logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Kleuren Baby-kamer en type wandelwagen (help!)

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Baby-kamer/wandelwagen(help!)
Berichtnummer: F00661
Datum: 25 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb twee vragen.

Ten eerste: is het waar dat heldere kleuren zoals rood, blauw, geel, en appeltjesgroen, onrustig en niet goed zijn voor een babykamer? Wij willen deze kleuren graag voor ons kamertje, maar ik heb daar al een aantal (vervelende) opmerkingen over gehad. Nu wil ik graag weten of dit echt zo is, om die opmerkingen voor te zijn.

Ten tweede: wat voor kinderwagen kan ik het best nemen? Combiwagen, combiwagen met babynest, of een gewone wagen en een maxi taxi erbij? Ik zie door de bomen het bos bijna niet meer! Ik ben eind december uitgerend en moet dus met de seizoenen rekening houden (winter en zomer).

Alle tips en reacties zijn welkom, ook waar jullie je spullen gekocht hebben.

Alvast gedankt,
Keetie

Titel: Rustige kleuren
Berichtnummer: F00661-1
Datum: 27 juli 1997

Beste Keetie,
Overdag zal je baby al zo veel felle kleuren zien (denk maar aan speelgoed) en veel indrukken opdoen. Het zal voor de baby prettiger zijn dat als hij in zijn bedje ligt, de omgeving rustig oogt en hij zo al de indrukken beter kan verwerken.

Over je 2e vraag, ik was blij dat de kinderwagen weg kon, want wat is dat een sta in de weg (ondanks dat hij deels opvouwbaar was). Wij hebben nu een maxi taxi (licht en klein opvouwbaar) en een opvouwbare buggy die veel comfortabeler is dan de maxi taxi en een boodschappenrek heeft maar deze is wel wat aan de zware kant om in de auto te zetten. Er is heel veel op de markt en de één is nog beter dan de ander maar overal hangt een prijskaartje aan. Op 2e-handsbeurzen kom je ook leuke spullen tegen dus hou de krant in de gaten want deze worden praktisch overal gehouden.

Groetjes,
Martin.

Titel: ALTIJD wel iemand die het beter weet.
Berichtnummer: F00661-2
Datum: 27 juli 1997

Er is mij verteld dat baby's in het begin alleen maar onderscheid maken tussen licht en donker, en pas daarna kleuren gaan zien. Primaire kleuren kunnen ze dus duidelijk onderscheiden en vinden ze dan ook aantrekkelijk om naar te kijken.

En zoals je al zei, je gaat de winter in, en dan is het om 18.00 uur al donker. Je kind ziet dan niet eens meer wat voor kleuren of het zijn, of het nu pastel of primaire kleuren zijn!

Voor een kinderwagen weet ik uit eigen ervaring dat je moet kijken of de duwstang hooggenoeg is. Dit in verband met je rug. Grote wielen zijn ook prettiger als die "buggie"-wieltjes omdat je minder last hebt van oneffenheden in de grond.

Laat je ook niets verkopen onder het motto: deze is lekker klein en wendbaar, ook gemakkelijk voor als je weg wilt met het openbaar vervoer. Want het openbaar vervoer is gewoon per definitie heel "moeder met kinderwagen"-onvriendelijk.

Ikzelf heb een wagen met een ruime ligbak (kan het kind lekker lang in liggen), die ik er in zijn geheel af kan halen, en die kan vervangen door een stoeltje met verstelbare rugleuning en voetenzak. die voetenzak is prettig voor in het voor en najaar.

Wil je dan toch iets voor met het openbaar vervoer, haal dan een goedkope buggie voor als hij kan zitten, en gebruik de kinderwagen in je normale huis-, tuin-, en omgevingsgebeuren.

Ruimte voor boodschappen eronder is ook heel prettig.

En bedenk wel, wat je ook doet, JIJ moet je er prettig bij voelen, en er is er ALTIJD wel iemand die het beter weet. Maar het is jouw kind, jouw huis, en jouw manier van doen.

Geloof in jezelf.

Groetjes,
Jolanda.

Titel: vrolijke kleurtjes gebruiken
Berichtnummer: F00661-3
Datum: 29 juli 1997

Als ik jou was, zou ik gewoon het kamertje nemen wat je in gedachten had, want een baby ziet in de eerste levensdagen/-maanden het beste vrolijke en felle kleurtjes. Neem een vrolijk behangetje en witte meubeltjes zodat het niet al te bont doet.
Een rood behang zal inderdaad agressief overkomen en blauw geeft een kilte weer. Gebruik groen of geel met accent in blauw of rood. Veel succes met je zwangerschap!

