Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Buggy, draagdoek, rugzakje, ... ?


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Buggy, draagdoek, rugzakje,... ?
Berichtnummer: F00118
Datum: 18 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij krijgen binnenkort een kind, en worden overspoeld met informatie over mogelijkheden om baby's te vervoeren en te dragen. Wie kan ons ervaringen geven over het gebruik van een draagdoek, van een rugzakje/buikzakje of anders ?

R. van de Ven


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Draagdoek...Bij ons niet gelukt
Berichtnummer: F00118-1
Datum: 19 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste R. van de Ven,

Mijn vrouw en ik zijn sinds ruim drie weken ouders geworden van een zoon. Wij hadden hiervoor ook een draag doek in gedachten... Lekker makkelijk dachten wij, volgens de foldertjes kun je lekker alles nog doen, terwijl je het kind in de doek laat hangen.

Ten eerste zijn deze doeken nog best wel prijzig (ongeveer 120 gulden). Ten tweede vind ik het dragen niet echt ideaal voor je rug... Het ziet er heel makkelijk uit hoor, maar een babytje is toch al snel een kilo of vijf voordat je het weet. Ten derde wilde onze zoon er niets mee te maken hebben.

Hij slaapt bijna overal, maar als we hem in de zak leggen brult hij de hele boel bij elkaar.

Bob Oosterbaan


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Draagdoek (babybag) en rugdrager bevallen goed
Berichtnummer: F00118-2
Datum: 21 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,
Onze inmiddels bijna 13 maanden oude dochter hebben we tot ze goed kon zitten gedragen in een soort draagdoek. Zo'n geval dat ahw over schouder en heup hangt, aan de voorkant van je lijf. Het merk ervan was babybag.
Onze ervaringen zijn erg positief. Ook bij ons was het in het begin wel erg wennen en Sanne (dochter) had het soms echt niet naar haar zin. Toch wat doorzetten en veel proberen (vaak versteld tot de ideale lengte en draagplek gevonden was) leverde uiteindelijk veel plezier bij drager en kind op.
Vanaf het moment dat ze zelf goed kon zitten zijn we overgegaan op een rugdrager en dat is voor drager leuk en voor onze dochter een waar feest.

vr.gr.
Gertjan.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: buikdrager
Berichtnummer: F00118-3
Datum: 23 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Voor onze zoon Auke, vier maanden geleden geboren, had ik zowel een draagzak bij Prenatal gekocht als een draagdoek bij de Geboortewinkel in Amsterdam. Geen van beide bleek een succes. Vier weken na de geboorte een buikdrager gekocht, wat een schot in de roos bleek.

De eerste weken sliep Auke direct als een roos, inmiddels kijkt hij eigenwijs om zich heen vanuit een riante positie tegen papa's borstkas.

Nadeel blijft, vind ik, dat er een forse aanslag op schouders en rug wordt gedaan.

Marcella Breedeveld


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: draagdoek wel succes
Berichtnummer: F00118-4
Datum: 23 september 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Toen Floor 1 week oud was hebben we haar voor het eerst in een draagdoek gedaan. Ze vond het altijd heerlijk, werd er rustig in, huilde nooit in de doek, viel vaak in slaap. Met 4.5 mnd hebben we haar in een buikdrager gedaan, wat ook prima bevalt. Nadeel is dat ze naar je toe moet kijken.
Een draagdoek hoeft niet duur te zijn: je kunt er zelf een maken (er stond een patroon in de baby knippie herfst 95) of een grote sjaal omknopen (Abai-Abai in Arnhem heeft folders hoe een doek om te knopen)

Groetjes, Mariska.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Andersom in buikdrager
Berichtnummer: F00118-5
Datum: 26 september 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Oscar heeft nooit veel plezier beleefd aan het liggen in een draagdoek. Alleen als de doek in de box hing wilde hij er rustig in liggen (slapen). De draagzak (na 2 maanden) was wat dat betreft een hele verbetering. Echt leuk vindt hij het om omgekeerd in de draagzak te zitten, zodat hij de wereld kan zien. Nu is helaas niet elke draagzak daarvoor geschikt; ik had er twee en in slechts één van beide wordt hij niet geheel gewurgd (schouderband boven armpjes) en worden zijn armpjes net niet helemaal afgebonden (schouderband onder armpjes). Meestal doe ik één schouderband boven zijn ene en één schouderband onder zijn andere armpje. Ik heb wel ontdekt dat er speciale buikdragers voor omgekeerd zitten worden verkocht.

Groetjes,
Yolanda


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: draagzak en draagdoek ideaal
Berichtnummer: F00118-6
Datum: 27 september 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Nu worden jullie weer overspoeld met tegenstrijdige informatie!
Wij zijn namelijk zeer tevreden over de babybag, en ook wel over een gewone geknoopte draagdoek (soepele lap van 210 x 90 cm, ik heb een stenciltje met knoop-instructie). Van jongs af aan ligt onze dochter Danne veel in de doek/babybag, en ik vind het ideaal: handen vrij, je kan nog van alles doen, bv op de fiets naar de stad zonder geëmmer met een (te grote) wandelwagen in winkels. Bovendien ontspant ze erin en valt meestal snel in slaap. De draagdoek gebruiken we nu om haar op de heup, rechtop zittend mee te nemen (dit niet op de fiets!) Jullie zullen zelf moeten uitproberen wat goed bevalt, misschien kan je eerst een draagzak lenen?

Veel plezier!
Joëlla


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: welke doek?
Berichtnummer: F00118-7
Datum: 1 oktober 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben een kindje van 6 maanden. We dachten goedkoop een draagdoek te kopen (f 70,-). Achteraf hebben we daar spijt van. Koop er een waarvan je weet dat hij goed bevalt, dan heb je waarschijnlijk geen miskoop gedaan.
Veel plezier met de kleine straks!

Miranda van der Zwan