|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Boeken over zwangerschap
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Boeken over zwangerschap
Berichtnummer: F00612
Datum: 3 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Deze week hebben we gehoord dat ik (Maud) zwanger ben. Het is voor ons de eerste keer. Alles is dus nieuw. Nu zijn er heel veel boeken verkrijgbaar over zwangerschap en alles daar omheen. Hebben jullie tips? Welke boeken hebben jullie gelezen? Of hebben jullie juist helemaal niks gelezen? Waar hadden jullie wat aan? En welke zijn af te raden? Waarom? Graag jullie reacties!
Maud en Michel
Titel: Wat kun je verwachten
Berichtnummer: F00612-1
Datum: 6 juli 1997
Hoi Maud en Michel,
ik heb heel veel gehad aan het boek: In verwachting: wat kun je verwachten van Arlene Eisenberg, e.a. ISBN 9065903887. Per maand wordt er op nuchtere wijze beschreven wat er met je gebeurt en daarnaast wordt elke maand een thema aangepakt, bv. hoe zit het met echo's, hoe zit het met vrijen.
Als vervolg erop zijn er nog twee boeken: Alles over baby's eerste jaar en Alles over de peuterjaren. Ook deze boeken heb ik met veel plezier gebruikt.
Succes ermee,
groetjes, Linda
Titel: Wij hebben zo'n beetje alles gelezen...
Berichtnummer: F00612-2
Datum: 6 juli 1997
De best toegankelijke bron van informatie is gewoon de bibliotheek, waar wij ook veel van onze 'wijsheid' vandaan hebben gehaald. Er zijn ontzettend veel boeken over zwangerschap, en de verschillen zijn behoorlijk groot, dus leen ze eerst maar voor je wat gaat kopen. Voor de algemene informatie hebben we met veel plezier het boek 'Er komt een kleintje' gelezen, vorig jaar was dat voor 9,95 bij Albert Heijn te verkrijgen. 'Het grote wonder' met de beroemde foto's van Nilsson is gewoon erg mooi.
Voor de a.s. vader is 'Een beetje zwanger' van A. van Dam wel een aanrader. 'Bevallen en opstaan' (Jetske Spanjer) is een klassieker met een veel verhalen over zwangerschap en geboorte. 'Rondom zwangerschap' (Jet van Bochove en Riet van Vlijmen) is wat feitelijker maar ook goed. Wat we verder ook erg leuk vonden was de 'week-tot-week' kalender die in het 'Negen-maanden-magazine' te vinden was, een speciale uitgave van het maandblad Kinderen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en veel plezier de komende maanden (geniet nog maar even van je rust...)
Philip
Titel: bevallen en opstaan
Berichtnummer: F00612-3
Datum: 7 juli 1997
'Bevallen en opstaan' vond ik een realistisch, compleet, Nederlands (niet vertaald uit het Engels/Amerikaans) boek. Het bestaat nog steeds, wordt steeds herzien. Goed boek! (Mijn kinderen zijn nu 14,12,9,6)
Een heel ander nuttig boek 'Handboek werkende ouders' uitgegeven door het FNV. Herkenbaar, realistisch, Nederlands.
Van de buitenlandse boeken vond ik die van Sheila Kitzinger goed, vooral het grote boek over zwangerschap. Titel ben ik even kwijt, boek is uitgeleend aan zwangere schoonzus.
Ook een leuk boek: 'Wat er gebeurt als je aan kinderen begint' van Erna Gianotten. Mooi, humoristisch.
Veel plezier met lezen!
Joke Veerman
Titel: Aanbevolen boek.
Berichtnummer: F00612-4
Datum: 7 juli 1997
Het boek dat ik iedereen kan aanbevelen is "Bevruchting, zwangerschap en geboorte" van Miriam Stoppard. (Tittel vertaald uit het Noors, maar zal in het Nederlands wel ongeveer zo klinken). Dit boek vind ik volledig en heel makkelijk te lezen. Negen maanden bedlektuur!
Verder heb ik onder andere "Zwangerschap dag-voor-dag" van Sheila Kitzinger en Vicky Baily en "Het negen maanden boek" van Gemma Boormans (maandblad Kinderen) gelezen, maar beide boeken vond ik maar middelmatig interessant - vooral omdat ik het eerder genoemde Stoppard-boek als mijn bijbel beschouwde.
Voordat je - zoals ik - thuis een bibliotheek aanlegt, leen ze eerst eens van de plaatselijke bieb!
Veel succes! Louise
Titel: Mijn favorieten
Berichtnummer: F00612-5
Datum: 11 juli 1997
Mijn meest favoriete Nederlandse boek is 'Bevallen en Opstaan'. Dat gaf me heel veel informatie tijdens mijn eerste zwangerschap. Het is ook prettig dat het op de Nederlandse situatie geschreven is.
