Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Zwangerschap & sport


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Zwangerschap & sport
Berichtnummer: F00303
Datum: 20 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allemaal,

Ik ben nog niet zo lang zwanger en vraag me af in hoe verre je gewoon kan/mag doorgaan met sporten.
In mijn geval gaat het om fitness.
Ik ben benieuw naar jullie reacties.

Groetjes,
Bep


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zolang je je goed voelt
Berichtnummer: F00303-1
Datum: 21 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zolang je je goed voelt kun je blijven sporten. Kijk wel uit met gevaarlijke sporten (sporten waarbij je hard kunt vallen). Een familielid bleef hardlopen tot en met de achtste maand. Luister i.e.g. goed naar je eigen lichaam.
Als je vermoeid raakt, doe het dan rustiger aan.

Groetjes,
Mariska


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: geen buikspieroefeningen!
Berichtnummer: F00303-2
Datum: 21 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zolang je de oefeningen vermijdt die de verticale buikspieren trainen (situps enzo), kun je sporten zolang je je er prettig bij voelt. Gewoon even rustig nadenken over wat erbij komt kijken. Zo is tennis op een gegeven moment te gevaarlijk, omdat de bal te klein is en te hard kan aankomen in je buik. Squash idem dito. Maar badminton kan zolang je het leuk vindt. Rennen gaat op een gegeven moment gewoon niet meer, maar dat merk je vanzelf!
Maar die buikspieren kun je kwaad mee doen. Ze MOETEN opzij voor de baby...

Maria Turkenburg


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Relaxed
Berichtnummer: F00303-3
Datum: 22 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad. De boeken zeggen zelfs dat je er tijdens de bevalling flink baat bij kunt hebben omdat je een groter uithoudingsvermogen hebt.
Je moet natuurlijk niet ineens als een achterlijke gaan sporten terwijl je nog nooit aan sport hebt gedaan. Je voelt zelf prima aan wat je nog wel en niet kunt doen. Ik ken dames van mijn atletiekvereniging die tot ver in de zwangerschap zijn blijven hardlopen. Ze stopten vanzelf omdat het op een gegeven moment wel erg schuddebuikig liep. Trouwens, je kunt toch blijven fietsen en wandelen op de band? Lekker relaxed.

Christel Bruijn


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: ontspannende inspanning
Berichtnummer: F00303-4
Datum: 23 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb tijdens mijn zwangerschap "zwanger gezwommen". Bij veel zwembaden hebben ze speciale groepen met dikke buiken.
Deze "zwemcursus" is gericht op je conditie (die toch veranderd met zo'n buik) en je doet lichamelijke oefeningen, zoals de stand van je bekken e.d.
Ik ben op 28 september jl. bevallen van een gezonde dochter, maar ik heb 27 september nog heerlijk gezwommen! (wel iets langzamer dan toen ik voor de eerste keer zwom, maar toch)

Esther Borgelt


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zolang je je goed voelt (2)
Berichtnummer: F00303-5
Datum: 28 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Best Bep,

Volgen mijn huisarts mag je alles blijven doen zolang je jezelf maar goed voelt. Ik denk daar hetzelfde over. Wedstrijdvolleybal kan niet echt meer in mijn geval, maar een uurtje trainen lijkt mij juist heel erg goed.

Succes!


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: buikband
Berichtnummer: F00303-6
Datum: 6 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb zelf lang doorgesport, o.a. squash. Natuurlijk wel iets rustiger dan voor de zwangerschap. Toen ik een redelijke buik begon te krijgen heb ik een steunband gekocht. Dit is een elastieken band die je om je bekken doet voor stevigheid. Dit houdt de buik op zijn plaats en geeft steun aan je bekken. Dit vond ik erg prettig.

Groetjes Sandra


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: 30 weken zwanger
Berichtnummer: F00303-7
Datum: 14 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Op mijn zwangerschapscursus zit Joyce, als mede zwangere en zij is nu 30/31 weken zwanger en doet nog steeds aan fitness, zonder problemen. Het lichaam laat wel weten als iets niet kan of te zwaar is d.m.v. bandenpijn of harde buiken.....

