logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Baby gebarentaal

Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Baby gebarentaal
Berichtnummer: F00383
Datum: 9 maart 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wie heeft Nederlandse informatie over "Baby Signs", gebarentaal met je kind. In Amerika is dit begrip reeds langer bekend, waarbij ouders met hun kind kunnen communiceren voordat het kan praten. Ik ben erg geinteresseerd in deze methode en wil het graag toepassen. Wie heeft tips of informatie.

Odette de Smits.

Titel: Lijkt een succes te worden!
Berichtnummer: F00383-1
Datum: 30 april 1997

Ik heb het boek gelezen en Tara is de eerste baby bij wie we het toepassen. Het lijkt succesvol te zijn. Ze begon haar eerste gebaren te gebruiken toen ze 9 maanden was en nu bij 10 maanden voegen we telkens nieuwe gebaren toe. Het is heel leuk om te zien hoe ze met deze gebaren kan communiceren.

De signs waar wij mee begonnen zijn, zijn onder andere 'eten' en 'drinken' (die ze nog niet zelf gebruikt, maar ik weet in elk geval dat ze drinken wel begrijpt. Ook 'vogel', 'boek', 'op/weg', 'weggooien', 'meer', 'hond'. Nu ze ze zo makkelijk begint op te pikken zijn we van plan de komende weken/maanden meer toe te voegen, zodat ze een groter vocabulaire kan ontwikkelen.

Ik vind het jammer dat we de methode nog niet kenden toen mijn oudsten nog babies waren, ik denk dat het voor hen ook heel nuttig geweest zou zijn. Ik kan het zeker aanraden om het te gebruiken!

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (10mnd) en Nog Eentje!!! (18 juli)

Titel: Gebaren leren van jongs af aan
Berichtnummer: F00383-2
Datum: 10 mei 1997

We hebben zelf een dove dochter, die enkel door middel van gebarentaal kan communiceren. Sinds onze jongste dochter geboren werd, hebben we onmiddellijk in gebaren gereageerd. Het effect is dat nu na 17 maanden (zo oud is ze al) reeds een hele reeks gebaren kent, zoals eten, slapen, lekker, mama, papa, sleutel, ...
Ze beseft ook dat haar grote zus DOOF is. Wanneer ze haar wil roepen, wuift ze met haar handen.
Onze kleine zal gewoon verder 2 talig opgevoed worden. Namelijk: Nederlands en gebarentaal!

Nancy

Titel: Welk boek?
Berichtnummer: F00383-3
Datum: 2 juni 1997

Hallo allemaal,

Door jullie reacties ben ik heel nieuwsgierig geworden, en daarom zou ik graag de titel van het boek willen weten en of je het bij elke boekenwinkel kunt halen?

Groetjes, Liesette

Titel: Boek: Baby Signs
Berichtnummer: F00383-4
Datum: 4 juni 1997

Boek info:

Baby Signs
'How to talk with your baby before your baby can talk'

by Linda Acredolo, Ph.D., and Susan Goodwyn, Ph.D.

ISBN 0-8092-3430-0

Ik weet niet of er ook een Nederlandse vertaling beschikbaar is. Ik denk dat het boek wel te krijgen zal zijn bij Donner, of bij de American Book Center (die een web site hebben waar je on line kunt bestellen: http://www.abc.nl

Ik vond het heel interessant om te lezen en het werkt dus ook echt! Tara is bijna 1 jaar en zegt nog geen woorden verbaal, maar gebruikt gebaren voor bijvoorbeeld: vogel, hond, eten, borst, op, bloem, pop, Tim, papa, mama, meer. Het is fascinerend om dit te zien ontwikkelen!

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (11mnd) en Nog Eentje (18 juli)

Titel: wanneer beginnen?
Berichtnummer: F00383-5
Datum: 6 juni 1997

Klinkt erg leuk dat boek. ik heb gelijk geïnformeerd hoe ik eraan kan komen. Ik kan het wel bestellen maar dan duurt het drie maanden voor ik het heb. Onze dochter is nu vier maanden en dus zeven maanden voordat ik kan beginnen. Heeft het nog zin om dit boek te bestellen?

Renate ter Velde

Titel: Absoluut
Berichtnummer: F00383-6
Datum: 7 juni 1997

Op de volgende pagina staat een korte beschrijving van het boek:

http://psychology.ucdavis.edu/babysigns/baby.htm

Wat ik gelezen heb over "baby signs" is dat je ook later (bijvoorbeeld met 18 maanden) nog steeds een goed resultaat krijgt (vaak zelfs nog beter). Hoe vroeger je er mee begint hoe beter, maar ik denk dat als je begint als je baby 7 maanden is, je echt niet te laat bent.

Hanneke Pettus

Titel: Begonnen rond de 8 maanden
Berichtnummer: F00383-7
Datum: 9 juni 1997

Ik denk dat wij zo rond de 8 maanden begonnen en dat Tara zelf gebaren begon te gebruiken toen ze zo'n 9 maanden oud was. We waren van plan eerder te beginnen, maar we kwamen er als maar niet aan toe om gebaren te bedenken. Ik denk dat we gewacht hebben totdat ze zelf gebaren begon te gebruiken, zoals bye bye wuiven en naar dingen begon te wuiven. We voelden dat ze toen klaar was om meer gebaren te introduceren.

Als je het boek met 7 maanden krijgt, heb je dus tijd genoeg om te beginnen. Ik sprak vorige week met een vriendin die een baby van 11 maanden heeft en er nu pas aan ging beginnen. Ik denk zelfs dat als je ouder begint, dat de baby het waarschijnlijk sneller oppikt. En ik denk dat het altijd zin heeft om te beginnen als de baby/peuter nog niet goed in staat is om zich verbaal uit te drukken.

Tara had van de week een bakje banaan en had het geheel opgegeten. In plaats van te gaan huilen om meer, schoof ze het lege bakje naar me toe en maakte heel duidelijk het 'Meer!' gebaar. Ik vroeg haar of ze meer banaan wilde en ze knikte met haar hoofd. Heel handig om al zo goed met een jonge baby te kunnen communiceren.

Trouwens, ook als je niet het boek gelezen hebt kun je al beginnen. Ik denk dat ze aanraden om in het begin 5 woorden te nemen waarvoor je een gebaar bedenkt (je kan ze gewoon zelf bedenken, het hoeven geen officiele gebarentaal-gebaren te zijn) en dat gebaar gebruik je elke keer als je het woord gebruikt. Ze hebben een lijstje met populaire eerste gebaren, dingen als pet/hoed (klop op hoofd), bloem (doe alsof je een bloem beethoudt en snuft), hond (hijgen), poes (snorharen, haal je hand over je wang met je vingers gespreid alsof je snorharen volgt), eten (wijs naar mond).

Probeer veel voorkomende woorden te nemen in het begin, zodat je het gebaar veel kan gebruiken. Dan zal de baby het waarschijnlijk snel oppikken. Ik denk dat hoe ouder de baby, hoe sneller hij/zij zelf de gebaren zal gebruiken.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (11mnd) en Nog Eentje!! (18 juli)

Titel: gevonden!
Berichtnummer: F00383-8
Datum: 11 juni 1997

Inderdaad, bij het American Bookcentre in Amsterdam hadden ze het boek zelfs op voorraad. Maandag besteld, woensdag in huis. Wat een service. Ik ben benieuwd hoe onze dochter de gebarentaal zal bevallen.

Groetjes,
Renate ter Velde

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003