Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rozenstruikje

rozenstruikje

24-08-2010 om 22:13

Was drogen in slaapkamer

Ik vroeg me dus het volgende af: Is het erg om te slapen in een dichte kamer waar ook was te drogen hangt? Dus voor je gezondheid?

Het is namelijk zo dat het wasrek in de kinderslaapkamer staat. Ik heb niet nog een extra kamer of een trapgat of een hal waar dat rek past, dus staat het daar.
Nu komt het steeds vaker voor dat ik was als ze bij mij zijn. Dan hang ik de was op en vlak erna gaan ze naar bed. Dan liggen ze de hele nacht in die slaapkamer met drogende was, de deur dicht ivm kat en het raam dicht. Het raam kan niet open want het is dus een openslaande balkondeur naar de galerij en die zet ik snachts echt niet open.
Is dit ongezond, die vochtige lucht? Is het reden om het wasrek te verplaatsen? Het zou enkel naar de huiskamer toe kunnen en dat wil ik liefst niet natuurlijk.

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-08-2010 om 22:31

Tja

Persoonlijk zou ik het wasrek in de huiskamer zetten, en dan overdag weer naar een slaapkamer brengen. Zo deed ik het ook toen ik alleen een kachel had in de huiskamer. In de winter droogde de was anders echt niet op de slaapkamer. 's zomers stond het rek op mijn eigen slaapkamer. Beetje sneu voor een kind om in een washok te slapen. Als het rek in je eigen slaapkamer niet past, kun je misschien zo'n deurrekje kwijt.

ben het helemaal met de vorige schrijfster eens. Gewoon 's nachts in de woonkamer zetten. Of in de badkamer.

Op de kinderkamer lijkt me erg ongezellig. Of het ongezond is weet ik niet eigenlijk.

Puck

Puck

24-08-2010 om 23:36

Moet er niet aan denken

Of het echt ongezond is weet ik niet, maar als ik alleen al denk aan een dichte slaapkamerdeur, een dicht raam en die vochtige was dan krijg ik het al benauwd. Verder is een vochtige ruimte lekker voor de ontwikkeling van schimmels e.d. Dus wat dat betreft vermoed ik dat het niet echt gezond zal zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het ongezellige zicht op de kamer. Ik zou ook een andere oplossing zoeken.

Hmmm...

het lijkt mij niet fris. Niet voor de kinderen en ook niet voor de was. Drogen in een afgesloten ruimte, die ook bedompt wordt door slapende kinderen.
Kan je de was niet in jouw kamer zetten en als jij gaat slapen, zet je het rek op de gang of woonkamer. Bij het opstaan verplaats je het weer.
Wij hebben zo'n rek op wieltjes. Drie verdiepingen en je rijdt het zo door het huis. Ideaal!

groetjes van Purk

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2010 om 00:25

Waarom op de kinderkamer?

Dat snap ik niet. Ik weet ook nooit waar ik de was moet laten, vandaar dat het overal hangt en staat. Heel ongezellig, maar níet in slaapkamers en zeker niet met dichte ramen.
Wat is eigenlijk de grootste kamer in je huis?

liora

liora

25-08-2010 om 00:34

Wasdroger

Is het een idee om een droger te kopen? Ik heb een droger en er hAngt alleen soms iets te drogen over een stoel. Bijna alles kan in de droger.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kiki

Kiki

25-08-2010 om 08:28

Hier ook in de woonkamer

bij gebrek aan droger en trapgat.

Ik zou het niet in de slaapkamer doen, dat wordt toch onwijs vochtig.
Het is een broeinest voor de huisstofmijt, je krijgt schimmelplekken. Kortom, niet doen in een afgesloten slaapkamer

Ongezond

een vochtige kamer is niet gezond als er niet geventileerd kan worden. Ik zou het dus ook ergens anders ophangen, je kan misschien van die rekjes nemen aan deuren ? Een wasdroger (condensdroger, die hebben een opvangla dan hoef je geen afvoer te hebben) is ook een goed idee.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 09:48

Ongezond ja

Dat klinkt me erg ongezond in de oren. Niet doen dus. En die slaapkamer wel ventileren als er iemand slaapt. Je kunt toch een haakje op de deur maken om de kat er uit te houden? Heb je toch ventilatie.

rozenstruikje

rozenstruikje

25-08-2010 om 11:39

Wat antwoorden

Het wasrek past dus enkel in de kinderslaapkamer, of in de woonkamer. De badkamer, mijn slaapkamer en de hal zijn echt te klein. In de kinderslaapkamer is het helemaal niet ongezellig want ze zijn daar toch nooit, enkel om aan/uit te kleden en te slapen. Ze spelen altijd in de woonkamer dus dan heb ik liever de was in hun slaapkamer: uit het zicht en in de woonkamer plek om te spelen.

