logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Te hoge baarmoeder

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Te hoge baarmoeder
Berichtnummer: F00569
Datum: 7 juni 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben nu 24 weken zwanger van het derde kind. De verloskundige constateerde enkele dagen geleden dat de baarmoeder al veel te hoog zit.
Nu (een paar dagen later) zit hij volgens mij nóg hoger: zelfs al helemaal tegen mijn maag aan.
Ik moet een echo laten maken... Wat zou dit kunnen betekenen? Iemand enig idee?

Charlotte

Titel: bepaling leeftijd
Berichtnummer: F00569-1
Datum: 8 juni 1997

De hoogte van de baarmoeder wordt naar mijn weten bepaald om te kijken of de groei op schema ligt. Mijn baarmoeder was ook te hoog en er is toen een echo gemaakt om de leeftijd te bepalen of dat er een tweeling in het spel is. Ik bedenk me echter nu dat echo's maar betrouwbaar zijn om de leeftijd te bepalen tot een week of 17. De mijne was overigens op leeftijd. Ik ben nu zo'n 27 weken en mijn baarmoeder is ook hoger dan volgens de boekjes en in vergelijking met een vriendin.
Echter, de schema's zijn maar schema's. Waarom heb je overigens niet gelijk gevraagd wat ze gingen bepalen?

Succes!
Petra Ket

Titel: misschien wat eerder...?
Berichtnummer: F00569-2
Datum: 30 juli 1997

Hoi Charlotte!
Mijn baarmoeder stond tijdens de zwangerschap twee weken te laat en ik ben ook pas met 42 weken bevallen! Een vriendin van mij (24 wkn) heeft een baarmoederhoogte die twee weken 'op voor' loopt, zij kreeg van haar verloskundige te horen dat ze misschien twee weken eerder bevalt... Wie weet? En hoe is het nu?

Margriet

Titel: een tweeling!
Berichtnummer: F00569-3
Datum: 5 augustus 1997

De kans is klein (1 op 75), maar wel aanwezig; het kan een tweeling zijn. Bij mij werd in de 13e week een vergrote baarmoeder geconstateerd. De verloskundige suggereerde dat ik een maand verder zou zijn dan gedacht. Maar de echo liet wat anders zien: 2 vruchtjes!

En er komen geen tweelingen in de familie voor. Ook gebruik ik geen hormonen. Dus het was een hele schok. Maar we zijn er vreselijk blij mee!
Dus wie weet...

Titel: zelfde schuitje
Berichtnummer: F00569-4
Datum: 8 augustus 1997

Wij zitten min of meer in hetzelfde schuitje. Wij hebben nu een zoontje van 10 1/2 maand (Niek) en wilden graag snel een tweede er achteraan. Maar nu zijn het er TWEE!

Plotseling een gezin van 5 personen. Nu staan we bijvoorbeeld opeens voor de aanschaf van een duo-kinderwagen terwijl we nog een gewone hebben.

Ondanks dit alles zijn we er wel heeeel blij mee.

Groetjes,
Gerard, Anita en Niek van Wattum

Titel: bij mij ook
Berichtnummer: F00569-5
Datum: 22 augustus 1997

Tijdens mijn drie zwangerschappen had ik dat ook. Mijn baarmoeder stond alle keren '8 weken te hoog'. Alle drie de keren kreeg ik een echo (o.a. ter controle op de groei van de baby) en alle keren bleek het niets te zijn en bleek op de echo dat ook de onderkant van m'n baarmoeder hoger begon dan 'normaal'. Niets aan de hand dus, alleen wat lastig: bij 28 weken stond mijn baarmoeder al tegen de hoogste ribben aan, met alle maagzuur van dien.

Annelies Bon

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 25 maart 2008