Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 14:43

Help ik moet met de trein

Morgen moet ik naar Leiden, vlakbij het station dus ik dacht maar eens de trein te proberen en niet met de auto te gaan. Maar, gewoon een kaartje kopen kan niet meer bedenk ik me opeens. Ik moet eerst mijn ov-kaart geschikt maken voor de NS, en dan een berg geld opladen.
En dan, als ik bij de stationspoortjes in en weer uitcheck dan wordt automatisch het goede bedrag afgeschreven zoals in de bus? Maar hoe doet iemand die eerste klas wil reizen dat dan, of mensen met kortingskaarten? Dat weten die poortjes toch niet?
Het opladen van bussaldo op mijn kaart doe ik bij de plaatselijke sigaren/tijdschriftenboer, die heeft daarvoor een automaat staan. Kan ik daar ook terecht voor de trein of moet dat op het station?

Hanne.

Hanne.

16-04-2015 om 14:53

station

Je moet op het station je OV chipkaart geschikt maken voor gebruik bij de NS. Dat kan niet bij de sigarenboer om de hoek.

Bij het uitchecken wordt inderdaad meteen het goede bedrag afgerekend. De kaart 'weet' of je korting hebt 1e klas rijdt oid omdat je je kaart bij de NS hebt moeten laten activeren.

Overigens kan je ook een eenmalig kaartje uit de automaat halen (met geloof ik 1 euro toeslag) of je kan een e-ticket kopen
https://www.ns.nl/producten/s/retour

Angela67

Angela67

16-04-2015 om 14:54

electronisch kaartje kopen

digitaal kopen, thuis printen, scannen bij poortjes en gaan.
dacht ik tenminste .. .
ns.nl?
gr Angela

vlinder72

vlinder72

16-04-2015 om 14:56

e ticket

Je kan gewoon een kaartje kopen op de website van de NS. Hoef je ook niet in en uit te checken.

inderdaad e ticket

heb ik een tijdje ook gedaan. Dat ging prima. Bij poortjes moet je wel erop letten dat er een bepaald logo op staat.
In en uitchecken hoeft inderdaad niet.

Ook e-ticket

Als je maar weinig per trein reist is het inderdaad het makkelijkst om een e-ticket te kopen. Bij stations met poortjes (zoals volgens mij Leiden ook is) moet je je ticket dan voor zo'n scan houden dan gaat het poortje open.

Overigens heeft de Blokker op dit moment een actie met dagkaarten. Je zou ook kunnen kijken of dit een optie is: er zijn wel restricties w.b. de reistijden bijvoorbeeld (alleen in de daluren).

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 17:58

Yes!

E-ticket, dat is een goede oplossing! Eens even uitzoeken of ik die vanavond uit mijn printer krijg. Zo wordt een mens weer wat wijzer!

Noet

Noet

16-04-2015 om 18:00

en anders

gewoon een kaartje uit de automaat.

four

four

16-04-2015 om 18:32

maar als je al een OV-chipkaart hebt

Waarom zou je dan niet even de moeite doen om hem te activeren voor reizen bij de NS. Kost je een minuutje bij de NS kaartautomaat. http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/opladen--activeren/index.html

Ik vind een e-ticket alleen handig voor mensen die geen OV chipkaart hebben en zo incidenteel reizen dat het echt niet uit kan om er eentje aan te schaffen. Op steeds meer stations zijn de poortjes dicht, heb je een e-ticket dan ben je aangewezen op de poortjes die ook QR-codes kunnen scannen. Op kleinere stations is dat er vaak maar eentje (en als die stuk is, wat wel eens gebeurd heb je dus meteen een probleem).

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 18:43

Kaartje uit de automaat

Dat deed ik altijd, gewoon een dagretour maar dat kan toch niet meer? Want dat is het makkelijkste.
Four, ik ga maar af en toe met de trein, twee keer per jaar is al veel. Ik vind het vervelend om er tientallen euro's (want minimaal twintig plus je retourprijs) op te hebben staan die daar loos staan te zijn.

four

four

16-04-2015 om 18:50

precies aanvullen

Bij de NS automaat kun je je saldo precies tot 20 euro aanvullen. Als je wel regelmatig met de bus reist dan verbruik je dat saldo toch wel weer? Een kaartje bij de automaat kan trouwens nog steeds, maar dat is wel een euro duurder, dat geldt niet voor het e-ticket.

