|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Leeftijd baby-zwemmen
Onderdeel: Baby-tijd
Titel: leeftijd baby zwemmen
Berichtnummer: F00451
Datum: 11 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Wie weet met welke leeftijd je met baby zwemmen kan beginnen? Ik heb gehoord vanaf 3 maanden (na de eerste inenting). Ik heb ook gehoord vanaf 6 weken omdat de baby de inenting van zijn moeder bij de geboorte "meekrijgt" voor de eerste 3 maanden. Wie weet hier meer over?
Anya Gertenaar-Smith.
Titel: 8 weken
Berichtnummer: F00451-1
Datum: 13 april 1997
Ik heb dit bij de dr nagevraagd, en hij deelde me mede dat vanaf 8 weken, alles 'safe' is. Meer achtergrondinformatie heb ik echter niet hierover. Ik ben met mijn dochtertje vanaf 8 weken gaan zwemmen, en ze vond het heerlijk!
Lisette Waller
Titel: Na zes weken
Berichtnummer: F00451-2
Datum: 13 april 1997
Ons meisje is nu vier weken, en over twee weken ga ik met haar zwemmen. In het zwembad hoorden wij dat dat vanf 6 weken kan. Je krijgt zelfs de eerste keren begeleinding van een "babyzwemoloog".
tjerk heringa.
Titel: onderkoeling?
Berichtnummer: F00451-3
Datum: 15 april 1997
Ik heb een cursus EHBO voor kinderen gevolgd via de thuiszorg. De man die deze cursus gaf was niet zo enthousiast over het babyzwemmen vanaf ong. 8 weken i.v.m. kans op onderkoeling. Ik vraag me af of dat risico zo groot is, want er wordt veel gezwommen met babies van die leeftijd maar je wordt hier verder nooit voor gewaarschuwd. Maar hij gaf in ieder geval een goede tip: geef zo'n kleine baby meteen na het zwemmen (en aankleden) de borst of de fles, dan worden ze van binnenuit verwarmd.
Jose Janssen
Titel: pas op infectie
Berichtnummer: F00451-4
Bij ons zwembad word er pas gezwommen als de kleine 10 pond is en verder goed gezond. Overigens zijn er veel klachten nav babyzwemmen, dwz exceem, andere uitslag, oorontstekingen e.d. Wij zijn er na drie keer mee opgehouden, de huisarts van ons was daar erg blij mee. Ook kinderdagverblijf is niet zo positief meer. Pas dus goed op.
R van Kampen
Titel: 8 weken
Berichtnummer: F00451-5
Christian was 8 weken oud toen we een dagje gingen zwemmen bij Gran Dorado. Lekker warm water. Wij hebben hem in een babyzwembandje gelegd waarbij hij op zijn buik ligt met zijn hoofd en handen op de rand. Hij vond het heerlijk! Hij viel zelfs even in het water in slaap, zo ontspannen was hij. Wel had ik watjes mee voor in zijn oren voor als hij in de box werd gelegd want de herrie in het zwembad is voor baby's overweldigend.
Kitty Arends, moeder van Mathieu (4), marilou(2) en Christian (5 mnd)
Titel: Oorinfecties?
Berichtnummer: F00451-6
Datum: 17 april 1997
Ook ik kreeg van een bevriende kinderarts het advies om dat babyzwemmen, hoe leuk het ook lijkt, maar te laten zitten. Dit in verband met het grote risico op (latere) problemen door oorinfecties. Ik vraag me nog steeds af of daar ooit onderzoek naar is gedaan, en of deze bewering ergens op gegrond is. Feit is dat ik het met mijn tweede niet kon laten (na alle enthousiaste verhalen van andere ouders) en ik heb hem, twaalf weken oud, meegenomen naar het baby-uurtje. Hij vond het verschrikkelijk! Na nog geen tien minuten was hij blauw van de kou (ja, het was extra verwarmd!), het water, het lawaai, het aankleden, ik deed hem er absoluut geen plezier mee. Misschien is het beter om te wachten tot het peuterzwemmen? Dat is iets wat mijn oudste zoon geweldig vond, terwijl mijn tweede, lekker warm aangekleed, tevreden toekeek vanuit de oppasruimte!
Lisetta.
Titel: spijt van te vroeg beginnen...
Berichtnummer: F00451-7
Datum: 17 april 1997
Met onze oudste ben ik gaan zwemmen toen hij bijna vier maanden was. Dat ging fantastisch en nu (3 jaar en 4 maanden) zwemt hij als een rat. Ik vond dat babyzwemmen zo leuk, dat ik met 7 weken met mijn jongste ben gaan zwemmen. Gevolg: oorontsteking op ooronsteking en nu kan ik zwemmen voorlopig wel vergeten (hij is nu bijna een jaar). Je weet natuurlijk nooit zeker of dat door dat zwemmen komt, maar achteraf had ik misschien toch beter wat langer kunnen wachten. Ik zou het nu niet meer zo vroeg doen.
