Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Grote gezinnen


Onderdeel: Algemeen
Titel: Grote gezinnen
Berichtnummer: F00681
Datum: 30 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze maatschappij is niet zo ingesteld op grote gezinnen. Toch is het ook voor onze groep prettig ervaringen uit te wisselen. Wie reageert?

Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: wat voor reaktie verwacht je ?
Berichtnummer: F00681-1
Datum: 31 juli 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Nell,

Wat voor reaktie verwacht je eigenlijk en wat is een groot gezin? We zijn nu in verwachting van onze zesde en menigeen vind dat we tot de grote gezinnen behoren. Heel veel problemen kom ik nog niet tegen. Wat me wel vaak tegenvalt is dat bij toegangsprijzen (bv. van campings) soms de prijs per gezin staat en dan blijkt in de kleine lettertjes maximaal 2 kinderen bedoeld te worden. Over gezinszakken friet en gezinspizza's zullen we het maar niet hebben.

rstaats


Onderdeel: Algemeen
Titel: soms is het juist gunstig
Berichtnummer: F00681-2
Datum: 2 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik begrijp ook niet precies waar je op doelt.
Negatieve reacties van kennissen en onbekenden? Kleine huizen, auto's, vakantiehuisjes? Ja, daar heb je gelijk in. Maar wij betalen bij de ziektekostenverzekering maar voor 2 kinderen (van de 7), en bij mijn uitvaartvereniging zijn alle inwonende kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd.

Of bijvoorbeeld een kortingskaart van een zwembad, die kunnen we rustig aanschaffen want die komt toch wel vol.

Ik geef je gelijk als je zegt dat er niet veel rekening mee gehouden wordt en dat je soms onnodige, nare reacties krijgt. Maar je wilt zelf een groot gezin en moet dan hebben wat daarbij staat (en dat is lang niet altijd slecht!).

Reageer gerust nog eens als je ergens dieper op in wilt gaan, via dit forum of via email.

John Zondag


Onderdeel: Algemeen
Titel: sommige dingen worden wel onbetaalbaar
Berichtnummer: F00681-3
Datum: 4 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo John,

Ik ben het met je eens dat het soms voordelig uitkomt. Bij een aantal zaken (zoals ziektekostenverzekeringen) is het goed opletten voor hoeveel kinderen je moet betalen. Toch vind ik het jammer dat het niet altijd mogelijk is om met een gezinskaart binnen te komen. Zo wilden we deze zomer even naar de Apenheul, maar dat komt op ruim ƒ 85,- voor het hele gezin en dan wordt het me toch wel wat gortig.

Ik snap best dat er gezwendeld wordt als je gezinnen toe gaat laten, maar misschien zou het mogelijk zijn als gemeenten een "gezins-verklaring" afgeven. Voor de pretparken lijkt me dat ook niet al te ongunstig, want nu komen die gezinnen helemaal niet omdat het te duur wordt.

Deze vakantie heb ik overigens ontdekt dat je beter in een supermarkt een groot pak ijsjes kan kopen en die samen opeten. Veel goedkoper en met zoveel kinderen heb je het direkt op.

Ronald Staats


Onderdeel: Algemeen
Titel: Toelichting
Berichtnummer: F00681-4
Datum: 5 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zelf ben ik moeder van 8 kinderen (3 tot 19 jaar) en ik geniet hier enorm van. Toch voel ik me vaak een eenling; nooit eens overleggen met iemand in een soortgelijke situatie, nooit eens praktische tips uitwisselen. En vooral als de kinderen groter worden, kom je problemen tegen, b.v. de autoverzekering gaat maar tot 9 personen. Vakantiehuisjes zijn meestal maar voor 8 personen, misschien kunnen we elkaar wat praktische tips geven en wat ervaringen uitwisselen.

Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: Zeker niet voordeliger
Berichtnummer: F00681-5
Datum: 6 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij zijn vorige week met ons gezin (10 pers.) naar het Dolfinarium geweest. Entree f.250,-, allemaal iets drinken f.30,- enz. enz. In september betaal ik aan middelbare scholen van de oudste vier bijna f.6000,-. In de toekomst worden studiebeurzen inkomensafhankelijk; hierbij wordt alleen gekeken naar belastbaar inkomen, niet naar gezinsgrootte.

België kent een belangenvereniging voor grote gezinnen; in Nederland heb ik niets kunnen vinden op dat gebied. Met kinderen onder de 12 kom je deze dingen niet tegen, maar daarna wordt het erg duur. Tot 18 jr. is er de kinderbijslag, daarna is er alleen nog een minimale toelage.

Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: er staat deze week een artikel in hp/de tijd
Berichtnummer: F00681-6
Datum: 14 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Voor de geïnteresseerden in deze discussie: Deze week (15-8-97) staat er een artikel in hp/de tijd over de trend dat steeds meer hoger opgeleiden besluiten een groot gezin te nemen.

Ronald Staats


Onderdeel: Algemeen
Titel: waarom voordeel ?
Berichtnummer: F00681-7
Datum: 20 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Waarom verwachten jullie voordeel bij pretparken en dergelijke voor een groot gezin? Is het niet volkomen logisch dat als je met meer kinderen naar deze attractieparken gaat, je ook meer betaalt? Soms zal het inderdaad bijna onbetaalbaar worden, maar ja wat verwacht je anders. Vroeger gingen de grote gezinnen daarom nooit naar dit soort attracties toe.

En waarom zou iemand met 1 of 2 kinderen evenveel moeten betalen als iemand met 8 kinderen? Misschien hebben sommige mensen bewust minder kinderen om alles goed betaalbaar te houden en die willen niet de extra kosten indirect meebetalen voor een ander.

Schaik


Onderdeel: Algemeen
Titel: Daarom voordeel
Berichtnummer: F00681-8
Datum: 21 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als wij met 8 kinderen naar de Efteling gaan, is het natuurlijk terecht dat wij meer betalen dan een gezin met 2 kinderen. Maar als ouders van 8 kinderen ben je veel meer bezig met begeleiden dan in een klein gezin, en dat is volgens ons 'n reden om voor de ouders een begeleiderstarief te rekenen.

Maar er is meer. Een gezin kun je zien als een investering in de toekomst van onze maatschappij. Vroeger misschien ook in je eigen toekomst, maar met de invoering van aow en pensioen is dat vervallen. Het is daarom alleszins redelijk dat de maatschappij wat tegenover deze investering stelt.

Waarom dan een groot gezin?
- een groot gezin biedt opvoedkundige voordelen.
- een groot gezin is efficiënter, de kosten per kind zijn lager dan in een klein gezin.
- gelet op het gemiddeld aantal kinderen per Nederlander, compenseert 'n groot gezin mensen die kinderloos willen blijven.

Daarom dus.

Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: om zuiver economische redenen
Berichtnummer: F00681-9
Datum: 21 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Er zit natuurlijk wel wat in die reaktie, maar ik denk dat het voor pretparken daarom juist een reden kan zijn om korting te verlenen. Evenzogoed kun je vragen waarom pretparken aan grote groepen korting verlenen? Het komt er simpelweg op neer dat je als pretpark beter een klein beetje kunt verdienen aan zo'n groep dan helemaal niets, omdat die groep niet komt.

Je kunt ook de vraag stellen waarom 65+ ers goedkoper naar binnen mogen, of zelfs kinderen. Waarom betaal je in een dierentuin een lager bedrag voor een kind dan voor een volwassene? Ze nemen evenveel ruimte in in het park. Ik denk alleen dat als het park voor iedereen dezelfde prijs zou hanteren, dat er gewoonweg veel minder mensen komen. Op die manier kun je redeneren dat mensen zonder kinderen indirekt meebetalen aan mensen met kinderen, etc.

Het ligt gewoon allemaal iets ingewikkelder dan je voorstelt en ik denk (hoop) dat wij als grote gezinnen interresant genoeg zijn voor pretparken om korting te regelen.

Ronald Staats


Onderdeel: Algemeen
Titel: broekzak
Berichtnummer: F00681-A
Datum: 22 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Ik gun jullie van harte een korting op pretparken, ik gun jullie ook van harte een groot gezin, maar dat een groot gezin goed is voor de economie is een beetje in je eigen broekzak praten.

Je krijgt toch kinderbijslag; dat moet door de gemeenschap opgebracht worden, dus dat compenseert zo'n beetje de economische voordelen. Wij hebben speciaal voor een klein gezin gekozen om leuke dingen te kunnen blijven doen.

Tipje: ga airmiles sparen. Daar kopen wij de kaartjes voor de pretparken van.

Groetjes, Hans


Onderdeel: Algemeen
Titel: Kontaktgroep Groot Gezin
Berichtnummer: F00681-B
Datum: 22 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Voor de belangstellenden:

Er is een Kontaktgroep Groot Gezin. Zij geven 4 keer per jaar een blaadje uit, wat veel herkenning zal geven bij grote gezinnen. Er zijn 70 gezinnen bij aangesloten.

Redactieadres: Diderotstraat 3
5924 EG Venlo


Onderdeel: Algemeen
Titel: Oproep
Berichtnummer: F00681-C
Datum: 24 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ouders,

Omdat het vaak moeilijk is te putten uit ervaringen van andere grote gezinnen, willen wij proberen informatie onder te brengen in een eigen website. Daarvoor is het van belang dat we eerst zoveel mogelijk ervaringen inventariseren.

