Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verhuizertje

verhuizertje

19-08-2012 om 12:14

Huis kopen in duitsland

Wij wonen in een niet al te grote eengezinswoning in een leuke provinciestad. De woning is op zich groot genoeg voor een gezin met twee kinderen, maar omdat mijn man een "verzamelaar" is (vooral van boeken), begint het huis uit zijn voegen te barsten. De kinderen (12 en 13) slapen met z'n tweeën op één kamer omdat er twee kamers vol boeken staan. Toen ze klein waren vonden ze dat wel gezellig, maar nu ze beginnen te puberen vind ik dat ze recht hebben op een eigen kamer.
Omdat het huis helemaal vol zit en er steeds nieuwe spullen bijkomen is het verschrikkelijk moeilijk (niet) netjes te houden en schoon te maken.
We wilden dus eigenlijk verhuizen naar een grotere woning, maar om ons huidige huis verkoopbaar te maken, moet het eigenlijk zo'n beetje leeggemaakt worden. De boeken zouden dan ergens in de opslag moeten.
Het punt is, dat we, afgezien van de afmetingen van het huis, hier eigenlijk behoorlijk fijn wonen. We hebben een lage hypotheek en zien vreselijk op tegen een verhuizing.
Nu gaan wij in de zomer vaak naar Duitsland en huren daar een huis. De Harz is een favoriete bestemming.
De huizen daar zijn belachelijk goedkoop. Nu is het idee geboren om daar een tweede woning te kopen (we hebben genoeg spaargeld om dat zonder hypotheek te doen). Het overgrote deel van de boeken kan daarheen. Het huis hier is dan lekker leeg, we hoeven niet te verhuizen en we hebben een tweede huis waar we in vakanties naartoe kunnen (of zelfs in het weekend). Van het geld dat we overhouden door niet te verhuizen kunnen we ons eigen huis lekker opknappen.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dus het is vast niet zo eenvoudig als het lijkt
Is er hier iemand die ervaring heeft op dit gebied en die kan vertellen hoe we zoiets aan moeten pakken en wat de haken en ogen zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

19-08-2012 om 12:49

Waarom niet?

Doen. Houd wel rekening met extra kosten, zoals een doorlopende water- en stroomrekening, onroerende-zaakbelasting, verzekering, onderhoud. Ik wilde ook nog box 3 noemen maar ik neem dat je over je spaargeld ook al vermogensbelasting betaalt.

Waarom wel?

Als je een vakantiehuis wil kopen omdat je in die omgeving graag op vakantie wil gaan de komende jaren of zelfs decennia, dan moet je dat vooral doen. Maar als het voornamelijk om het herbergen van boeken gaat vind ik het een onlogische oplossing. Ook loop je het risico dat je dan lekker lege en opgeruimde woning nieuwe verzamelingen aantrekt, want je hebt weer plek, en ach, die paar nieuwe boeken...

Ik weet niet hoever je van de potentiele vakantiewoning af woont, maar je man kan dan niet op stel en sprong bij zijn boeken. Als dat geen probleem is, kan je ze net zo goed in een opslag doen.

Kunnen de boeken niet naar de grootste kamer, zodat de twee kamers waar ze nu staan slaapkamers voor de kinderen kunnen worden? Handig bibliotheeksysteem uitzoeken, met van die (archief)kasten die je tegen elkaar aan kan schuiven, of een soort gangpaden maken met boekenkasten haaks op de muur?

skik

Belachelijk

Twee kamers vol met boeken... En dat als reden om een tweede huis te kopen. Buiten proporties + dure hobby. Ik zou mijn man vriendelijk doch zeer dringend verzoeken zijn verzameling terug te brengen naar veel en veel minder (in ieder geval die twee kamers leeg) en hulp te zoeken bij het stoppen met verzamelen. Geef hem een e-reader.

