logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Zwangerschap en computerscherm

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Zwangerschap en computerscherm
Berichtnummer: F00062
Datum: 23 juni 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Weet iemand of er een risico bestaat voor de vrucht bij lang achter een computerscherm zitten? Ik zit soms voor mijn werk 8 uur (met korte pauzes) achter de monitor.

Susan Portegies

Titel: MPR II
Berichtnummer: F00062-1
Datum: 25 juni 1996

Beste Susan,

De huidige moderne monitoren hanteren de Zweedse veiligheidsnormen voor stralingbelasting. Het gaat om de type-aanduiding Low Radiation MPR II.

Het schijnt dat de straling die jullie twee dan nog kunnen oplopen minimaal is.

Paul van Druten

Titel: MPR II-reaktie
Berichtnummer: F00062-1
Datum: 27 juni 1996

Beste Paul,

Bedankt voor je reaktie.

De monitoren waar ik op werk zijn echter niet erg recent (zo'n anderhalf a twee jaar oud). In de specifikaties is dan ook niets over die Zweedse veiligheidsnorm terug te vinden. Weet je iets over hoe groot de risico's zijn in zo'n geval? Zijn er ergens tests of artikelen over te vinden? Vermoedelijk schuilt er nog veel onzekers en onduidelijkheid in die materie.

Vast bedankt voor je antwoord.
Susan Portegies

Titel: Welke monitor gebruik je?
Berichtnummer: F00062-3
Datum: 29 juni 1996

Hallo Susan,

Na de reacties te hebben gelezen, heb ik voor jou de vraag: welk merk en type monitor gebruik je? Je geeft zelf aan dat de monitoren niet oud zijn, de kans dat ze aan de MPR-II norm voldoen is erg groot. Overigens is het zo dat ook een niet MPR-II of "Low Radiation" monitor echt niet veel meer uitstraalt dan een gewone televisie, vaak zelfs minder. Maar je zit er dichter bij, en je maakt je er zorgen over, dus gaan we er even op door.

Dus: Als je nog even kunt melden welke monitoren je gebruikt, dan kijk ik even na of het MPR-II types zijn.

Groeten,
Bart Burkels

Titel: Monitor is geen gevaar voor de vrucht
Berichtnummer: F00062-4
Datum: 4 juli 1996

Hoi Susan,
Ten eerste, bij de arbeidsinspectie is bekend of een monitor schade kan toebrengen aan een vrucht. Dit is niet het geval. Tevens zal de arbeidsinspectie je vertellen dat je niet 8 uur achter een monitor mag zitten werken.

Nogmaals maak je geen zorgen over de "straling" van je monitor t.a.v.
van je kind.

Succes met je zwangerschap
Groetjes,Bart, co-assistent geneeskunde

Titel: type monitor
Berichtnummer: F00062-5
Datum: 11 juli 1996

Beste Bart,
Allereerst bedankt voor de reaktie.
Mijn monitor is een SVGA Wescom GW-500E. Bij nader inzien is het ding geen twee maar ruim vier jaar oud. Bij de specifikaties staat wel iets over een Duitse TUV (GS)-norm, maar of dat iets met straling te maken heeft weet ik niet.

Erg bedankt voor de moeite.
Susan Portegies

Titel: 8 uur is te veel...
Berichtnummer: F00062-6
Datum: 21 juli 1996

Beste Susan, (en wijze Bart)

Het is waar dat de stralingsbelasting op dit moment waarschijnlijk een zeer veel geringer gezondheidsrisico met zich meebrengt dan de 8 uur die je bijna onafgebroken achter je scherm zit. Voor moeder (en kind) zijn de, overigens verplichte rustpauzes die je na elke (ik dacht) 2 uur moet nemen nu veel belangrijker.

Goede zwangerschap en doe vooral rustig aan...

Paul

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003