Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Restless legs, heel vervelend!

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: restless legs, heel vervelend!
Berichtnummer: F00357
Datum: 24 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo lezers,

Vanaf het begin van mijn zwangerschap (ben nu 28 weken) heb ik last van (volgens de huisarts) restless legs, zgn. rusteloze benen.
Het is een moeilijk te omschrijven gevoel, het doet geen pijn maar het is een soort slapte-gevoel in je spieren dat als een golf over je heen komt, wat maakt dat je je benen moet bewegen.
Ik heb het eigenlijk alleen 's avonds en voornamelijk als ik in een lekkere zachte stoel zit of op de bank 'hang'. Het is altijd maar 1 been tegelijk en heel soms heb ik het in een arm.
Als ik in bed lig heb ik (tot-nu-toe) nergens last van, dus je kan je voorstellen dat ik er soms heel vroeg in lig.
Voor mijn zwangerschap heb ik het ook wel eens heel sporadisch gehad (zo eens per half jaar een keertje) maar het is nu echt elke avond.
Het is zo ontzettend vervelend als je niet stil kan zitten en continu met je benen moet bewegen!
Kent iemand dit en/of heeft iemand een goede tip? Alles is zeer welkom.

Bedankt, Esther.

Titel: dat herken ik!
Berichtnummer: F00357-1
Datum: 26 februari 1997

Ja, dat heb ik ook, als ik moe ben. Gelukkig nooit voor half tien 's avonds. En ik neem het dan maar als teken dat ik naar bed moet. Ik heb het meestal in al m'n ledematen tegelijk. En ook ik heb het ook wel eens als ik niet zwanger ben. Ik heb altijd aangenomen dat het gewoon is, en me dus geen zorgen gemaakt. Ik ben morgen 34 weken zwanger, en heb het gelukkig lang niet elke dag. En het is inderdaad over zodra ik in bed lig. Tja, 'one of these things...'?!

Maria Turkenburg.

Titel: Tip
Berichtnummer: F00357-2
Datum: 3 maart 1997

Ik heb gelukkig niet veel last van die onrustige benen, maar als ik eens last heb helpt het om gewoon even een rondje door de huiskamer te lopen of even met je benen omhoog rondjes te draaien met je voeten. Volgens mij is het een kwestie van een mindere bloedscirculatie. Gewoon even lekker bewegen, dus.

Succes en groetjes,

Barbara Oudejans.

Titel: oefeningen die helpen...
Berichtnummer: F00357-3
Datum: 6 maart 1997

Hallo, ook ik heb nogal wat last van rusteloze benen. Op de prenatale lessen hebben we wel wat oefeningen geleerd om de bloedcirculatie te verbeteren. het gaat hier vooral om bewegingen met de tenen : naar voor en naar achter, links en rechts en cirkels draaien. Dit kan je eigenlijk gemakkelijk af en toe eens doen. Om je benen te ontspannen moet je ze ahw opheffen en laten vallen dat helpt soms ook. Hopelijk helpt dit voor jullie!
Het beste !
Nancy

Titel: wisseldouches
Berichtnummer: F00357-4
Datum: 26 maart 1997

Nou Esther je ziet wel aan de titel van dit bericht wat mij hielp: koud en warm afdouchen van mijn benen voor het slapen gaan. Overigens heb ik er alleen in muijn eerste zwangerschap last van gehad, dus volhouden!!

ellen

Titel: restless legs
Berichtnummer: F00357-5
Datum: 8 april 1997
Afzender: ilja willifer ()

Ik ken het probleem van de onrustige benen. In tegenstelling tot de andere (aanstaande)moeders, heb ik het juist als ik in bed lig en wil slapen. Dat gaat dan dus helemaal niet. Ik leg meestal een flink, dik kussen onder mijn voeten. Als ik mijn benen hoger leg dan de rest van mijn lichaam, wordt het minder en kan ik in slaap komen.

Ilja Willifer.