Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Extreem haarverlies hond

hallo,

Mijn hond, een mechelaar verliest extreem veel haar. Niet normaal. Het zit overal zetel, op wc en de kledij zelfs als ik kook vind ik haar..  we zijn propere mensen en elke dag wordt er smorgend en savonds gestofzuigd. Hij zit binnen. We nemen geen hond om buiten te steken.. iemand tips? Als die er al zijn


Bijtje82 schreef op 08-01-2023 om 10:18:

Sinds dat mijn hond weg is heb ik zelf minder stress.

...

Maar er zijn meer redenen om geen hond meer te willen.

Jij had ook een Border Collie toch? Geen makkelijke honden, maar anders niet makkelijk dan mensen vaak denken.

Heel goed in jou het gevoel geven dat je tekort schiet, en tegelijkertijd wel heel erg lief. En ze hebben echt heel veel aandacht en uitdaging nodig. Ik word ook heel erg gestressed van onze hond, maar mijn huisgenoten zijn juist heel blij met hem. Dus hij blijft hier (hopelijk) nog lange tijd. De lasten verdelen helpt enorm, maar als dat niet lukt (jij staat er nu toch alleen voor?) wordt het inderdaad heel erg lastig.

Ik vind de haren dus niet zo erg, wij zijn toch al  niet bepaald smetvrezig, alle aanhangend vuil is wel eens ontbmoedigend. Maar inderdaad, er zijn meer redenen om geen hond meer te willen. Ik raad het mensen die nog nooit een hond gehad hebben, dan ook altijd af. En zeker een Border Collie.

Jamalu

Jamalu

08-01-2023 om 11:03 Topicstarter

Pinokkio schreef op 08-01-2023 om 02:32:

[..]

Ja, tsja, het was ook niet zo heel serieus bedoeld eigenlijk. Het erg schoon willen hebben (2x pd stofzuigen!) en een nomaal verharende hond is niet de beste combinatie. (want hond= absurd veel haar in huis)

Het is niet dat ik het heel erg schoon wil hebben of het perfect moet zijn. Het is gewoon proper. Dweilen 1x per week zoals de meesten. En stofzuigen moet echt wel door al het haarverlies. Het zit overal door dat het wat vliegt.. maar ik had dit zo veel niet verwacht. Maar ik zie hem doodgraag en zou hem voor heen geld ter wereld wegdoen

Jamalu

Jamalu

08-01-2023 om 11:07 Topicstarter

Index224 schreef op 08-01-2023 om 08:59:

Klopt, je kunt het beter ook maar gewoon accepteren dat er altijd wel haren liggen.

Ik accepteer dat er haar ligt we hebben altijd honden gehad.😊

Bijtje82

Bijtje82

08-01-2023 om 11:20

WendelmoedM schreef op 08-01-2023 om 10:40:

[..]

Jij had ook een Border Collie toch? Geen makkelijke honden, maar anders niet makkelijk dan mensen vaak denken.

Heel goed in jou het gevoel geven dat je tekort schiet, en tegelijkertijd wel heel erg lief. En ze hebben echt heel veel aandacht en uitdaging nodig. Ik word ook heel erg gestressed van onze hond, maar mijn huisgenoten zijn juist heel blij met hem. Dus hij blijft hier (hopelijk) nog lange tijd. De lasten verdelen helpt enorm, maar als dat niet lukt (jij staat er nu toch alleen voor?) wordt het inderdaad heel erg lastig.

Ik vind de haren dus niet zo erg, wij zijn toch al niet bepaald smetvrezig, alle aanhangend vuil is wel eens ontbmoedigend. Maar inderdaad, er zijn meer redenen om geen hond meer te willen. Ik raad het mensen die nog nooit een hond gehad hebben, dan ook altijd af. En zeker een Border Collie.

Ja klopt. Vroeger ook altijd borders gehad, maar nooit een met de energie die deze had. Deze had geen rem, onuitputtelijke energie en begon door het gebrek aan uitdaging nerveus te doen en aan mijn houtwerk etc te knagen als ik weg was. Dit deed hij daarvoor nooit.

Hij was eerder nooit een probleem, maar toen waren we nog samen. Nu heeft hij een goed huis en volop aandacht, gaat heel goed daar. 

Dus in mijn geval was het niet zo dat ik nooit een hond heb gehad en met een Border een verkeerde keuze maakte. Wist wat ik in huis haalde, maar door de scheiding kon ik hem niet meer bieden wat hij nodig had. 

Bijtje82 schreef op 08-01-2023 om 10:18:

Sinds dat mijn hond weg is heb ik zelf minder stress. Mis het beestje nog steeds hoor, maar idd die haren overal.. Soms zoog ik wel 2x per dag, maar er lag altijd overal haar. Zelfs waar hij niet kwam.
Van de kat heb ik geen last van haar.
Nu zal ik niet snel meer een hond nemen in mijn eentje, heb er gewoonweg geen tijd voor. Maar mocht er ooit nog een komen, dan zou het idd een ras zijn dat niet verhaart. Maar er zijn meer redenen om geen hond meer te willen.

Ik zou toch altijd het karakter van de hond belangrijker vinden dan of ie wel of niet verhaard. Keuze moet niet gebaseerd zijn op het verharen vind ik. 

En borders zijn echt fantastische honden. Maar wel een waarbij echt je leefstijl bij moet passen. Het is niet per se een 'gezinshond' (die 4x per dag een goede wandeling prima vindt en savonds bij je op de bank kruipt zeg maar)

Jamalu schreef op 08-01-2023 om 11:03:

[..]

Het is niet dat ik het heel erg schoon wil hebben of het perfect moet zijn. Het is gewoon proper. Dweilen 1x per week zoals de meesten. En stofzuigen moet echt wel door al het haarverlies. Het zit overal door dat het wat vliegt.. maar ik had dit zo veel niet verwacht. Maar ik zie hem doodgraag en zou hem voor heen geld ter wereld wegdoen

Mijn goldens verhaarden het hele jaar door en 2x extreem. In die periode kamde ik met de furminator. Tussendoor eens per week kammen. Ik gebruikte elke dag eenmaal de rubberen bezem en 2x per week de stofzuiger. Rubberen bezem is veel effectiever vooral voor tapijt/vloerkleed/mat/bank en ook veel minder zwaar dan stofzuigen.

Bijtje82

Bijtje82

08-01-2023 om 12:10

Index224 schreef op 08-01-2023 om 11:28:

En borders zijn echt fantastische honden. Maar wel een waarbij echt je leefstijl bij moet passen. Het is niet per se een 'gezinshond' (die 4x per dag een goede wandeling prima vindt en savonds bij je op de bank kruipt zeg maar)

Onze border was ook een bewuste keuze. Maar soms veranderen dingen dusdanig, dat zelfs de beste keuzes uiteindelijk niet uitpakken zoals je hoopte. 

En nee idd je kiest een hond op basis van karakter. Maar bij ons komt er vrijwel zeker geen hond meer. Mijn vriend houdt er niet van en zoiets moet je samen doen. En een hond als alleenstaande werkende moeder is geen goede combinatie. 

Onze labrador verhaart ook als een gek. Nooit geweten dat een labrador zo kan verharen.Destijds werkelijk alles opgezocht over dit ras maar niet bij stil gestaan dat ze een enorme ondervacht hebben die flink kan ruien. Ik accepteer het maar gewoon dat er altijd haren liggen. De dagen die ik thuis ben doe ik stofzuigen en dweilen en is alles weer op orde en de volgende dag liggen er alweer haren
Ik stoor me er ook weleens aan maar het is hem vergeven haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.