|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Hoe zit het met sauna tijdens de zwangerschap?
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: hoe zit het met sauna tijdens de zwangerschap?
Berichtnummer: F00246
Datum: 14 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Hallo!
ik had een vraagje over sauna-bezoek tijdens de zwangerschap. In de boeken over zwangerschap vond ik tegenstrijdige dingen : de ene zei van helemaal niet te doen, ook geen hete baden enzo, de andere zei dat het best wel kon als je je d'r goed bij voelde. 'k zie mijn dokter pas over 4 weken en had graag jullie ervaring hierover gehoord...
Bedankt!
Nancy
Titel: Hot Tub discussie op ParentsPlace
Berichtnummer: F00246-1
Datum: 16 december 1996
Ik weet het niet precies, maar heb een lijst van discussiepunten gezien op ParentsPlace
(www.parentsplace.com) over Hot Tubs. Misschien de moeite waard om eens te kijken? Moet je wel tijd voor uittrekken want het is geen snelle site en er is nog veeeeeeeeeel meer te zien. Laat je niet zomaar los.
Maria Turkenburg
Titel: sauna kan
Berichtnummer: F00246-2
Datum: 26 december 1996
Tijdens mijn zwangerschap ben ik gewoon naar de sauna geweest, wel even overlegd met mijn vroedvrouw en volgens haar kon het geen kwaad mits je sauna gewend bent (dus niet voor het eerst gaan tijdens de zwangerschap)
Mijn zoon Bas is nu 5 weken en kerngezond
Succes
Sandra Dijkstra
Titel: Ga gerust naar de sauna
Berichtnummer: F00246-3
Datum: 13 januari 1997
Toen ik de laatste keer zwanger was, ging ik elke week naar de sauna.
Dit tot net voor de bevalling.
Zolang je je er goed bij voelt : doen.
Carine
Titel: sauna is juist heerlijk!
Berichtnummer: F00246-4
Datum: 10 februari 1997
Ook ik had gehoord dat je alleen naar de sauna moest gaan als je het gewend was, en ik was geen regelmatige saunaganger. Maar met mijn dikke 7-maandse buik zijn wij toch gegaan en het was heerlijk. Kies een grote sauna met bubbelbad, voetenbad, zonneweide etc. Ik bezocht de sauna zelf iets korter dan normaal en voelde me daar prima bij. Het gewicht van je buik valt helemaal weg na een middag ontspannen zwemmen, liggen en bubbelen. Vanwege de ontspanning ook ideaal tegen teveel harde buiken trouwens (daar had ik nogal last van). Doen dus!
GvL
Titel: Dr. Miriam Stoppard`s waarschuwing
Berichtnummer: F00246-5
Datum: 3 april 1997
In het boek van Dr. Miriam Stoppard - Bevruchting, Zwangerschap en Geboorte - staat het volgende geschreven over sauna`s (vertaald uit het noors door een leek) : "Sauna`s en warme bubbelbaden zijn ervan beschuldigd de embryo te kunnen misvormen (speciaal in het zenuwenstelsel), op de zelfde manier als hoge koorts dat kan. Als je lichaam over langere tijd aan hoge temperaturen blootgesteld wordt kun je oververwarmt raken en dat kan op je kind inwerken. Vermijdt sauna`s en bubbelbaden, speciaal tijdens het eerste trimester, en laat het badwater geen te hoge temperatuur houden."
Persoonlijk ben ik een tijdens mijn zwangerschap een paar keer de sauna ingeweest, maar alleen te dr [bericht afgebroken - red.]
Titel: sauna: veilig, mits...
Berichtnummer: F00246-6
Datum: 18 juni 1997
Naar de sauna gaan is prima, ook volgens mijn verloskundige, zolang er iemand bij je is die je kan helpen mocht je toch niet lekker voelen. In de warme sauna daalt namelijk de bloeddruk door het uitzetten van de oppervlakkige bloedvaatjes, waardoor je flauw kunt worden. Voel je dit aankomen, ga dan onderaan zitten en verlaat na even bijkomen de sauna.
De waarschuwing wat betreft oververhitting van het lichaam en daarmee samenhangende afwijkingen is volgens mij niet reëel omdat de kerntemperatuur van het lichaam door de relatief kortdurende warmte niet beïnvloed wordt. Natuurlijk moet men niet langer dan de normale tijden in de sauna verblijven, maar dat spreekt voor zich.
Veel plezier!
Marieke Gielen
|