Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geerdien

Geerdien

02-02-2016 om 18:09

geen plastic tasje ok- maar bij de slager?


Kinne

Kinne

09-02-2016 om 20:19

Werk in winkel

Kan echt het verschil merken met 2015 toen we nog gratis tasjes meegaven. Zelf stopte ik het overigens nooit zomaar in een tas, vroeg altijd: "gaat het zo mee ?".

Ik denk dat ik sinds de maatregel ruim geschat 15 tasjes heb verkocht. Terwijl vorig jaar ik met gemak dat aantal in 2 uurtjes meegaf. Namelijk een groot gedeelte vsn de klanten antwoorde op mijn vraag: nee, graag een tasje.

Bij ons in de winkel scheelt het aanzienlijk.

Half a twin

Half a twin

09-02-2016 om 21:18

oeps vergeten

Vandaag een idioot drukke dag, 8.15 kinderen op de fiets, ik schiet in mijn jas/damestas maar was even vergeten dat ik het zakje uit jaszak rechts gisteren had gebruikt en gesloopt. Naar de markt op de fiets, fietstassen vol met groente en fruit voor een week, aardappelen, kaas en vis en toen had ik 4 losse broden in een broodzak maar die kon niet aan mijn stuur hangen.
Toch maar een tasje gekocht, want ik moest langs huis om te lossen en dan door naar de fysio.
Gelijk mijn jaszak weer gevuld nu met 2 zakjes want ik heb er nog genoeg.

Geerdien

Geerdien

09-02-2016 om 21:48

explosie

wauw wat een reacties! Was m'n topic hier helemaal vergeten en kom net weer eventjes langs.
Ik heb geen 10 cent over voor zo'n flubber tasje (eerder een flinterdun zakje) van de slager. En het vlees zo in mijn (stoffen) tas vind ik vies. Als 't gaat lekken kan m'n stoffen tas in de 'plastic soep'
Bovendien gooi ik plastic zakken niet weg, ik gebruik ze als pedaalemmer zak. Heb nooit apart een rol plastic pedaalemmerzakken hoeven kopen. Zal ik binnenkort wel moeten gaan gebeuren ben ik bang.
Haha, de tip plastic zakjes van de rol te halen bij de super en dan door naar de slager vind ik wel grappig! Maar die zakjes zijn dus echt niet herbruikbaar.

Geerdien

De zakjes van de groente afdeling bedoel je?
Die vind ik wel herbruikbaar. Voor heel veel dingen, zoals ik al schreef. Er kan een vleesbakje in, of een bakje Chinees eten, latere boodschappen zoals losse tomaten, ik had er zelfs laatst 4 lege bierflesjes en twee lege jampotjes in gedaan om statiegeld op te halen, en het kan ook altijd nog om een zadel of met plastic afval erin naar de plastic container.

zebra

zebra

10-02-2016 om 11:23

meestal zelf een tas(je) mee

als ik naar de winkel ga. Alleen op de markt bij de groente/fruitboer laat ik mijn boodschappen nog wel eens in een plastic tasje stoppen (sinaasappels, appels). Bij de bakker en slager zit het vaak verpakt in een soort papier en dan gaat het zo mijn fietstas in.

Angela67

Angela67

13-04-2016 om 11:20

update 13 april

http://www.nu.nl/lifestyle/4244568/helft-minder-plastic-tasjes-uitgedeeld-mkb-sinds-verbod.html

Kleine ondernemers en winkeliers delen zo'n 50 procent minder plastic tasjes uit sinds die niet meer gratis mogen worden weggegeven.
Dat blijkt zondag uit een inventaris van RTL Z.

Tassenproducent API-Caropack zegt zeker de helft minder tasjes te verkopen, maar ziet wel een stijging in de verkoop van andersoortige draagtassen.

Ketens
Bij grote winkelketens is de daling volgens de inventaris nog groter, bleek vorige maand uit een rondgang door de NOS. Bij Hema waas het aantal tasjes dat wordt uitgegeven met 80 procent afgenomen en ook bij C&A (65 procent), Gall en Gall (70 procent) en de Kruidvat (60 procent) was de daling aanzienlijk.

Sinds 1 januari is het verboden om plastic tasjes gratis uit te delen, en zijn consumenten verplicht te betalen.

