logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Achternaam kind

Onderdeel: Algemeen
Titel: Achtternaam kind
Berichtnummer: F00254
Datum: 17 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wat zijn de laatste ontwikkelingen rond de wetgeving over het geven van moeder's achternaam, ook wanneer de vader het kind heeft erkent?
(er was een wet in de maak, maar wat is de stand van zaken? en de details?)

En zijn er mogelijkheden om de huidige achternaam (vader's naam) in moeder's naam te laten wijzigingen?

Hanna Luden

Titel: voor zover ik weet...
Berichtnummer: F00254-1
Datum: 18 december 1996

Mijn moeder vertelde me nog maar een paar dagen geleden dat het in Nederland nu ook kan: de naam van de moeder, of de vader het kind nu erkent of niet. Of het echt waar is, moet je nog maar verder naar zoeken. Ik ken alleen de Engelse situatie (ik woon in York), en hier kun je je kind de achternaam geven die je zelf kiest. Er zijn gezinnen met drie of meer achternamen, waarbij dus elk gezinslid behalve een eigen voornaam ook een eigen achternaam heeft. Lijkt mij erg verwarrend, maar wie ben ik...?!

Maria Turkenburg

Titel: Wet nog niet van kracht
Berichtnummer: F00254-2
Datum: 21 december 1996

De wet is nog niet aangenomen. Het is overigens niet alleen voor wettelijke zaken verplicht de wettelijke achternaam te gebruiken. Wij willen dat ons kind de achternaam van de moeder krijgt zodra dat mogelijk is. Nu gebruiken we in het dagelijks leven al deze achternaam.

joke dalderup

Titel: ik heb gelezen dat......
Berichtnummer: F00254-3
Datum: 17 januari 1997

Of e.e.a. al ingegaan is weet ik niet. Ik geloof echter van wel.
Een kind krijgt nu automatisch de achternaam van de moeder. Als ouders voor de achternaam van de vader kiezen kan dat ook. De achternaam van de moeder krijgt het kind dus zeker (bij aangifte bij de Burgerlijke Stand) en voor de achternaam van de vader kan gekozen worden.
Over naamswijzigingen weet ik eigenlijk niet of er een nieuwe regeling is.

Anna

Titel: achternaam veranderen?
Berichtnummer: F00254-4
Datum: 30 januari 1997

Wie weet of de nieuwe wet ook mogelijkheden biedt om in de achternaam het kind te *veranderen*? Onze dochter heeft de achternaam van haar vader, maar we vinden allemaal mijn achternaam eigenlijk mooier, en zouden willen overwegen om, als dat niet teveel gedoe is, haar alsnog mijn achternaam te geven.

Bernike Pasveer (mooi hè)

Titel: jurisprudentie
Berichtnummer: F00254-5
Datum: 23 maart 1997

Hallo Hanna,

Er is jurisprudentie over het toekennen van de achternaam van de moeder. Het is nu mogelijk je kind jouw achternaam te geven in plaats van de naam van de vader. Het is echter wel zo dat dit specifiek aangegeven moet worden, anders krijgt het kind automatisch de naam van de vader. Verdere inlichting kun je hierover krijgen bij de gemeente (afdeling burgerzaken)

Angela de Vries.

Titel: achternaam veranderen?
Berichtnummer: F00254-6
Datum: 22 april 1997

Onze dochter is al drie jaar geleden geboren, en heeft DUS de achternaam van haar vader, maar als het destijds tot de mogelijkheden had behoord (ik weet het, met veel kunst en vliegwerk was dat ook zo) had ze mijn achternaam gekregen. Nu de nieuwe wet op de naamgeving er EINDELIJK aankomt, vraag ik me af of iemand weet of je met terugwerkende kracht de achternaam van je kind(eren) kunt wijzigen.

Bernike Pasveer

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003