Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Katoenen luiers


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: katoenen luiers
Berichtnummer: F00358
Datum: 24 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik gebruik katoenen luiers, maar zie vaak vreemde uitdrukkingen op gezichten van anderen, die vinden dat ik mijn kind onnodig laat lijden. Zelf vind ik dat onzin, maar ik zou graag weten hoe andere ouders dit ervaren.

Saskia Steur.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: nee hoor, ik vind het dapper!
Berichtnummer: F00358-1
Datum: 26 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Lijden? Lijkt me niet. Ik was het ook van plan om 'echte' luiers te gebruiken, bij m'n eerste. Maar het was te verleidelijk om papieren te blijven kopen. Wassen en strijken was gewoon teveel, omdat ik toch weer aan het werk moest. Maar ik maak me wel eens zorgen om de luier- berg. Wassen en strijken is natuurlijk ook niet perfect voor het milieu, maar al dat papier en plastic... Nee, ik ben blij dat er dappere vrouwen zijn zoals jij, die het een beetje weten te beperken.

Maria Turkenburg


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Ieder zijn meug!
Berichtnummer: F00358-2
Datum: 26 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Saskia!
Wat een onzin, als je maar vaak genoeg verschoont heeft je kind er toch niks van te lijden! (misschien zelfs integendeel wat betreft zindelijkheid straks!) Je hebt er eerder als ouder van te lijden! Bij onze oudste begonnen wij vol goede moed met katoen (de ouderwetse oogjesluiers, in punten gevouwen), maar allebei vonden we het schoonspoelen en wassen ervan een crime! Bovendien kreeg onze zoon een hardnekkige schimmelinfectie en kregen wij het advies om (voorlopig) papieren luiers te gebruiken. Tja, dat was het einde van onze goede voornemens. Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten, zoals met zoveel dingen!
Lisetta Verkleij.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: niet strijken
Berichtnummer: F00358-3
Datum: 27 februari 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij gebruiken zowel katoenen als papieren luiers.
's nachts doen we altijd een papieren luier om (die blijven toch langer droog) en zo bevalt het prima.
Je moet een katoenen luier trouwens niet strijken, omdat ze dan minder vocht opnemen. En het spaart je ook een hoop werk ;-). Ik heb zowel lappen (die je moet vouwen) als voorgevormde (de nieuwe van de Hema zijn best goed). Beide bevallen goed. De lappen zijn wel veel goedkoper.
Strikslips lekken minder door dan plastic broekjes.
Mariska.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Wel strijken
Berichtnummer: F00358-4
Datum: 5 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Even een reactie op de voorgaande: Ik heb mij laten vertellen dat je luiers (ook handdoeken, washandjes e.d.) wel degelijk moet strijken, omdat dat hygienischer is (bacteri�n kunnen slecht tegen strijkbouthitte....) Juist bij luiers lijkt mij dat toch wel aan te raden.

Bart Burkels


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: hoeft niet altijd
Berichtnummer: F00358-5
Datum: 7 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Indien de baby gezond is, geen schimmelinfectie heeft of andere nare problemen, bestaat er geen enkele reden om de luiers te strijken. Ook hoef je de luiers maar op 60 gr. C te wassen (wel in een emmer met bv azijn laten weken). Voor de zekerheid zou je de eerste week na de geboorte de luiers wel kunnen strijken, maar zelfs dat hebben wij niet gedaan op advies van de kraamhulp.

Mariska.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Niks onnodig lijden.
Berichtnummer: F00358-6
Datum: 7 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Niks onnodig lijden, ons zoontje van 2 zei de laatste keer toen ik hem een papiere luier aandeed, minachtend, "die zijn voor baby's!" Dus ik denk dat je je over dat lijden geen zorgen hoeft te maken! Wij gebruiken voor onze kinderen Indisposables, die gewoon heel goed zitten, er zijn ook ademend nylon broekjes van die niet zo broeien als plastik,(en dus een kleinere kans op luier uitslag!) Zelfs natte billen hoeft niet want er zijn ook drooghoud doekjes te krijgen, en een zijde inleg voor kapotte billen. Lijden hoeft dus niet! Trouwens Robin is in januari 2 geworden en nu al zindelijk, en trots dat hij is! Groetjes en nog veel plezier met je katoen dragertje!

Sonja.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: mijn ervaring
Berichtnummer: F00358-7
Datum: 20 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik gebruik nu al meer dan een jaar katoenen luiers (gewoon de lappen die ik in vliegervorm vouw), ik heb ze nog nooit gestreken en tot nu toe heeft mijn dochter nog nergens last van gehad. Ik krijg nu wel steeds vaker verbaasde blikken van mensen als ze horen dat ik nog steeds zelf vouw en was, maar dat vind ik juist wel grappig. Ik voel me dan zo'n goede doorzetter. Trouwens ik heb wel slechte ervaringen met noppies gehad, die absorbeerden toch slechter dan de oogjesluiers.

Willie Seerden


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Kakkaloe luiers
Berichtnummer: F00358-8
Datum: 31 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Sinds de geboorte van onze zoon Thijmen, nu bijna 5 maanden oud, gebruiken wij overdag voorgevormde katoenen luiers. Deze bevestig je met klitteband. Wel is het zaak de strikslip goed in te vouwen !, dit voorkomt doorlekken. Gewoon wassen op 60 graden en niks strijken. Je moet wel iets vaker verschonen, maar ik heb niet het idee dat Thijmen hier onder lijdt. 's Nachts gebruiken wij wel papieren luiers want deze absorberen toch echt beter. Een extra inlegger helpt ook wel, maar dan wordt het wel een erg dikke prop. Gewoon doorgaan met katoen.

Tom van der Meulen


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: wolwikkels
Berichtnummer: F00358-9
Datum: 11 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Nog een tip in verband met de katoenen luiers: Hier in Denemarken gebruiken veel mensen wolwikkels. Dat zijn luierbroekjes gemaakt van wol die niet chemisch behandeld is en waar de lanoline van het schaap dus in zit. Je gebruikt ze net als nylon of plastic broekjes over katoenen luiers heen.
Voordeel 1: ze broeien niet
Voordeel 2: omdat ze gebreid zijn (machinaal of door jezelf) sluiten ze goed aan en lekken dus niet door
Voordeel 3: urine in combinatie met lanoline verzeept, dus je hoeft de broekjes niet te wassen. Aan de lijn hangen om te drogen is genoeg. t Klinkt vreemd, maar het werkt echt volgens meerdere betrouwbare bronnen. Hierbij natuurlijk alle voordelen (en nadelen) van katoenen luiers.

groetjes van Rineke.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: waar koop je die in Nederland
Berichtnummer: F00358-a
Datum: 14 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb ook van die broekjes gehoord, en dat dat goed werkt, maar weet iemand ook waar je die in Nederland (omgeving Arnhem) kan krijgen?

Groetjes,
Mariska.