Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Zwangerschapscursus


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zwangerschapscursus
Berichtnummer: F00488
Datum: 5 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In de zwangerschap zijn allerlei cursussen te volgen en kraammarkten te bezoeken. Welke cursussen zijn nuttig en welke zijn -achteraf bekeken of meteen al- zonde van je tijd?

J. Veerman


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Hangt van jezelf af
Berichtnummer: F00488-1
Datum: 7 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In principe is waarschijnlijk geen enkele cursus echt zonde van je tijd, vooral als je behoefte hebt aan een beetje feedback (en volgens mij heeft vrijwel elke zwangere vrouw dat). Ikzelf heb tijdens mijn eerste zwangerschap op "gewone" zwangerschapsgym gezeten. Ik vond het heel prettig, omdat ik over al mijn onzekerheden en kwaaltjes kon klagen zonder dat de rest me zat werd, ze zaten per slot van rekening allemaal in het zelfde schuitje. Ook vond ik het fijn dat de vrouw die de cursus leidde, een Mensendiecktherapeute, in de gaten hield of je bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit kreeg.
Ik heb trouwens gehoord dat zwangerschapszwemmen ook heel leuk schijnt te zijn, misschien een tip.

Mariska Bakker


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Gewone zwangerschapsgym
Berichtnummer: F00488-2
Datum: 7 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo 'J'!

Tijdens mijn (eerste) zwangerschap heb ik de gewone zwangerschapsgym van de thuiszorgorganisatie gevolgd. Daarbij hoorden drie voorlichtingsavonden waarbij ook de partners aanwezig waren.
Lang niet alles wat je doet en hoort bij zo'n cursus is nuttig, maar mijn ervaring is dat het op zichzelf nuttig is om een zwangerschapscursus te volgen - willekeurig welke - omdat het helpt om je voor te bereiden op de bevalling. Van veel mede-zwangeren hoorde ik: 'Ik hoop niet dat de bevalling begint voordat we de partneravond hebben gehad' (waarbij de partners mee'gymmen' en leren hoe ze de zwangere vrouw bij de bevalling kunnen helpen. Het geeft je dus wat meer vertrouwen in de bevalling. Zelfs voorlichtingsavonden die op het moment zelf 'zonde van je tijd' lijken hebben daar, achteraf gezien, aan bijgedragen.

Verder was de docente van wie ik les kreeg heel goed, Ik zou dus zeggen: maak een keuze, maar doe in ieder geval iets!

Een prettige zwangerschap,

Paula


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Zwangerschapsgym
Berichtnummer: F00488-3
Datum: 9 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn twee zwangerschappen in Nederland heb ik allebei de keren zwangerschapsgym gedaan, via de kruisvereniging.
Meestal is het 10 avonden, waarvan de laatste een reunie is na de geboorte, met de baby. Er zijn meestal ook 2 avonden waar de partner wordt geacht mee te komen en waar hem wordt geleerd hoe hij je kan begeleiden tijdens de bevalling.

Het is niet alleen gym, er wordt ook informatie gegeven over hoe een bevalling verloopt, wat er gebeurt als je een keizersnee nodig hebt en dingen voor na de bevalling, zoals borstvoedings informatie.

De info zou je ook uit boeken kunnen krijgen, maar het leuke van zwangerschapsgym is dat je mensen ontmoet die rond dezelfde tijd zijn uitgerekend als jij. Bij de tweede baby ging ik ook niet zozeer voor de inhoud van de cursus, maar meer voor het sociale aspect.

Hier in de Verenigde Staten heb ik een Bradley cursus gevolgd. Veel en veel meer inhoud en informatie dan de zwangerschapsgym ooit had. Maar ik denk niet dat er al Bradley teachers in Nederland zijn. Een gedeelte van de leerstof zou ook minder relevant zijn, omdat er in Nederland meestal veel minder onnodige ingrepen worden gedaan tijdens de bevalling. Voor Nederlanders die in de States bevallen, kan ik zonder meer een Bradley cursus aanraden.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (10mnd) en Nog Eentje!!! (18 juli)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: bradley?
Berichtnummer: F00488-4
Datum: 10 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb nog nooit van een 'Bradley'-cursus gehoord.
Wat betekent het? Wat is het speciale hiervan?

Joke Veerman


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Bradley info
Berichtnummer: F00488-5
Datum: 10 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In Amerika zijn er twee grote stromingen voor zwangerschapscursussen: Bradley en Lamaze (ook nog een heleboel kleine).

Lamaze bereidt je voor op de geboorte door je allerlei ademhalingstechnieken aan te leren en door je buiten je lichaam te focusen. Het idee is dat je de weeen opvangt door het uitwendig focusen en door je ademhaling aan te passen. Het ademhalingsgedeelte is vergelijkbaar met wat je in Nederland op zwangerschapsgym leert.

