Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Wat willen jullie graag zien?

Hoi hoi!
Zelf heb ik het genoegen gehad om meerdere kinderopvang te bekijken en ervaren. Vanuit verschillende standpunten. Ik ben op zoek naar een kinderopvang en vroeg me af wat jullie daarbij belangrijk vinden? Ik merk zelf dat ik het nogal lastig vind om een besluit te maken.


Gaat het om de opvang van een baby? Voor mij was destijds ritme en structuur ontzettend belangrijk. Niet alleen voor mijn dochtertje maar ook voor mijzelf om het allemaal te kunnen bolwerken. Dus weinig wisseling van leiding, vaste groepen, vaste manier van overdragen, vaste gewoontes. Een leidster zei ooit tegen mij "Jouw dochter is veilig gehecht" dat vond ik erg belangrijk en daar hebben die twee leidsters in bijgedragen. Ze waren volledig betrouwbaar en voorspelbaar in hun gedrag. Heerlijk vond ik dat. Mijn dochter ook. Denk ik.
Verder waren ze empatisch, ook naar mij toe. Toen de basisschool begonnen was en opvang moeilijk bleek hebben ze haar nog een half jaar opgevangen na school. Fantastisch! 

dat er plek is?

absor schreef op 10-10-2023 om 05:21:

dat er plek is?

Dat was toen, net als nu, ook zeker een probleem. Maar je wil geen plek die niet veilig is, alleen omdat er toevallig een plek is.

Hier zocht ik naar: horizontale i.p.v. verticale groepen. Voor de baby's is het rustiger, voor de oudere kinderen is meer tijd en aandacht. Een fijne tuin / buitenruimte. Warme maaltijden tussen de middag. Vaste gezichten (ik vroeg altijd hoe lang de leidsters er al werkten). Daarnaast vind ik vooral de dynamiek tussen de leiding en de groep belangrijk. Zijn ze warm en liefhebbend naar de kinderen toe? Voelen de kinderen zich veilig? Helaas is dat stukje vaak lastig te beoordelen bij een rondleiding.

Ritme, structuur, buiten spelen, geen grote rommel, biologisch eten (geen must maar vond het wel een grote pre dat ze het hadden), horizontale groepen.

Wij hebben een hele fijne tijd gehad bij het kdv, veel voorspelbaarheid, houten speelgoed en rust op de groepen. geen snoep toegestaan maar gewoon gezond eten.

Renmuis schreef op 10-10-2023 om 08:50:

Hier zocht ik naar: horizontale i.p.v. verticale groepen. Voor de baby's is het rustiger, voor de oudere kinderen is meer tijd en aandacht. Een fijne tuin / buitenruimte. Warme maaltijden tussen de middag. Vaste gezichten (ik vroeg altijd hoe lang de leidsters er al werkten). Daarnaast vind ik vooral de dynamiek tussen de leiding en de groep belangrijk. Zijn ze warm en liefhebbend naar de kinderen toe? Voelen de kinderen zich veilig? Helaas is dat stukje vaak lastig te beoordelen bij een rondleiding.

Ja die horizontale groep zocht ik toen ook en vond ik ook! Een opvang met 2 groepen van van 0 en 1 jaar en een van 2 en 3 jaar. Hartstikke leuk! Tot ik zag dat mijn kind toch ineens tussen de peuters kroop, omdat het zo rustig was en ze toch snel over zouden gaat naar een verticale groep.


Vaste gezichten, horizontale groepen dat waren voor mij de allerbelangrijkste. Verder een brood maaltijd tussen de middag en veel buitenruimte (waar dan ook veel gebruik van werd gemaakt). Wij zijn altijd heel blij geweest met ons KDV. Maar na diverse overnames kelderde het niveau wel behoorlijk. Gelukkig blijven de leidsters wel en die waren fantastisch. 

Zelf kom ik uit de lagere sociale klasse, dus vanuit dat standpunt.
Partner heeft half jaar geleden een carrièreswitch gemaakt van bediende naar een inclusieve crèche (laagdrempelig).
Zij staat bij de oudste groep. Als er genoeg begeleiding is gaan ze elke voormiddag wandelen, er is een tuintje, 's middags warm eten, fruit in de namiddag en voor de ouders waarvan ze weten dat ze het niet breed hebben worden er elke avond potjes gemaakt met de overschot van het warm eten en het fruit. 
Misschien weinig nuttig, maar als ik hoor hoe ze daar met de kindjes bezig zijn (ook op vlak van taal), zou ik daarvoor kiezen. 

