Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Wat voor luier moet ik kiezen?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Wat voor luier moet ik kiezen ?
Berichtnummer: F00350
Datum: 19 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben in verwachting van mijn eerste kind.
Ik weet alleen nog niet wat voor luiers ik moet kopen.
Katoenen luiers en welk merk ervan, wegwerpluiers en welk merk ervan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Thea Roelfsema.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Kijk in de leeszaal
Berichtnummer: F00350-1
Datum: 21 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In de leeszaal staat een hele discussie over alles wat met luiers te maken heeft. Een beetje onzinnig om weer een discussie op te starten!

Sylvia Jansen


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Wat voor luier moet ik kiezen?
Berichtnummer: F00350-2
Datum: 22 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Thea,

Ik heb altijd katoenen ['papieren' wordt hier bedoeld–red.] luiers gebruikt, want ik had geen zin (en later ook geen tijd) om luiers te wassen. Ik gebruik luiers van het kruidvat (goed en goedkoop). Als je wat beter bij kas zit dan vind ik Pampers de beste. Huggies vind ik slechter want als Roos een flinke plasluier heeft (3-4 keer per dag) dan zitten er van die rare "bolletjes" in haar luier.
Succes

Groeten van Tanja.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Pampers
Berichtnummer: F00350-3
Datum: 24 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben 2 zoontjes en bij beide hebben we voornamelijk Pampers gebruikt. We hebben wel af en toe wat anders geprobeerd maar komen toch steeds weer op Pampers. Alleen vlak na de geboort kochten we de kleinste Huggies. Die zijn kleiner dan de kleinste Pampers, vandaar.

Jeannette Visser.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Wat je zelf het prettigst vindt
Berichtnummer: F00350-4
Datum: 24 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij gebruiken nu voor Tara voor de eerste keer katoen. Het bevalt goed. We gebruiken de voorgevormde met omslag met klittenband. De omslag heeft ook lekrandjes en elastiek bij de benen, zodat je niet zo gauw een 'lek' hebt. Alle omslagen zijn tweede hands gekocht, dus het was erg goedkoop.
We hebben voor de jongens wel eens gewoon de vierkante geprobeerd die je zelf moet vouwen, maar dat was geen succes.

Papier: wij gebruikten Pampers 's nachts en een goedkoop merk overdags.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (8mnd) en Nog Eentje! (18 juli).


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: luierservice: prettig alternatief
Berichtnummer: F00350-5
Datum: 5 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Thea,

Wij hebben nu al acht maanden goede ervaringen met een luierservice, de Baby Cotton Service. Die brengen schone katoenen luiers en halen de vuile op en wassen die. Meer informatie staat al in de leeszaal. Ook een combinatie (iets minder katoenen luiers, al dan niet van de luierservice, en 's nachts een wegwerpluier) kun je overwegen. Dat doen wij meestal. Als wegwerpluiers voor de nacht kopen we Huggies. Je kunt overigens ook bij de Baby Cotton Service wegwerpluiers kopen die milieuvriendelijker geproduceerd zijn, hoorde ik een paar dagen geleden. Succes ermee!

Paula


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: katoenen wel!
Berichtnummer: F00350-6
Datum: 9 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben Canadese, dus is mijn Nederlands niet so goed, maar ik gebruik katoenen luiers sinds mijn dochter geboren is, bijna 1 jaar geleden. Wij hebben eerst Kooshies gebruikt, uit Canada, en ik was helemaal tevreden met hun. Nu is zij klaar voor de volgende maat, maar Kooshies zijn een beetje te duur hier te kregen (je kunt ze bestellen uit "Nappies Direct," een Engelse firma.) Ik heb net de nieuwe DIFRAX wasbare broekluier gevonden (ik geloof dat ze ook nieuw zijn) en zij zijn echt fantastisch. Veel succes!