Bradley doet juist het omgekeerde, je wordt geacht juist met de weeen mee te geven, je geheel te ontspannen tijdens een wee en rustig en diep te blijven ademen (dus geen speciale ademhalingspatronen). Bradley geeft ook veel meer info over de zwangerschap zelf, goede voeding tijdens de zwangerschap en het gehele geboorteproces.

Tijdens mijn eerste twee bevallingen probeerde ik de ademhalingstechnieken te gebruiken die ik tijdens zwangerschapsgym had geleerd, maar dat hielp absoluut niet voor mij. Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik, na de Bradley cursus, juist geprobeerd mezelf tijdens de weeen bewust te ontspannen en in combinatie met vocaliseren kwam ik heel gemakkelijk en goed door de bevalling heen.

Bradley heeft het boek geschreven 'Husband coached child birth', wat ouderwets en patrinaliserend, maar toch interessant om te lezen. Een ander, meer aan te raden boek over de Bradley methode is 'Natural childbirth the Bradley way'.

De Bradley methode heeft een eigen web site, met info zoals de doelen van de methode, goede voeding tijdens de zwangerschap, hoe een instructor te vinden en de inhoud van de cursus. Klik hier om de website te bezoeken. Er is ook een misc.kids.pregnancy FAQ (Frequently Asked Questions) over de methode.

Als je benieuwd bent naar zwangerschapscursussen in de States, bezoek dan Valerie's childbirth education and labor support links.

Ik hoop dat ik alle URL's in een keer goed heb weten te krijgen! :-)

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (11mnd) en Nog Eentje!!! (18 juli)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: cursus Samen Bevallen
Berichtnummer: F00488-6
Datum: 26 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karen,
Hier in nederland hebben wij als zwangerschaps cursus een beste cursus en wel de cursus Samen Bevallen.
Dit is een cursus die in geheel nederland wordt gegeven door goed opgeleide vrouwen die zelf kinderen hebben gekregen.
Op het moment zijn er in Nederland z'n 60 cursusleidster aan het werk.
Hoe ziet z'n cursus eruit?
De cursus bestaat uit 9 cursusavonden en 1 terugkomkeer met de baby's.
De 9 avonden zijn alle met partner en deze partner leert dus ook de ademhalingsvarianten.
Het streven de de Vereniging Samen Bevallen is: Het samen beleven van de Zwangerschap, deze te ervaren als een positief geheel, zonder angst en spanning.

Jolanda Schouten


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: S.v.p. adres
Berichtnummer: F00488-7
Datum: 3 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Jolanda,

Lijkt me een goed plan. Zou je mij het adres of telefoonnummer van een contactpersoon in de buurt van Arnhem willen geven?

Bedankt alvast.

Groetjes,
Christel


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: adres samen bevallen
Berichtnummer: F00488-8
Datum: 5 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Christel,
Sorry voor deze late reactie maar heb het erg druk met mijn 6 kinderdjes gehad de laatste tijd.
Maar hier een adres van een cursusleidster in Arnhem:
Nitta Verwillingen,
Garreweerhof 9,
6835 bp Arnhem, telefoon 026-3236134.
Als je meer informatie wilt hebben over de Cursus samen bevallen kun je contact op nemen met Thea van Tuyl,
Jachthoornlaan 4, 7312 CE Apeldoorn. Zij verzorgt de Externe Secretariaat, telefoon 055-3557522
jolanda schouten


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Waar
Berichtnummer: F00488-9
Datum: 8 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Jolanda,

Weet je ook of er in de buurt van Utrecht zo'n groep is?
Het liefst in de buurt van De Bilt of Bilthoven of Zeist.

Groetjes,

Sanne van der Zee.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Samen leren bevallen in Soest
Berichtnummer: F00488-A
Datum: 10 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Sanne,

Wij hebben een fantastische cursus in Soest gevolgd bij Marleen van de Poll, Clauslaan 23 te Soest. Tel. 035-6031396. Wat ons betreft een echte aanrader. (Wij waren met cursisten ook uit Utrecht en Doorn.)

Groetjes, Anita


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: allergisch voor andere zwangeren ...!
Berichtnummer: F00488-B
Datum: 29 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Sinds ik zwanger ben (nu 20 weken), lees ik veel boeken. (Hoewel alles z'n fase lijkt te hebben. In het begin vond ik alles wat over de bevalling zelf ging 'eng', terwijl ik daar nu geen genoeg van kan krijgen).

