Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Zelf kiezen voor keizersnee


Onderdeel: Bevalling
Titel: Zelf kiezen voor keizersnee
Berichtnummer: F00481
Datum: 30 april 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In gewone ziekenhuizen en bij de huisarts en alle andere officiele instanties wordt een keizersnee alleen uitgevoerd indien bij de bevalling komplikaties komen. Dan moet er snel en nauwelijks voorbereid een operatie worden uitgevoerd.

Als je vantevoren weet dat je een keizersnee wilt, dan ben je in Nederland aan het verkeerde adres. Niemand wil een keizersnee beloven.

Is er dan een privekliniek waar je (evt. tegen betaling) gewoon de opdracht kunt geven voor een keizersnee, zodat deze in alle rust voorbereid kan worden? Of moeten we misschien naar het buitenland?

Huub van Hout


Onderdeel: Bevalling
Titel: Moeder met slechte ervaring
Berichtnummer: F00481-1
Datum: 2 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Huub,

Ik wil toch even reageren op je vraag over een vrijwillige keizersnede.
Ik ben net bevallen ( 15 dagen geleden) via een keizersnede, ook gedeeltelijk naar eigen keuze en goed overleg met arts.
Vergeet niet een keizersnede is een flinke buik operatie, ik heb veel napijn gehad en nog steeds veel pijn. Mijn eerste kind is d.m.v. een gewone bevalling gekomen, mijn tweede via een keizersnede i.v.m.
Stuitligging, en bekkeninstabiliteit. Denk er echt goed over na samen met je vrouw/vriendin voor dat je beslist over een keizersnede, je mist de leuke kraamtijd en de napijn kan heel erg zijn.
Gewoon een waarschuwing het lijkt mooi een keizersnede maar het kan ook heel zwaar zijn.

Groetjes Annette


Onderdeel: Bevalling
Titel: Waarom een keizersnee?
Berichtnummer: F00481-2
Datum: 2 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik denk dat er een goede reden is dat je in Nederland niet zomaar voor een keizersnee kunt kiezen. Een keizersnee geeft meer risico voor zowel moeder als kind en het kost over het algemeen ook langer om van een keizersnee te herstellen. Het kan moeilijker zijn om de borstvoedingsrelatie op te starten na een keizersnee. Het is echt iets dat je alleen wilt gebruiken als het echt nodig is.

Waarom wil je van te voren voor een keizersnee kiezen? Misschien als je de redenen voor je keus vertelt, kunnen mensen je helpen met alternatieve manieren om het probleem op te lossen, in plaats van een keizersnee.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (10mnd) en Nog Eentje!!! (18 juli)


Onderdeel: Bevalling
Titel: Inderdaad, waarom?
Berichtnummer: F00481-3
Datum: 3 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Op het gevaar af dat jullie deze reactie waarschijnlijk al uitentreure kennen: waarom in 's hemelsnaam als er geen indicatie is?
Ik ben het helemaal met Karen eens, een keizersnee is niet niks, en zeker geen "makkelijke manier" van bevallen. Ik hoop dat jullie iemand kunnen vinden met wie jullie over de angst? voor een natuurlijke bevalling kunnen praten, want echt, er is niets mooiers dan dat. Nog los van alle extra risico's die je loopt met een keizersnee. Sterkte!

Lisetta Verkleij


Onderdeel: Bevalling
Titel: positief kiezen
Berichtnummer: F00481-4
Datum: 5 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Na drie gewone bevallingen werd mijn vierde kindje geboren na een spoedkeizersnede. Ik herinner me dat ik ooit, toen nummertje 1 in stuit bleek te liggen, dacht: een keizersnede lijkt me wel zo risicoloos/praktisch. Maar o, hoe anders is de werkelijkheid. Na een keizersnede is er niet het voldane gevoel dat me overweldigde na een 'gewone' (thuis)bevalling; na een keizersnede ben je patiënt met een nare buikwond die je danig dwars zit de eerste dagen; zelfs lachen en hoesten doen akelig pijn. Er bestaat een grotere kans op complicaties dan na een gewone bevalling (ik kreeg te maken met een akelige overgevoeligheid voor de antibiotica, waardoor ik enkele dagen flink ziek werd en mijn kindje niet bij me kon hebben) en er zijn er heel wat meer te noemen. Praat er samen over wat je weerhoudt een natuurlijke bevalling te beleven. Een kind zelf te wereld brengen is het mooiste wat er is. Als medisch ingrijpen noodzakelijk wordt, is het vroeg genoeg!

Joke Veerman


Onderdeel: Bevalling
Titel: Waarom niet?
Berichtnummer: F00481-5
Datum: 22 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Voor moeder en kind is het goed op een natuurlijke weg het bevallingsproces door te maken, dat ben ik met jullie allen eens, maar er zijn omstandigheden dat ik de heren medici in Nederland echt niet meer begrijp. Vele malen hoor en lees ik verhalen over bevallingen die dagenlang duren met een volledig uitgescheurde moeder en een door enge tang en ander handtuig geteisterd kind als gevolg.

