Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Klas overslaan ja/nee?


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Klas overslaan ja/nee?
Berichtnummer: F00122
Datum: 21 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn oudste zoontje (5 1/2 jaar) staat op het punt om nog een jaar te kleuteren. Hij heeft er reeds 1 1/2 jaar op zitten.

Hij kan reeds lezen, schrijven en onder de 10 rekenen. Op school hebben we reeds voorzichtig gevraagd of het niet beter is om hem een klas te laten overslaan omdat hij in het volgende jaar niets zal bijleren. Op school hebben ze hem zonder ons medeweten getest en geconstateerd dat hij inderdaad verder is dan de meeste andere kinderen. Zij gaven als advies hem niet een klas te laten overslaan omdat kinderen als ze een jaar overslaan daar sociaal en emotioneel meestal niet aan toe zijn.

Eerlijk gezegd lijkt mij dit een beetje flauwekul. Wat vindt U ervan?

Marcel Enthoven


Onderdeel: Schooltijd
Titel: gevoel
Berichtnummer: F00122-1
Datum: 24 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb zelf een dochtertje van 5. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je je kind een klas zou willen laten overslaan. Ik vraag me ook af hoe hij zover is gekomen dat hij al kan lezen en zo? Ik weet namelijk dat ik mijn dochtertje nu al zou kunnen leren lezen, maar ik doe het niet, waarom wel? Dat komt toch niet op een jaartje aan.

groeten Riet


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Reactie op klas overslaan ja/nee?
Berichtnummer: F00122-2
Datum: 25 augustus 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook onze dochter kon al lezen toen zij in groep 2 zat, zij verslond boeken.
Ook ons werd meegedeeld dat zij emotioneel er nog niet aan toe zou zijn en hebben haar dus gewoon laten zitten.
Het geluk was dat zij in een gecombineerde groep 3/4 terecht kwam waardoor zij in groep 3 veel opnam van de lesstof van groep 4.
Inmiddels zit zij nu zelf in groep 4 van groep 3/4 en is zij eerder klaar met haar lesstof waardoor zij gewoon maar aan het lezen wordt gezet om haar tijd te vullen.
Wij vragen ons nu af of zij zich niet gaat vervelen en of het destijds niet beter had geweest om een klas over te slaan?

Henk Menks


Onderdeel: Schooltijd
Titel: lekker laten zitten
Berichtnummer: F00122-3
Datum: 18 oktober 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik denk dat het beter is een kind gewoon het patroon van 2 jaar kleuteronderwijs en dan daarna groep 3 t/m 8 Kinderen moeten lang genoeg leren.
Laat uw kind gewoon nog lekker kleuteren.
Een klas overslaan is meer iets voor de ouders zodat ze kunnen zeggen: "mijn kind heeft al een klas overgeslagen".
Ik denk niet dat een kind daarop zit te wachten.

Eelco Boersma


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Lijkt me niet
Berichtnummer: F00122-4
Datum: 25 oktober 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Toen ik nog zo jong was leek het mijn vader ook goed dat ik de eerste klas van de basisschool zou overslaan.
De school heeft het afgeraden, en ik ben ze daar achteraf gezien dankbaar voor. Ik denk dat ik het destijds heel eng had gevonden als ik ineens in een nieuwe klas was terecht gekomen, met kinderen die ineens al van alles wisten wat ik nog nooit gehad had enz. Van verveling heb ik al die jaren niet zoveel last gehad, het is ook wel leuk om bij de 'besten van de klas te horen'.
Dus ik zou ook zeggen: lekker laten zitten!

Jose Janssen


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Overslaan?
Berichtnummer: F00122-5
Datum: 9 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zullen het walletje even bij het schuurtje laten? We praten hier niet over een 15-jarige die een klas HAVO over kan slaan om wat voor reden dan ook, we hebben het over een kleuter die een beetje rapper is dan anderen. Denk je niet dat dat in de komende jaren heel vlot wordt "rechtgetrokken"? Ik wel. Bovendien: Heeft je zoontje geen vriendjes met wie hij graag naar de volgende klas wil? Hoe wordt je zoontje in die volgende klas ontvangen? Als dat leuke jongetje, of als die uitslover die zo vreselijk slim zou zijn? Lekker laten kleuteren, hij "moet" straks toch al zo vreselijk veel. En waarom vind je de mening van de school nou zo'n flauwekul? Bang dat je kindje niet zo bijzonder is als je zelf hoopte? Geen zorgen, je kind is uitzonderlijk bijzonder. Zoals elk kind dat is.

Bart Burkels.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Niet overslaan, maar versnellen
Berichtnummer: F00122-6
Datum: 1 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

De ruimte is te kort om er uitgebreid op in te gaan,maar als secretaris van HINT Zuid-Holland word ik dagelijks geconfronteerd met dergelijke vragen. In de praktijk blijkt vaak dat dat sociaal-emotionele aspect wel meevalt.

