Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Bekken-instabiliteit


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Bekken-instabiliteit
Berichtnummer: F00041
Datum: woensdag 29 mei 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Tijdens mijn zwangerschap heb ik last gekregen van bekkeninstabiliteit. Ik wil heel graag een tweede kind en vraag me af welke manieren van begeleiding en therapie er nodig zijn om mijn volgende zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen.

Susanne Huisman, Amsterdam


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Ben voorzichtig....
Berichtnummer: F00041-1
Datum: donderdag 30 mei 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Susanne,

Ik ben bang dat die vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden is en wel om twee redenen:
* de deskundigen zijn het zelf nog niet eens over het te volgen beleid
* behandeling is vaak klachten- en daarmee persoons-afhankelijk.
Reden van dit (wellicht onzinnige) antwoord is de onderstaande ervaring:

Karin (mijn wederhelft) kreeg ongeveer in de 5e maand van de zwangerschap al klachten. De gynaecoloog nam opmerkingen van haar kant niet serieus, deed deze af als modeverschijnsel en vertelde dat na de bevalling alles vanzelf over zou gaan.

Na de bevalling werden de problemen echter alleen maar groter. Hierop volgde eerst behandeling bij diezelfde gynaecoloog, welke toen toe moest geven dat hij een inschattingsfout had gemaakt.
Omdat dit geen vooruitgang liet zien, heeft deze ons doorverwezen naar een orthopeed. Ook deze beste man was na een half jaar wel uitbehandeld en gaf als tip mee het maar eens te proberen bij een revalidatie-arts.

De eerste indrukken hier waren goed, man wist waar hij het over had, wist problemen te herkennen etc.
Karin had echter de afgelopen maanden getraind bij een soort van fitness-centrum om haar spieren niet teveel te laten verslappen (op aanraden van arts en fysio), waardoor bij deze revalidatie-arts het hele circus opnieuw begon.

Inmiddels is onze dochter 13 maanden en er zit nog niet veel schot in.....

Moraal van dit verhaal: bekken-instabiliteit is te gecompliceerd om zomaar wat tips en adviezen rond te strooien; het enige wat ik kan zeggen is: LUISTER NAAR JE LICHAAM! en bel eens met de patientenvereniging.

Suc6, Eric.
(Email altijd welkom)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: mensendieck en fysiotherapie adres
Berichtnummer: F00041-2
Datum: 4 september 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dag Susanne,

Ik heb er zelf ook last van. Carita Salome, een mensendiecktherapeute in Amsterdam heeft me hele goeie tips gegeven. (Bijvoorbeeld een skippybal aanschaffen en daarop zitten.) Daarnaast ben ik ook bij Humbert Buur, fysiotherapeut onder behandeling, hij weet er ook heel erg veel vanaf en krijgt veel vrouwen in de praktijk die hiermee worstelen. Verder is mijn tip: probeer gewoon zo min mogelijk te doen, luister goed naar je lichaam en forceer nooit!

Doris Bartels.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: vraag
Berichtnummer: F00041-3
Datum: 21 oktober 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn beste vriendin zit al sinds haar tweede maand zo goed als in een rolstoel, nu 3 maanden na de bevalling gaat zij heel langzaam vooruit en maakt zich ernstig zorgen. Ik zoek informatie om haar optimitsisch te stemmen. Zijn er vrouwen die snel weer helemaal opgeknapt zijn?

Katja


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Weer de oude
Berichtnummer: F00041-4
Datum: 6 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn zus heeft nu een kindje van 7 mnd. Ze heeft 5 maanden in een rolstoel doorgebracht. Met veel rust, mensendiek en fysio is ze er weer helemaal boven op gekomen. Ze werkt nu zelfs weer als verpleegkundige.

Groetjes Annemieke van Dongen.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Veel rusten helpt!
Berichtnummer: F00041-5
Datum: 11 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook ik had last van bekken-instabiliteit, niet zo erg dat ik in een rolstoel moest, maarwel veel pijn. Na de bevalling ben ik de hele week op bed gebleven. Dankzij mijn vriend en de kraamhulp kon dat heel goed. Halverwege de week dacht ik nog:"Het is veel erger dan ervoor!" Maar aan het eind van de week was nagenoeg alle pijn verdwenen. Het ging zelfs zo goed dat ik de fysiotherapeut heb afgebeld.

Doris Bartels.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: vragen over bekken-instabiliteit
Berichtnummer: F00041-6
Datum: 18 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben 30 weken zwanger en nu ik haast niet meer kan lopen heb ik eindelijk de artsen gesproken die weten wat het is: bekken-instabiliteit.
Het enige wat ze zeggen is rusten rusten (ik kan haast niet anders meer) dan gaat het na de bevalling des te beter.
Ik hoor juist dat het vaak na de bevalling nog slechter wordt, komt dat door de bevalling?
En is al dat rusten niet slecht voor je spieren.
Tot slot heeft u een telefoonnr. of een adres van een vereniging voor mij.
Ik hoop dat ik gauw wat van u hoor B.V.D.
Meriam


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: een paar antwoorden over instabiliteit
Berichtnummer: F00041-7
Datum: 20 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Meriam,
Ik heb je zojuist een enorme e-mail gestuurd. Veel informatie past niet in de vakjes hier. Ik weet dat er een patientenvereniging bestaat voor bekkeninstabiliteit, maar weet geen adres of telefoonnummer. Ik vond informatie erover in Libelle, ergens in de laatste 6 maanden (ik lees altijd een hele stapel tegelijk bij mijn schoonmoeder). Ik ben nu zelf bij een fysiotherapeut, die me vooralsnog GEEN rust heeft aangeraden, maar oefeningen en het gebruik van steunverbanden. Heel veel sterkte bij het vinden van hulp!

Maria Turkenburg


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: een adres en advies
Berichtnummer: F00041-8
Datum: 21 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Je kunt contact opnemen met de vereniging voor Bekkenproblemen (ma. wo. do en vr: 08892-1352 of 070-3636789) Postbus 38, 6610 AA Overasselt.
Zelf heb ik het ook gehad (2e kind) maar gelukkig niet zo erg, dwz: ook ik kon tegen het eind nauwelijks meer lopen. Ga vooral niet op de grond zitten want overeind komen is een ramp.
Koop een skippybal bij de speelgoedwinkel en ga daarop zitten als je b.v. de was in de machine moet gooien, hier had ik heel veel aan, ook heerlijk onder de douche! Na de bevalling ben ik een week plat gegaan.
Daarna was ik als herboren. Dus hoe moeilijk het ook is: rust is echt het enige dat helpt, anders ben je misschien wel voorgoed de pisang!

Sterkte, Doris Bartels


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: adres Stichting voor bekkenproblemen
Berichtnummer: F00041-9
Datum: 22 november 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Meriam,

Het adres van de Stichting Bekkenproblemen is:

Postbus 38, 6610 AA Overasselt
tel: 024-6221352 / 070-3636789

Succes, Elsbeth van Driel-Offerman, Fysiotherapeute