Wij vragen daarom uw ervaringen, ideeën met betrekking tot:
1. Vakantie: waar kan een groot gezin prettig en betaalbaar op vakantie?
2. Restaurants: welke zijn groot-gezin-vriendelijk, en welke juist niet?
3. Uitstapjes: welke pretparken, dierentuinen etc. zijn betaalbaar en geschikt voor een groot gezin, en met welke heeft U minder goede ervaringen?
4. Verzekeringen: kent U verzekeringen die voor grote gezinnen speciale tarieven hanteren?
5. Inkopen: waar kan een groot gezin het best inkopen doen?
6. Politiek: wat doen de diverse politieke partijen ten gunste van het grote gezin?

Heeft U nog aanvullende informatie, dan horen wij dat graag.
U kunt uw reactie via de lijst insturen of rechtstreeks naar Ronald Staats ([email protected]) of naar Nell Coumans ([email protected]).

Bij voorbaat dank,
Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: Parents Place forum
Berichtnummer: F00681-D
Datum: 24 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Een leuke link voor jullie web site is te vinden in Parents Place. Er is een bulletin board waar ouders van grote gezinnen ervaringen uitwisselen. Vanaf de home pagina ga je naar de bulletin boards en daar kan je het board 'tons of kids' kiezen.

Laat ons weten als jullie de web page hebben!

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (4jr), Tara (14mnd) en Jane (1 mnd)


Onderdeel: Algemeen
Titel: wat is groot?
Berichtnummer: F00681-E
Datum: 26 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wat leuk, het idee van een eigen web-site.
Helaas (?) is mijn gezin te 'klein' (4 kinderen).
Wanneer is een groot gezin groot?

Is het ook weleens te groot, bijvoorbeeld dat je het als ouders tijdelijk of gedurende langere tijd niet meer zo best aankunt? En vinden de kinderen zelf het gezin weleens 'te groot'? Vriendjes laten soms ombarmhartig weten dat 'dit of dat vast niet kan omdat jullie daar met zoveel kinderen geen geld voor hebben' en ook zullen niet alle kinderen het op langere termijn prettig vinden een kamer te delen. Laat ook dergelijke ervaringen uit de verf komen.

Succes met de plannen!
Joke


Onderdeel: Algemeen
Titel: Dit is groot
Berichtnummer: F00681-F
Datum: 28 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De kontaktgroep Groot Gezin noemt gezinnen met 4 kinderen een groot gezin. Ik denk dat we dat hier ook als norm kunnen hanteren, maar dat wil niet zeggen dat anderen niet van onze ervaringen gebruik kunnen maken. Ik denk dat we ons in het begin moeten beperken tot praktische zaken, en het lijkt me heel leuk om het in de toekomst zover uit te bouwen dat je er ook terecht kunt voor morele support.

Ik denk dat ieder gezin, klein of groot, momenten kent dat het 'tijdelijk' als te veel ervaren wordt, door factoren van buitenaf, door heftige pubers, door zelf 'ns een poosje minder te zijn. Alleen bij 'n groot gezin krijg je snel "eigen schuld, dikke bult"-reactie, als je dat gevoel naar buiten brengt.

Daarom lijkt het me zinvol om in de toekomst een goed opgezette web-site te hebben.

Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: reactie op de reactie van hans (broekzak)
Berichtnummer: F00681-G
Datum: 1 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hans,

Natuurlijk kun je airmiles sparen. Maar alleen als je dat doet zoals je alle gratis zegeltjes spaart. Als je toch kleren e.d. nodig hebt, kijk je in de winkels die de airmiles uitgeven. Maar je kijkt ook in de andere winkels. Een airmile is ongeveer een kwartje waard. Dat betekent gemiddeld 0,75% bestedingskorting.

Bedenk dat een winkel als AH gemiddeld zo'n 5 % duurder is dan een goedkopere supermarkt. De consumentenbond geeft in haar maandblad af en toe een vergelijking. Dat betekent dat je per 100 gulden besteding in een goedkopere supermarkt beter 4 gulden in een spaarpot kan doen. Dat gaat ook nog sneller.

Bedenk ook dat je voor één toegangskaartje van bijv. de Efteling minimaal fl. 25 x 95 is ƒ 2.375,- uitgegeven moet hebben (ƒ 3.500,- is meer waarschijnlijk want voor ƒ 99,99 krijg je ook maar 3 airmiles.)

Een paar besparingsideeën voor grote gezinnen:

- sommige ziektekostenverzekeringen berekenen voor maximaal 2 kinderen premie.

