Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Stuitligging


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: stuitligging
Berichtnummer: F00258
Datum: 19 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bij de controle bij de verloskundige vandaag, bleek onze baby bij 35 weken zwangerschap in een stuitligging te liggen. Als over twee weken de ligging van het kind niet veranderd is, dan zal ik doorverwezen worden naar een gynaecoloog. Wie kan mij meer informatie geven over stuitligging en de daaraan verbonden consequenties.

Alvast Bedankt

Renate ter Velde


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: geen paniek
Berichtnummer: F00258-1
Datum: 21 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook onze dochter (nu 16 weken) lag in een stuit. Ook wij zijn doorverwezen naar een gynacoloog. Hij heeft twee maal geprobeerd om het kindje uitwendig te draaien, wat uiteindelijk niet is gelukt.
De bevalling bij een stuit vindt altijd in het ziekenhuis plaats onder begeleiding van een gynacoloog.
De bevalling zelf is uitstekend verlopen en het is een bijzondere ervaring om het bibsje als eerste geboren te zien worden.
Er was ons vantevoren al gezegd dat mijn vrouw ingeknipt zou worden om de uitdrijving snel te laten verlopen.
Al met al een onvergetelijke ervaring, bij een stuitbevalling komt de baby er puntgaaf uit.
Succes en als er nog vragen zijn dan zien we ze graag tegemoet.
Ron, Karin en Veronie van Kampen


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Terugdraaien van een stuitligging
Berichtnummer: F00258-2
Datum: 21 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bij 36 weken bleek onze tweede zoon ook in stuit te liggen.Ik ben toen meteen doorverwezen naar een gynaecoloog die ervaring heeft met terugdraaien.Na een zorgvuldig echo-onderzoek draaide hij hem vanaf de "buitenkant" terug.Het was niet fijn,zeker niet als-ie halverwege "dwars" ligt, maar het lukte en hij BLEEF goed liggen (is vaak niet zeker).Drie weken later is hij,binnen drie uur,thuis geboren,kerngezond.
Maar ookal blijft het een stuit,dan nog KAN het gewoon geboren worden, als baby's hoofdje niet te groot is. Alleen moet je in het ziekenhuis bevallen bij een gynaecoloog. En de kans op een keizersnede is wel wat groter. Veel succes!!(en laat de afloop ook eens horen!) Lisetta


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: meestal natuurlijke bevalling
Berichtnummer: F00258-3
Datum: 21 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Renate,

Hetzelfde gebeurde mij met 36 weken zwangerschap. Een bevriende arts stelde mij gerust: de bevalling verloopt in de meeste gevallen natuurlijk, zonder ingrepen. Je moet naar het ziekenhuis omdat het kind begint te ademen als hij de buitenlucht voelt, en bij een stuit duurt het iets langer tot het hoofdje dan ook buiten is en hij lucht kan krijgen. Als de weeen op dat moment zouden wegvallen, moet er meteen ingegrepen kunnen worden. De bevalling is niet zwaarder bij een stuitligging.
Overigens: mijn baby is nog gedraaid en in hoofdligging geboren. Om een andere reden toch in het ziekenhuis, en dat is me 100% meegevallen!
Succes,

Paula Brummelkamp


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: twee keer stuitbevalling
Berichtnummer: F00258-4
Datum: 21 december 1996
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Renate,
Zelf heb ik twee keer een stuitbevalling gehad. De eerste keer is het uitgelopen op een keizersnee omdat de uitdrijving te lang duurde. De tweede keer was onze baby echter binnen 4 minuten ter wereld. Bij een stuitbevalling zul je altijd in het ziekenhuis moeten bevallen, het risico met een gewone bevalling is iets groter omdat het hoofdje het laatst wordt geboren en altijd vrij snel moet gaan. Bij een stuitbevalling wordt vaak iets eerder ingegrepen. Maar een stuitbevalling kan heel goed natuurlijk verlopen. En in jouw geval kan de baby de laatste weken nog gaan draaien.
Heel veel sterkte en als je nog vragen hebt mail je maar.
Groetjes Ineke.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Stuitbevalling? Weinig verschil
Berichtnummer: F00258-5
Datum: 9 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze 2e zoon lag vanaf 24 weken in een stuit en dat is zo gebleven. Keren is niet gelukt.
Onze 1e zoon lag wel goed en ik moet zeggen dat ik weinig verschil heb gemerkt.Waar je wel op voorbereid moet zijn is dat alle omstanders er met de armen over elkaar bij staan en dat is een vreemde gewaarwording.
Je moet hem/haar er echt zelf uitpersen (met de knip die ze bij een stuit vrijwel altijd geven is dat echter geen probleem). Als een baby met het hoofd naar beneden ligt helpen ze het geboren worden maar als ze een kind dat in een stuit ligt aanraken bestaat de kans dat het gaat ademen en/of vruchtwater inslikt met alle gevolgen van dien.
Succes!!

Jeannette Visser


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: de goede afloop
Berichtnummer: F00258-6
Datum: 17 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik moet toegeven dat het wat lang geduurd heeft voordat ik deze reaktie kon geven maar op 30 januari is onze kerngezonde dochter Hannah met een keizersnee ter wereld gekomen. Onze gynaecoloog wilde de baby niet uitwendig keren maar dacht dat een normale bevalling wel mogelijk zou zijn. Uiteindelijk is tijdens het persen besloten om alsnog een tot een keizersnee over te gaan. Gelukkig wel met een ruggeprik dus ik heb de geboorte wel bewust mee kunnen maken. Ondanks dat de bevalling niet zo voorspoedig wilde verlopen heb ik er helemaal geen nare ervaringen aan overgehouden.
Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de reakties,

renate ter velde.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: hoe ging het verder?
Berichtnummer: F00258-7
Datum: 7 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De vraag dateert van december. Hoe is de bevalling verlopen? Ik ben benieuwd!

J. Veerman


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zo ging het verder
Berichtnummer: F00258-8
Datum: 8 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In "de goede afloop" kun je lezen hoe de bevalling verlopen is; groetjes,

Renate ter Velde