b

b

19-08-2012 om 18:22

Ik heb 4 kinderen, en 1 + 4 huizen, ik snap echt niet waarom zo weinig mensen zo een slimme investering doen. Ok, je betaalt er wat belastingen op, maar dat is vééél minder dan de huur van een vakantiewoning. Desnoods verhuur je het enkele keren aan mensen welke er een weekje ofzo willen doorbrengen, dan verdien je er nog aan. Ik zou het dus zeker weer doen (al zou ik een container van die boeken het huis uit doen, want een grote puinhoop van boeken vind ik echt ongezellig

abc

abc

19-08-2012 om 19:30

Met fayw eens

Ik heb een aantal jaar, noodgedwongen, veel te klein moeten wonen. Dit ging ten koste van mijn hobbys die nota bene nog geen halve kamer in beslag zouden nemen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht mijn hobbys voor te laten gaan op het comfort van mijn kinderen!
Twéé kamers vol boeken, en de kinderen op één kamer? Hou de centen in je zak en laat je man een flinke opslagruimte bij bijvoorbeeld Shurgard huren! En zoals FayW al zegt: misschien toch eens iets doen aan zijn verzamelwoede? Want twéé kamers in beslag nemen, en zoveel spullen dat netjes houden en schoonmaken erbij inschiet, ik vind het nogal ingrijpend. En eerlijk gezegd, sorry, ook wat egoïstisch van je man. Hij leeft niet in zijn eentje in dat huis!

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2012 om 20:13

Eigen keus

Sorry hoor, maar ik vind het niet aan ons om te oordelen of de man van verhuizertje zijn hobby mag voortzetten. Je ziet op tv wel vaker verzamelaars waar de hobby wat doorgeslagen is, maar de relatie bloeiende is gebleven. Verhuizertje en man hebben een flinke spaarrekening, dat wijst erop dat de verzameling niet ten koste gaat van alle redelijkheid. Een e-reader gelijkstellen met een verzameling papieren boeken vind ik toch wel van een groot gebrek aan inleving getuigen. Dat is namelijk zó niet hetzelfde. Iemand die het fijn vindt om boeken te verzamelen geniet ook van de aanblik van die volle kasten, dat hij af en toe door een boek kan bladeren en oh ja... soms nog eens lezen.

Tja kaaskopje

Het is gewoon mijn tip aan verhuizertje. Dat van die e-reader was een geintje. Maar ik vind dit echt een zwaar uit de hand gelopen hobby. Geen haar op mijn hoofd die een huis zou kopen voor de verzameling van mijn man.

b

b

19-08-2012 om 20:31

zijn 2 antwoorden:
- als ik het bekijk als financiele investering (waar de 2 kinderen later ook de voordelen van kunnen plukken) zeg ik zéker doen !! Duitsland heeft de gezondste vastgoedmarkt van heel Europa, spaargeld verliest momenteel in waarde, Het is economisch een goede zaak (ik ben daarin ervaringsdeskundige Je kan het verhuren of louter als tweede woning gebruiken
-Die rommel, wat de boekenopslag teweegbrengt, hoe vrouw en kind daarmee omgaan is een andere vraag, blijkbaar zijn er geen echte huwelijksproblemen door, lijkt mij niet fijn, maar mijn antwoord is dus vooral ivm interssante van de vastgoedbelegging in Duitsland, losstaand van de boeken

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2012 om 20:41

Verhuizertje

Aan de ene kant zeg ik: doen! Het is inderdaad belachelijk hoe goedkoop de huizen in Duitsland zijn. Als jij denkt dat die investering jullie ten goede komt... doen. Maar een valkuil bij dit plan lijkt mij wel dat je man door de extra ruimte helemaal gelukkig wordt en ook daar de boel dicht gaat metselen met boeken.
Je kunt ook overwegen om in jullie omgeving iets te kopen waar de boeken netjes uitgestald kunnen worden. Je kunt zo'n aankoop inderdaad als belegging zien. Ik heb eens rondgekeken op Funda en daar kwam ik in onze stad een pand tegen die voor van alles en nog wat bestemd mag worden. Er zit dus geen strak plan op waar je niet van af mag wijken. Van praktijk, tot winkel, tot bewoning, of wat dan ook. Je kunt er dus ook een bibliotheek voor privégebruik in aanleggen. De kosten 159.000 euro en 80 euro servicekosten per maand. Ik noem het als voorbeeld van wat ik na kort zoeken al gevonden heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2012 om 20:51

Fay

Ik zou het geld er niet eens voor hebben, maar de vraag gaat ook niet over of wij het goedkeuren of dat wij in staat zijn tot zo'n aankoop.