Het is natuurlijk geen noodzaak, maar ik vond het heel fijn toen mijn jongste op een kdv zat waar een warme maaltijd werd aangeboden. Als je dan aan het eind van de dag met een moe kind zit, is het niet zo'n ramp als kind niet met de pot mee wil eten. 

Leeftijdsgroepen, diversiteit in de aangeboden activiteiten en materialen, warme maaltijd tussen de middag want wij zijn geen broodeters, vaste leidsters, doorgroei naar BSO.

Temet schreef op 10-10-2023 om 11:46:

Het is natuurlijk geen noodzaak, maar ik vond het heel fijn toen mijn jongste op een kdv zat waar een warme maaltijd werd aangeboden. Als je dan aan het eind van de dag met een moe kind zit, is het niet zo'n ramp als kind niet met de pot mee wil eten.

Ik vond juist een warme prak helemaal niets, vond het belangrijk om samen warm te kunnen eten in de avond. Overigens gaven ze bij ons een keer per week een warme prak (elke keer op een andere dag) die warme prak bestond uit spaghetti, soep (met klompen brood erin) poffertjes, patat. Laat maar dan.

Horizontale groep vond ik een pre, ben nu ook blij dat onze baby straks bij onze peuter komt. 
Verder gewoon lieve leidsters, vaste gezichten. Ons KDV is een beetje ouderwets qua eten en opvoeding maar dat vond ik juist ook een pre. De kinderen moeten zelf opruimen, krijgen ook wel eens een standje en snoep als traktatie is niet verboden. De juffen en de kinderen bakken af en toe wat lekkers 's middags (cake, croissantjes, pizza'tjes met groenten die ze zelf mogen beleggen). Bij de rondleiding heeft de eigenaar tegen ons gezegd dat ze altijd zoveel mogelijk naar de ouders luisteren, maar op pannekoekendag krijgen ze allemaal gewoon een pannekoek met stroop want 1 kind buitensluiten is erger. Wel grappig want toen ik zwanger was vond ik dat heel normaal en rationeel maar toen ons kind er eenmaal was vond ik dat weer niet zo leuk en wou ik alles gezond. Inmiddels zijn de hormonen weer gaan liggen en mag mn kiddo gewoon wat de rest mag.

Edit: ik vergeet mn belangrijkste ding. Ik wilde dat het kleinschalig was en een huiskamergevoel had als je binnen was. Het allerliefst had ik daarom een gastouder maar dat was niet handig ivm locatie en vakanties, nu hebben we een goed alternatief met ons kdv. 
 

Bij ons kregen ze ook elke avond een warme maaltijd maar vanaf januari gaan ze ermee stoppen  de reden is wel heel begrijpelijk. Niet alle ouders willen het dus dan zijn er een paar kinderen die niks mogen en dat zorgt voor drama. Bovendien is het met de horizontale groep ook lastig om alle kinderen wat binnen te laten krijgen, al helemaal in combinatie met eerder genoemde reden (spelende of huilende kinderen die niet mogen, onrust).

Grappig, destijds vond ik juist de verticale groepen geweldig. Die waren er bij ons in de buurt niet.
De leidsters zijn ontzetting belangrijk, die bepalen met hoeveel plezier je kind daar verblijft. Aandacht voor de individuele behoeften van de kinderen. Onze oudste sliep graag buiten, die werd lekker in de kinderwagen op het speelplein gezet en sliep daar opperbest met al het speelgeluid op de achtergrond. Hij dronk uitermate traag uit zijn fles, was geen punt, er ging een leidster van de oudste groep met hem op schoot zitten als haar groep aan het spelen was. Dat soort dingen vond ik fijn. En dat er tijd werd genomen om een verslagje te maken elke dag.

Decembermamma schreef op 10-10-2023 om 12:49:

[..]

Ik vond juist een warme prak helemaal niets, vond het belangrijk om samen warm te kunnen eten in de avond. Overigens gaven ze bij ons een keer per week een warme prak (elke keer op een andere dag) die warme prak bestond uit spaghetti, soep (met klompen brood erin) poffertjes, patat. Laat maar dan.

Je kunt dan toch nog steeds 's avonds samen warm eten. Wij eten altijd 2x warm 😋. Het KDV hier had wel gezonde maaltijden, voornamelijk snacks zou ik ook niet op zitten te wachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.