Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bieb63

bieb63

18-03-2015 om 21:21

Toch nog eens dat 'vinkje' ('keurmerk' etenswaar)

Tja, waar maak je je druk om zou je zeggen, maar ik erger me er gruwelijk aan (principe dingetje, ik weet zelf wel wat ik wel of niet moet kopen...)
Tomaten in blik. Van de week in de AH het volgende gezien: AH eigen merk hele tomaten in blik, AH eigen merk stukjes tomaat in blik, Basic hele tomaten in blik, Basic stukjes tomaat in blik. Op 3 blikken staat het 'vinkje', op 1 blik niet: niet op AH eigen merk stukjes tomaat. Verbazing dus bij mij en nieuwsgierigheid wáárom dan niet en op de rest wel. Ik heb de ingrediëntenlijstjes uitgeplozen. In alle blikken zit alleen tomaat en zuurteregelaar. Geen zout o.i.d.
Ik mail gestuurd naar 'vinkjes'site met de vraag waarom op al die blikken het vinkje staat, maar niet op het blik met stukjes tomaat van AH eigen merk (wel op die van Basic). Antwoord was: wij beoordelen de producten op toegevoegd zout, suiker en vetten. Punt.
Oke, punt, alleen dat punt snap ik niet. En wat moet nu de consument (niet ik, want ik trek wel m'n eigen plan), maar de consument die het niet zo goed weet en op de vinkjes afgaat. AH eigen merk blokjes tomaat niet kopen, maar wel de Basic? Iemand enig idee, of moeten we maar eens flink tekeer gaan tegen dat onzinnige misleidende vinkjes gedoe?

O dan waren ze met mij nog niet klaar

Als ik ergens niet tegen kan, is het gewoon geen antwoord krijgen op mijn vraag. Als ze het niet willen zeggen, dan moeten ze me dát zeggen. Niet een standaard antwoord in de hoop dat ik ophoud met mailen. Dan ga ik er juist eens goed voor zitten
Ik zou beslist terugmailen. Dat er in de tomatenblokjes AH eigen merk geen zout, suiker en vetten toegevoegd zijn, dus dat je hun antwoord niet kunt plaatsen in het licht van jouw vraag. Als je er tijd voor hebt, zou ik niet loslaten tot je antwoord hebt.

Mij ergeren die vinkjes ook gruwelijk. Wees gewoon eerlijk en duidelijk en volledig (!) in je ingrediëntenlijst, dan zoek ik het zelf verder wel uit.

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 08:40

anneque

Mail jij eens, ben benieuwd of er dan een ander antwoord komt

Half a twin

Half a twin

19-03-2015 om 08:51

vinkjes gedoe de grootste onzin die er bestaat

Die vinkjes staan overal op er is zelfs mayonaise met een vinkje. Die heeft dan de gezondste vetten, ma as r nog wel steeds 80%. Je kunt beter fritessaus nemen met maar 25 %vet. De consument weet dat niet die denkt door dat vinkje op de mayo goed bezig te zijn.
WEG MET DIE VINKJES!!!!!!
De grootste misleiding in "voedingsvoorlichting" van de laatste jaren.

Brianna F

Brianna F

19-03-2015 om 11:59

Half a twin

Mayonaise is beter voor je. Vet is niet slecht, suiker is slecht. In fritessaus zit 2 keer zoveel suiker als in mayonaise.

Half a twin

Half a twin

19-03-2015 om 12:11

ligt eraan

Dat ligt eraan wat je doel is. Als je af wilt vallen is minder calorieën beter en dan kan je beter fritessaus nemen. Als je minder suiker wilt gebruiken is mayo beter.

mayo vs fritessaus

"Dat ligt eraan wat je doel is. Als je af wilt vallen is minder calorieën beter en dan kan je beter fritessaus nemen. Als je minder suiker wilt gebruiken is mayo beter"

En precies daarom zijn die vinkjes onzin. Over wat gezonde voeding is, is geen consensus. Het is onzin om die consensus te suggereren door vinkjes te plaatsen. Ik neig er ook naar om fritessaus als ongezonder te beoordelen omdat er meer troep in zit. Mayo is gewoon olie, ei en wat zuurs als het goed is. Maar inderdaad: je kunt heel andere overwegingen hebben om toch voor fritessaus te gaan. Voor sommige mensen zal dat ook een "betere keuze" (yuk) zijn.

Ik ga ze mailen! Zal mij benieuwen.

mijk

mijk

19-03-2015 om 13:19

Zondag met lubach

Heel verhelderend fragment


http://youtu.be/2xyRys_lKe4

Jesse_1

Jesse_1

19-03-2015 om 15:52

Vinkje

Ik trek mij sowieso niets aan van de vinkjes; er kan alleen een vinkje op staan als het product is aangemeld (lees: betaald heeft) om in aanmerking te komen voor een vinkje.
Daarbij komt het alleen in aanmerking voor een vinkje als het 'gezonder' is dan vergelijkbare producten. Het product hoeft dus niet gezond te zijn, alleen een 'betere keus' dan een ander product.

Gewoon met je gezonde verstand zelf nadenken.

Reactie!

Ha, ik had er al niet meer op gerekend, en had al bijna een tweede mail in voorbereiding
Maar ik heb een reactie hoor, een héél andere dan bieb63, al ben ik net zo min iets wijzer geworden. Maar deze medewerker heeft in elk geval haar best gedaan

"Geachte Mevrouw Zus,
Bedankt voor uw e-mail en daarmee de interesse in Stichting Ik Kies Bewust. Voor de productgroep bewerkte groenten zijn productcriteria opgesteld voor onder andere natrium, toegevoegde suikers en vezels. Zonder de producten gezien te hebben kan ik helaas niet beoordelen waarom het ene product wel een Vinkje heeft en het andere niet. Uit ervaring weet ik dat tomaten zonder vel soms te weinig vezels bevatten om aan de criteria van de stichting te kunnen voldoen.