Ely

Ely

19-08-2012 om 21:16

Wat een oordelen

Poe hee, ligt dat aan de warmte ofzo? Verhuizertje vraagt niet wat jullie van haar huwelijk vinden, ze vraagt investerings advies.
Very un-OO if you ask me.
En vooral jammer.

Verhuizertje: ik had een brede glimlach bij je verhaal, zag jullie helemaal zitten
Jullie plan klinkt mij als een goed plan in de oren maar ik zou het eerder gegeven advies erbij betrekken: koop het huis en de ereader, dat voorkomt dat het nieuwe huis dichtslibt maar de huidige collectie blijft intact.

Ps: ga je het ook verhuren? Lijkt me heerlijk, vakantie in een bibliotheek.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kari1

Kari1

19-08-2012 om 21:27

Toch

zou ik er enige gedachten aan wijden of dit niet alleen maar tijdelijk soulaas biedt. Je man is een verzemelaar zeg je, vooral van boeken maar blijkbaar niet uitsluitend.
Dat huis in Duitsland met veel verse ruimte zal mogelijk de verzamelwoede in een wat hogere versnelling zetten, maar ook in dezelfde versnelling is ook dát huis een keer vol. En dan? Volgend huis?
Los van of het een verstandige investering en voor nu een goede oplossing is, denk na over de toekomst. Misschien is het niet zo gek als je man die verzamelwoede wat leert beteugelen, zonder of met hulp.
Kari

Toke

Toke

19-08-2012 om 22:04

Haken en ogen

De grootste valkuil bij het kopen van een huis in Duitsland is dat je het mogelijk weer een keer wilt verkopen. Wat in onze ogen (nu) een heel goedkope prijs is, is in Duitsland een normale, marktconforme prijs. Dat betekent dus dat je tegen die tijd misschien erg veel moeite moet doen als je het wilt verkopen. Duitse kopers hebben een andere benadering van koopwoningen en hypotheken dan Nederlanders, dus verdiep je daar even goed in.
Verder denk ik dat je je goed moet afvragen of je inderdaad een vakantieverblijf in de Harz wilt kópen. Dat is enerzijds een emotionele afweging (wil je inderdaad de komende jaren/decennia voornamelijk naar de Harz en doe je dat meerdere keren per jaar?). Anderzijds is het een pure financiële afweging: welke rente loop je mis door je spaargeld in het huis te steken en is dat bedrag lager dan het geld dat je uitspaart aan de huur van een vakantiewoning en de huur van een opslag voor de boeken.
Tot slot vraag ik me af of de Harz niet net iets te ver is voor de opslag van boeken. Daar rij je toch niet zomaar eventjes op een zaterdag naartoe. Ik zou dat dus alleen doen als het toch al mijn wens was om die regio een eigen verblijf te hebben. Als het primair om de boeken ging, zou ik een oplossing dichter bij huis zoeken, maar dat zou dan inderdaad ook prima een tweede woning kunnen zijn. Of een goed geïsoleerde garagebox of andere opslagruimte.

Boekenwurm

Boekenwurm

20-08-2012 om 07:29

Net op tijd

Kwam de ereader voor mij.

Mijn huis groeit (groeide) ook dicht met boeken. We hebben alleen al een kast of 7 (Billy's) met kinderboeken. Daarnaast al zeker een 1000/1500 boeken van man en mij.
Een nieuw boek was nog steeds leuk, maar als ik dan thuis kwam begon het volgende probleem: waar leg ik dit boek.
Dus van kasten naar een stapeltje bovenop een kast, een vast stapeltje op een bijzettafel, een stapeltje hier en daar.

Langzaam groeide ook het besef dat ik deze boeken niet uitgelezen krijg.
Ondanks dat ik een 80/120 boeken per jaar lees loopt de achterstand op.

Maar ja, als je een keer op zoek bent geweest naar een boek en het is 'out of print' geeft dat (bij mij) echt de neiging om dit 2e deel, die schrijver, enz toch maar te kopen.

Met de ereader koop ik alleen die boeken nog die ik gelezen heb en na een maand (of langer) nog zo mooi vind dat ze in een kast mogen pronken in papieren versie. En de kans dat een boek helemaal niet meer verkrijgbaar is wordt kleiner en kleiner.

Dat even over de boekverzamelwoede.

Verder zou ik goed informeren en lijkt me een tweede huis een heel leuk idee; met of zonder boeken.