- geld terug akties van produkten die je toch koopt direct insturen en niet wachten tot het laatste moment.

dagjes uit:

- sommige dierentuinen e.d. hebben jaarabonnementen. Soms is er een maximum wat een gezin moet betalen. Soms is dat minder dan een groot gezin aan eenmalige toegang kwijt is en er is voor een jaar lang gratis toegang. Volgens mij heeft Ouwehands Dierenpark een maximum. Het heeft zin om vooraf te informeren. Dit kost wel een pasfoto p.p. maar een groepsfoto kan ook in stukjes geknipt worden.

- probeer bij de toegang van een park meerdere gezinnen te porren voor een gezamenlijke entree. Groepen van 20 en groter krijgen meestal korting. (Soms alleen als het vooraf is gemeld.)

- vooraf kaarten kopen bij het GWK kan ook een besparing opleveren.

Kitty Arends


Onderdeel: Algemeen
Titel: Niet alleen financiele problemen....
Berichtnummer: F00681-H
Datum: 17 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben het met Joke eens dat financiële problemen niet de enige zijn als je een groot gezin hebt. De geestelijke druk kan je soms ook behoorlijk parten spelen. Het feit dat je bijvoorbeeld bij grotere kinderen je privacy kwijt bent, vonden mijn man en ik het grootste probleem. Het continu door elkaar heen kriebelen. Het iedere keer weer proberen een gesprek te hebben waar je telkens in gestoord wordt.

Stress, irritatie en misschien wel ruzies zijn het gevolg.

Groetjes van Christina,
moeder van Daniel 17,5, Gertie 16, Leonie 13 en Caitlin 5.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Meer 'n probleem van kinderen hebben boven de 12
Berichtnummer: F00681-I
Datum: 19 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Christina,

Wat jij beschrijft, is volgens mij meer iets wat hoort bij het hebben van kinderen boven de 12. De vaste bedtijd, zoals bij kinderen op de basisschool, is verschoven naar steeds later in de avond. De woonkamer voor jezelf, de T.V. uit of voor jezelf komt steeds minder voor.

In een groot gezin is het de hele dag hectisch, kleintjes naar school brengen en halen, nog 'n peutertje thuis. 's Avonds vragen de groteren extra aandacht, hulp bij huiswerk, nog eens ergens naartoe brengen en ophalen, en de tijd samen, en voor je relatie wordt steeds minder. Ook in een klein gezin, waar beide ouders een baan hebben, zal dit probleem zich voordoen.

Wat zo opvallend is: er is genoeg informatie te vinden over zwangerschap en kinderen tot 12 jaar, maar nergens is iets te vinden over de begeleiding van kinderen boven de 12. Terwijl juist in die fase erg veel van je gevraagd wordt, en er ook veel mis kan gaan. Meestal valt deze fase samen met het rond de veertig zijn van de ouders, midlife-crisis, beginnende overgang, etc. etc. Ook dat vraagt veel energie.

Waarschijlijk is er nog veel te doen. WIE DOET ER MEE?

Groetjes,
Nell Coumans


Onderdeel: Algemeen
Titel: Kom kijken op onze web-site
Berichtnummer: F00681-J
Datum: 29 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze web-site voor grote gezinnen is te bezichtigen! Adres:
http://www.cs.kun.nl/~tvdw/gezin/

Ook voor kleinere gezinnen staat hier wellicht interessante informatie op. Graag ontvangen wij van u aanvullingen en opmerkingen. Alvast onze dank, Nell Coumans en Ronald Staats

Naschrift van de redactie
De bovengenoemde pagina is binnenkort rechtstreeks te bereiken vanuit Ouders Online, in de toekomstige rubriek "Thema-pagina's" (werktitel). Ook andere special-interest oudergroepen kunnen aanvragen indienen om zich in deze nieuwe rubriek te laten opnemen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met [email protected].


Onderdeel: Algemeen
Titel: negatieve publiciteit rond het grote gezin
Berichtnummer: F00681-K
Datum: 9 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Regelmatig is de publiciteit rond het grote gezin behoorlijk negatief. Neem eens een kijkje in de rubriek "Uit de bladen", en met name de eerste drie artikelen. Uitspraken als "Het gezin als statussymbool", en het kinderen krijgen vergelijken met de aanschaf van duurzame consumptiegoederen zijn ronduit beledigend.

In geen enkel artikel wordt het grote gezin vanuit een positieve kant belicht. In een inleidend woord geeft de redactie aan dat de discussie rond het grote gezin nog lang niet afgelopen is. Ik zou hier op deze discussie verder willen gaan, en graag wat suggesties willen horen waarom de publiciteit rond het grote gezin vaak zo negatief is.

Nell Coumans