Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Aanschaf kitten of niet?

Hallo

ik kom hier wat advies inwinnen... Mijn dochter en ik willen heel graag een kitten in huis halen. Nu zitten we hieromtrent toch nog met een aantal praktische vragen of bedenkingen.

We hebben namelijk ook nog een konijntje in huis. Ik zit met heel veel schrik dat het niet gaat klikken tussen konijn en kitten. Ook, ons konijn gromt nu ook al vaak naar ons. Volgens mij zal ze het niet kunnen verdragen mocht er een katje bijkomen. Het konijn zit in een kooi, maar mag wanneer het kan, dus vooral 's avonds of in het weekend vrij rondlopen. Ik wil niet dat het halen van een katje stress geeft aan mijn konijn, kat of mezelf. Ik wil ook nog met een gerust gevoel kunnen gaan werken of kunnen weggaan in het algemeen.
Mijn dochter zegt 'laten we het katje een paar uurtjes halen en laat het kennis maken met het konijn, dan zal je zien dat het klikt'. Maar dit zal dan naar mijn aanvoelen een momentopname zijn.

Een tweede zorg is, we wonen in een appartement. Het katje kan wel naar buiten, op het balkon, maar zal nooit echt de wijde wereld kunnen ingaan. Zijn er hier mensen met een kat op een appartement? Gaat dat? Ik denk dat als een kat gewend is om enkel binnen te zijn, het ook geen probleem zal vinden.

Graag hoor ik hier zoveel mogelijk ervaringen van mensen die voor- en nadelen kennen van een kat bij een konijn.
Misschien neem ik ook in de toekomst beter een al iets oudere kat?

Groetjes

Als je een kitten neemt, dan moet je er twee nemen. Eentje gaat zich enorm vervelen en dan krijg je problemen. Een kat en en konijn gaan wel samen, maar je kan ze nooit samen alleen laten. 
Katten die niet anders gewend zijn kunnen prima binnen blijven, mits er genoeg te spelen valt. 

Het kan ook anders Pief ik was een week getrouwd en wilde een kat (blauwe pers) EEN geweldig beestje als ik wist dat ik er weer zo 1 zou krijgen zat ik nu al in de auto. We dachten ook zielig voor hem we gaan voor gezelschap zorgen het werd een crème pers. Na 1,5 jaar de tweede weg moeten doen want die 2 hadden 1,5 jaar ruzie moesten niets van elkaar hebben.


Ja, ik heb ervaring. Als kind is mijn cavia doodgebeten door de kat. Dat was groot kinderverdriet, kan ik vertellen.

Een konijn en een kat, dat is natuurlijk geen logische combinatie. Een konijn is de natuurlijke prooi van de kat. 
Het konijn zal veel stress ondervinden van de kat en stress leidt bij knaagdieren al snel tot een hartaanval. Wil je je konijn dat aandoen?

Bedenk ook even hoe je je zal voelen als kat en konijn elkaar de tent uit vechten of als de kat jullie konijn in een dolle bui doodbijt.

Hoe oud is jullie konijn? Een konijn leeft niet zo lang. Je kunt in mijn ogen beter wachten tot het konijn er niet meer is.

Verder zitten de dierenasiels vol, je kunt dan ook een oudere kat nemen, een die de puberteit voorbij is. Daar krijg je een karakterbeschrijving bij. Voordeel is dat die dan al zindelijk is en ook niet meer in de gordijnen klimt.

Pief, ik heb lang geleden 2 kittens uit hetzelfde nest gehad. Dat ging kort goed, maar toen ze iets ouder werden vochten ze steeds. Dat werd zo erg dat ik er een weg heb moeten doen. 
Later had ik een kat en werd er een plekje voor een gevonden kitten gezocht. Ik heb die kitten geadopteerd. Dat is ook nooit goed gegaan. Na een paar jaar heb ik het opgegeven en een kat aan een vriend gegeven. Nooit meer 2 katten voor mij.

