logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Astma, deptropine en angstaanvallen

Onderdeel: Algemeen
Titel: Astma, deptropine en angstaanvallen.
Berichtnummer: F00030
Datum: dinsdag 14 mei 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Omdat ik zelf astma heb en allergisch ben en er veel van dat soort klachten in onze familie zitten, waren en zijn we zeer voorzichtig met de gezondheid van onze dochter Wiebke. Zeker omdat ze rood haar had.

Toen ze ongeveer 15 maanden oud was begon ze te hoesten. Gewoon hoesten maar zo erg dat ze 'de longen uit haar lijf' hoestte soms tot brakens toe en 's nachts werd ze er wakker van. Na ge-emmer met honing, suikerwater, dropdrankje en dergelijke kregen we een hoestdrankje: deptropine. Ik vroeg in de apotheek wat het voor spul was: 'tegen astma'. Ik naar de arts, want Wiebke had geen astma. 'Dit is ook goed tegen hoest en kan geen kwaad'. Dus uitgeprobeerd en het hielp. Maar enige tijd later kreeg Wiebke 's nachts angstaanvallen.

Het kind was panisch, zag allerlei dingen om zich heen die wij niet zagen, kortom een angstige boel. We hebben het ook bij de dokter gemeld, maar die reageerde niet echt. Na veel geklier kwamen we er zelf achter dat het aan het 'onschuldige' hoestdrankje lag. Oppassen geblazen dus!

Peter Baars

Titel: Farmaco-therapeutisch Kompas '96
Berichtnummer: F00030-1
Datum: 25 juni 1996

Beste Peter,

In de genoemde uitgave van de Ziekenfondsraad staat te lezen:

Deptropine is een parasympathicolyticum met tevens antihistamine eigenschappen. Het vermindert de bronchiale hypersecretie. Het spasmolytisch effect is gering, waardoor relatief hoog moet worden gedoseerd met daardoor een grotere kans op bijwerkingen. Er zijn geen gegevens waarin het nut ondubbelzinnig wordt aangetoond. Het is dan ook alleen geïndiceerd bij kinderen die (nog) niet kunnen inhaleren en waarbij 'zagen' en hoesten (hypersecretie) op de voorgrond staat.

Ernstige psychische bijwerkingen (o.a. hallucinaties, gedragstoornissen) zijn gezien, vooral bij oudere kinderen die hogere doses dan de aanbevolen ... [hier stopt het bericht]

Theo Georgiades

Titel: Pas op met Deptropine!
Berichtnummer: F00030-2
Datum: 5 juli 1996

Toe onze dochter Anne Bronchitis bleek te hebben en 's nachts hevige hoestaanvallen had kreeg ze van de huisarts Deptropine voorgeschreven. Het middel hielp een beetje tegen het hoesten maar ze kreeg er wel zenuwtikken van. Ze liet haar hoofd opzij vallen.
Toen we stopten met de Deptropine was dit snel weer over.
De hoest niet. Hierop zijn we naar de homeopatisch arts gegaan. Deze heeft Anne van de bronchitis afgeholpen.

Willeke Schippers

Titel: Gemeen Medicijn
Berichtnummer: F00030-3
Datum: 6 juli 1996

Ook ons zoontje kreeg Deptropine voorgeschreven.
Nog steeds vinden wij het ongelooflijk wat dat middel kan aanrichten. Hij werd er zo opgefokt van dat zich in behoorlijke maten gedragsproblemen gingen voordoen, onze kinderarts rade ons toen een pedagoge aan voor deze "plotselinge problemen" ook dat was geen uitkomst. Opeens kwam ik op het idee om Deptropine eens uit te gaan zoeken. En ja hoor daar zat het probleem, ze zouden het medicijn een andere naam moeten geven, wat dachten jullie van "Peptropine"
p.s. Ventolin blijkt een zelfde soort reactie uit te lokken als Deptropine.

Margriet Wolters

Titel: Andere dokter!
Berichtnummer: F00030-4
Datum: 5 september 1996

Beste Peter,

Mijn advies is kort, maar krachtig. Zoek een andere dokter, die meer ervaring en inzicht heeft met deze specifieke problematiek.

Ik ben zelf arts en besef heel goed dat niet elke arts even veel ervaring en kennis heeft met bijvoorbeeld ziekten van kinderen en medicatie hiervoor.

Succes!
Laat horen hoe het nu gaat?

Pauline

Titel: Meer informatie gezocht
Berichtnummer: F00030-5
Datum: 12 november 1996

Onze zoon Oscar van 9 maanden heeft gisteren Deptropine voorgeschreven gekregen (driemaal daags 1 ml). Hij hoest en rochelt al vanaf de geboorte en de arts ziet dit als experiment; kijken of het aanslaat. Vandaag stuitte ik toevallig op deze discussie en ben direct verder gaan zoeken op het Web. Met de gangbare Nederlandse en Amerikaanse searchengines kom ik weer op dit forum uit en op een Nederlandse site "MedCinMan" (als ik mij de naam juist herinner). Deze laatste meldt dat het middel onder de leeftijd van anderhalf jaar niet zoveel kwaad kan. In het buitenland is het middel kennelijk niet (onder deze naam) bekend. Ivan Wolffers meldt niets over angsten etc. Wie kan mij aan meer informatie helpen?

