|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Au Pair?
Onderdeel: Algemeen
Titel: Au Pair
Berichtnummer: F00736
Datum: 18 augustus 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Graag willen wij in contact komen met gezinnen die ervaring hebben met au pairs. Het lijkt ons heel handig maar we vragen ons ook af of je niet erg veel van je privacy moet inleveren. Ook wanneer je iemand kent die een au pair heeft: graag reactie.
Nicolette Roelink
Titel: au pair... beetje info
Berichtnummer: F00736-1
Datum: 1 september 1997
Hoi Nicolette,
Wij hebben ook gekeken of het haalbaar was, een au pair. We hebben info opgevraagd en toen besloten het niet te doen. Je moet hun reiskosten betalen en ze mogen maar 8 uur per dag werken. Het kost je in inder geval 500 gulden per maand en ze moeten een eigen kamer hebben en een vrij weekend.
Vooral de 8 uur per dag kon bij ons niet: met reizen ben ik 9,5 uur weg per dag. En een au pair mag niet langer dan -- ik dacht -- 1 jaar in Nederland zijn. Zijn je kinderen net aan een persoon gewend, dan moet hij/zij weer weg. Dat was ook een reden om het niet te doen. Maar natuurlijk moet je zelf bepalen wat je doet! Ik zou info opvragen bij een vereniging/stichting voor AuPairs (sorry een adres heb ik niet bij de hand: kijk eens in de goudengids)
Succes,
Paula!
Titel: au pair in huis gaat perfect
Berichtnummer: F00736-2
Datum: 1 september 1997
Beste fam. Roelink,
Mijn man en ik werken in principe allebei full-time, en hebben daarom voor de geboorte van ons 1e kind al besloten om kinderopvang middels een au pair te regelen.
Indien jullie huis voldoende ruimte biedt (eigen kamer c.q. verdieping voor au pair, met eigen douche-gelegenheid, tv en telefoon) dan blijft het mogelijk om meer dan genoeg privacy te hebben.
Wij zijn heel enthousiast over deze in-huis vorm van opvang, maar we houden ons wel strikt aan de au pair regels (max. 30 uur per week, geen grof schoonmaakwerk, zakgeld, gelegenheid om Nederlands te leren, etc.).
Indien jullie meer informatie willen en wat specifiekere vragen hebben, dan hoor ik ze graag van je!
Ellen
dick.heesen@tip.nl
Titel: 2 au-pairs = 2 ervaringen
Berichtnummer: F00736-3
Datum: 3 oktober 1997
Onze eerste au-pair kwam met ons mee uit Engeland toen wij naar Nederland verhuisden. Ons zoontje was 19 mndn. Ze was erg lief met hem, en het enige wat ik op haar aan te merken heb, was dat ze de huishoudelijke taken liet liggen om in plaats daarvan Oprah te kijken (en alle andere talkshows!).
Het grootste nadeel was dat ze verschrikkelijke heimwee kreeg, geen moeite deed om kontakt met andere au-pairs te zoeken en dus eenzaam werd. Het gevolg was dat ze met de Kerstvakantie een briefje in de brievenbus achterliet: ik kom niet terug...
Had ze maar iets gezegd over de heimwee. Maar omdat ze vanaf ongeveer 7 uur 's avonds op haar eigen kamer boven ging zitten en daar bleef, kon je er niet goed hoogte van krijgen. Onze privacy bleef dus wel intact!
Au-pair No. 2: Een hele leuke spontane meid, die echt in ons gezin paste, en het ook goed met ons zoontje kon vinden. Helaas raakte ik mijn baan kwijt, en toen ze kort daarop door haar vriend ten huwelijk gevraagd werd, is ze in overleg met ons teruggegaan.
Mede door haar gedrag/vriendelijkheid en openheid, zou ik dus weer voor een au-pair kiezen, maar ik denk wel dat ik er dit keer een bureau voor inschakel, ondanks de idioot hoge kosten! Maar je krijgt dan een vervangster als er een "wegloopt", en ze houden onderling veel contact en organiseren activiteiten.
Sterkte!
Gerda
|