Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Extra factuur wegens logistieke fout


Bijtje82

Bijtje82

21-08-2023 om 20:09

Kersje schreef op 21-08-2023 om 20:06:

[..]

Kan natuurlijk best dat zij hebben gezegd het door te geven aan de administratie en dat je dit als klant voor waar aanneemt. Mooie leerschool.

Tja weet niet beter dat alles op contract gaat. 

Maar TO, jij woont denk ik niet in Nederland? 

Bijtje82 schreef op 21-08-2023 om 20:04:

[..]

Als ik er zo eens over nadenk.. extra dagen bespreek je toch ook nooit met de juffen, maar altijd met de administratie. En altijd op contract?

Bij mijn gastouder ging dit wel zo. En dan gaf zij het door aan het gastouderbureau. En dan kreeg ik een nieuw contract dat getekend moest worden. Daar waren de facturen ook wisselend door vakantiedagen ed. Nu bij de opvang gelukkig een vast bedrag per maand


Het is wel gebruikelijk dat er bij een fout in de planning/facturatie een herberekening plaatsvindt en je alsnog moet betalen (of geld terugkrijgt) als er iets niet klopt. Al is het wel heel erg slecht dat het maanden achtereen fout gaat zonder dat iemand het door heeft.
Je ontvangt toch een contract waarop het te betalen maandbedrag staat? Als je deze hebt ontvangen (en ondertekend) en maandelijks minder betaalde dan het bedrag op je contract dan had je kunnen weten dat er iets fout ging? Of heb je geen contract ontvangen en ondertekend? En als je zoon niet was ingepland voor die 5e dag (omdat je het alleen mondeling had doorgegeven maar de wijziging schijnbaar niet is verwerkt), vonden de leidsters het dan niet raar dat hij werd gebracht terwijl hij niet op de planning stond?
Sowieso lijkt het alsof het kinderdagverblijf op een erg ouderwetse manier werkt anders was het op verschillende manieren allang duidelijk geweest dat er iets niet goed gaat. Maar ja, daar heb je natuurlijk weinig aan.

Het lijkt me dat het mag, maar dat vooral hun boekhouding nogal rammelt.

Aangezien ze na een jaar met een giga-factuur komen zou ik dan ook melden dat je het betaalt in een aantal schijven. Ze hebben het geld een jaar lang niet gemist, dan kunnen ze nu ook nog even wachten.
(Je hoeft het niet persé in een jaar terug te betalen, maar ze kunnen ook niet verwachten dat je de auto maar verkoopt om hun extra rekening in 1 klap te betalen bovenop alle andere rekeningen.)

Ik zou het totale bedrag delen door het aantal verkeerde facturen en dat als maandbedrag nemen om terug te betalen.

Een extra dag alleen met de juffen bespreken vind ik van jouw kant uit wel onhandig. Natuurlijk kunnen die bekijken of zoiets wel of niet kan, maar dan zou je een ander contract moeten krijgen en dat formeel ook regelen en zo. 
Als je een dag meer of minder gaat werken, kun je dat ook niet alleen mondeling met je leidinggevende bespreken. Dan moet dat ook via HR aangepast worden op je contract en verrekend qua salaris etc.

Als ik mijn kind op school ziek of anderszins afwezig meld, dan moet dat via de administratie, niet (alleen) mondeling via de juf.

Daddy_gijs schreef op 21-08-2023 om 17:21:

Volgens factuurprogramma.nl:
Jaren later een factuur maken is toegestaan

Er is geen wet die leveranciers of dienstverleners verbiedt om jaren later een factuur te maken. De vordering blijft bestaan en het blijft toegestaan om de factuur enige tijd later op te stellen. De factuur staat namelijk los van de overeenkomst en heeft louter een bewijsfunctie. Ook zonder een factuur of bij een laattijdige factuur blijft de overeenkomst bestaan [...] Wel is het zo dat de bewijskracht van de factuur kan afnemen naarmate de tijd verstrijkt. Het is de rechter die hierover zal moeten oordelen. Hij zal daarbij rekening houden met onder andere de omvang van de factuur, de omstandigheden, de oorzaak van de laattijdigheid. [...] Bij consumenten geldt een kortere verjaringstermijn van twee jaar voor een consumentenkoop. In andere gevallen, bijvoorbeeld als een consument zijn heg laat snoeien door een hovenier of als je een reis bestelt, is deze kortere verjaringstermijn niet van toepassing en zal de factuur pas na vijf jaar verjaren.

Hetgeen overeenkomt met iets wat ik elders ooit vond bij een erg late factuur. Helaas.

Zoals ik de OP lees, is dit niet aan de orde. Ze heeft immers een factuur gehad en die netjes betaald. Op het moment dat er een factuur wordt gestuurd en je betaald die, gaan beide partijen op dat moment akkoord met wat er op de factuur staat. 

Als er toch een fout op de factuur staat, mag het herstelt worden. Ik vond hier wel een goede uitleg staan: https://www.veritasadvies.com/blog/wat-moet-ik-doen-als-er-een-fout-op-mijn-factuur-staat/

en hier https://rompslomp.nl/blog/achteraf-factuur-aanpassen-regels

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

22-08-2023 om 06:54

Gember schreef op 21-08-2023 om 22:56:

[..]

Zoals ik de OP lees, is dit niet aan de orde. Ze heeft immers een factuur gehad en die netjes betaald. Op het moment dat er een factuur wordt gestuurd en je betaald die, gaan beide partijen op dat moment akkoord met wat er op de factuur staat.