Bovendien: meestal slaan kinderen geen klas over, maar versnellen. Ze hebben wel degelijk alle leerstof doorlopen die ze nodig hebben. Kijk eens op onze site: www.worldaccess.nl/~hintzh01 en neem contact op. Succes!

Succes en sterkte bij Uw beslissing.
Wilma Huigen


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Hier word ik wanhopig van!
Berichtnummer: F00122-7
Datum: 1 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hier ben ik nog even. Ik heb alle reacties gelezen en word daar wanhopig van. Ik maak dagelijks mee hoe kinderen kapot gaan (ja ook 5-jarigen al!) omdat men niet in de gaten heeft waar die kinderen zijn in hun ontwikkeling.

Kijk aub naar het kind, onderbreek zijn ontwikkelingsgang niet, ook al is die sneller. Ik heb legio voorbeelden van hoe mis het kan gaan. Je laat je kind toch ook niet op te kleine schoenen lopen, z'n voeten mogen toch ook sneller groeien dan van een ander kind? Laat al die starre vooroordelen toch aub varen, in het belang van het kind!

Wilma Huigen


Onderdeel: Schooltijd
Titel: sociaal emotioneel
Berichtnummer: F00122-8
Datum: 4 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als uw kind ongelukkig dreigt te worden omdat het echt een onwikkelingsvoorsprong heeft, moet dat de leerkracht ook weten. Sociaal emotioneel heeft uw kind nog geen problemen. Indien uw kind niet versnelt zal het zich gaan vervelen, de problemen die hieraan kleven zijn veel groter dan wat uw leerkracht denkt te weten. Na verveling volgt afwijkend gedrag, aanpassen naar het gemiddelde en onderpresteren. Dan heeft uw kind wel een sociaal emotioneel probleem. Maar dan zit het inmiddels op het voortgezet onderwijs.

Guus van Lieshout


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Lekker kind laten blijven zolang dat kan
Berichtnummer: F00122-9
Datum: 12 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Marcel en ... Wij hebben 3 kinderen maar de wijsheid niet in pacht of zo: maar, wat schiet je er nou eigenlijk mee op, zo'n jaar korter school. Later als ze groot zijn moeten zo toch al zo veel presteren.
Een voordeel (echt!) van een jaartje erbij: ze zijn een van de oudere kinderen in de klas, ze doen meer sociale vaardigheden op (het helpen van andere kinderen) en ze zullen zeker zelfverzekerder de rest van hun (mag ik zeggen) hele carrière ingaan. Als ze eerder doorstromen lopen ze wellicht op hun tenen om e.e.a. bij te houden.

Groetjes, R+T


Onderdeel: Schooltijd
Titel: daar gaat het niet om
Berichtnummer: F00122-A
Datum: 13 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Het gaat hier om kinderen die zich vaak doodongelukkig voelen, omdat ze niet mogen zijn wie ze zijn, en niet om kinderen die gedwongen worden op hun tenen te lopen.
Nee, het gaat eerder om kinderen die gedwongen worden onder hun niveau te werken!!! En de schade die die kinderen wordt toege- bracht is net zo groot als aan hen die op hun tenen moeten lopen. Het gaat echt niet om dat jaartje korter, daar zit je als ouder echt niet op te wachten. Nee, het gaat om het geluk van je kind.

Wilma Huigen


Onderdeel: Schooltijd
Titel: slimbo
Berichtnummer: F00122-B
Datum: 15 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze dochter van nu 6 jaar is onvoordelig jarig. (in oktober) ze is niet hoogbegaafd maar wel een slimbo. Kortom ze deed dezelfde dingen op 5 jarige leeftijd als jullie zoon. Toch hebben we besloten (na heel veel wikken en wegen) haar nog een jaar te laten kleuteren.
Dit omdat ze superverlegen was. wel met de belofte van de leerkrachten dat ze haar extra leerstof zouden bieden als ze zich zou gaan vervelen.
Nu een half jaar later kunnen we zeggen dat we er goed aan hebben gedaan. Ze wordt nu dankzij de aantal gesprekken die we op school hebben gevoerd extra in de gaten gehouden, op zowel sociaal-emotioneel als cognitief functioneren. Blijf in gesprek met de school!

a kors


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Kijk naar het kind
Berichtnummer: F00122-C
Datum: 22 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Het is echt niet voor alle slimme kinderen noodzakelijk om te versnellen. Maar voor veel hoogbegaafde kinderen is dat wel het geval.
Iedereen zou het misdadig vinden om een kind in zijn lichamelijke groei te belemmeren. Maar een hoogbegaafd kind mag wèl in zijn ontwikkeling geremd worden en dat vindt "men" maar al te vaak heel goed. Een minder slim kind wordt niet gedwongen boven zijn niveau te functioneren. Waarom een hoogbegaafd kind dan wel dwingen jaren en jaren onder zijn niveau te functioneren?
Hoeveel volwassenen kunnen dat opbrengen zonder er aan onderdoor te gaan, zonder diep ongelukkig te worden?

Wilma Huigen