|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Borstontstekingen
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Borstontstekingen
Berichtnummer: F00637
Datum: 15 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Op dit moment ben ik zwanger van mijn derde kind. Bij de eerste twee (nu 3 en 2) kreeg ik in de eerste maanden, bij de tweede zelf binnen de eerste week, regelmatig borstontstekingen met alle ellende vandien. Ik hab alle brochures erover gelezen, van alles geprobeerd, maar zonder veel succes. Heeft iemand nog raad/advies/tips etc. om herhaling proberen te voorkomen? Voor de duidelijkheid: het is altijd dezelfde plek waar de ontsteking ontstaat.
Alvast bedankt voor de reacties
Pauline, moeder van Xander (bijna 4) en Querijn (2 1/2)
Titel: Winter tips
Berichtnummer: F00637-1
Datum: 16 juli 1997
Toen ik borstvoeding gaf, is erop gehamerd dat ik mijn borsten vooral niet koud mocht laten worden. Zelfs buigen over een open diepvriezer was een potentieel gevaar. Niet even vlug naar buiten zonder jas enzo. Ook werd er gezegd dat ik in de winter altijd buiten handschoenen aan moest hebben. De kou zou anders op de borsten kunnen slaan! (Tja, hier in Noorwegen is het `s winters nu eenmaal koud).
Ik heb mijn borsten regelmatig gemasseerd met de warme handdouche, om verstopping in de melkkanaaltjes te voorkomen. Tot slot liep ik tijdens de winter met wollen inlegjes in mijn BH. En natuurlijk heeft het allemaal geholpen.
Groetjes, Louise
Titel: knelpunt
Berichtnummer: F00637-2
Datum: 19 juli 1997
Je hebt bij je borstontstekingen duidelijk kunnen merken waar letterlijk en figuurlijk het knelpunt zit. Leg je baby aan met zijn/haar kinnetje in de richting van de 'gevaarlijke'plek, dan zuigt hij/zij dat segment van je borst het beste leeg. Zorg ook altijd voor warmte voor de voeding, zodat de melk makkelijk stroomt. Koude compressen na het voeden zijn prima, als je dat bij stuwing prettig vindt.
Misschien is het handig eens een lactatiekundige te raadplegen; die is ook medisch geschoold (verschil met vrijwilligers van VBN en LLL, die spreken vanuit hun ervaring als borstvoedende moeder en een uitgebreide cursus van hun organisatie hebben gevolgd).
Veel succes, hopelijk kun je de volgende keer met plezier en voldoening en zonder narigheid voeden.
Joke
|