Ik dacht ook dat ik 'natuurlijk' een of andere cursus ging volgen, en ik begon me erop te oriënteren. Maar tot m'n verbazing blijk ik me (bij de proeflessen die ik gehad heb) totaal niet op m'n gemak te voelen bij al die zwangere vrouwen. Hoewel ik zelf 'harstikke zwanger' ben, bekruipt me steeds zo'n gevoel van 'wat doe ik hier bij al die bolle buiken'. Ik blijk ook allergisch te zijn voor de expert-zwangeren (van minstens hun tweede kind), die op kwaaltjes van beginners reageren met "O, heb je dat? Wacht maar tot je .... krijgt!"

Voorlopig heb ik de conclusie getrokken dat ik het maar bij de boeken houd, en net doe of ik verder de enige exclusief zwangere van dit land ben. Ik zal het over een tijdje nog wel een keer proberen (ik hoop eigenlijk dat dit gevoel weer over gaat). Overigens merk ik dat ik me prima voel hier binnen 'Ouders Online'!

Sjoukje


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: reactie op: Allergisch voor...
Berichtnummer: F00488-C
Datum: 30 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Sjoukje (en andere allergische zwangeren...),

Ik voelde me ook niet erg thuis bij de zwangerschapscursus (kruisvereniging). Het was zelfs een beetje een saaie boel, en de bevallingsverhalen van vrouwen die voor de tweede keer zwanger waren... brrr! Toch ben ik er heen geweest, en nu ben ik blij dat ik dat gedaan heb: de "na-gym" was wél ontzettend leuk en nu heb ik er een paar leuke contacten aan overgehouden!
't Kan dus toch de moeite waard zijn!

Margriet


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: yoga
Berichtnummer: F00488-D
Datum: 3 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De "eerste keer" heb ik een algemene cursus gedaan, waarbij 5 van de 10 avonden partner-avonden waren. Ik vond de cursus toen erg goed, maar achteraf vond ik het toch allemaal wat "technisch", met te weinig aandacht voor de gevoels-kant.

De tweede keer heb ik daarom zwangerschaps-yoga gedaan. De cursus die ik deed was alleen yoga, zonder technische bevallings-details (maar die kende ik al). Door de yoga-lessen heb ik me vooral heel goed leren ontspannen (veel beter dan bij de ontspannings-oefeningen van de eerste cursus), wat me heel goed geholpen heeft bij de bevalling.

Behalve yoga heb ik ook zwangerschapszwemmen gedaan. Dat is zeker een aanrader! Niet als vervanging van een cursus overigens, maar als extraatje.

Marieke van der Laan


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Inhoud?
Berichtnummer: F00488-E
Datum: 8 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

Kun je misschien iets gespecificeerder zijn over de inhoud van de cursus? Is dit hetzelfde als de psychoprofylactische zwangerschapscursus?

Groetjes,
Lisa


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: mede allergisch
Berichtnummer: F00488-F
Datum: 30 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook mijn vrouw en ik schuwen mensen die je de meest enge verhalen op de mouw willen spelden en je eigelijk gewoon het genieten ontnemen en je angst inboezemen.

Tevens kan ik heel goed begrijpen dat je moeilijk een tijdschrift kan vullen met alles wat goed gaat tijdens een bevalling, maar om ze nu te vullen met alles wat mis kan gaan vind ik ook ver gezocht.

Laat iedereen lekker genieten van de bolle buik en ga ze niet van die enge verhalen op de mouw spelden.

Dat wilde ik ff kwijt.

Kijk eens op mijn homepage: http://www.pieterp.demon.nl/zwanger.htm

pieter


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Informatie voor liselotte
Berichtnummer: F00488-G
Datum: 17 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Liselotte,

Hier een tegenbericht van Jolanda. Het heeft even geduurd maar toch komt het nog.

Jouw vraag hoe z'n cursus eruit ziet: 9 avonden à ongeveer 2 uur, waarvan 1 uur theorie en 1 uur praktijk. Die 1 uur theorie kan over van alles gaan, het ligt aan wat de cursisten zelf inbrengen, waar ze last van hebben, maar er is een vast avond-onderdeel. De praktijk bestaat uit ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen.

Mijn eerste avond bestaat uit: Kennismakingsrondje, Iets over de Vereniging Samen Bevallen, hoe deze ontstaan is, het ontstaan van de zwangerschap, en iets over hormonen. De praktijk van deze avond bestaat uit: zwangerschapsoefeningen, houding zwangere, totaalademhaling.

Verder hebben wij het in de cursus over pijn en pijnbeleving, over de ontsluiting, hoe begint deze, de verschillende fases van de ontsluiting, wat kan je verwachten.

Een avond over complicaties, met als praktijkgedeelte: massage voor de onderrug, rug als verlichting bij weeën. We hebben het over weeën, over de kraamtijd, borst- en flesvoeding. Enz. Enz.

