|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Leren tijdens vakantie of klas overslaan. Moet dat nou?
Onderdeel: Algemeen
Titel: moet dat nou?
Berichtnummer: F00179
Datum: 18 oktober 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik ben een vader van een bijdehante tante van 5 jaar. Ze is ondernemend en wijs genoeg en laat zich niet in de maling nemen.
Nu heb ik een paar vragen gelezen van ouders die graag hun kinderen willen laten leren in de vakantie of die hun kind een klas willen laten overslaan.
Ik vraag mij af of kinderen nog wel gewoon kind kunnen blijven. Waarom al dat streberige?
Ik denk dat de ouders met dat soort vragen waarschijnlijk niet gauw tevreden zullen zijn als hun kind(eren) op de middelbare school zit(en).
Zou het waarschijnlijk het idee zijn van 'vroeger kreeg ik de kans niet maar jij vandaag de dag wel?'. Laat uw kind gewoon kind blijven dan komt de rest vanzelf wel. Dit is mijn bescheiden mening.
Eelco Boersma
Titel: helemaal mee eens
Berichtnummer: F00179-1
Datum: 23 oktober 1996
Ik ben het helemaal met je eens. Laat ze lekker kind zijn. Mijn ouders hebben mij vroeger om die reden geen klas laten overslaan, met als gevolg dat ik een tijdje erg voorliep met lezen, en een ramp was voor de leraar. Maar het trok binnen de basisschool recht, en heeft me de tijd gegeven veel extra te lezen. In een hogere klas zou ik daar geen tijd voor hebben gehad! En zoals je in een andere thread al aangaf: ze moeten nog zo akelig lang naar school en leren, dat de 'speeltijd' voor sommigen niet lang genoeg kan zijn.
Maria Turkenburg
Titel: Niet altijd streberigheid
Berichtnummer: F00179-2
Datum: 12 december 1996
Het is niet altijd streberigheid van de ouders om een kind een klas te laten overslaan. Soms is een kind inderdaad academisch en/of sociaal erg voor op leeftijdsgenoten. In dat geval kan het beter zijn om het kind een klas te laten overslaan, zodat hij/zij meer gestimuleerd wordt, dan om hem/haar met zijn leeftijdsgenoten te laten.
Stel je voor dat je elke dag naar school moet en je weet vrijwel alles al wat in de klas wordt onderwezen. Dit betekent dat je jezelf 5 of 6 uur per dag zit te vervelen. Geen positieve school ervaring!
Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (6mnd) en in verwachting van eentje voor 18 juli 1997.
Titel: hoe lang?
Berichtnummer: F00179-3
Datum: 1 januari 1997
Ik vraag me af of kinderen die op jonge leeftijd voor liggen op leeftijdsgenootjes, dat blijven doen. Is het niet vaak zo dat die kinderen in een meer stimulerende omgeving zijn begonnen? Tegen de tijd dat de middelbare school begint, is dat misschien wel recht getrokken. En dan voelt een kind dat een jaartje vooruit geschoven is, zich misschien wel erg jong. Ik had zo iemand in de klas op de middelbare school. Voor hem was het vanaf klas 2 VWO niet meer zo ideaal. Lijkt me iets om rekening mee te houden.
Johan Turkenburg
Titel: Gelukkig!
Berichtnummer: F00179-4
Datum: 1 januari 1997
Wat ik in bijna alle reacties mis, is het kijken naar de individuele ontwikkelingsgang van het kind. Mag het kind niet sneller zijn in schoolse zaken? Een ander kind kan wel goed zijn in muziek of sport en dat mag toch ook?
Laten we aub het kind niet tegenhouden in zijn ontwikkeling, ik krijg bijna dagelijks te maken met kapotte hoogbegaafde kinderen, die geremd worden in hun "leerhonger". Bezoek ook eens: www.worldaccess.nl/~hintzh01 voor meer informatie. U kunt altijd contact opnemen. Laat het kind toch gelukkig zijn en neem het zoals het is.
Wilma Huigen
Titel: andere oplossing
Berichtnummer: F00179-5
Datum: 11 maart 1997
Zou het niet beter zijn dat de school zich aanpast aan een kind dat voor ligt op de anderen qua leerprestaties? Tegenwoordig bestaan er toch genoeg leermethodes die uitgaan van de individuele snelheid van het kind. Daarbij kan een onderwijzer 'te' snelle kinderen extra opdrachten geven, of zelfs een alternatief programma zo nu en dan. Tenzij het kind ook psychisch-sociaal voor ligt op zijn leeftijdgenootjes en daardoor liever met oudere kinderen omgaat lijkt het me beter hem bij leeftijdsgenootjes in de klas te laten zitten.
GvL.
Titel: per kind en per situatie verschillend
Berichtnummer: F00179-6
Datum: 12 maart 1997
Het zou mooi zijn als de school zich aanpast aan het kind, maar helaas is dat in de praktijk maar al te vaak niet het geval, omdat de school dat niet wil of kan. Daarom moet per kind en per school bekeken worden of het kind in z'n eigen klas blijft met een aangepast ( of versneld) programma of dat het kind in een hogere groep geplaatst wordt. Het allerbelangrijkste is en blijft echter een leerkracht met begrip en respect voor alle kinderen, dus ook voor het kind dat (naar boven toe) afwijkt van zijn leeftijdgenoten.
Wilma Huigen
Titel: kind klassen overgeslagen
Berichtnummer: F00179-7
Datum: 10 april 1997
Afzender: wim ()
Mijn kind heeft ook 2 groepen overgeslagen in een jaar tijd. Probleem dat zich hierbij voordeed is dat het bij kinderen komt die emotioneel en lichamelijk verder ontwikkeld zijn en het dus veel moeite kost om naast de sprong in de gewone leerstof de emotionele ontwikkeling bij te benen. Ik zou het bij mijn andere kinderen niet meer overwegen.
wim
Titel: jammer!
Berichtnummer: F00179-8
Datum: 11 april 1997
Wim,
Jammer dat versnelling bij jouw kind niet echt goed gegaan is. Toch blijf ik van mening dat het voor heel veel kinderen wel dé oplossing is. Maar natuurlijk moet zo iets heel goed begeleid worden, het is geen kwestie van: oké, morgen ga jij naar een andere klas. Ik heb heel veel kinderen meegemaakt die 1, 2 of zelfs wel 3 klassen versneld zijn en waarmee het heel goed gaat. Zoals ze zelf achteraf zeggen (in de brugklas): het was niet leuk, maar wel heel erg noodzakelijk.
Wilma Huigen.
Titel: Gun ze speelruimte
Berichtnummer: F00179-9
Datum: 30 april 1997
Hoogbegaafde kinderen zijn natuurlijk een verhaal apart, maar een kind wat goed kan leren is niet gelijk al hoogbegaafd. Ikzelf kon al lezen voor ik naar de lagere school ging. Mijn juf zette me in een uitzonderingspositie, mijn klasgenootjes waren jaloers. Daardoor ben ik mijn hele lagereschooltijd een buitenbeentje gebleven. Overigens hadden mijn klasgenootjes hun "achterstand" in twee jaar ingelopen. Op de mavo werd ik gepusht een klas over te slaan, met als gevolg veel migraine en bijna overspannen (14 jaar was ik toen). Dit dankzij veel te streberige leraren. En wat is nu helemaal een jaar? Wat meer speelruimte is vaak belangrijker dan zo snel mogelijk door je schooltijd heen te sjezen. Had niemand zich destijds druk gemaakt om mij, dan had ik uiteindelijk net zoveel bereikt!
Mariska Bakker.
|