Robin


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Indisposables
Berichtnummer: F00350-7
Datum: 26 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben moeder van 2 kinderen en zeer tevreden over de indisposables, deze zijn alleen via consulentes te krijgen, Ik kan je als je geïnteresseerd bent het adres van het hoofdkantoor geven die je kunnen verwijzen naar een consulente in je buurt. Ik gebruik deze luiers ook s'nachts zonder al te veel problemen. Ze zijn van katoen met een rayon vulling waardoor ze heel goed absorberen. Succes met je keus!

Sonja.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: deze reactie moet je lezen!
Berichtnummer: F00350-8
Datum: 25 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Welke luier moet je kiezen.
Als je kindje net geboren is, is het heel verstandig om een katoenen luier te nemen. Dit is verstandig omdat de Pampers en andere merken te goed opnemen, zodat niet goed gecontroleerd kan worden of je kindje wel plast, wat wel belangrijk is om te weten of je kindjes nieren goed werken. Als dit dus niet goed te zien is en de Verloskundige, ik ga ervan uit dat jullie thuis bevallen wat het beste is als je een gezonde en ongecompliceerde zwangerschap heb gehad, komt dit controleren en zij twijfelt dan kan het zijn dat je kindje naar het ziekenhuis moet en aan het infuus met vocht daarin om te zien of de nieren goed werken.

Dit alles is echt te voorkomen als je je kindje dus direct na de geboorte, de gehele kraamweek, een katoenen luier aantrekt.

Heel veel succes ermee.
Jolanda Schouten, Samen bevallen, Zoetermeer.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: luiers
Berichtnummer: F00350-9
Datum: 28 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Pampers zijn natuurlijk heel goed, ook al is mijn ervaring dat de luiers van het kruidvat even goed voldoen en beduidend goedkoper zijn.

Carla van der Hoff


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: hoe wij het doen
Berichtnummer: F00350-A
Datum: 1 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij gebruiken voor Jan (2 maanden) traditionele katoenen luiers. Die van de Hema zijn trouwens zachter dan die van Prenatal. De eerste weken de dunne hydrofiel-luiers, maar die zijn al gauw te dun. We vouwen ze met de 'Noorse methode', heel prettig bij een kleine baby. Bij het was-vouwen vouwen we de luiers alvast, zodat er altijd een stapel klaarligt.

We gebruiken geen strikslips (lastig!) maar de 'verbeterde luierbroekjes' van de Hema, die eigenlijk bij de voorgevormde luiers horen (f 12,95). Die voorgevormde bevallen iets minder, de poep kruipt er bij de beentjes uit. En handiger zijn ze niet echt, wel veel duurder.
Bovendien moet je steeds grotere maten kopen, terwijl je de doeken op een andere manier kan gaan vouwen. De traditionele luiers moet je wel netjes bij de beentjes naar binnen vouwen, zodat de poep niet ontsnapt.

Jan piest sinds kort zoveel dat ook de dikkere luiers te dun worden, maar daar heb ik iets op gevonden: een viscose-dweil (oranje, f 0,79 bij Zeeman) in 8 lapjes geknipt en die meevouwen in de luier. Ook gewoon wasbaar. Verder leggen we er een luierinleg in van Kruidvat (die is erg prettig en goedkoop, 100 voor f 6,-). Die houdt de billetjes enigszins droog, in ieder geval droog genoeg, en vangt een deel van de poep op, al kruipt borstvoeding-poep waar het niet gaan kan. Je kan ze eventueel ook wassen en nog eens gebruiken, maar het gaat niet erg lekker.

We doen geen aparte luierwas, maar doen alles bij elkaar op 40 graden, voor- en hoofdwas, met een ongeparfumeerd wasmiddel (Neutral). Natte en vuile luiers sparen we op in een luieremmer met water met soda. Voor het in de was gaat knijpen we het uit; we spoelen niet.

De hoeveelheid werk valt mee. De rest van de was is steeds het leeuwendeel. Het vouwen is het meeste werk.

's Nachts gebruiken we een wegwerpluier (Kruidvat) omdat je dan niet perse hoeft te verschonen als er alleen gepiest is. De plas van twee voedingen past daar wel in en de baby blijft droog.