Met dank
Yolanda Bloem.

Titel: Kinkhoest
Berichtnummer: F00030-6
Datum: 15 november 1996

Ik vraag me af of jullie kindje kinkhoest heeft gehad. Onze dochter had dezelfde verschijnselen.
In de krant lazen wij over opkomst van kinkhoest.
Wekenlang hebben wij gepoogd onze huisarts de mogelijkheid van kinkhoest serieus te laten nemen, maar hij wilde er niets van weten. Ze zou wel astma hebben. Tenslotte was ze ingeënt.
Ze heeft dus wel degelijk kinkhoest gehad, op vakantie heeft een andere huisarts de diagnose uiteindelijk gesteld. Als je meer wilt weten over kinkhoest, stuur me gerust een email.

Jose Janssen.

Titel: informatie deptropine
Berichtnummer: F00030-7
Datum: 21 november 1996

Mijn zoontje heeft ook af en toe bronchitis en krijgt dan ook Deptropine voorgeschreven. Hoewel ik geen zenuwtikken bij hem heb waargenomen, ben ik toch geinteresseerd in een alternatieve behandeling. Kunnen jullie hier meer informatie over geven?
Alvast bedankt

Anita Boer

Titel: alternatief bij brochitis
Berichtnummer: F00030-8
Datum: 28 december 1996

Omdat onze dochter Anne niet tegen deptropine kon en de reguliere geneeswijze geen alternatief bood, hebben wij, ondanks de nodige scepsis, een homeopatisch kinderarts geraadpleegd.
Na een consult van anderhalf uur kregen wij vier korreltjes ter grootte van een speldenknopje mee. Ze moest er 's avonds voor het slapen gaan twee krijgen en de volgende morgen weer twee.
Hoewel ik er niet echt in geloofde kreeg Anne 's avonds haar korreltjes en het wonder gebeurde; Ze sliep voor het eerst sinds weken door zonder een kuchje te geven. En dat terwijl ik de nachten ervoor had doorgebracht met slijm loskloppen, stomen en andere ellende.
Anne bleef een week hoestvrij en begon toen weer. Na diverse nabehandelingen, waa
[....bericht afgebroken – red.]

Titel: deptropine wel goed
Berichtnummer: F00030-9
Datum: 14 januari 1997

Wij gebruiken deptropine al jaren bij onze oudste dochter.
Inmiddels is ze sterk genoeg om het slijm eruit te hoesten, maar voorheen hielp het altijd prima. Geen angstaanvallen of zo.

ellen hamelink

Titel: inedrdaad kinkhoest
Berichtnummer: F00030-A

Op ons kinderdagverblijf heerste kinkhoest ook. En zelfs ik als volwassene heb er ook een staartje van meegepikt, dus niets is onmogelijk. Mijn huisarts kwam zelf met deze diagnose, nog zonder dat ik gezegd had dat het heerste. Overigens is kinkhoest alleen vast te stellen door twee maal bloedonderzoek te laten doen in Utrecht en dat kost veel tijd (en moeite) misschien had deze arts er geen zin in.
Kinkhoest gaat nl. ook vanzelf over en is voor iedereen boven de vier maanden niet gevaarlijk alleen maar lastig (je slaapt niet).

ellen hamelink

Titel: tussistin
Berichtnummer: F00030-B

In plaats van deptropine hielp Tussistin van VSM ook wel eens bij onze dochter, maar dan wel razendssnel bij het eerste hoestje geven!!

ellen hamelink

Titel: adres Willeke Schippers?
Berichtnummer: F00030-C
Datum: 6 februari 1997

Ik zou graag het huidige e-mail adres ontvangen van deze mevrouw Schippers.

Roelie Nijmeijer

Titel: deptropine vervanging
Berichtnummer: F00030-D
Datum: 17 maart 1997

Beste Willeke,
Onze zoon gebruikt al 2 jaar deptropine. We zijn nu op zoek naar een vervanging. Hoe heeft de homeopathische arts jullie dochter van haar brochitis afgeholpen?

vast bedankt voor jullie antwoord.
Erwin mariman.

Titel: varieert
Berichtnummer: F00030-E
Datum: 16 april 1997

Kennelijk varieert de reactie van kinderen op Deptropine nogal. Onze zoon kreeg het voorgeschreven toen hij 7 maanden oud was en na een paar weken gebruik merkten we geen negatieve reactie. Het middel werkte goed tegen het slijm, hij at, dronk en sliep perfect.

Ton van Dijk

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003