Jolanda Schouten

Naschrift van de redactie
Mevrouw Schouten besloot dit bericht met een uitgebreide reeks gegevens over hoe zij te bereiken is (naam, adres, telefoonnummer, telefoonnummer van compagnon, etc.). Wij hebben dit slot-gedeelte niet opgenomen, "en wel hierom": De uitgebreide reeks gegevens (inclusief die van een vermoedelijke compagnon) was ons nét iets te commercieel. Mevrouw Schouten geeft de genoemde cursus zelf, en wil dat aan iedereen laten weten. Prima, maar dat kost wel ƒ 250,- per forum-bericht (zie de spelregels op de startpagina van het forum). Normaal houden we dergelijke berichten gewoon achter, maar gezien het informatieve karakter van het bovenstaande bericht wilden we dat in dit geval niet doen. Het noemen van alle bedrijfsgegevens ging ons echter iets te ver.

Het staat iedereen vrij om de door ons verwijderde gegevens per e-mail op te vragen bij de inzender (zie e-mail adres in de kopgegevens van dit bericht).


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: herkenning
Berichtnummer: F00488-H
Datum: 24 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Sjoukje,

Jouw verhaaltje sprak mij erg aan omdat ik eigelijk precies het zelfde voel als jij. Ik dacht dat ik de enige hierin was maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ook ik heb een paar keer een cursus bijgewoond en irriteerde mij aan de rest van de vrouwen, wat niet terrecht was trouwens.

Ik denk dat het probleem voornamelijk bij mezelf ligt. Het bewust worden van het feit dat je een heel ander leven gaat leiden en dat burgerlijk vindt. Dat is dus bij mij denk ik het geval. Misschien herken je dit.

Ik heb gelukkig nog maar een paar dagen te gaan.
Ik wens je veel geluk toe met je kindje,

Mieke


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Ik heb 'Samen bevallen' gevolgd
Berichtnummer: F00488-I
Datum: 11 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben op 29-9 jl. bevallen van ons eerste kindje JET, en heb samen met mijn man de cursus Samen Bevallen gevolgd.

Omdat ik erg veel gelezen had over zwangerschappen en bevallen (aanrader: In verwachting, wat kun je verwachten?), heeft de cursus mij niet echt veel nieuws gebracht. Wel vond ik het prettig een maal per week echt een avond met je aanstaande bevalling bezig te zijn, het maakt het allemaal wat 'tastbaarder' (voor mij was het nl. steeds onwezenlijk, dat ik een baby zou krijgen - raakte niet gemakkelijk zwanger).

Wat ik ook leuk vond was het contact met andere zwangeren, alhoewel in mijn groep iedereen er wel een sport van leek te maken 'nergens last van te hebben' (nieuwe trend, let maar eens op). Alhoewel ik op zich een prima zwangerschap had (lichamelijk), had ik wel wat kwaaltjes (ontstellend onzeker en bezorgd over onze baby en het verloop van de zwangerschap, ook al was daar praktisch gezien geen reden toe), mijn vingers waren op een gegeven moment allemaal dood (carpaal tunnel syndroom), en ik had veel last van een mijn buikspieren die niet echt lekker mee wilden rekken. Een baby-belt heeft mij enorm geholpen!

Maar goed, Samen Bevallen is een leuke cursus, ook omdat je hem met je partner volgt. Wel vond ik dat onze Samen Bevallen Dame zaken nogal rooskleurig voorstelde; mijn bevalling paste wat dat betreft absoluut niet in haar verhaaltje. Zij was van mening dat we al genoeg horror verhalen te horen zouden krijgen. Ik ben het daar niet echt mee eens; zij zou juist vakkundig kunnen zijn i.p.v. angstaanjagend.

Gr. Moniek Smolders


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Doen wat bij je past
Berichtnummer: F00488-J
Datum: 11 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Door mijn werk bij UNICEF kwam ik in aanraking met veel culturen in derde wereld landen en ook een aantal natuurvolken. De vrouwen daar doen geen enkele cursus.

Wij zijn sociaal aangepaste wezens geworden en het contact met onze oerinstincten kwijtgeraakt. En tegenwoordig moeten we daar dus iets voor doen als we zwanger worden. De een heeft genoeg aan gym, de ander wil iets meer inhoud en gaat yoga doen. Voor de vrouwen die een natuurlijke fysiologische baring willen is een combinatie van psychoprofylaxe en yoga en het gebruik van water tijdens je zwangerschap een goede manier om het contact met je lichaam te maken en tijd te nemen voor dit veranderingsproces wat zich voltrekt.

Het heeft echter geen invloed op de baring zelf. Deze laat zich niet voorspellen en daarom is al dat geklets eromheen input waar jij persoonlijk niet veel mee kan. Vaak overheerst de regie van de angst. Dit heeft wel degelijk een invloed op je baring. Kijk wat jij nodig hebt en volg je instincten. Dan doe je automatisch het goede voor jou en je kind.

Anouk Dijckmester