Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Celine

Celine

23-05-2015 om 13:29

Help! - waterdrukprobleem

De waterdruk in de keuken is opeens minder! Zowel warm als koud water. Waterdruk in toilet beneden (en alles boven) is normaal. Ook het waterkraantje buiten loopt normaal.

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen?

En wat we zelf kunnen doen?

Of moet ik gewoon een loodgieter bellen? (we hebben een eigen huis)

Katniss

Katniss

23-05-2015 om 13:37

Geen idee

Bij een waterdrukprobleem zou ik het waterbedrijf bellen, maar als het maar bij 1 kraan is lijkt het niet logisch dat het daaraan ligt. Ligt de keukenkraan in het vervolg van de andere kranen, of heeft hij een eigen toevoer vanuit de centrale meter?
Het zou ook nog kalk kunnen zijn. Ik heb wel eens een flauwe douche gehad en dat werd verholpen door een nieuwe doucheslang + -kop.

Celine

Celine

23-05-2015 om 14:17

Katniss

Bedankt dat je reageert.

"Ligt de keukenkraan in het vervolg van de andere kranen, of heeft hij een eigen toevoer vanuit de centrale meter?"

Ik weet niet precies hoe het zit. In het keukenkastje (onder wasbak) staat een boiler. Daarachter een kraantje voor vaatwasser en wat leidingen, maar niet goed te zien/voelen hoe het precies zit. Zie verder geen waterleidingen (allemaal verstopt?).

Voelde niet direct nattigheid (lekker) dat de lagere waterdruk zou kunnen verklaren.

"Het zou ook nog kalk kunnen zijn. Ik heb wel eens een flauwe douche gehad en dat werd verholpen door een nieuwe doucheslang + -kop."
Maar dan is er toch niet van de en op andere dag een groot verschil in waterdruk?

Katniss

Katniss

23-05-2015 om 15:12

Boiler

Als het aan de waterleiding zou liggen, zou je hete water (uit de boiler) geen problemen moeten hebben. Lijkt mij, maar ik heb er geen verstand van
Heb je geen buurman die er verstand van heeft? Ik bel altijd eerst mijn zwager of ex en dan pas de loodgieter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-05-2015 om 15:28

Ik denk de kraan...

Is het een ouderwetse kraan of zo'n modern thermoding?

Wat je zou kunnen doen is de kraan proberen te vervangen (omruilen) en dan kijken of het beter is.
Zo niet dan is het denk ik loodgieterwerk.

Doet het warme water in de badkamer ook normaal?

guera

guera

23-05-2015 om 16:08

lijkt me aan de boiler liggen dan

Iemand met zijn vingers aan de instelknop van de boiler gezeten? is de stroom eraf geweest en wellicht de boiler van slag? misschien resetten? is de boiler vol genoeg (genoeg bar?) Dat soort dingen?

Verstopte afvoer in nieuwbouwhuis?

In het begin hadden we ook wel eens zo'n probleem. De hoeveelheid kalk die nog in de buizen waren terecht gekomen tijdens de bouw, verstopte de leiding thv de afvoer van de boiler. Onder/ achter de boiler zit een grijs afvoerpijpje dat weer in een vaste afvoer loopt. Door het afvoerpijpje los te draaien ( wel even cv uit) kan je met een breinaald de kalksteen doorprikken die dit ontluchtingspijpje blokkeert. Wel even oppassen voor het wegstromende beetje water wat boven de prop zat. Omdat de lucht niet weg kon, kon de boiler niet goed gevuld worden met warm water. Nadat de pijp was doorgeprikt, was het probleem weg. In de eerste jaren hebben we nog een paar keer moeten doorprikken.

Celine

Celine

24-05-2015 om 22:30

Katniss

"Als het aan de waterleiding zou liggen, zou je hete water (uit de boiler) geen problemen moeten hebben."

Precies, dat is mijn idee.
Heb inmiddels al gelezen op site van waterleverancier dat het misschien met een leertje in de kraan te maken kan hebben. Kan de kraan alleen niet los krijgen ;-(.

Vrees dat we toch hulp van een loodgieter nodig hebben, want ik heb geen idee hoe we de kraan los moeten krijgen en het lijkt daarmee te maken te hebben.

NB Geen nieuwbouwhuis.
En geen moderne thermokraan of zo, maar een redelijk "ouderwetse".

Celine

Celine

25-05-2015 om 16:28

Dank!

Bedankt voor al het meedenken en de link, Pieter!
Daardoor ben op het goede spoor gezet. Met nog verder googlen (en filmpjes) kijken heb ik het zelf op kunnen lossen!

Het bleek aan de perlator te liggen, het zeefje in het uiteinde van de kraan, die door kalkaanslag of -restanten een beetje verstopt kan raken.

Ik ben erg blij met jullie hulp en helemaal trots dat ik het zelf heb kunnen oplossen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.