Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Zwanger zijn in het buitenland


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Zwanger zijn in het buitenland
Berichtnummer: F00312
Datum: 24 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Op dit moment wonen mijn man en ik in Brazilië. Graag zou ik willen vernemen hoe andere expatriate-vrouwen hun zwangerschap/bevalling in het buitenland (b.v. de tropen) ervaren of hebben ervaren.

Christel Bruijn


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Engeland, niet erg tropisch...
Berichtnummer: F00312-1
Datum: 27 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik woon in Engeland. Niet erg tropisch, alhoewel ze hier de ziekenhuizen afschuwelijk opstoken. Binnenkort ga ik hier voor de derde keer bevallen. De eerste keer maakte ik me er erg zorgen over of ik in het heetst van de strijd geen Nederlands zou gaan praten, wat problemen zou hebben gegeven met de communicatie met de vroedvrouw enz.
Maar dat viel enorm mee. Ik weet niet hoe het te vergelijken is met bevallen in Nederland, maar ik heb geen specifieke 'buitenlander'-problemen ontmoet.
Heel veel sterkte!

Maria Turkenburg.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: denemarken, geen probleem
Berichtnummer: F00312-2
Datum: 29 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik woon in Denemarken en dat is qua zwangerschapsverlof e.d. een voordeel.
Ik krijg een half jaar, waarvan ik de laatste helft evt. met mijn man kan delen. Die krijgt trouwens zowiezo 2 weken verlof vlak na de bevalling.
Verder valt het mij op dat er heel verschillende adviezen gegeven worden, voor van alles voor, tijdens en na de geboorte. Bijvoorbeeld hebben bijna alle deense babies een dekbedje, terwijl daar in Nederland voor gewaarschuwd wordt ivm wiegedood.
Ook mbt wat je 'moet' slikken aan vitamines e.d. zijn de denen en nederlanders het niet helemaal eens. Dus af en toe moet ik zelf maar kiezen...
Veel sterkte in Brazilië!
Rineke.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Zwanger in de Verenigde Staten
Berichtnummer: F00312-3
Datum: 8 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Geen primitieve tropen, maar juist zwaar gemedicaliseerd Amerika! Ik ben net 3 maanden zwanger van onze derde, na twee fantastische zwangerschappen en dito thuis- bevallingen in "good old Holland".Even slikken als je dan hier een rondleiding krijgt in 't ziekenhuis, vol met apparatuur die ook echt gebruikt wordt,zelfs bij volkomen normale,"low risk" bevallingen.Ruim 90% van de vrouwen bevalt met een ruggeprik!Ik zag het al somber in,tot ik een heuse vroedvrouw vond hier.De enige(op 1,5 miljoen inwoners),ze doet zo'n 4 bevallingen per maand,THUIS!In Amerikaanse ogen zwaar alternatief, maar voor mij dus toch nog een (hoop ik)natuurlijke bevalling!
Lisetta Verkleij.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Nog een Amerikaanse zwangerschap
Berichtnummer: F00312-4
Datum: 10 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik woon ook in de VS en ben nu aan mijn tweede zwangerschap hier bezig. Eerst was ik erg negatief over hier zwanger worden, want ik was erg bang voor een Amerikaanse ziekenhuis bevalling. Er zijn veel onnodige ingrepen en 1 op de 4 bevallingen eindigt in een keizersnee.

Gelukkig hebben we fantastische verloskundigen gevonden, die thuisbevallingen doen. Het is wel bijna een uur rijden vanaf ons huis.
Afgelopen juni is onze dochter Tara hier thuis geboren, met alleen papa erbij, want de verloskundigen haalden de bevalling niet (het ging erg snel :-) Het was een fantastische bevalling en we hopen dat #4 net zo goed zal gaan.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (7mnd) en een Amerikaantje (18 juli)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Het kan ook anders
Berichtnummer: F00312-5
Datum: 12 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben een zelfde ervaring hier in de VS met onze eerste zoon, maar toch zijn wij er achter gekomen dat het in de VS ook anders kan.

Wij zijn terechtgekomen bij een zgn. Birth & Women Health Center, waar de natuurlijke bevalling wordt voorgestaan en de sfeer zeer huiselijk is. Hoewel het een op zichzelfstaand centrum is, is het toch dichtbij een ziekenhuis als het mis dreigt te gaan of mis gaat, misschien moet je daar eens naar kijken.In deze centra worden over het algemeen Certified Nurse Midwifes werkzaam.

Verder zijn er ook gewone Midwifes die je niet de indruk geven dat je een patient bent als je in verwachting bent.

Peter Kool


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Australische baby
Berichtnummer: F00312-6
Datum: 3 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Alweer 2 maanden geleden is Sanne geboren, in het ziekenhuis want zo gaat dat hier nou eenmaal (Australië). De zwangerschap en bevalling is naar wens verlopen en ook de eerste weken met de kleine meid gaan prima. Het grootste probleem echter vind ik de afwezigheid van vertrouwde mensen om je heen, familie, vrienden etc. Wij zitten hier nu ruim 1,5 jaar en zijn wel dingen aan het opbouwen maar zeker met een baby mis ik de vertrouwde dingen en mensen om me heen. Groot voordeel is daarentegen dat je veel meer ruimte en tijd hebt om met zijn drieen te ontdekken hoe het gezinsleven in elkaar zit en er van te genieten. Dus genieten maar !

Door Jacobs


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Choosing a Nurse-Midwife
Berichtnummer: F00312-7
Datum: 5 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb in een boekenzaak in de VS het volgende boek gevonden: Choosing a nurse-midwife, 1994 (isbn 0-471-58452-50). Hoe de verloskundigen hier werken en wat je van hen kunt verwachten, staat er perfect in beschreven. Een echt hulpmiddel als je in de VS op zoek bent naar een verloskundige. Voor mij lijkt hun werk erg op het werk van de nederlandse verloskundige.

Een ander boek dat handig is, (ook als je in het buitenland gaat bevallen): Veilig bevallen; het complete handboek Beatrijs Smulders en Mariel Croon, 1996 (isbn 90-215-2991-2).

Kitty van Keulen.