Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Flexibiliteit Kinderopvang moet NU verbeteren!!

Hallo ouders,
Wij, een groep van enthousiaste ouders, zijn de inflexibiliteit in kinderopvang beu en willen daar wat aan doen. Wil je ook graag meer flexibiliteit, per afgenomen uur betalen, niet aan een contract vast zitten, meld je dan hier aan!

kood.quickmvp.com

Leuk als er meer ouders enthousiast zijn!
Grt Jeffrey

mieke

mieke

24-04-2015 om 12:54

tarieven

Hoe hoog worden de uurtarieven als je zelf kan bepalen hoeveel uur je afneemt en wanneer? Hoe garandeer je de continuïteit als er 's morgens tot 10.00 maar een kindje is. Dus het kdv ook maar 9 euro of zo betaald krijgt terwijl er wel 3 of 4 leidsters aanwezig zijn. Of wat nou als iedereen om 14.00 zijn of haar kind ophaalt. Kinderdagverblijf leeg. Kunnen ze dan sluiten en krijgen de leidsters dan nog wel betaald? En wat nou als om 16.00 uur nog iemand langs komt om een kind nog een uurtje te brengen?

Katniss

Katniss

24-04-2015 om 12:58

Tegen

Het klinkt leuk maar ik heb dezelfde bezwaren als Mieke. Zeker bij een jong kind zou ik niet willen dat de groep per dag of week kan wisselen en vaste breng- en haaltijden zijn verstorend voor de groep. Als je meer flexibiliteit wilt moet je een gastouder zoeken, maar daar zitten weer andere nadelen aan (vakanties, minder toezicht).

Noet

Noet

24-04-2015 om 15:50

Tegen

zelfde bezwaren als bovenstaand want ook bv huur van het pand, energie etc zal dan over minder uren verdeeld moeten worden. Minder uren: hogere prijs: lagere kinderopvang toeslag: minder kinderen: prijs omhoog, minder kinderen: opvang over de kop.

Het is een leuk idee, maar in de praktijk werkt het niet.

mama2

mama2

01-05-2015 om 14:14

Ook tegen

Het idee klinkt leuk, maar net zoals hierboven denk ik onuitvoerbaar om de eerder genoemde redenen. Voor een KDV niet haalbaar.

Wij hebben om deze reden een gastmoeder gezocht nadat wij ons eerst scheel mochten betalen aan het KDV voor uren die wij niet gebruikte. Het is onzin om te zeggen dat er minder toezicht is Katniss, een gastmoeder is gebonden aan een max aantal kinderen zodat de toezicht gewaarwordt blijft. Ik heb juist gemerkt dat er bij een gastmoeder meer aandacht voor de kinderen is dan wanneer hij op het KDV zat. Vakantie is idd een punt, maar daar kunnen afspraken over gemaakt worden.

bieb63

bieb63

01-05-2015 om 16:38

idem

Voor niets gaat de zon op...! Je kunt van alles willen, maar dat kost wel geld (en dus ook voor de andere ouders). Als je aan kinderen begint zul je in eerst instantie zelf moeten bedenken hoe je evt. opvang regelt. Als je je kind te pas en te onpas en op het jou uitkomende moment wilt onderbrengen, dan zul je daar een prijs voor moeten betalen. Dat is niet iets wat iedereen voor ogen heeft en/of kan. Als er genoeg animo is, dan zullen er vast particuliere bedrijfjes ontstaan, waar je dan wel de hoofdprijs voor betaalt. Prima, maar niet van gemeenschaps/overheidsgeld.

13.00 uur

Ik loop er wel tegenaan, dat de wisseltijd op 13.00 uur ligt. Voor ouders die 's middags werken of naar school gaan is dat een probleem: je moet je kind net iets eerder brengen, maar dan zit je vast aan een heel dagdeel extra. Dat kost ouders ontzettend veel geld. En de overheid ook.

Tsjor

bieb63

bieb63

01-05-2015 om 23:40

Tsjor

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Die wisseltijd zou dan wel wat ruimer mogen en zeker niet voor een half uurtje eerder een heel dagdeel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-05-2015 om 08:31

Hier niet

Je kunt hier een dagdeel verlengen met een uurtje.

