|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Nog een baby?
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Nog een baby?
Berichtnummer: F00318
Datum: 28 januari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Het lijkt misschien belachelijk om met een baby van een half jaar nog in de schoot, al weer te praten over de volgende. Maar toch denk ik daar wel eens over. Wat is een mooi tijdstip om er weer aan te beginnen? Of is het beter te wachten tot de eerste 1 is of 2? Ik heb geen idee, weet alleen dat ik het er bij 1 niet zal laten. Zijn er meer mensen die daar over na denken en misschien bepaalde ervaringen hebben die ze met me willen delen. Het is een nogal intiem onderwerp om dit in de 'groep' te gooien maar ik wou het bij deze toch maar eens proberen!
Ondertussen geniet ik van mijn 'eerste'.
Ingrid van Dijk
Titel: Zelf aanvoelen
Berichtnummer: F00318-1
Datum: 29 januari 1997
Ik ben zelf moeder van twee kinderen, een van 11 maanden en een van 3 jaar. Ik vind het een heel persoonlijk gevoel. Je moet sowieso nog 9 maanden erbij rekenen plus de tijd tot je zwanger wordt. Er zit dus meestal wel een jaar tussen de kinderen, je oudste is dan minstens 1,5 jaar. Ikzelf heb er voor gekozen te wachten tot de oudste zindelijk was, zowel overdag als 's nachts. Ook moet je er rekening mee houden dat als je de eerste nog veel moet dragen, dit vervelend kan zijn als je hoogzwanger bent, vooral als je ook nog werkt(of dit nu thuis is of op kantoor of winkel).
Titel: 2e kindje
Berichtnummer: F00318-2
Datum: 31 januari 1997
Hallo Ingrid,
Ik zelf heb 2 kinderen die precies 15 mnd in leeftijd verschillen. dus ook ik was na 6mnd bewust weer zwanger, had altijd al gezegd er 2 te willen vlak achter elkaar. Het is maar net wat je zelf aan kunt.
P.Koopman
Titel: na 1 jaar
Berichtnummer: F00318-3
Datum: 3 februari 1997
Mijn ervaring na 3 kinderen (uit 1988,1990 en 1993) is dat een langere tijd tussen de kinderen voor jezelf het beste is. Het lichaam (en geest) heeft toch een jaar nodig om bij te komen na een bevalling.
Bij een groter leeftijd verschil hebben de kinderen meer begrip voor je tijdens de zwangerschap en tijdens het (zelf)voeden en verzorgen van de baby. In het begin is een leeftijdsverschil van 3 jaren groot maar dit verschil verdwijnt natuurlijk naarmate de kinderen ouder worden.
uiteindelijk blijft het een persoonlijke beslissing.
marianne
Titel: Ik heb even gewacht
Berichtnummer: F00318-4
Datum: 4 februari 1997
Om meerdere redenen hen ik even gewacht met de tweede. Ten eerste wilde ik nog even genieten van de eerste. Verder merkte ik dat ik fysiek pas weer na anderhalf jaar er weer goed tegenaan kon. Nu de tweede is geboren merk ik dat het wel heel erg makkelijk is dat de eerste zindelijk is en dat ik haar niet meer hoef te dragen en dat ze gezellig mee kan helpen met haar zusje. Ook als ik de kleine aan het voeden ben kan ik de oudste in ieder geval op afstand vragen dingen te doen (of te laten!) en met haar kletsen zonder dat ze gaat huilen omdat ze geen aandacht krijgt. Dus niet alleen ik, maar ook zij geniet veel meer! Mede doordat ik ook weer zo fit was heb ik geen last van vreselijke vermoeidheid (wat je vaak hoort over het krijgen van "tweede kinderen")
Doris Bartels
Titel: 1,2 en 3
Berichtnummer: F00318-5
Datum: 6 februari 1997
Hoi Ingrid,
Wij hebben 3 zoons: tussen de 1e en de 2e zit bijna 2½ jaar en tussen de 2e en de 3e precies 1 jaar. Na de geboorte van de 1e hebben we heel bewust gewacht met een 2e (genieten van, zelfstandigheid). Toen kwam na een jaar nummer 3 en hoewel het druk is (dit komt vooral omdat de oudste en de middelste niet met elkaar overweg kunnen) is het hartstikke leuk en hebben wij geen jaloersigheid gehad na de geboorte van de 3e, dit in tegenstelling tot na de geboorte van de middelste. Er is voor alles wel wat te zeggen lijkt me.
Meer weten? Stuur een e-mail!
Groeten, Kirsten
Titel: Het werkt zichzelf uit
Berichtnummer: F00318-6
Datum: 10 februari 1997
Het is mijn observatie dat welk leeftijdsverschil je ook kiest, je raakt eraan gewend en het werkt zichzelf goed uit.
Mijn persoonlijke ervaringen: #1 en #2 zijn 21 maanden apart, wat erg dicht bij elkaar was. Het eerste half jaar was afschuwelijk, het tweede half jaar was beter, daarna is het alleen maar gemakkelijker geworden.
Nu is het heerlijk om ze zo dicht bij elkaar te hebben, want ze hebben dezelfde interessen en spelen veel samen.
#2 en #3 zijn bijna 3 jaar apart, dat was meer ontspannen. #3 en #4 zullen 13 maanden apart zijn, wat ik verwacht dat weer druk zal zijn in het eerste jaar en daarna gemakkelijker.
Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (7mnd) en Nog Eentje! (18 juli).
Titel: 18 maanden
Berichtnummer: F00318-7
Datum: 12 februari 1997
ik heb een zoontje en een dochtertje met een leeftijds verschil van 18 maanden. Ik ben nu zwanger van de derde, en mijn jongste is 4 jaar, we hebben bewust gewacht met een derde zwangerschap. Tijdens mijn 2e zwangerschap had ik het zo druk met mijn eerste kind dat ik niet echt bewust genoten heb van mijn 2e zwangerschap. Nu mijn 2 kinderen 4 en 5 1/2 zijn geniet ik weer echt van mijn zwangerschap en terwijl ze op school zijn ga ik lekker de babyzaken bezoeken.
mevr rombout
Titel: Je kunt niet alles plannen
Berichtnummer: F00318-8
Datum: 26 februari 1997
Kinderen neem je niet, die krijg je. Natuurlijk kun je er van alles aan doen om een zwangerschap te voorkomen, maar op het moment dat je besluit om weer zwanger te worden moet je maar afwachten wanneer dat weer lukt. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die eerst gewacht hebben en waarbij het later een hele tijd blijkt te duren voordat een zwangerschap wil lukken. Hun "Ideale leeftijdsverschil" werd zomaar met een paar jaar verlengd! Houd daar rekening mee, zelfs als je de eerste keer meteen aantelde.
Brigit van Loon
Titel: 3 jaar
Berichtnummer: F00318-9
Datum: 3 maart 1997
Tussen Maxime en Juliette zit drie jaar leeftijdsverschil. Het voordeel is, dat wanneer Maxime naar school gaat, Juliette net mobiel begint te worden, ze is dan 1 jaar. Ik kan haar dan heel veel tijd geven. Onderschat alleen niet hoe zwaar het is. De 1e 4 mnd. waren voor mij een nachtmerrie, er was jalouzie, je moet wennen aan de nieuwe situatie en ik had absoluut geen tijd meer voor mezelf of mijn man. Even snel boodschappen doen bleek in het begin een echt managementproject. Nu begint alles een beetje te wennen.
Karen Kirby
|