Diverse handgrepen worden uitgevoerd om het kind alsnog langs de normale weg eruit te krijgen. In Nederland heerst de stelling dat je vooral hard moet zijn, dapper strijden, doorgaan tot je erbij neervalt ondanks de risico's die zo'n koste-wat-het-kost-bevalling tot gevolg heeft.

In Brazilië is een keizersnede net zo gewoon als dat er 10 broodjes in een zak gaan. "Natuurlijk bevallen?, jullie zijn gek daar in Nederland", is een regelmatig geuit antwoord. De puf-cursussen zoals we die in Nederland kennen, worden hier niet gegeven, maar daarvoor in de plaats wordt een videopresentatie vertoond over de verdoving en de keizersnede.
Het is maar wat je normaal vindt.

Christel Bruijn


Onderdeel: Bevalling
Titel: nadenken!
Berichtnummer: F00481-6
Datum: 25 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Christel,
Ik wil even reageren op jouw reactie over bevallen in Brazilië.

Dat iedereen in Braziliëeen keizersnede zou krijgen, kan ik mij niet voorstellen omdat er zoveel vrouwen zijn die in krottenwijken of God weet waar wonen en ook moeten bevallen. Is het niet alleen weggelegd voor de beter gesitueerde vrouwen?

Ik vind trouwens een kind krijgen op de natuurlijke manier de juiste manier, ingrijpen dan pas als het echt nodig mocht zijn en beslist niet eerder.

Wij, als mensen, staan tegenwoordig al zo ver van de natuur af... Laten we dan op z'n minst een kindje krijgen op een natuurlijke manier, en het liefst ook nog thuis in je eigen vertrouwde ongeving. Er bestaat niets beters hoor!

Wij hebben zelf 6 kinderen en gelukkig op de natuurlijke manier bevallen, inleiden even niet meegerekend, omdat ik vind dat je toch wel natuurlijk bevalt. Er is nog nooit geknipt, ingescheurd, gehecht bij mij.
De beste manier om dit te bereiken is ontspannen. Daar draait het allemaal om.

Groeten van Jolanda Schouten, Zoetermeer, Nederland


Onderdeel: Bevalling
Titel: Reaktie
Berichtnummer: F00481-7
Datum: 3 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Yolanda,

Zoals ik reeds eerder heb aangegeven, ben ik van mening dat het natuurlijk bevallen de allerbeste oplossing is. Geen twijfel mogelijk.
En dat je je moet ontspannen tijdens de bevalling staat eveneens vast.
Waarover ik het had, was het koste-wat-het-kost houding in Nederland in situaties die kompleet uit de hand lopen en die absoluut te voorkomen zijn door een geplande keizersnede.

Nee Yolanda, de vrouwen in de favelas hier gaan gewoon naar het plaatselijke ziekenhuis om te bevallen en krijgen daar, zodra er enige complicatie of anderszinds probleem optreedt, eveneens rapido een keizersnede. Mijn empregada (huishoudster) bijvoorbeeld, die in een sloppenwijk woont, heeft al haar drie kinderen via de keizersnede gekregen. Gewoon in het ziekenhuis.
Inderdaad genieten de rijke dames meer privileges en doordat ze de beschikking hebben over een rijkelijk gevulde geldbuidel kunnen zij derhalve terecht in de duurdere en ook beter voorziene klinieken.

Er bestaat hier veel onrecht, Yolanda, maar dat is een heel ander verhaal.

Groetjes,
Christel


Onderdeel: Bevalling
Titel: dank voor de reakties en conclusie
Berichtnummer: F00481-8
Datum: 8 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dank jullie allen voor je mening. Wij hebben met veel interesse jullie reakties gelezen. We hebben ook met artsen in het ziekenhuis gesproken (niet alleen met de gineacoloog) en hebben de volgende konklusies:

Veel Nederlandse vrouwen geven de voorkeur aan een natuurlijke bevalling en hebben het meestal niet over de pijn en complikaties. Die horen er immers gewoon bij, mag je niet over zeuren.

Een keizersnee mogen we niet onderschatten. Ook daar zijn nadelen aan verbonden.

Vergelijkingen met andere landen laten zien dat er nauwelijks zo een bevallingscultuur elders bestaat dan in Nederland. Ik heb diverse vrienden in andere landen en heb open met ze over hun ervaringen kunnen praten. Alle buitenlandse meningen zijn gelijk: kies voor keizersnee.

De Nederlander bevalt natuurlijk want "zo hoort het".

Hiermee wil ik niemand aanvallen, gelukkig wonen in Nederland veel Nederlanders die dan gewoon natuurlijk kunnen bevallen. Jammer vind ik het voor de mensen die "liever" een keizersnee willen, want dat gaat dus niet zomaar in Nederland. Gelukkig hebben wij nu de afspraak staan voor een keizersnee. Een keuze die we mede dankzij jullie "weloverwogen" mogen noemen.

NOGMAALS DANK, DANK, DANK
Huub & Elena van Hout

PS, dat wordt dan zo rond 8 oktober, als er niets tussen komt.