Hoe het op de lange termijn bevalt weet ik nog niet, maar nu bevalt het nog goed.

Succes met keuzes maken,

Janneke


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: kooshies ook in nl te koop
Berichtnummer: F00350-B
Datum: 2 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste robin,
Lees vandaag je bericht dat je Kooshies zoekt in NL.
Ik werk voor een bedrijf die ze importeert voor de benelux:

Task International bv
Postbus 285
8250 AG Dronten
0321-319091

Succes!
Norbert Mutsaerts


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: noppies - de eersten en de besten
Berichtnummer: F00350-C
Datum: 2 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik gebruik nu al voor mijn derde kind Noppies. De oudste (inmiddels 5 jaar) en de tweede (4 jaar) zijn er in groot geworden. Onze derde (3 maanden) geniet nu nog steeds van dezelfde noppies.

Ze zijn perfect want ze hebben veruit de beste pasvorm van alle luiers. We hebben wel 6 merken geprobeerd! Bijna altijd was er wel iets mis (doorlekken, niet schoon te krijgen, te weinig absorptie, te lange droog tijd etc).

Noppies zijn in alle baby-speciaalzaken te krijgen. Dat zegt natuurlijk ook wel wat.

Veel succes,
Marie Louise


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: link naar meer info
Berichtnummer: F00350-D
Datum: 2 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Heel veel informatie over alle mogelijke katoenen-luier-systemen vind je op:

http://home.pi.net/~demoree/luibro.html

Janneke Dullemond


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Alle merken katoen getest
Berichtnummer: F00350-E
Datum: 17 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In de afgelopen 5 jaar heb ik alle (meer dan 20) merken katoenen luiers uitgetest. Mijn beide kinderen waren proefkonijn.

Er zijn enorme verschillen in pasvorm, droogtijd, maatvoering (zeer belangrijk, want dit bepaalt in belangrijke mate hoeveel geld je uiteindelijk kwijt bent), soepelheid materiaal en absorptie. Van de ruim 20 merken zijn er maar enkele die goed voldoen.

De beste vond ik zelf de Indisposables en de Kooshies. Aangezien de Indisposables een flink stuk goedkoper zijn (ƒ 16,95 tegen bijn ƒ 30,00 voor de Kooshies) en sneller droog zijn, heb ik uiteindelijk voornamelijk Indisposables gekocht.

Van mijn 'test' heb ik een uitgebreid verslag (bijgewerkt eind juni, dus bevat ook mijn ervaringen met de nieuwe Hemaluier en de Gemini) gemaakt. Dit kun je bij mij bestellen door ƒ 10,00 over te maken op giro 3904747 t.n.v. J.M. Bosma. Vermeld je adres duidelijk. Ik stuur het op zodra de afschrijving binnen is.

Het is belangrijk je goed te oriënteren op de 'katoenmarkt' voordat je beslist. Heb je toevallig de eerste keer een slechte luier te pakken, dan ben je meestal teleurgesteld in katoen en is de motivatie om iets anders te proberen meestal verdwenen.

Belangrijk is verder om een goed overbroekje te vinden. Ook de beste luier voldoet niet als het broekje lekt. Wil je hier meer over weten, mail me dan gerust. Ook op dit gebied heb ik van alles geprobeerd.

Wat werk betreft kost het me ongeveer een uur per week. Ik gooi de piesluiers zo in een emmer water en de poepluiers spoel ik even in het toilet. De rest doet de wasmachine. Een bovenlader is dan bijzonder handig.

Het is niet nodig 's nachts een wegwerpluier te gebruiken als je een goede nachtinlegger in de luier legt.

Annemiek.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: foutje in url
Berichtnummer: F00350-F
Datum: 30 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Janneke Dullemond verwijst naar een pagina met informatie over katoenen luiers. Jammer genoeg staat er een tiepfoutje in. Het moet zijn:

http://home.pi.net/~demorree/luibro.html

justus van de merwe