Pief schreef op 01-10-2023 om 15:18:

Als je een kitten neemt, dan moet je er twee nemen. Eentje gaat zich enorm vervelen en dan krijg je problemen. Een kat en en konijn gaan wel samen, maar je kan ze nooit samen alleen laten.
Katten die niet anders gewend zijn kunnen prima binnen blijven, mits er genoeg te spelen valt.

Dat geldt ook zeker voor konijnen. TO, mag hopen dat je niet 1 konijn hebt? Dan neem er liever een konijn bij. 

Ik heb 2 katten gehad uit 1 nest, in het begin schattig en lief na een tijdje waren ze geen maatjes maar ook geen vijanden. Tot een van de twee ziek leek te worden, toen wilde de ander de baas zijn maar zij was geen goede leidster. De ander deed haar behoefte uit angst in de gootsteen en gooide daar (heel netjes) een vaatdoekje overheen. Gelukkig werd die kat weer sterker en de baas en toen ging het weer oke. 

Uiteindelijk is ze na 7 jaar behandeling voor diabetes en de laatste jaren schildklier problemen ingeslapen. 

Toen ineens werd de andere kat (die nooit aandacht wilde en waar man en zoon in een boog omheen liepen) heel aanhankelijk en een superlieve kroelkat. Inmiddels bijna 19 jaar oud.

Decembermamma schreef op 01-10-2023 om 17:50:


Toen ineens werd de andere kat (die nooit aandacht wilde en waar man en zoon in een boog omheen liepen) heel aanhankelijk en een superlieve kroelkat. Inmiddels bijna 19 jaar oud.

Hier zag ik dat ook, dat de overblijvende kat beide keren veel blijer alleen was en is. Achteraf hadden ze veel stress gehad van het samenleven met een andere kat. Katten zijn solitaire dieren, heb ik altijd geleerd. Ik vrees dat ik te veel van mezelf ben uitgegaan toen ik 2 katten nam. Katten zijn geen mensen.

Begrijp ik dat je nu een konijn in een hok hebt? Dan geen kat maar als de wiedeweerga een tweede konijn aanschaffen. Een konijn alleen houden is dierenmishandeling! Ik dacht dat dat tegenwoordig wel algemeen bekend was.

IMI-x2 schreef op 01-10-2023 om 18:50:

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/de-asociale-kat/

Als je dit leest dan zie je ook dat je kittens altijd met twee moet plaatsen. Voor oudere katten geldt dat niet, maar het gaat in dit topic over kittens.

Ik zou eerder een konijn erbij nemen (in tegenstelling tot katten is een konijn altijd beter af met een maatje) 

ik heb 3 katten en mijn ervaring is dat je alle katten iedere dag een moment individuele aandacht geeft. 1 van mijn katten was een halfjaar geleden niet blij. Bleek dat we haar te weinig aandacht gaven voor haar doen, want sinds we iedere dag actief met haar spelen is ze weer haar zelf, komt knuffels vragen en aandacht, ook als de andere katten in de buurt zijn. Mijn katten zoeken elkaar op als ze met elkaar willen spelen en laten elkaar met rust wanneer daar behoefte aan is. Ze kunnen op niet agressieve wijze hun grenzen goed bij elkaar aangeven, en wanneer er spannende dingen gebeuren zoals een verbouwing of een feest, gaan ze met zijn 3e naar dezelfde kamer (dit doen ze uit zichzelf) , dus wat dat betreft ben ik dan wel blij dat ze elkaar een gerust kunnen stellen en er niet 1 kat alleen bang zit te wezen 

In mijn studententijd hadden we in ons huishouden vijf katten en 1 konijn. Laatste was duidelijk de baas. Zo kan het dus ook. Maar of het echt een gelukkige combinatie is? Je konijn zal er in elk geval niet op zitten te wachten. Beter nog een konijn erbij (en vaker los laten lopen!).

Doe het niet. Het gaat sowieso stress geven aan je konijn en waarschijnlijk komt het er dan op neer dat je je konijn enorm inperkt kwa ruimte Of je kitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.