'Wat kan je verwachten' ben ik minder enthousiast over. Het is niet altijd accuraat over dingen als borstvoeding etc en de hele serie van 'Wat te verwachten' is erg tegen op een aantal keuzes die wij als ouders gemaakt hebben, zoals lang voeden, familiebed, etc. Het bevat wel veel info, maar ik zou het zeker niet als enige boek gebruiken.
Ik heb ook een aantal Engelstalige favorieten. Ik heb geen idee of ze in het Nederlands vertaald zijn, misschien weet iemand anders dat of kan je het via de boekhandel uitvinden.
'Spiritual Midwifery' van Ina May Gaskin. Een boek vol met geboorteverhalen, op een commune ergens in de States. Wat alternatief, maar ik vond het erg leuk om te lezen. Dit is dus niet echt over de zwangerschap, maar meer over de bevalling.
'Childbirth without Fear' van Dick-Read. Een ouder boek, maar zeker de moeite waard om te lezen. Dit boek gaf me heel veel zelfvertrouwen over de bevalling, wat ons erg van pas kwam tijdens onze derde geboorte, die we zelf moesten doen, omdat de bevalling wat sneller ging dan we voorzien hadden :-)
En een leuk boek om te bladeren en te kijken is natuurlijk het Lennart Nilsen boek, met al de foto's van baby's in verschillende stadia van de zwangerschap.
Karen, mama van Cees (5jr), Tim (3jr), Tara (12mnd) en #4 (nog maar 8 dagen!!! :-)
Titel: Boeken en gevoel
Berichtnummer: F00612-6
Datum: 12 juli 1997
Maud & Michel,
Allereerst van harte gefeliciteerd! Ik weet nog goed hoe blij ik was toen ik hoorde dat mijn vrouw zwanger was van onze eerste (inmiddels 7 maanden oude dochter Kirsten).
Boeken: Wij stelden ons op het standpunt om toch ook heel veel op je gevoel af te gaan en ons niet suf te lezen aan allerlei goedbedoelde boeken. Wel hebben wij ons min of meer voorbereid door goed te luisteren naar ervaringen van anderen.
Om het fenomeen 'weeën' te begrijpen en ook op te kunnen vangen, is het boekje 'Duik in je weeën' van Carita Salome en Juliette de Wit een goede keuze en daarnaast hebben wij veel plezier beleefd -en nog steeds- aan 'Oei, ik groei!'.
Beide boeken zijn niet zo zwaar. Boven alles zou ik zeggen: bereid je voor op jullie eigen wijze en als dat is door veel boeken te lezen dan is dat prima, maar je zou ook kunnen kiezen om te vertrouwen op een stuk intuïtie.
Veel succes de komende maanden.
Groet,
Ronald Allijn
Titel: tip voor eenlingen en meerlingen
Berichtnummer: F00612-7
Datum: 5 augustus 1997
Een boek dat erg leuk is om steeds weer ter hand te nemen, is 'Het negen maanden boek' van Gemma Boormans. In dit boek wordt de zwangerschap van week tot week beschreven. Daarnaast worden er in 'intermezzo's' bepaalde ondewerpen verder uitgediept. Het boek is simpel geschreven, compleet en praktisch.
Voor mensen die een tweeling krijgen, is 'Het tweelingenboek' beslist een aanrader. Het is geschreven door Lenny Duyvelaar en Anjo Geluk en behandelt naast zwangerschap ook bevalling, kraamtijd, verzorging en opvoeding. En al deze zaken zijn toch echt anders als je er 2 krijgt!
Naschrift van de redactie
Het tweelingenboek zal besproken worden in ons september-nummer, in de nieuwe rubriek Off-line gelezen.
Titel: Veilig Bevallen
Berichtnummer: F00612-8
Datum: 6 augustus 1997
Het boek dat nog niet in de lijst staat en dat ik zelf met kop en schouders overal bovenuit vind steken, is "Veilig Bevallen" van Beatrijs Smulders en Mariel Croon.
Wat ik er bv. zo goed aan vind:
- vooral de schrijfstijl, heel direkt en verfrissend
- dat ze niet bang zijn dingen bij hun naam te noemen
- dat het echt van deze tijd is (met voor mij althans hele nieuwe visies op bv. het wel of niet 'opvangen' c.q. 'verdragen' van weeën) - dat het heel erg op de NLse situatie is geschreven
- dat het zo prettig ge-layout is en prachtige tekeningen heeft
- dat het boordevol staat met tips en korte interviewtjes (zodat het niet alleen een 'studieboek' is, maar ook een 'ervaringenboek')
Kortom, m'n favoriete boek.