Ik vond het e-ticket handig toen de poortjes nog open waren. Sinds je op veel meer plaatsen het e-ticket ook moet scannen ben ik er niet zo blij meer mee.

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 18:51

Of......

Kun je treinsaldo op je kaart ook voor de bus gebruiken? Want met de bus ga ik wel regelmatig. Ik ging er eigenlijk van uit dat het twee gescheiden geldstromen op die kaart waren, maar als ik het met de bus ook op kan maken (daar hoeft maar vier euro basis te blijven staan) dan is het niet erg om er nu wat meer op te zetten.

four

four

16-04-2015 om 18:54

Het is 1 geldstroom, dus je kunt het bedrag gewoon opmaken met de bus. Dat maakt de kaart juist zo handig.

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 18:54

Ha four

We schreven tegelijk. Dat kan dus. Maar, aanvullen tot precies twintig euro is toch niet genoeg, je moet ook nog reizen en dan zit je gelijk al te laag.

Saldo kun je overal voor gebruiken

Dus als je je kaart op het station geschikt maakt voor treintegoed, dan kun je voortaan overal in- en uitchecken. Geen enkel probleem. Op de site van NS staat hie het werjt, dan kunnje je voorbreiden. Is maar eenmalig hoor.

Moni

Moni

16-04-2015 om 19:43

Je kunt ook automatisch laten aanvullen

Dan wordt je kaart altijd automatisch aangevuld tot het juiste saldo.
Maar voor NS is dat nog steeds 20 euro.
Een dagretour uit de automaat kan volgens mij niet meer. Wel een enkele reis. Maar dat weet ik niet zeker.

De kaarten bij de BLokker zijn 15 euro voor een hele dag in de daluren of in het weekend.

dagretourtje kan hoor!

Ik heb vanmorgen nog een enkeltje gekocht. In de automaat en afrekenen met de pin. Of je koopt een kaartje op de website. Geen stress op t station.

Vooraf regelen

Het is wel handig om het vooraf te regelen. Saldo er op zetten en geschikt maken voor de trein bij de automaat. Even uitproberen met de hekjes.
Ik ben toch een ervaren reiziger maar vorige week stond ik 's avonds op een perron waar beide automaten mijn betaalpas weigerden, er geen contant geld in kon, en ik dus niet op kon laden.
En nu is het zo dat ook al ga je dan direct naar de conducteur je nog steeds een boete van 35,- euro kunt krijgen. De conducteur raadde mij aan, er komt een kaartje met ritprijs en mogelijke boete in de bus, om in dat geval even met de klantenservice te bellen. De techniek kan nou eenmaal ook haperen.

Ik moet er nog steeds aan wennen, maar ik vind dat vergeleken met 30 jaar geleden veel dingen een enorm gedoe zijn geworden, en zeker in het openbaar vervoer.

Trijntje

Trijntje

16-04-2015 om 21:46

Gedoe

Ja, gedoe dat vind ik ook, het wordt er niet simpeler op. Dorry ik begrijp juist dat je met een e-ticket weer niet zomaar door alle poortjes kan dus dan kun je daar weer last van hebben. Ik ga morgen op tijd naar het station om op te laden en dan moet het goed komen.

Nastia

Nastia

16-04-2015 om 21:59

Don't panic

Etickets werken prima, ik heb nog nooit bij 'n poortje gestaan waar ik niet uitkwam. En ik gebruik regelmatig geprinte kaartjes (meestal leuke aanbiedingen voor lange reizen!). Je hoeft alleen maar te scannen als er echt een dicht poortje is, en de stations waar ik kom hebben die scanners staan. In geval van weigering staat er bij de poortjes (als het goed is) een hulp-zuil waarmee je de poort op afstand kunt laten openen. Veel stations hebben (nog) niet eens poortjes...

Maar je eigen chipkaart is natuurlijk wel handiger. Ik zou sowieso automatisch opladen aanzetten als je dat nog niet hebt, ook als je 'm verder alleen voor de bus gebruikt. Je hoeft hem dan alleen maar even NS-proof te maken. Dat doe je één keer en je kan jaren vooruit.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-04-2015 om 23:14

God wat een ellende

Maar er zijn dus nog steeds gewone treinkaartjes te koop waarvoor je van tevoren niets hoeft te regelen? Dus ik kan nog steeds naar het station en daar bij een loket of automaat terecht? Ik kom niet vaak genoeg in Nederland om zo'n OV-kaart aan te schaffen.