Hmm

De Harz is heel leuk, maar best een rit in de auto, dus ik zou de boeken daar niet zetten. Wil je je vakantie wel tussen allemaal van die boeken/verzamelingen en met bijbehorende schoonmaakwerk doorbrengen?
Verder: Je komt er niet gemakkelijk bij en zal er niet wekelijks zijn. Als het om oude/speciale/antiquatische boeken, gaat zou ik ze daar niet laten liggen als ik er niet bij ben. Denk aan de risico's op optrekkend vocht, lekkages etc. Dan liever een shurgard berging. Kan je man ook nog makkelijker bij zijn verzamelingen.
Mocht het om gewone(gangbare) boeken gaan dan zou ik de Ereader als een serieuze optie zien.
Maar hoe dan ook zou ik eisen dat mijn man zijn hobby zou beperken tot 1 kamer, zodat de kinderen elk een eigen slaapkamer kunnen krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

20-08-2012 om 09:39

Tsja

Om eerlijk te zijn: Als het gaat om die boeken, zou ik gene huis in Duitsland kopen, maar iets doen met Shurgard of andere opslagboxen.

Maar ik ken mensen die idd heel gelukkig zijn met hun 2e huisje in Dordogne of Sauerland. Het helpt, als je een beetje van klussen houdt, dat wel

Verhuizertje

Verhuizertje

20-08-2012 om 10:42

Reactie

Ik kom regelmatig op dit forum en heb expres een andere nick genomen vanwege de kritiek waarvan ik wist dat die over mij heen zou krijgen, omdat ik mijn echtgenoot niet "in bedwang" kan houden.
Maar daar gaat het nu even niet over.
Dat huis in Duitsland is niet helemaal een opwelling. We kijken al jaren met verbazing naar de prijzen van de huizen daar (met name de Harz).
"Als we met pensioen zijn" zeggen we dan. Maar waarom wachten tot dan? Vooral omdat het ons even uit de brand helpt.
Het gaat mijn man vooral om het hebben van die boeken. Hij leest ze ook natuurlijk, maar van het woord "e-reader" krijgt hij al jeuk.
Als hij ze in Duitsland stalt kan hij steeds een selectie meenemen om te lezen.
Kaaskopje, het gaat om bedragen van rond de € 40000,-. € 160000 spaargeld hebben we echt niet hoor. En als we dat wel hadden gingen we er niet een opslagruimte van kopen. Een vakantiehuis verdien je bij wijze van spreken terug. Ook als je er niet ieder jaar de hele zomer zit. Althans, dat is het idee. Maar daarom wilde ik van ervaringsdeskundigen weten of dat ook klopt (en ik weet het: als we alle boeken van mijn man het huis uit donderen hebben we ook meer ruimte, maar dat is dus geen optie).

Bennikki

Bennikki

20-08-2012 om 11:03

Verhuizertje

Ik begrijp niet, waarom je dan het 'detail' van die ene slaapkamer van je kinderen hebt opgeschreven?

Inderdaad

Als het alleen maar over een tweede huis kopen in Duitsland mag gaan, dan kan je de details over een boekenverzameling die twee slaapkamers vult waardoor je kinderen een kamer moeten delen beter achterwege laten.
Een tweede huis kopen lijkt mij alleen leuk als je genoeg geld hebt om het huis door anderen bij te laten houden, of als je het leuk vindt om tijdens je vakantie nog een huis te onderhouden (klussen).

verhuizertje

verhuizertje

20-08-2012 om 11:41

Bennikki

Het "detail" van die ene slaapkamer voor de kinderen noemde ik, omdat ik wilde aangeven dat dat tweede huis in Duitsland niet alleen een vakantiehuis is, maar ook een oplossing voor ons ruimtegebrek. De andere oplossing is verhuizen naar een groter huis met alle (logistieke en financiële) gevolgen van dien. Daar kleven ook risico's aan (verkoop oude huis, beperking hypotheekrenteaftrek etc.). De boeken in opslag zou alleen tijdelijk zijn, tot het huis verkocht is. Permanent de boeken opslaan of zelfs wegdoen is niet bespreekbaar (wat jullie daar ook van mogen vinden). Ik vraag dan ook niet om huwelijkstherapie o.i.d. Het onderhoud van het huis is natuurlijk een item, maar naar een groter huis verhuizen kost ook een hoop.