Bedankt voor uw opmerkzaamheid.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw Zo

Kortom

Ze weten het niet, en die hele vinkjestoestand is één grote willekeur.

Niet aangemeld vinkje is te koop

Producten moeten aangemeld worden voor een stempel, vinkje of welk keurmerk ook.
Dat kost geld.
Niet elke producent kan het betalen en niet elke fabrikant heeft het voor alle producten over.

De een wel een vinkje, de ander niet = de een is wel gekeurd/aangemeld/betaald, de ander niet.

bieb63

bieb63

31-03-2015 om 16:04

ja dat is het systeem Miriam

Ik weet het. Maar m.i. moet een dergelijk systeem iets toevoegen voor de klant. En dat is nu niet zo. Als A-merken het vinkje 'kopen', maar B-merken of huismerken of een willekeurig ander merk (met de zelfde stoffen in hun product), dat vinkje niet 'kopen, wordt m.i. de klant misleid. Of beter gezegd: denkt een keuze te moeten maken uit de productmerken mét vinkje, terwijl het product zónder vinkje wellicht precies hetzelfde is, én wellicht goedkoper.
Wbt de tomaten in blik (blokjes versus hele tomaat). Ten eerste zou dat dan moeten gelden voor álle bliktomaten (blokjes en hele) ervan uitgaande dat er verder niets aan is toegevoegd. Het is raar als AH basic blokjes (dus zonder vel en dus minder vezels) wél het vinkje krijgt en de versie AH huismerk niet (terwijl AH huismerk hele tomaat het wel heeft). Verder is er niets mis met blokjes tomaat (zonder vel). Wellicht minder vezels dan de hele tomaat, maar daarom nog steeds een product waar niets mis mee is. Wat moet de consument daarmee? Die snapt er geen reet van en vezels kan je op tig andere manieren naar binnen krijgen en hoeven niet perse in de bliktomaat te zitten.
Verder zag ik ook zo'n vinkje op een bepaald kroket merk. Tja er zat iets minder zout in dan de 'normale'. Dat is mooi, maar zet er a.u.b. geen vinkje op. De wat mindere snuggere consument denkt dan iets gezonds te kopen. En dat kan toch niet de bedoeling van het vinkje zijn???? Het is een super dom en misleidend initiatief. Gaat z'n doel volkomen voorbij. Maak dan een ander soort logo, waardoor de onnozele niet denkt 'dus' gezond bezig te zijn, maar daadwerkelijk bewust te kunnen kiezen. Zet er dan iets op als 'minder vet/zout dan het gemiddelde product' of 'meer vezels dan het gemiddelde product'. En zet het op álle soortgelijke producten en laat het niet afhangen of de fabrikant wil meedoen en ervoor betaalt. Echt super stom systeem.

Welnee

Als je nou maar bij alles onthoudt dat het doel is om te verkopen, dan kun je dit soort dingen beter relativeren. Het is er niet voor de klant, maar voor de verkoop (om de klant over te halen te kopen).

toch

Toch blijft het wel gek dat Ap van zijn vier soorten tomatenconserven er drie wel en een niet aanvinkt. Nou ja, vergissinkje vermoedelijk.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

31-03-2015 om 22:01

tja Miriam

Hoe je het ook wendt of keert, de doelstelling van de overheid (initiatiefnemer van het vinkje) is toch echt niet het verkoopargument. De doelstelling is om mensen het 'goede' product te laten kopen. Lees: gezond en uiteraard dus minder zorgkosten. Maar niet de stimulatie van product X. Daarom is het zo ontzettend dom. Wás het maar een verkoopstunt.....

Puck

Puck

01-04-2015 om 14:14

gut....

Ik zou niet eens weten op welke producten zo'n vinkje staat en op welke niet. Al vanaf het begin vond ik het een grote poppenkast en heb me er verder nooit meer een seconde mee bezig gehouden. Ik koop wat ik denk nodig te hebben met mijn gezonde verstand en dan interesseert het me echt niet welke keurmerken er wel of niet op staan.

bieb63

bieb63

01-04-2015 om 21:32

eens puck

Ik koop ook wat ik wil kopen of wat mij goeddunkt. Dus dat vinkje heeft geen invloed op MIJN koopgedrag.
Maar ik verbaas, irriteer, en interesseer me wel voor dat soort dingen. En vroeg mij af hoe anderen daar over denken.

Bieb

Maar is dat vinkje dan wel opgezet door de overheid? Welke overheid, de rijksoverheid?

Groeten,

Temet

Aha

http://www.hetvinkje.nl/organisatie/stichting-ik-kies-bewust/

Vanuit de WHO kwam de roep aan de industrie om voeding minder vet, zoet en zout te maken. Vond de Rijksoverheid een goed idee. En toen heeft de industrie dit bedacht.

Daarmee blijven de producten dus precies hetzelfde maar zou het de consument makkelijker gemaakt worden. Typisch het soort zelfregulering dat een bedrijfstak doet om te voorkomen dat er echt beperkende regelgeving wordt ingevoerd, zulks ongetwijfeld tot grote opluchting van de rijksoverheid (deels gedragen door de VVD, nietwaar), die eigenlijk ook niet staan te springen om wetgeving op dit gebied in elkaar te zetten. Nu kan iedereen opgelucht roepen dat er "iets gedaan wordt", want vinkje.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.