logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Baby (ongeboren) volgt hand?!

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Baby volgt hand ???!!!
Berichtnummer: F00709
Datum: 8 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Vannacht hadden wij een hele wonderlijke ervaring. Ik ben 21 weken zwanger (van 1e kind), en ik voel sinds anderhalve week de bewegingen van de baby. Het is meestal maar weinig, en op sommige dagen voel ik bijna niets.

Maar gisteravond, toen ik naar bed ging, was de baby uitzonderlijk actief. Hij schopte zo hard (vergeleken bij wat ik gewend was...) dat ik de hand van mijn man (Sake) pakte en die op mijn buik legde, zodat hij het ook zou voelen.

Hij voelde het duidelijk, vooral bij zijn vingers. Sake drukte zijn vingers wat dieper in mijn buik, en de baby bleef reageren door tegen zijn vingers te schoppen. Vervolgens verplaatste hij zijn hand (zo'n 10 cm), drukte weer met zijn vingers, en weer schopte de baby daartegen (een eindje verderop dus). Dat deed hij weer, en weer, en weer, totdat hij kriskras over mijn buik ging met zijn hand, en de baby bleef maar volgen! Ik probeerde het daarna zelf, en ook mijn hand volgde hij.

Ik sta nu (de volgende ochtend) nog steeds perplex.

Wat ik me afvraag:
1) Hebben anderen dit ook ervaren? (gewoon nieuwsgierig)
2) Weet iemand of het mogelijk is dat zo'n kleine baby (5 mnd!) al het bewustzijn heeft dat hij kan 'spelen' (ik kan het me nauwelijks voorstellen), of was het misschien juist uit ongemakkelijkheid, 'protesteerde' hij, en hebben wij hem eigenlijk alleen maar zitten pesten?

Sjoukje

Titel: Spelen? Zeker weten!
Berichtnummer: F00709-1
Datum: 9 augustus 1997

Hoi Sjoukje,

Ik heb de zelfde ervaring sinds 23 weken. Mijn schoonzuster die ook zwanger was, wees me erop dat je door je hand te bewegen je de baby mee kon laten gaan. En het lukt echt. Leuk joh! Ik heb ook gehoord dat je een zaklantaren op je buik kunt (aan) zetten en dat de baby dan op het licht reageert. Ik heb dat nog niet geprobeerd.

Ik denk dat de baby de druk van je hand voelt en daar op reageert! Door dat het wat krapper wordt als je drukt, duwt de baby weer terug. Geniet er maar van, het wordt alleen maar leuker. Bij mijn dochter kon mijn man haar voet "pakken" en dan trok ze terug om daarna haar voet weer naar buiten te duwen. Bij deze baby is het meer aaien over het kontje en dan duwt hij hem naar buiten.

Tot spreeks!
Marjoleine
Eva, 4 jaar en en baby in October

Titel: Haptonomie
Berichtnummer: F00709-2
Datum: 10 augustus 1997

Dit is een hele normale reaktie van je baby. Ik heb bij mijn drie laatste zwangerschappen haptonomie gevolgd en daar leer je echt contact te maken met je baby. Vanaf 5 maanden is dit mogelijk en de baby vindt het aangenaam. Hij voelt er zich door geborgen.

Er is wel een groot verschil in reageren van de baby, hij kan reageren met stampen of hij kan reageren door zich echt in je hand te nestelen. Dat verschil kan je zelf heel goed voelen. Mijn derde baby heb ik op die manier zelf vanuit stuitligging naar hoofdligging laten draaien.

Veel plezier en geniet er maar van.

Carine (36weken zwanger van #5)

Titel: Ook na de geboorte
Berichtnummer: F00709-3
Datum: 13 september 1997

Beste Sjoukje,

Ook ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn eerste baby. Zij stak vaak haar rechterhiel naar "buiten" bij mijn rechterzij. Ik aaide er dan met mijn duim over heen om contact te maken. En wat denk je? Toen ze eenmaal geboren was en ze soms een beetje huilerig was, deed ik hetzelfde en ze werd er rustig van.

Babies hebben dus heel goed in de gaten wat er gebeurt!

Ik ben nu hetzelfde aan het doen met mijn tweede kindje, dat ik eind november verwacht.

Veel plezier met je kindje toegewenst. Zowel in als uit je buik!

Groetjes,
Ellen

Titel: heel herkenbaar
Berichtnummer: F00709-4
Datum: 14 september 1997

Hoi,

Ik ben 22 weken zwanger en herken de reactie van de baby op mijn hand of die van mijn man. Soms trapt de kleine tegen de hand en soms voel ik echt dat hij zich in de hand nestelt. We vinden dat een geweldig gevoel. Ik denk dat de baby reageert op warmte- en drukverschillen.

Groet,
Niekol Dols

Titel: Steeds leuker
Berichtnummer: F00709-5
Datum: 15 september 1997

Leuk om nog een paar reacties te lezen!

Ik ben inmiddels zes weken verder (nu bijna 27 weken) en het wordt steeds leuker met die bewegingen en reacties. Ik had me nooit kunnen voorstellen dat ik al tijdens mijn zwangerschap zoveel 'concreet contact' met de baby zou kunnen hebben!

Vaak word ik 's nachts om een uur of vier wakker, en dan is de baby ook klaarwakker. Als ik moet werken, probeer ik snel weer door te slapen, maar begin september had ik een weekje vrij. Toen heb ik elke nacht even 'gespeeld', en een keer was het zelfs zeven uur voordat 'we' er genoeg van kregen! Het werd al weer licht. Steeds maar weer die 'beurtzang' tussen de baby en mij, hele caroussels gedraaid in mijn buik, maar ook lekker zo'n ruggetje in m'n hand voelen en daar zachtjes overheen aaien.

Soms is het ook hilarisch: toen we gisteravond naar bed gingen, moest ik ineens hard lachen om iets, zodat letterlijk mijn buik een beetje 'schudde' (en uitpuilde). Prompt kreeg ik een schopreactie, waarop ik weer moest lachen, waarop ik weer en schop kreeg, en weer, en weer, en weer, etc. Ik moest steeds harder lachen om die gekke situatie dat ik er bijna niet meer mee kon stoppen (baby en ik samen de slappe lach?).

Inderdaad, het zal wel warmte en drukverschil zijn waar de baby op reageert, maar leuk is het wel.

Groetjes,
Sjoukje

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003