verhuizertje

verhuizertje

20-08-2012 om 11:50

Oh, en wiske

"Maar hoe dan ook zou ik eisen dat mijn man zijn hobby zou beperken tot 1 kamer, zodat de kinderen elk een eigen slaapkamer kunnen krijgen."
Het punt is, dat ons huis wel genoeg slaapkamers heeft, maar ze zij geen van alle groot.
De huizen die wij op het oog hebben in Duitsland, hebben zo'n 20m2 meer woonoppervlak dan ons huis hier en vaak ook nog een kelder onder het huis. Dan kun je inderdaad één grote kamer reserveren voor de boeken. Dan komt er natuurlijk stof op, maar dan ga je iedere keer dat je daar bent met de stofzuiger aan de slag. De rest van het huis wil ik dan volledig "boekvrij" hebben.

przwoel

przwoel

20-08-2012 om 12:42

Wat ik om me heen zie

Ik vind het op zich een slim idee om niet te wachten met iets wat je tot na je pensioen wilde uitstellen.

Wel zijn er wat kanttekeningen te plaatsen. Toevallig heb ik een aantal babyboomers in mijn kennissenkring die verwoed proberen om een vakantieverblijf elders in Europa weer van de hand te doen. Reden: ze zitten er veel minder dan verwacht.

Ik zie wel dat het huis een functie heeft gehad, maar die was heel anders dan oorspronkelijk beoogd. De functie is dat ze er al die tijd naar uit hebben kunnen kijken om meer in het tweede huis te zijn. Maar het is er simpelweg nooit van gekomen.

Nu zijn die mensen rond de 70 en willen ze downsizen. En ze balen er enorm van dat ze de huizen maar niet verkocht krijgen. Door verschillende oorzaken. Bijv. omdat de kopers uit de UK niet meer komen, de crisis algemeen, omdat de inrichting niet aansluit bij de plaatselijke wensen enz.

Wat hierboven al gezegd werd, de D woningmarkt is niet te vergelijken met de NL. Alleen al het feit dat wij Nederlanders een huis opknappen als we het gekocht hebben. In D is het ook in goede jaren gebruikelijk om een huis eerst op te knappen (vergis je niet, naar in D gebruikelijke normen, een stuk degelijker dan in NL) alvorens het op de markt te zetten.

De vergelijking met een spaarrekening gaat dus niet op. Ik zeg niet dat je geld weggooit, zeker niet, maar de voorwaarden van eigen huis - bezit met al het onderhoud, de vreemde gewoontes, en de andere markt, zijn niet te vergelijken met een spaarbankboekje in NL. Het kan zeker verstandig zijn om niet alleen maar in spaargeld je geld weg te zetten, maar je zou echt meer onderzoek moeten doen naar de markt in Duitsland. Duitsers verhuizen bijvoorbeeld ook veel minder. Echt een ander verhaal!

En die 40.000 euro is dus, mocht je vakantiepatroon en behoefte toch zo blijven als ie nu is, alleen voor de boekenopslag. Benzineprijzen zullen ook niet ver omlaag gaan denk ik (al zou ik graag ongelijk krijgen ). Kijk dus goed naar wat je later denkt te willen, en bezie het nog eens door een on-roze bril!

Brianna F

Brianna F

20-08-2012 om 13:24

Andere optie

heb je genoeg ruimte in de tuin om een stuk aan het huis te bouwen.
Dat hebben wij namelijk gedaan, 30 m2 aangebouwd, waar al onze boeken in passen. Wegdoen is ook hier geen optie en gelukkig denken we er allebei zo over, hoewel ik de ergste van ons 2 ben. meneer F verkoopt z'n boeken regelmatig op MP.

b

b

20-08-2012 om 13:57

Als je er zelf minder zit, kan je het verhuren, ook zag ik dat je kinderen hebt, zij kunnen er mee van genieten, ook later. De vastgoedmarkt in Dl is echt wel sterk, het zijn lage prijzen, er is geen blaasbel, dus ook geen sterke prijsdalingen in het vooruitzicht. Terwijl het geld wel minder waard gaat worden, de euro staat te wankelen...