Enne Jeffrey: Niets moet!

PJanssen

PJanssen

20-01-2016 om 13:52

neem dan gewoon een lieve oppas of probeer een gastouder

Ik ben het eens met deze reacties!
Als je een goede opvang voor je kind wilt hebben dan is dat niet een kwestie van even een uurtje of zo ergens parkeren in de creche. Dan besef je niet wat de meerwaarde van een creche is, een evenmin dat hier op een zorgvuldige en pedagogisch verantwoorde wijze met kinderen moet worden omgegaan.

Als je toch flexibel wilt zijn, probeer dan es een oppas of een geregistreerde gastouder te vinden die bij jou thuis op de kinderen past.
Als je kinderopvangtoeslag wilt ontvangen, dan moet je inderdaad aan allerlei eisen voldoen. En dat is maar goed ook!

Dees

Dees

20-01-2016 om 14:42

nee

Nou Jeffrey, als ik het verschil in tarieven voor vaste en flexibele opvang zie dat wordt ik al verdrietig (en dan heb ik het over afname van dagdelen). Als ik het verschil in prijs van hele en halve dagen zie wordt ik ook verdrietig. Daarom wil ik er niets eens over nadenken om op uurbasis opvang te willen.

mirreke

mirreke

20-01-2016 om 15:10

Welkom op ouders online, Jeffrey

Ik ben het eens! Ja, ik vind dat kinderopvang flexibeler moet kunnen, dat je per uur moet kunnen afnemen, dat er opvang voor de nacht is bijvoorbeeld, dat er ruimere ophaaltijden zijn aan het eind van de dag en brengtijden aan het begin van de dag. En in het midden van de dag.

Ik denk alleen dat niet iedereen daar behoefte aan heeft, en daarom denk ik dat kinderdagverblijven bij gebleken behoefte dan bijvoorbeeld 1 flexibele groep zouden moeten creëren.

Ik denk dat er ook al veel gewonnen zou zijn, als (grotere) bedrijven hun eigen opvang zouden opzetten, inpandig als dat zou kunnen. Vooral bij ziekenhuizen en bijv. bij universiteiten en hogescholen, overheidsinstanties en dergelijke lijkt mij dat goed en economisch verantwoord te doen. Dan zou de kinderopvang deels als arbeidsvoorwaarde kunnen gelden, zodat de werkgever bijvoorbeeld de flexibiliteit bekostigt.

Goede opvang zonder zorgen leidt tot gelukkiger en productievere werknemers. En kinderen leiden uiteindelijk tot meer belastinginkomsten en productiviteit voor een land. Beide niet onbelangrijk.

Egel

Egel

20-01-2016 om 15:56

is er al

Dat is er soms al, Mirreke. Ik ken er een paar: kinderdagverblijven van bedrijf of universiteit of ziekenhuis.

Getroffen met flex gastouder

Jeetje als ik dit zo lees heb ik geluk gehad met mijn flexibele gastouder. Hier kan iedereen hun kind brengen op eigen tijden uurtje eerder of later geen probleem. Komt bet vaker voor dan betaal je wel dat uurtje als je eerder ophaalt als afgesproken maar het uurbedrag is 5 euro dus dat is zeker te doen. Ontstaan er problemendan kijk de gastouder en ouder naar een oplossing. De kinderen schuiven gewoon aan in het ritme of verlaten het geen probleem. Nooit gemerkt in de afgelopen 4 jaar dat de kinderen daar last van hebben.elke dag zijn er kinderen vanaf 0630 in min geval tot 1900u in de andere. Er zijn 6 kinderen per dag en met stagere 10. En geen enkel kind die daar last van heeft gehad. Volgens mij zit er ook een tussenweg tussen. Van onflexibel tot flexiel. Oef wat gaan we de gastouder missen als mijn dochter naar school gaat.

Helena

Helena

09-08-2016 om 22:11

Zaansmeisje

Dus jouw gastouder begint om 6.30 en werkt tot 19.00 u en moet dan waarschijnlijk nog koken, eten, opruimen?
Dat lijken me geen normale werktijden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.