Brunette

Klopt brunette. Maar of n buitenlandse pinpas werkt weet ik niet.

Noet

Noet

16-04-2015 om 23:37

EU passen werken over het algemeen prima binnen de eu. Ik pin in elkgeval er vrolijk op los in de meeste eu landen waar ik kom. Veel handiger dan een creditcard.

Katniss

Katniss

17-04-2015 om 09:02

Eenmalig

Ik koop voor mezelf die enkele keer een los kaartje uit de automaat. Dan ben ik twee euro duurder uit voor het retour, maar dat liever dan 20 euro extra op een chipkaart storten. Dat heb ik voor mijn dochter wel gedaan, maar die kaart komt wel weer een keer leeg.
Ik ben van plan om volgende keer mijn eenmalige kaart 'alleen vandaag geldig' uit protest niet in- en uit te checken. Dat heb ik tot nu toe niet gedurfd, maar het is natuurlijk wel zot om bij het verlaten van de trein op zoek te moeten naar een uitcheckpaal, terwijl je dat veel te dure kaartje helemaal vooraf hebt betaald.

Noet

Noet

17-04-2015 om 09:17

Katniss

als je niet hoeft uit te checken en je hebt je kaartje niet nodig om een poortje te openen, waarom dan opzoek naar een paal?

Nastia

Nastia

17-04-2015 om 09:26

Zot?

Als jij je reis hebt gemaakt zonder in en uit te checken kan je kaartje daarna nóg een keer gebruiken op dezelfde dag... Goede reden voor de NS om je te verplichten in en uit te checken. Je betaalt trouwens maar 1 euro extra voor 'n retour, tenzij je op twee verschillende dagen reist. 'n e-ticket heeft die opslag niet.

En bijna iedereen die uit de trein stapt loopt naar 'n uitcheckpaal... ze zijn op de meeste stations moeilijk te missen.

Katniss

Katniss

17-04-2015 om 09:42

Nastia / Noet

Volgens mij betaal je (ook?) een euro per enkele reis. Soms ga ik vanaf een ander station terug, nou ja het is in ieder geval belachelijk duur in vergelijking met de auto.
Noet, ik ben een sukkeltje. Als ze zeggen dat het moet, doe ik dat

Nastia

Nastia

17-04-2015 om 11:30

Euro

Je betaalt 'n euro extra per kaartje. 'n Retour is anders dan twee enkele reizen (vanaf 'n ander station) Bij twee enkele reizen zou ik zeker e-tickets overwegen... of gewoon 'n OV-chipkaart, natuurlijk

Soms is het inderdaad voordeliger om met de auto te gaan (die moet je dan wel hebben staan), maar vaak genoeg wint de trein het. Zeker met kinderen <12 of als je reist met iemand met een kortingskaart. Voor langere reizen is het ook handig om even rond te shoppen: laatst nog het hele land door geweest (en weer terug, totaal bijna 500km) voor 18 euro, inclusief een belegd broodje en flesje sap... dat red ik met de auto niet

Trijntje

Trijntje

17-04-2015 om 21:48

Vlekkeloos

Dat ging prima vandaag. Mijn chipkaart met behulp van een vriendelijke NS-dame treinproof gemaakt en de rest ging vanzelf. Het saldo maak ik met de bus wel weer op.
Nastia dat zijn leuke aanbiedingen! Waar vind je die? Ik heb nog wel gekeken bij Blokker maar dan moet je voor vier uur de terugreis al inzetten en dat red ik niet.

four

four

17-04-2015 om 21:55

hier staan soms leuke aanbiedingen

http://www.spoordeelwinkel.nl/

(en bij de meeste aanbiedingen hoort gewoon een dagkaart, kun je dus ook heel ergens anders naar toe reizen)

Nastia

Nastia

17-04-2015 om 23:09

Inderdaad

Via de spoordeelwinkel. Dit was een speciale aanbieding van 'n krant, hoeft geen abonnement te hebben, de link was gewoon online te vinden. Je moet wel na 9 uur vertrekken, de terugreis moet voor 4u 's nachts.

Man heeft laatst bij de Hema 'n dagkaart gekocht, voor ongeveer het zelfde bedrag (19 euro, dacht ik) maar dan met koffie en gebak

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.