Sigrit
Titel: Nie te laat beginnen, denk aan de
Berichtnummer: F00451-8
Datum: 28 april 1997
In principe kun je direkt na de bevalling met baby zwemmen beginnen, maar de meeste beginnen pas na 6 à 8 weken en/of 4 kg. Het is belangrijk om niet te laat met zwemmen te beginnen. Rond de leeftijd van 6 maanden verdwijnen de reflexen die de baby de adem in laten houden en het ingeslikte water afvoeren. Rond deze leeftijd moet de baby genoeg geoefend hebben om alles bewust zelf te doen. Een verkouden baby moet niet duiken omdat dat de reflexen versterkt (ingehouden adem). Over de oorontstekingen die hierboven beschreven staan wil ik nog zeggen dat sommige kinderen daar meer ontvankelijk voor zijn. Uitproberen dus. Wat betreft de inentingen : die teorie is nieuw voor mij.
Groetjes van Louise
Titel: Gewoon doen, wat bij jou kind past
Berichtnummer: F00451-9
Datum: 20 juni 1997
Onze dochter was 5 weken toen ze voor het eerst ging zwemmen.
We hebben nog nooit enig probleem met haar ondervonden. In het begin waren we altijd bang voor onderkoeling en nam ik elke keer haar temperatuur op. Nu is ze 4,5 maanden oud en zwemt 2x per week, 1x naar baby-zwemles en 1x gewoon vrij-zwemmen, dus geen extra verwarmd water.
Voor haar maakt het geen enkel verschil, ze vindt het allebei de keren erg leuk. Ik zou dus zeggen,gewoon doen wat je hart je ingeeft, jij kent je kind het beste en weet zelf precies wanneer je moet stoppen.
Julia van Rennes
Titel: wachten na vaccinatie
Berichtnummer: F00451-A
Datum: 16 juli 1997
Ik kreeg van het consultatiebureau ook te horen dat je het beste kunt wachten tot na de vaccinaties in verband met infecties. Ook de huisarts raadde mij dat aan. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben pas met mijn dochter naar het zwembad gegaan na de derde DTP-prik (vijf maanden). Gevolg: ze vond van begin af aan zwemmen leuk, zeker tijdens de les met de andere baby's. Wat onderkoeling betreft: daar moet je natuurlijk altijd voor oppassen, hoe oud een baby ook is.
Groetjes,
MdR
Titel: lang geleden
Berichtnummer: F00451-B
Datum: 29 juli 1997
Mijn zoon is inmiddels 15. Ik ging voor het eerst met hem naar babyzwemmen toen hij 6 weken was. Hij heeft het altijd heerlijk gevonden. Natuurlijk bleef ik in het begin vrij kort in het water, de tijd in het water moet opgebouwd worden.
Hij heeft nooit last van oorontstekingen e.d. gehad, terwijl diverse baby's en peutertjes in onze omgeving, die niet gingen zwemmen, dat zeer regelmatig hadden. En wachten tot na de 1e inenting? Volgens mij krijgt een baby voldoende anti-stoffen mee om de eerste tijd op te teren.
Mijn zoon ging met 3 jaar naar "echte" zwemles en had voor z'n vierde verjaardag twee diploma's. Enige nadeel: zwemles op de basisschool was heel vervelend. Hij kon al heel goed zwemmen (had toen al vijf diploma's), kreeg dus geen les en moest de hele tijd alleen maar baantjes zwemmen. Voordeel: je voorkomt een hoop narigheid i.v.m. eventuele waterangst e.d.
Wilma Huigen
Titel: Alternatief: in bad!!
Berichtnummer: F00451-C
Datum: 30 juli 1997
Ik ben met mijn dochtertje voor het eerst wezen zwemmen toen ze zes weken was: ze vond het heerlijk! Jammer genoeg was het daarna vakantie en zouden we weer moeten wachten tot 18 augustus. Maar geen paniek, we zijn gewoon met haar in het ligbad thuis gaan 'zwemmen' en dat vindt ze net zo leuk. Je kunt er alle oefeningen doen die je op babyzwemmen ook doet en ze is meteen gewassen voor die dag.
Misschien ook een idee voor moeders of vaders die niet direct naar het zwembad durven?
Groetjes en zwem ze!
Barbara
Titel: 10 weken
Berichtnummer: F00451-D
Datum: 21 augustus 1997
Ha Anya,
Ik ben vanochtend voor het eerst met Yannick geweest. Hij is 10 weken en weegt 5750 gram. Hij vond vooral de omgeving en de andere kindjes erg interessant. Hij is zelfs onder water geweest! En op de terugweg viel hij als een blok in slaap.
Als het zwembad het toelaat, moet je het gewoon doen.
groeten,
Michele
|