Een mobiel rek zou handig zijn. Ik heb nu zo'n tweepoot met een plat rekje ertussen. En dan nog twee rekken opzij die je in en uit kan klappen. Veel te groot om te verplaatsen. Dan zou ik alle was eraf moeten halen, rek inklappen en verplaatsen, en dan weer alle was ophangen. Ik zal kijken of Blokker hier een kleiner, mobiel rek heeft.

Rekjes aan de deuren dat gaat het ook niet worden. De deuren openen allemaal naast de muur, dus kan de deur niet open als het rek eraan zit. OF het rek hangt aan de andere kant en dan loop je dus door de was heen. Hoe bedoelen jullie dat dan precies?

Ik zou ook echt heel graag de kinderslaapkamer snachts ventileren maar dat gaat dus echt niet. De deur naar de galerij moet echt dicht. De deur naar de hal ook, poes gaat anders de kinderen wakker maken. Ik zal mijn vader vragen of er een constructie met een haakje op kan, zodat de deur op een kiertje kan, goed idee! Het is een nieuwbouwwoning dus ik hoop dat dat kan met de deurstijlen, ze zijn nl niet van hout.

En over schimmels enzo, elke ochtend gaan beide deuren naar de galerij dus open, minstens een half uur. Daarna is de kamer toch goed genoeg gelucht? En het ventilatieroostertje boven het raam staat altijd op open, maar dat zit snachts natuurlijk achter het gordijn

Liora, ik heb een droger maar ik gebruik hem enkel voor beddengoed en handdoeken. Tja, ik dacht dus dat kleding heel erg krimpt in de droger, dat zag ik niet zo zitten. Kan echt bijna alle kleding in de droger?

Rozenstruikje

Ingewikkeld

lijkt mij niet, je gaat naar de dichtsbijzijnde doe het zelf markt en koopt een klein haakje met oogje, die draai je dan zo in de deur in het kozijn.

Ander moment van wassen kan ook, dan was je eind van de middag en dan haal je de was er sávonds eruit en hangt het als de kinderen gaan slapen op in de woonkamer.

Kleding krimpt wel wat in de wasdroger maar dat weet je van te voren dus daar stel je je dan op in.

maan.

maan.

25-08-2010 om 12:18

Rek op wieltjes

Hier een rek op wieltjes (marskramer, niet de goedkope versie die is erg slap) is echt prettig in gebruik, makkelijk verplaatsbaar en half/heel inklapbaar.

Was draai ik 's morgens zo vroeg mogelijk, drogen het liefst buiten maar niet altijd mogelijk. Indien binnen dan meestal in badkamer of in het gangetje; als het dan 's avonds nog niet droog is dan ivm gemak toch echt in de woonkamer.

En dan uit de oude doos: mijn vader vertelde me weleens dat ze vroeger met alle jongens op zolder moesten slapen tussen de drogende gewassen lakens.. je moet er niet aan denken!

Hier thuis

meerendeel in de wasdroger de rest aan het rekje in het trapgat van de zolder. Op zolder heb ik ook nog een rek maar dat gebruik ik nauwelijks.

Saskia

Saskia

25-08-2010 om 13:40

En hier

was ik op de dagen dat ik niet werk meteen 's ochtends. Daarna was die beter niet in de droger kan toch in de droger, kwartiertje of op stand mangeldroog. Het ergste vocht en de kreukels zijn er dan uit, maar de kleding krimpt niet en blijft mooi. Op hangertjes aan zo'n rek op wieltjes in onze slaapkamer met raampje op kier. Andere was gaat wel gewoon in droger. 's avonds is de opgehangen was vrijwel altijd droog en het restje wat nog niet droog is kan aan het verwarmingsrek in de badkamer. Mijn man wil 's nachts absoluut geen was in de slaapkamer en ik eigenlijk ook niet.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 14:15

Waarom niet buiten?

Waarom laat je die was niet gewoon op het balkon drogen? Geen vocht in huis, fris windje erdoor....

Yta Chalne

Yta Chalne

25-08-2010 om 15:10

Droger

Ik doe vrijwel alles in de droger. Hooguit één of twee dingen per was hang ik dan over de deur ofzo, dat zijn meestal ook de dingen die snel droog zijn.

Wasdroger vreet stroom en zorgt voor extra slijtage

dus helemaal niet gek dat je het gebruik beperkt.

