is behoorlijk streng want het beschermt ook de europeesche markt voor consumptievlees. Als een koe antibiotica krijgt mag de melk niet eens gebruikt worden. Elke melktank wordt voor het de melkwagen in gaat getest op antibiotica.

bieb63

bieb63

28-08-2015 om 16:52

Noet

Oké het zal, ik heb daar verder geen verstand van. Laten we het dan houden bij gewassen (waar tabak ook onder valt), waar geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Ik denk niet dat een roker zich daar nou erg druk over zou maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.