|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Kosten gastoudergezin
Onderdeel: Algemeen
Titel: Kosten gastoudergezin
Berichtnummer: F00051
Datum: donderdag 13 juni 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Binnenkort gaat onze Jikke (8 weken) voor het eerst naar een gastoudergezin. Onze gastouder Loes gaat dan van half negen tot drie uur voor Jikke zorgen. Na drie uur haalt ze ook nog onze andere twee kinderen uit school. Om half zes zijn wij dan weer thuis.
Wie weet hoe de vergoedingen bij dit soort regelingen meestal liggen? Zijn er richtbedragen?
Ilse Engwirda
Titel: Aftrekbaarheid
Berichtnummer: F00051-1
Datum: donderdag 13 juni 1996
Beste Ilse,
Over richtbedragen weet ik niets, alleen over de (beperkte) aftrekbaarheid. Hierbij stuur ik je twee berichten die ik ooit voor een accountants-nieuwsbrief schreef:
Zelfstandigen en kinderopvang
maart 1995
Vanaf 1 januari 1995 mogen ook zelfstandigen een deel van de kosten voor kinderopvang aftrekken. Dergelijke kosten gelden dan als 'buitengewone lasten'. Om voor aftrek in aanmerking te komen, moet onder meer aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- de belastingplichtige en zijn of haar partner moeten allebei betaalde arbeid verrichten;
- de opvang moet beroepsmatig verzorgd worden (dus niet door de buurvrouw, maar door een kinderopvangcentrum of gastouderbureau met een vergunning of verklaring van de gemeente);
- de beroepsmatige kinderopvang moet minstens 4 kinderen opvangen, en alle kinderen moeten jonger dan 12 jaar zijn.
Kinderopvang aan huis
maart 1996
Als u zelf de kosten voor kinderopvang betaalt, mag u een deel van die kosten aftrekken als buitengewone lasten, mits er aan twee voorwaarden wordt voldaan. Ten eerste: u en uw partner moeten allebei betaald werk verrichten. Ten tweede: de kinderopvang moet worden verzorgd door een kinderopvangcentrum of gastouderbureau met een vergunning of verklaring van de gemeente.
Tot nu toe ging het hierbij om kinderopvang buitenshuis. Met ingang van 1996 is kinderopvang-thuis óók aftrekbaar, mits die wordt verzorgd door een erkend gastouderbureau.
Groeten van Henk Boeke
Titel: Tarief
Berichtnummer: F00051-2
Datum: 8 juli 1996
Hoi Ilse,
Wij hebben informatie opgevraagd bij de stichting Humanitas in Utrecht (030-2369241). Zij hanteren het volgende tarief:
* voor het eerste kind: f 5,- per uur (exclusief luiers voeding etc.)
* voor elk volgende kind: f 3,- per uur.
NB het landelijk hoofdbureau zit in Heerlen (045-5724745)
Groeten, Hans van Dijk
Titel: ook bij gesubsidieerde opvang?
Berichtnummer: F00051-3
Datum: 9 oktober 1996
Beste Henk
Wij hebben een gesubsideerde bedrijfsplaatsing bij een gastouder. Dit is wel via een gastoudercentrale en wij betalen (naar inkomen van ons beide) een bijdrage.
Ik neem aan dat de bijdrage aftrekbaar is, moet ik richting belasting opgeven dat het een gesubsidieerde plaats is?
BVD
Marc en Mirjam en dochter Maike (de drie MMM)
Titel: Ook bij gesubsidieerde opvang
Berichtnummer: F00051-4
Datum: 11 oktober 1996
Beste Marc en Mirjam,
Ik heb het even nagevraagd bij mijn administrateur en die zei het volgende:
1. Het is wel zo verstandig om naam, adres en telefoonnummer (vooral dat laatste) op te geven. Dat voorkomt vragen en problemen.
2. De aftrek voor kinderopvang valt onder de buitengewone lasten.
Aangezien daarvoor een behoorlijke drempel geldt, is het nog maar de vraag of je uiteindelijk iets terugziet van je geld.
Vriendelijke groet,
Henk Boeke
|