Marleen Elling

Titel: Wij hebben blauw..rood..geel
Berichtnummer: F00661-4
Datum: 29 juli 1997

Onze dochter van 4 maanden heeft een kamer met de primaire kleuren rood, blauw en geel. Erg vrolijk dus. Ik zorg dat de omgeving van haar bed rustig is als ze gaat slapen (niks in bed, geen mobile) en verder is het tamelijk donker zodat ze de rest toch niet ziet. Als ze slaapt hang ik een mobile op zodat ze wat te zien heeft als ze wakker wordt.

Ik heb gemerkt dat ze de eerste maanden vooral naar rode en gele dingen keek en later ook naar blauw. Dus volgens mij zijn dat prima kleuren! Ze slaapt heel goed en is erg vrolijk. En nog een tip voor de kamer: hang een spiegel vlak boven de commode, al vanaf de eerste week een succes!

Over de wagen kan ik niet veel meer zeggen dan de andere reacties. Twee tips: als je een auto hebt, neem die dan mee als je gaat kopen en kijk of de wagen erin past zoals jij dat bedacht had. Het gaat soms mis op een centimeter, en dat is erg vervelend. Wagens zijn er echt niet speciaal op gemaakt om in de auto te passen, en als je vaak weggaat met wagen en auto is het toch wel handig als dat gemakkelijk samen gaat.

En de andere: een maxitaxi lijkt me minder geschikt voor een decemberkind. Wij hebben een maxitaxi en die bevalt heel goed, maar je kind ligt er natuurlijk wel wat open en bloot in. Misschien toch te koud in de winter.

Succes,
Maryvon

Titel: wel een maxi taxi
Berichtnummer: F00661-5
Datum: 31 juli 1997

Hoi Keetie
Ons zoontje is geboren begin februari en heeft altijd in de maxi cosi taxi gelegen. Hij lag prinsheerlijk in een heerlijk warme voetenzak en voor de wind een zonnekap (klinkt niet logisch maar is wel praktisch).

Het is makkelijk mee te nemen in de auto, bus en is bovendien niet duur omdat je toch al een autozitje nodig hebt. Nu hij een half jaar is, kan hij alles heel goed bekijken en vindt hij het noch steeds fijn. Mijn advies dus een maxi cosi taxi!

Groetjes,
Claudine

Titel: persoonlijke situatie
Berichtnummer: F00661-6
Datum: 2 augustus 1997

Hi Keetie,

Hopelijk kan ik je met mijn ervaringen een beetje op weg helpen. Over de kleur van de kinderkamer kan ik niet zoveel zeggen, mijn kamertjes heb ik vrij rustig gehouden, echter ik heb wel gemerkt dat mijn kindjes hun eigen kamer goed herkennen en eraan hechten en niet zo van verandering houden. Dat is misschien iets om over na te denken als je van plan was een heel andere peuterkamer ervan te maken.

Wat de kinderwagen betreft het volgende: let goed op wat je van plan bent te gaan doen met je kindje. Ga je veel weg met de auto, dan is een maxi cosi met maxi taxi ideaal. Als de kleine lekker slaapt, kan ie zo doorpitten zonder uit en weer ingepakt te worden. Zelf had ik hier dus geen rekening mee gehouden, gevolg steeds een huilende baby en veel minder weg.

* Let op het formaat van de wagen:
- Kan hij makkelijk in de auto
- Is er plek in huis
- Ruimte genoeg voor de baby (kan je met de kinderwagen-bak de winter door?). Bij grote babies in de familie, neem een meetlint mee om de maten te vergelijken

* Zelf proberen in en uit klappen, trap niet in het verkooppraatje van "maar u bent nu zwanger" want met een eventuele tweede moet je het ook zelf doen.

* Laat de wagen van je keuze voor aankoop helemaal showen in iedere uitvoering. Vaak weten de verkopers zelf niet wat wel en niet kan. (Ik heb een Bebe-comfort, een veel verkocht merk, daar blijkt bij deze uitvoering geen kap op te passen als de baby van je af kijkt)

* Let op de hoogte van de duwstang.

* Kies voor een bepaalde luxe (of juist niet). Ga je veel weg, dan is een wat duurdere wagen vaak wat beter geveerd en comfortabeler. Ga je niet veel weg, dan kom je met een buggy ook een heel eind.