Veel succes,

Groetjes
Manon Wolder.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: buikspieroefeningen
Berichtnummer: F00303-8
Datum: 30 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

En prima ballerina's dan, en topsporters die vaak wel tot hun 4de maand door sporten? Alleen via een keizersnee?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: buikspieroefeningen
Berichtnummer: F00303-9
Datum: 17 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

Ik wil even reageren op de buikspieroefeningen. Ik heb tot ongeveer de 6e maand oefeningen gedaan. Geen situps!
De bevalling werd ietwat bemoeilijkt door de toch wel sterke buikspieren, maar mijn buik is wel heel snel weer bijna "de oude". Snel weer beginnen na de bevalling is wel goed.

Corrie van Oosten


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: buikspieroefeningen
Berichtnummer: F00303-A
Datum: 25 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Buikspieroefeningen tijdens de zwangerschap. De juiste buikspieroefeningen zijn eigenlijk de schuine buikspieroefeningen. Als je rechte buikspieroefeningen doet kan er diastase ontstaan, dat is dat als je een rechte buikspieroefening doet het net lijkt alsof er een dakje ^ ontstaat ter hoogte van je navel. Dit moet je voorkomen, als je dit al hebt dan armen kruisen over de buik, dus ondersteunen eigenlijk. het beste is als je diastase al hebt om er onmiddelijk mee op te houden.

Veel succes met de SCHUINE BUIKSPIEROEFENINGEN.
Jolanda Schouten


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Geen zin in
Berichtnummer: F00303-B
Datum: 18 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als er EEN waanzinnig van sporten hield, dan was IK het wel. Ik heb altijd gesport (hardlopen) en flink veel ook. Het laatste jaar heb ik me zelfs iedere dag een uur of twee bij de plaatselijke sportclub in het zweet kunnen werken op fietsen, step- en loopmachines omdat ik momenteel in het buitenland woon en daarvoor makkelijk tijd kon vrijmaken. Bovendien deed ik een uurtje hydro-gymnastieken iedere dag, gewoon om de dag mee te beginnen.

Ik dacht dit patroon dus ook even tijdens mijn zwangerschap door te kunnen zetten. Maar helaas, helemaal mis; ik heb absoluut geen zin meer en voel zelfs een supersonisch grote afkeer voor al die inspanning. Waanzinnig vreselijk vind ik het en ik word alleen al bij de gedachten aan een step-machine hartstikke moe.

Heel langzaam zou ik moeten afbouwen, maar ik kan me er niet meer toe zetten. Ik begrijp dan ook helemaal niets van mijn lichaam, ik die altijd zo'n sportfreak was. Hoezo een schuldgevoel en voel ik me lui? En ik wilde nog wel zo graag een goede conditie houden voor mijn bevalling. Ik ben nu 10 weken in verwachting en ik geef grif toe aan mijn vele slaap- en ransuurtjes. Hopelijk gaat het na de derde maand beter en kan ik in ieder geval een uurtje gaan zwemmen per dag..

Christel Bruijn


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Aerobics
Berichtnummer: F00303-C
Datum: 18 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben nu 15 weken zwanger en was gewend in ieder geval 2x per week aan aerobic/fitness te doen. Ik moet zeggen dat ik daar geen puf meer voor heb, maar 1x per week probeer ik toch zeker wel vol te houden.

Op de sportschool hebben ze mij inderdaad ook aangeraden geen rechte buikspieroefeningen meer te doen, schuine zijn daarentegen prima.

Iets anders wat ze mij vertelden was dat je tegen het eind van je zwangerschap ook niet meer mag fietsen. Dit was voor mij totaal nieuw.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Petra


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zolang als het lekker gaat
Berichtnummer: F00303-D
Datum: 23 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Bep,

Ik heb gezwommen en gefietst tot een dag voor de bevalling (met 42 weken) en dat ging prima. Step-aerobic deed ik tot week 36; toen beviel het ineens niet meer. (Te veel druk op mijn blaas, waardoor ik wel drie keer in de les eruit moest om te plassen.) Volgens mijn verloskundige was het allemaal prima: "luister naar jezelf en je lijf, en niet naar de buurvrouw!"

Margriet