|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Baby groter dan aantal weken zwangerschap
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: baby groter dan aantal weken zwangerschap
Berichtnummer: F00548
Datum: 30 mei 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik ben nu in de 34e week en bij de verloskundige werd geconstateerd dat het kindje een week verder in de groei is dan mijn aantal weken zwangerschap. Achteraf vraag ik me af of ze dat wel kan voelen, aangezien het vruchtwater volgens mij ook meespeelt.
Is het niet zo dat het pas gezien kan worden aan de hand van een echo?
Ook moest ik van de verlos op zoutloos ivm vochtophoping. Is hier een verband?
Wie heeft hier ervaring mee?
Lise
Titel: niets van aantrekken
Berichtnummer: F00548-1
Datum: 2 juni 1997
De datum waarop mijn de geboorte van mijn kind verwacht werd is twee keer een week eerder gezet, eerst na een echo, en toen doordat de verloskundige constateerde dat het kind "een week te groot was". In de eerste plaats maakt dit al weinig uit omdat er uiteindelijk toch een marge van vijf weken is waarbinnen je kind gezond geboren kan worden. In mijn geval kwam de officiele verwachte datum uiteindelijk overeen met mijn eigen berekeningen (ik was tenslotte degene die precies wist wanneer ik zwanger was geworden). Mijn dochter is trouwens een week te vroeg geboren en woog 3100 gram.
Succes met de laatste loodjes!
Maya
p.s. zoutLOOS vind ik nogal extreem, zoutARM is al geen pretje...
Titel: Niet zoutloos!!
Berichtnummer: F00548-2
Datum: 2 juni 1997
De grootte van de baby: meestal wordt dit bepaald door de hoogte van je baarmoeder te meten vanaf het schaambeen. Dit zou even veel cms moeten zijn als het aantal weken dat je zwanger bent. Met 34 weken zou je dus 34 cm moeten zijn. Maar deze meting heeft individuele variaties, ik persoonlijk ben altijd wat achter op mijn aantal weken, en mijn babies zijn toch altijd tussen de 3000 en 3500 gram, dus niet extreem klein. Het zou best kunnen dat jij juist wat voor loopt, ik zou me over 1 week verschil nog niet al te ongerust maken.
De vochtophoping: ik denk niet dat er een verband is met de grootte van de baby, maar ik heb wel gelezen dat zoutloos tegenwoordig niet meer de aangeraden behandelingsmethode is. Vroeger dacht men dat dit de manier was om vocht ophoping te behandelen, tegenwoordig is bekend dat vochtophoping aan het eind van de zwangerschap normaal is en dat zoutloos eten complicaties voor de baby kan veroorzaken. Het nieuwste advies is gebruik zout naar smaak, ook bij vochtophoping. Er is zelfs onderzoek dat aantoont dat je tijdens de zwangerschap meer zout nodig hebt dan normaal, omdat je bloedvolume toeneemt.
Wat je wel kan doen voor de vochtophoping is meer drinken en een paar keer per dag op je linkerzij rusten, dit zou je nieren helpen om het vocht beter te verwerken. Zorg dat je genoeg proteine eet en doe rustige oefeningen, zoals een eind wandelen of zwemmen.
Vochtophoping is soms een teken van preeclampsia, maar dan zou je meer symptomen moeten hebben, zoals proteine in je urine, hoge bloeddruk en eventueel ook hoofdpijn en plotseling grote gewichtstoename. Als je alleen vochtophoping hebt, is dat waarschijnlijk een normaal bij-effect van je zwangerschap. Dieet schijnt een grote invloed te hebben op het ontwikkelen van pre-eclampsia, belangrijk is: genoeg calcium, veel proteine, genoeg drinken en genoeg zout. Dr Brewer heeft veel onderzoek gedaan naar het effect van dieet op zwangerschap in het algemeen en pre-eclampsia in het bijzonder, je kan wat over hem en zijn onderzoek lezen via Parent's Place .
Zoutloos eten lijkt dus niet een goed idee te zijn in deze fase van je zwangerschap. Gebruik je normale hoeveelheid zout en maak je niet te druk over vochtophoping, het is een heel normale ontwikkeling. Wat je wel zou kunnen doen is geen dingen met een excessieve hoeveelheid zout gebruiken, zoals sommige kant-en-klaar maaltijden/voedsel dat je kan kopen. Een theorie over de vochtophoping is dat het de moeder beter in staat maakt om bloeden tijdens en na de bevalling op te vangen. Dat klinkt als een plausibele verklaring, hoewel ik niet weet of daar onderzoek naar verricht is.
Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (11mnd) en Nog Eentje! (18 juli)
Titel: genoeg eten voor de kleine
Berichtnummer: F00548-3
Datum: 10 juni 1997
Toen ik zes maanden zwanger was, stuurde de huisarts mij naar het ziekenhuis voor een echo, omdat mijn baarmoeder ook te groot was, en ik was in 3 weken tijd maar liefst 6 kilo gegroeid.
Tijdens mijn zwangerschap ben ik 33,5 kilo aangekomen! Ik ben op 28 september jl. bevallen van een gezonde dochter van ruim 8 pond. Maar dit was niet de reden van de te grote baarmoeder in verhouding tot de zwangerschapsweken: ik had gewoon een hele grote placenta (bijna 2 kilo). Niks erg aan, mijn kindje had gewoon genoeg te eten!
Esther Borgelt
|