Sjoukje
Titel: baby's
Berichtnummer: F00612-9
Datum: 1 september 1997
Beste Maud,
Over zwangerschappen is voldoende te lezen in heel veel tijdschriften die je meestal gratis krijgt. Mijn advies is om het boekje 'baby's' van Desmond Morris eens te lezen. Dit gaat over het eerste levensjaar van kinderen. Wat zien ze, voelen ze, willen ze, waarom lachen ze, waarom huilen ze en heel veel meer. Ik heb het pas gelezen op het kraambed van de derde en eigelijk had ik spijt dat ik het niet had gelezen vóór de geboorte van de eerste. Er staan namelijk onder meer een heleboel tips in om een goede hechting te krijgen met het kind.
Een hele fijne zwangerschap toegewenst,
Kitty Arends
Titel: antwoord op al je vragen
Berichtnummer: F00612-A
Datum: 12 oktober 1997
Libelle heeft een boek uitgegeven waarvan ik de titel niet meer precies weet, maar het was zoiets als "1000 vragen over de zwagerschap" (ik had dit boek geleend).
Op elke vraag die je als zwangere maar kan hebben, geeft dit boek antwoord. Alhoewel Libelle misschien truttig klinkt, is dit boek helemaal niet truttig. Het is heel nuchter geschreven, in tegenstelling tot veel andere zwangerschapsboeken, die vooral heel veel aandacht besteden aan alles wat je niet mag en alles wat er mis kan gaan enzo.
Een plezierige zwangerschap
Bernadette Hijstek
Titel: Een goed boek
Berichtnummer: F00612-B
Datum: 27 oktober 1997
Hallo Maud!
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend he? Zelf ben ik ook zwanger van de eerste (30 weken) en ik lees alles wat los en vast zit over dit onderwerp.
Vooral in het begin was ik wel eens onzeker over een aantal zaken en vooral dan is het prettig als je geruststelling vindt in een goed boek. Ook ik heb het boek "wat kun je verwachten" gelezen en dit boek vind ik veruit het beste boek! Hierin wordt alles op nuchtere wijze beschreven en ik herkende er veel in. Ik heb er dan ook veel aan gehad.
Een fijne zwangerschap toegewenst!
Groetjes, Ellen
Titel: En voor de kinders zelf?
Berichtnummer: F00612-C
Datum: 27 oktober 1997
Er is tot nu toe alleen geschreven over boeken voor (a.s.) vaders en moeders. Maar heeft iemand ook tips over boeken voor kinderen over de komst van een broertje of zusje?
Alvast bedankt,
Ton.
Titel: van alles gelezen
Berichtnummer: F00612-D
Datum: 30 oktober 1997
Ook in ben van mening dat het boek 'In Verwachting.. wat kun je verwachten' het beste boek is. Op alle vragen die ik had en nog heb, heeft dit boek tot nu toe een antwoord kunnen geven. Het is helder geschreven en heeft een zeer goede opbouw.
Het boek 'Bevallen en opstaan' heb ik meteen gekocht toen ik wist dat ik zwanger was. En aantal jaren geleden had iedereen het er over en het was de bijbel voor zwangeren, maar ondanks dat de inhoud steeds wordt geactualiseerd, vind ik het een ouderwetse sfeer uitstralen (de foto's hebben in ieder geval die uitstraling). Ook vind ik onderwerpen slecht terug te vinden en als ze er al in staan, dan vaak nog heel summier. Ik heb er in ieder geval weinig aan.
Gaby
Titel: veel gelezen
Berichtnummer: F00612-E
Datum: 23 november 1997
Ook ik heb een hele bibliotheek aangelegd tijdens mijn eerste zwangerschap. Baby! vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte van Miriam Stoppard was, samen met In verwachting, wat kun je verwachten favoriet. De twee boeken hebben een iets andere benadering en vullen elkaar goed aan. Aanraders dus! Ik mis in de andere reacties nog HET fotostandaardwerk van Lennart Nilsson, Het grote wonder. De tekst is nogal brakerig, maar de foto's zijn onovertroffen mooi, zeker van de eerste maanden van de zwangerschap! Zelfs nu, in mijn tweede zwangerschap kijk ik er nog iedere week in hoe "het" er nu uitziet (terwijl ik het onderhand wel uit mijn hoofd ken).
Wat ik een minpunt vond van Bevallen en opstaan, is dat het zo sterk uitgaat van het feit dat een "natuurlijke bevalling" zo zaligmakend is. Een keizersnee komt ook in Nederland bij een op de 10 bevallingen voor en hoeft lang niet altijd teleurstellend te zijn, als je maar van te voren met de mogelijkheid hebt rekening gehouden. Soms is het nu eenmaal de beste oplossing voor moeder of kind. Mijn keizersnee was, misschien omdat ik me van te voren er al op georiënteerd had, volstrekt geen teleurstelling, maar een prachtige, indrukwekkende gebeurtenis.
manon van essen.
|