Als er toch een fout op de factuur staat, mag het herstelt worden. Ik vond hier wel een goede uitleg staan: https://www.veritasadvies.com/blog/wat-moet-ik-doen-als-er-een-fout-op-mijn-factuur-staat/

en hier https://rompslomp.nl/blog/achteraf-factuur-aanpassen-regels

Die uitleg gaat over andere fouten op een factuur. Zoals.BTW of tarief. Dat is hier niet van toepassing. TO heeft gewoon niet alles betaald, en had dat kunnen weten. Dan moet de rest gewoon nog betaald worden.

Ik vraag me ondertussen wel af of dit niet ook betekent dat de kinderopvangtoeslag over 2022 moet worden gecorrigeerd, misschien met een correctie op de aangifte 2022? Of moet alles op 2023 worden gezet? Hoe dan ook: ik zou dat wel even uitzoeken 

Deus

Deus

22-08-2023 om 08:38 Topicstarter

Kersje schreef op 21-08-2023 om 20:06:

[..]

Kan natuurlijk best dat zij hebben gezegd het door te geven aan de administratie en dat je dit als klant voor waar aanneemt. Mooie leerschool.

deze creche heeft geen administratie. Gewoon 1 eigenaares dat niet eens op alle mails antwoord. Met daarbij 1 juf die hoofd verantwoordelijke is ook voor administratieve zaken. Met deze juf had ik het besproken en nagevraagd of ik verder nog iets moet doorgeven. Het antwoord was toen nee. Ook heeft de eigenares van de creche al aangegeven dat ze wel bewust was dat mijn kind meer dagen ging, maar was zelf vergeten de facturen aan te passen. het feit dat zij dit vergeten was, geeft zij ons de ouders de schuld voor.

Deus

Deus

22-08-2023 om 08:41 Topicstarter

MamaE schreef op 21-08-2023 om 22:48:

Een extra dag alleen met de juffen bespreken vind ik van jouw kant uit wel onhandig. Natuurlijk kunnen die bekijken of zoiets wel of niet kan, maar dan zou je een ander contract moeten krijgen en dat formeel ook regelen en zo.
Als je een dag meer of minder gaat werken, kun je dat ook niet alleen mondeling met je leidinggevende bespreken. Dan moet dat ook via HR aangepast worden op je contract en verrekend qua salaris etc.

Als ik mijn kind op school ziek of anderszins afwezig meld, dan moet dat via de administratie, niet (alleen) mondeling via de juf.

deze creche heeft geen administratie. Gewoon 1 eigenaares dat niet eens op alle mails antwoord. Met daarbij 1 juf die hoofd verantwoordelijke is ook voor administratieve zaken. Met deze juf had ik het besproken en nagevraagd of ik verder nog iets moet doorgeven. Het antwoord was toen nee. Ook heeft de eigenares van de creche al aangegeven dat ze wel bewust was dat mijn kind meer dagen ging, maar was zelf vergeten de facturen aan te passen. het feit dat zij dit vergeten was, geeft zij ons de ouders de schuld voor.

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2023 om 09:29

Zoals ik al zei..
Vermoed dat dit niet in Nederland is. 

1 juf op een crèche?  Dat mag hier niet eens.

Deus

Deus

22-08-2023 om 10:15 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 22-08-2023 om 09:29:

Zoals ik al zei..
Vermoed dat dit niet in Nederland is.

1 juf op een crèche? Dat mag hier niet eens.

sorry was niet duidelijk genoeg. 1 juf is hoofdverantwoordelijke. Daar naast zijn er nog 3 juffen. In belgië is het zo dat ze 7 kinderen per juf mogen verzorgen.

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2023 om 10:57

Deus schreef op 22-08-2023 om 10:15:

[..]

sorry was niet duidelijk genoeg. 1 juf is hoofdverantwoordelijke. Daar naast zijn er nog 3 juffen. In belgië is het zo dat ze 7 kinderen per juf mogen verzorgen.

In België zullen er vast ook andere regels zijn mbt toeslagen die je wel of niet krijgt. 

Wandelvrouwtje schreef op 22-08-2023 om 06:54:

[..]

Die uitleg gaat over andere fouten op een factuur. Zoals.BTW of tarief. Dat is hier niet van toepassing. TO heeft gewoon niet alles betaald, en had dat kunnen weten. Dan moet de rest gewoon nog betaald worden.

Nee, die uitleg gaat over een foutief bedrag in rekening brengen: "Dus dat jij een product of dienst levert tegen een afgesproken prijs en dat je deze op de juiste manier op de factuur vermeld. Breng je per ongeluk te weinig in rekening op de factuur, dan dient de klant het tekort alsnog te betalen. Andersom geldt het natuurlijk ook: als de klant teveel betaalt, stort je het overschot terug."

En dat is wat TO ook zegt: "Maar vandaag krijgen wij een mail dat wij al een jaar niet genoeg gefactureerd zijn [...].
Wij hebben altijd alle facturen direct betaald [...]."

Dat gaat dus wel degelijk over exact hetzelfde. 

Voor TO: ja, dat mag dus (in NL). Ze moet dan wel eerst een creditfactuur maken en vervolgens een nieuwe factuur maken met het juiste bedrag en een verwijzing naar de foutieve factuur, anders komt ze zelf later in de problemen met de belastingdienst. Nu is dat laatste niet jouw probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.