Zo, nu weet je het zeker helemaal niet meer?

Nog drie laatste tips waar je niet om gevraagd hebt, maar waar wij de fout in zijn gegaan.

Let bij het kopen van een box op de diepte, dat verschilt nogal. (Onze zoon is vrij groot en klimt er bijna uit.)

Bij het kopen van een kinderstoel is het handig om de hoogte van je eettafel op te meten zodat de kinderstoel erover of eronder past, dan hoef je niet zo te hangen met voeren.

En als laatste, koop de babyfoon pas rond de uitgerekende datum. Op die manier kun je hem nog ruilen voor een andere frequentie en kom je niet in de problemen als in de maanden dat jij de babyfoon in de kast hebt liggen de "hele straat" dezelfde frequentie heeft aangeschaft.

Bovenalles zou ik je willen zeggen: geniet, geniet en geniet want zwanger zijn is enig.

Groetjes,
Dorine

Titel: Nog wat tips
Berichtnummer: F00661-7
Datum: 5 augustus 1997

Wat de kleuren betreft: wij hebben groene muren in de babykamer. De gordijen en het hemeltje zijn knalgeel met oranje, rode en groene strepen. Mijn beide kinderen vonden het harstikke mooi, vooral die strepen daar konden ze uren naar kijken. Kleine kinderen houden van rechte lijnen en contrasten, juist omdat ze in het begin nog niet zo goed zien. En ik heb niet gemerkt dat ze onrustig werden van die felle kleuren, het zijn allebei heel blije babies.

Over kinderwagens: ik heb zelf gemerkt dat ik de kinderwagen al heel snel liet staan. Ik gebruik voornamelijk zo'n all-terrain buggy, verstelbaar van lig- tot zitstand, met grote wielen en met vering. Voor als het koud is heb ik er een voetenzak bij gekocht. Alles bij elkaar was ik voor zo'n 300 gulden klaar.

Wat de maxitaxi betreft: ik heb er zelf geen ervaring mee, hij lijkt me wel mooi klein en ze zitten er goed beschut in. Maar mij is op zwangerschapsgym verteld dat de maxicosi eigenlijk niet geschikt is voor pasgeborenen ivm hun rug. De leidster daar was Mensendieck-therapeute en ze zei dat ze allemaal kinderen van 6, 7 jaar in de praktijk had met rugklachten (de eerste maxicosi-generatie). Ze gaf het advies om twee maanden te wachten met de maxicosi en als je hem toch gebruikt, de baby er niet langer dan een minuut of 20 in te laten liggen. Dus geen lange autoritten en zo. Nou zal een keertje niet zo veel kwaad kunnen, maar je kunt er dus beter geen gewoonte van maken.

Voor die eerste maanden is de kinderwagen dus eigenlijk wel het geschiktste. Ik had zelf een tweedehands en die heb ik voor dezelfde prijs weer weggedaan toen ik hem niet meer gebruikte.

Groetjes,
Mariska

Titel: maxitaxi of wandelwagen
Berichtnummer: F00661-8
Datum: 29 augustus 1997

Hierbij mijn ervaringen met kinderwagens.

Mijn dochter is in december geboren en ik ging ervan uit dat we niet zo veel met haar zouden wandelen: eerst leek het me te koud en daarna zou ik weer 4 dagen gaan werken. We hebben van te voren alleen de maxitaxi gekocht. Makkelijk mee te nemen en de cosi hadden we toch al nodig voor de auto.

Als je veel met de auto weg gaat is het ideaal. We gebruiken hem ook als we de wekelijkse boodschappen gaan doen; de een heeft de winkelwagen, de ander crosst met de taxi de hele winkel door. Onze dochter wordt 's ochtends door mijn man met de auto naar de oppas gebracht en de taxi gaat mee want ik haal haar 's middags op en loop naar huis.

Maar we gingen toch vaker wandelen dan gedacht. Ik heb na een maand een bebe comfort met reiswieg geleend van mijn schoonzus, maar die moest hem na ruim een half jaar terug hebben voor eigen gebruik. Uiteindelijk hebben we na vijf maanden toch ook een bebe comfort gekocht zonder reisweg want in de buggy-stand kan ze nu ook goed liggen.

De taxi is nu voor snelle ritjes en de bebe comfort voor de wat langere en comfortabele ritjes en als we uit eten gaan kan ze daar beter in liggen. Trouwens: de taxi is na negen maanden om te bouwen tot een lichtgewicht buggy, dus je kunt hem nog een hele tijd gebruiken.