Hang de was op het balkon.
En koop een 'vierkant' hoog wasrek op wieltjes, dat is prima te verplaatsen.
Misschien kan het bij jou zelf in de slaapkamer staan tot je naar bed gaat?

Succes ermee!

Vic

Vic

25-08-2010 om 15:59

Toch een deurrekje

Misschien kun je de kat 's nachts in de keuken opsluiten? Ik heb zelf een hekel aan dichte deuren, en bij het idee om in een kamer met ramen en deuren dicht te moeten slapen krijg ik het erg benauwd. Zo'n deurrekje is misschien wat lastig met het onder de was doorlopen, maar dat zorgt er wel weer voor dat je droge was snel opruimt.

angel

angel

25-08-2010 om 16:31

Uittrekbaar?

is een uittrekbaar ding handig wellicht?
je hebt ze geloof ik van leifheit als rekvorm die inklapt en aan de muur vastzit of als draad die inrolt....

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 01:08

Rozenstruikje

Dat je kinderen amper op hun kamer spelen, of hun kleren daar uit en aan doen is eigenlijk bijzaak. Het gaat om het slapen in vochtige waslucht. Een keer is niet erg, maar als het een standaard oplossing is is het niet supergezond, denk ik. Als het niet persé nodig is zou ik dat dus niet doen.

Bellefleur

Bellefleur

26-08-2010 om 09:25

Simpel

Liever wat gekrompen kleding dan gezondheidsrisico voor kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 17:00

Wasdroger

Rozenstruikje, ik hang heel veel bovenkleding aan hangertjes te drogen. Broeken aan van die knijphangers en bloesjes, truien en t-shirts aan kunststof hangertjes. Het staat niet gezellig maar die hangertjes hangen bij ons aan de deurpost in de woonkamer en aan de deurpost van onze slaapkamer. Was aan hangertjes droogt netjes en het scheelt toch weer ruimte aan het wasrek. In onze slaapkamer is geen deur, omdat de kamer zo klein is dat daar geen opengaande deur in past. Vroeger, toen wij nog in een grotere kamer sliepen liet ik onze deur open en hing daar aan een rekje de was te drogen. Ook min of meer in onze slaapkamer dus, maar wel met open deur en het raam meestal een stukje open.
Jij hebt een wasdroger en die kun je wel voor meer gebruiken dan de lakens en handdoeken. Ik zou er de broeken en katoenen ondergoed ook in drogen. Bloesjes e.d., zou ik er ook liever niet in doen geloof ik.
Begrijp ik goed dat in de kamer van de kinderen alleen deuren zijn en geen ramen? Wat vreemd! En bedoel je met de galerij echt waar alle bewoners en bezoekers overheen lopen? Kunnen jullie niet van kamer ruilen?

rozenstruikje

rozenstruikje

26-08-2010 om 19:39

Update

Ik heb, na al jullie berichten die unaniem stelden dat het ongezond is, besloten niet meer de was in de kinderkamer op te hangen.
Ik zal wat meer in de droger doen en ik wilde vandaag bij Blokker een klein, hoog wasrek op wieltjes kopen. Maar Blokker had geen koopavond dus dat wordt zaterdag. Dan zet ik dat wasrek, overdag in mijn slaapkamer of de woonkamer, en snachts in de woonkamer. Ik heb zelfs gedacht dat als het een klein wasrek is, het past op de plek waar nu de wandelwagen staat. Maar die wagen houd ik nog even Deurrekje zal ik ook bekijken bij Blokker.
Van kamer ruilen, dat zie ik echt niet zitten. Mijn kamer is echt een stuk kleiner en lastig in te delen doordat er 3 deuren inzitten (deur naar hal, deur naar buiten ipv raam en deur naar inbouwkast).

En ja, de slaapkamer van de kinderen heeft geen ramen die open kunnen, enkel openslaande deuren naar de galerij. Ik woon in een flat en flink wat buren gaan over die galerij. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om snachts die deur naar de galerij open te laten voor frisse lucht. De rest van mijn woning heeft ook geen ramen die open kunnen, enkel openslaande deuren naar binnen. Heel onhandig hoor, want in mijn slaapkamer aan de straat is de keuze dus of de deur open, of het gordijn dicht want tegelijkertijd dat kan dus niet. En een deur is meteen zo wijd open, een klein kiertje lukt niet. Hier is een haakje echt niet mogelijk want het is van aluminium en de woningbouw geeft geen toestemming. Leuk zo'n innovatieve architect.

Dank voor alle tips!

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.