Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Helen

Helen

03-10-2009 om 11:33

Poffertjes bakken.. help!

Ik ben op zoek naar de manier om goede poffertjes te bakken...

Vriend is het weekend weg en nu heb ik het fijne idee in mijn hoofd om morgen met de kinderen het bos in te gaan om kastanjes te rapen en daarna lekker poffertjes te eten voor lunch. (ik geniet nu al!!)

Maar... alhoewel ik goed kan koken, mislukken poffertjes ALTIJD bij mij. Ik heb net toch weer poffertjesmeel gekocht en geen back-up van kant-en-klare.. Dus...
Ik heb een gietijzeren poffertjepan, blue band, olie, meel, melk en eieren in huis. Wat ik meestal doe is boter of olie in de kuiltjes (weet het niet meer precies), dan poffertjesbeslag (volgens gebruiksaanwijzing op pak) erin. Maar dan... Als de onderkant goed is, is de bhovenkant nog helemaal nat. Als ik ze dan omdraai brandt de omgedraaide onderkant aan..

Wat doe ik fout??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

03-10-2009 om 11:57

Misschien

Doe je er niet teveel beslag in?

Wat ik doe

is het volgende:
beslag klaarmaken volgens aanwijzing op de verpakking, overgieten in knijpfles - ik gebruik een bidon. Gietijzeren pan heel heet laten worden op het fornuis. Boter op kamertemperatuur. Pan op het vuur - als pan warm is, met een siliconenkwast even over de zachte boter wrijven en holletjes invetten. Siliconen werkt erg goed: heb 'm ooit gekocht bij AH. Vroeger gebruikte mijn moeder een haren kwastje, maar die verschroeiden altijd.
Na de boter spuit je in elk holletje zoveel beslag dat de buitenrand van elk holletje net wordt geraakt - niet meer dus! Als de bovenkant droog is, omdraaien met een vork. Het vuur onder de pan staat na de eerste opwarming ongeveer halverwege minimaal en maximaal - moet je even uitzoeken dat het niet te hard of te langzaam gaat.
Bij volgende portie natuurlijk weer alle holletjes invetten met boter.

Ik bewaar de gebakken poffertjes in een ovenschaal in een voorverwarmde oven, dan blijven ze allemaal warm totdat alles is gebakken. en dan lekker opeten - lekker met boter en poedersuiker!
Hopelijk lukt het morgen,

groet,
Caroro

Oke..

Vriend is weg dus kan mooi het bidon van zijn fiets gebruiken .... De kuiltjes niet te vol gieten en dan het vuur laag houden en geduld, geduld geduld...

Boter en poedersuiker staan klaar.. Ik hoop dat het lukt!! Dank voor de duidelijke tips!!

Puck2

Puck2

03-10-2009 om 15:11

Denk hetzelfde als pandia

Ik denk ook dat je het gas te hoog hebt staan. Ik heb ook zo'n oude gietijzeren pan en die zet ik al een minuut of 10 van te voren op het gas. Gas idd niet te hoog en dan laten voorverwarmen. Ik maak ook gewoon beslag volgens de gebruiksaanwijzing en doe dat in zo'n knijpfles. Dan vet ik de holletjes in met een siliconenkwastje met zonnebloemolie, ik gebruik geen boter. Als ik daarna een druppeltje water in een holletje laat vallen en het bigint flink te sissen dan is de pan warm genoeg. Beslag erin, idd vooral niet te veel. Als de bovenkant droog begint te worden dan moet de onderkant goudbruin zijn, is dat niet zo dan kun je het gas iets hoger of lager zetten. Poffertjes draai ik om m.b.v. 2 vorken: de ene prik ik in de rand van het poffertje de andere gebruik ik om het omgedraaide poffertje van de vork los te duwen. Dan duw ik de poffertjes nog plat met de vork zodat ze helemaal weer de bodem raken.
Succes

Brianna F

Brianna F

03-10-2009 om 16:35

hier mislukken de eerste portie poffertjes altijd, evenals de eerste pannenkoek altijd mislukt. De rest gaat prima.

Helen

Helen

04-10-2009 om 14:44

Gelukt! zo'n beetje....

Met de eerste portie inderdaad als vanouds, helemaal mislukt. Had nu het vuur te laag staan zodat er helemaal niet gebakken werd. Tweede portie ging al beter en daarna... helemaal goed!!
Leuk om te zien hoe mijn dames reageerden.. Goed zo mama!

Nu moet ik kastanjes gaan poffen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.