Groeten,
Mieke Borgers-Roozen

Titel: geen maxi-taxi!
Berichtnummer: F00661-9
Datum: 21 september 1997
[adres bekend bij de redactie]

Even wat tips:
Maxi-cosi is slecht voor de rug, en wordt ten zeerste afgeraden, zeker bij pas geboren niet langer dan 20 minuten daarin!

Kleuren:
Tja, het kind ziet niet zo veel, het is meestal donker als hij slaapt, dus of het nu paars of lichtblauw is, maakt niet uit. En als hij wakker wordt, dan willen ze meestal graag kijken, en dan zien ze de felle kleuren het eerst. Speelgoed is toch ook fel gekleurd, en niemand die dat te druk vindt?

Kinderwagen:
Inderdaad een heel gezoek. Ik heb een zomerkind, en ik wist dus dat ik veel naar buiten zou gaan, ik wilde dus een goede kinderwagen. Na lang dubben heb ik gekozen voor vaste wielen, en niet voor zwenkwielen, en ik moet zeggen, dat dat een perfecte keuze is geweest. Je moet letten op de vering, die moet lekker zijn, en die is bij vaste wielen, gewoon het beste. Want stoepen in Nedeland zijn nou niet bepaald glad, maar ook gaten in asfalt, stoepen op-en-af, en moet er niet aan denken dit met zwenkwielen te doen.

Het van richting veranderen met zo'n wagen is geen probleem, ze zijn nl. vederlicht. Bovendien zijn de winkelvloeren vaak zo glad, dat ik de kinderwagen maar een klein duwtje hoeft te geven, of hij verandert al van richting.

Ik heb een teutonia gekocht, met alles eropen en eraan (parasol, dekbedje, regenhoes) en in de afgelopen 3 maanden heb ik denk ik 200 kilometer gelopen en alles al gebruikt. Het kind vindt trouwens alles heerlijk, vier stappen en hij slaapt.

Hij was wel duur ƒ 1.400,-, maar tweedehands is hij goed te verkrijgen.

Voordeel van de bebe-comfort is dat je de reiswieg op de achterbank mag hebben, van de andere kinderwagens is dat verboden, en ben je verplicht je kind in een maxi-cosi/easy-bob te vervoeren.

Momenteel ben ik het wandelen een beetje moe (zo beperkt) en kijken wij uit naar een fietskarretje, omdat ik het fietsen erg mis, maar ook die zijn peperduur (ƒ 800,-).

Wil je meer tips (ik heb nl. de babykamer zelf geheel geschilderd), mail me dan.

Succes!
[naam bekend bij de redactie]

Titel: Maxicosy slecht? Oh?
Berichtnummer: F00661-A
Datum: 22 september 1997

Hallo Lisette,

Jij schreef:
Maxi-cosi is slecht voor de rug, en wordt ten zeerste afgeraden, zeker bij pas geborenen niet langer dan 20 minuten daarin!

Mag ik zo vrij zijn te vragen waar je die informatie vandaan hebt? Het is nl. voor het eerst dat ik dat hoor, tegenover talloze publicaties dat juist de maxicosy voor hele kleine kinderen juist erg geschikt is voor 'langdurig verblijf'.

Groeten,
Bart.

Titel: Maxi cosi
Berichtnummer: F00661-B
Datum: 24 september 1997

Hi Bart,

De vorige schrijfster (Lisette) baseert haar info over de maxi-cosi op een reactie van een ander nl. Mariska. Haar verhaal staat onder het kopje "Nog wat tips".

Zoals je zult zien heeft Mariska haar gegevens over de maxi cosi van haar mensendieck-therapeute. Het is een beetje een "tam tam" verhaal - niet wetenschappelijk onderbouwd of op enige wijze te controleren. Enfin, dit soort uitspraken gaan makkelijk een eigen leven leiden. Indien je het geheel wat kunt nuanceren met de door jou genoemde publikaties, dan zie ik deze graag tegemoet binnen dit forum.

Ellen

Titel: maxi-cosy
Berichtnummer: F00661-C
Datum: 25 september 1997
[adres bekend bij de redactie]

Even terugkomen op mijn reactie dat de maxi-cosy slecht is.

Hiermee bedoel ik voornamelijk dat langdurig gebruik van de maxi-cosy ten zeerste wordt afgeraden. Door wie? Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik geen publicaties weet of wetenschappelijk onderbouwde argumenten ken.