Geldt niet voor onverpakte levensmiddelen

heb ik me laten vertellen. En even googlen bewijst dat het klopt. De slager heeft ongelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/inhoud/verbod-op-gratis-plastic-tassen

Ik ben van goede wil hoor, maar niet zo georganiseerd dat ik er aan zou denken een rol pedaalemmerzakjes mee te nemen voor een impulsaankoop als ik langs een turkse slager fiets. Bij iets dat kan lekken wil ik gewoon zo'n dun wit zakje voordat ik het in mijn rugzak of fietstas stop.

rol plastic tasjes

Ik koop nu minder plastic tasjes in de supermarkt maar heb een rol plastic tasjes gekocht voor in de pedaalemmer die we voor afval gebruiken. Vestzak broekzak dus.
Ik koop nu wel eerder plastic tasjes bij de Aldi of de Action want die zijn goedkoper, dan doe ik de rest van de boodschappen daarbij, en ik neem een steviger tas mee of loop wat vaker met losse spullen naar mijn fietstas.

Geerdien

Geerdien

14-04-2016 om 12:07

slager

Bedankt Kenfan, want hoewel ik alle reacties op prijs stel hoor, bedoelde ik echt het tasje bij de SLAGER. Het topic dwaalde een beetje af, maar met jouw link ben ik nu in ieder geval overtuigd. (nu nog de slager!)

Half a twin

Half a twin

14-04-2016 om 12:37

Leuk om deze update te lezen

Klein negatief geluidje.
Onze plaatselijke Hema is een beetje doorgeslagen in het niet meegeven van verpakkingsmateriaal. Als je een theepot koopt moet je soebatten om wat vloepapier te krijgen om hem te beschermen tegen breuk. Buiten stond mijn fiets met fietstassen, helemaal leeg dus de pot kon lekker schuiven en rammelen.

Hortensia

Hortensia

14-04-2016 om 13:07

ik vind het wat vaag worden

Ik kom niet vaak op de markt omdat ik op marktdag andere afspraken heb, maar deze week viel die uit.

Bij de ene kraam kreeg je geen plastic tasje, zoals dat "hoort" tegenwoordig. Maar toen ik bij de groentekraam een aantal tuinboonpeulen en twee minneola's wilde, werden die gewoon in een plastic tasje gedaan, geen plastic of papieren zak maar een tasje waar je elders voor moest betalen. Terwijl ik nota bene al klaar stond met mijn Zeeman-recycletas

Ik lig er niet wakker van, hoor, maar het viel wel op

Geerdien

Geerdien

14-04-2016 om 15:45

hortensia

Kenfan heeft juist een handige link genoemd in haar bericht #98, daar staat precies in welke uitzonderingen er zijn oa voor los fruit!

Hortensia

Hortensia

14-04-2016 om 19:39

Geertien

Die had ik over het hoofd gezien! Ik snap 'm nu.

Actie groot succes

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4282561/2016/04/15/Verbod-op-gratis-tasje-groot-succes.dhtml

Ik had het niet verwacht maar de actie, geen onbetaalde plastic tasjes meer om het gebruik af te remmen, lijkt groot succes te krijgen. Met een verklaring.

"Ja-zeggen
Dalm denkt dat het verschil in gedrag vooral voortkomt uit een veranderde vraagstelling. "Mensen houden van ja-zeggen. Als iemand vraagt 'Wilt u er een tasje bij?' dan zullen de meeste mensen dit bevestigend beantwoorden. Maar nu vragen winkeliers: gaat het zo mee? En dan is het antwoord nog steeds: ja, hoor."

Triva

Triva

15-04-2016 om 09:18

Hmm

ik had niet anders verwacht dan dat dit een 'succes' zou worden. Als je boodschappen gaat doen vertrek je toch ook niet zonder tas, krat of doos van huis? Het is gewoon even wennen maar ik dacht dat dat wel goed zou komen en voila. Ik begreep ook echt die eerste reacties niet van (oh ik neem nooit een tasje mee en dat ga ik ook niet doen of altijd vergeten). Het is gewoon een leerervaring en iedereen kan leren dus als je een paar keer gevraagd bent of het zo mee gaat en dat lukt niet dan stop je bij thuiskomst wel een tasje in je tas

Hortensia

Hortensia

15-04-2016 om 09:53

Triva

"Het is gewoon een leerervaring en iedereen kan leren dus als je een paar keer gevraagd bent of het zo mee gaat en dat lukt niet dan stop je bij thuiskomst wel een tasje in je tas "

Zo simpel is het

Er zijn ergere problemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.