verhuizertje

verhuizertje

20-08-2012 om 16:09

Brianna

Wij hebben niet genoeg grond om aan te bouwen. In de voortuin zou v.w.b. ruimte een stukje kunnen, maar daar krijgen we nooit toestemming voor, tenzij onze buren meedoen. De andere buren, die op een hoek wonen, hebben uiteindelijk wel toestemming gekregen (omdat hun aanbouw niemand hindert), maar dat gaat om een stukje van hooguit 12 m2 en dat heeft zoveel gekost dat een huis in Duitsland echt goedkoper is.
Ik denk dat we er regelmatig naar toe zouden gaan. We rijden vaak op zondag anderhalf uur om in de bossen te gaan wandelen (en terug). Dan kan je net zo goed even doorrijden en een lang weekend blijven. Dat kost misschien twee keer zoveel benzine, maar dan blijf je wel een heel weekend i.p.v. één dag.
We zien het trouwens niet als een manier om ons spaargeld te beleggen. Dat het huis zijn waarde houdt is meegenomen, maar ik begrijp ook wel dat we het niet zo één twee drie kunnen verkopen als we dat zouden willen.

Vera*

Vera*

20-08-2012 om 16:53

Weekend

Denk je dat je pubers zin hebben om zeer regelmatig een weekend weg te moeten voor boeken van vader en dan zelf zonder sport, vrienden en feestjes te moeten doen?

Boekenwurm

Boekenwurm

20-08-2012 om 21:38

Verslaving..

Ik mag er eigenlijk niets van zeggen, want ik heb zelf teveel boeken...maar het is een idiote verslaving.
Boeken van zeg tien jaar oud zijn of zo succesvol dat ze nog te koop zijn, of je leest ze echt niet meer. Een voorraad van 2 kamers gaat al een leven lang mee; de meeste mensen lezen niet meer dan een 120 boeken per jaar...
Als een ereader niks is (vind ik ook niet fijn) dan een tablet? Ik lees alles op de ipad.
Ik zou mezelf buiten de deur zetten als ik op die manier een kind een kamer kostte..

krin

krin

20-08-2012 om 22:29

'als ik zo een kind een kamer kostte'

Alsof je je bloedjes het eten uit de mond stoot, zeg. Het zijn boeken, mensen, de verhuizertjes zitten niet op de sleetse bank hun laatste geld uit de naden te peuren om er drank en drugs van te kopen in plaats van een halfje volkoren voor de kinderen.
Al zijn het er wat veel, dat wel. Over haken en ogen weet ik niet veel, maar de mensen die ik ken met een tweede huis in het buitenland kregen bijna allemaal binnen een paar jaar spijt. Vanwege het klussen, de afstand, het geregel (als je het verhuurt), en doordat je eigenlijk nooit meer ergens anders komt als je op vakantie gaat. Ik heb die nooit al te sterk gekoesterde droom daarom maar losgelaten. Alleen op Schier zou ik het nog doen.

verhuizertje

verhuizertje

20-08-2012 om 22:31

Boekenwurm e.a.

Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik ben dol op lezen, maar het bezit van boeken is aan mij niet besteed. Vroeger ging ik naar de bibliotheek. Pas als ik een boek héél geweldig vond wilde ik het hebben. Ik kocht het dan vrijwel nooit zelf, maar vroeg het op mijn verjaardag o.i.d.
Mijn man denkt er echter anders over. Dat is een gegeven. Ik kan/wil hem niet buiten de deur zetten zoals jij met jezelf zou doen. Het is geen optie, dus ik zou het fijn vinden als het niet meer alszodanig werd geopperd. Het is misschien een egoïstische eigenschap van mijn man, maar er zijn ergere dingen te bedenken. Verder denk ik dat de kinderen liever hun vader met zijn boeken thuis hebben dan een vader met zijn boeken op straat.....

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2012 om 23:25

Duits huis

Oh, je had er geen bedrag bijgezet, dus ik deed maar een gooi
Wij hebben ook heel wat boeken her en der liggen, dus ik begrijp je dilemma
Mijn zus heeft een huis gekocht in Ostfriesland. Ter hoogte van Groningen dus. Zij heeft het met een lening gedaan. Het is gebruikelijk om een deel van de aankoopsom direct te betalen. Ze heeft een huis van nog geen 100.000 euro en je weet niet wat je ziet. Een royaal vrijstaand huis met een lap grond eromheen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.