Maar de waarschuwingen komen van het kinderdagverblijf, het consultatiebureau en het ziekenhuis.

Het vervelende van een maxi-cosy is, dat die houding 'gedwongen' is. Hij kan zich niet uitrekken, strekken, of even van houding veranderen. Ik denk dat dat het grootste probleem is.

Het veiligste is het kind langzaam te wennen aan de maxi-cosy, en na 2 uur zeker even het kind eruit nemen zodat het zich kan uitrekken.

Zodra ik iets vind van wetenschappelijke onderbouwing op dit gebied, dan zet ik dat op de mail.

[naam bekend bij de redactie]

Titel: maxi cosi slecht?
Berichtnummer: F00661-D
Datum: 28 september 1997

Hallo allemaal,

Ook ik wil even terugkomen op het maxi-cosy-verhaal. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en wat ik ervaren heb is dat de maxi-cosy vaak op een verkeerde manier gebruikt wordt.

De maxi-cosy is in eerste instantie een autostoeltje en moet ook alleen daarvoor gebruikt worden. Het is volgens mij niet de bedoeling om je kind er lang in te laten zitten en zeker niet om je kind erin te laten slapen. Op mijn werk gebruiken we veel liever een wipstoeltje of gewoon de box.

Groetjes, Karin

Titel: grote onzin
Berichtnummer: F00661-E
Datum: 30 september 1997

Reactie op maxi-cosi discussie: mijn dochterje was het eerste halfjaar vreselijk huilerig door buikkrampjes. Het enige waar ze nog wel zonder huilen in lag/sliep/speelde was de maxi-cosi, waar ze dus uren in heeft gezeten. Ze is nu bijna 5 en ze heeft een prachtig recht ruggetje, was snel met kruipen en lopen, dus...het valt wel mee hoor!

Gegroet,
Vivian.

Titel: Maxi-Cosi en Maxi-Taxi
Berichtnummer: F00661-F
Datum: 9 oktober 1997

Even een reactie van een zeer tevreden Maxi-Cosi gebruiker:

Onze zoon is nu 6 maanden en heeft menige uurtjes in de maxi-cosi doorgebracht. Ik schrok in eerste instantie dan ook van de opmerking dat het slecht zou zijn. Maar je hoort zo enorm veel tegenstrijdige verhalen rond zwangerschap en baby dat ik maar op mijn eigen instincten vertrouw. Mijn ervaring is in ieder geval dat het ideaal is om een slapende baby zo uit de auto op de maxi-taxi te tillen voor de dagelijkse uitstapjes naar supermarkt, park, etc. zonder hem wakker te hoeven maken.

In Nieuw Zeeland is de maxi-cosi o.i.d. niet te krijgen en mijn collega-ouders zijn jaloers op het ingenieuze systeem.

Bovendien slaapt Nils heerlijk in zijn Maxi-cosi en hij is er altijd erg op zijn gemak in.

Wij gaan binnenkort echter over op een "gewoon" autostoeltje en moeten dus op zoek naar een andere wandelwagen, want een buggy (de Maxi-taxi) kan je eigenlijk alleen gebruiken voor "korte" stukjes en niet voor een lekker lange wandeling.

Veel plezier en voorpret bij het uitzoeken van al die leuke baby-dingen. Geen stress, geniet ervan...

Groetjes,
Anita

Titel: lekker op schoot!!
Berichtnummer: F00661-G
Datum: 16 oktober 1997

In mijn tijd (nee, ik ben nog geen oma...) was een maxi cosy bedoeld om in de auto de baby een veilige plaats te geven. Inmiddels zie ik om mij heen dat de baby 'altijd' in zijn plastic bakje zit. Moeder/vader draagt het mandje aan haar arm als was het een boodschappenmandje (afstandelijk!), op visite zit de kleine in zijn eigen bakje op de grond (afstandelijk), de plastic bak staat in de box (waarom? zo is er toch niks te spelen?).

Dus buiten alle discussie of het nu al dan niet schadelijk voor het ruggetje is (na twee (!) uur zorgen dat het kleintje zich kan uitrekken), vind ik het voornamelijk afstandelijk en ongezellig.

Neem zo'n lekker knuffelkindje toch lekker op schoot (niet in de auto natuurlijk). Het is toch geen boodschappentas die efficiënt door het leven moet...?

Joke

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003