Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Katoenen luiers


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: katoenen luiers
Berichtnummer: F00779
Datum: 4 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij overwegen om straks katoenen luiers te gebruiken, in plaats van wegwerpluiers. Wie heeft hier goede of minder goede ervaringen mee en welk merk is het beste? Er zijn hele dure varianten te koop. Zijn die dan ook beter?

Alvast bedankt voor de tips of reakties.

Caroline & André


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: de grote vierkante HEMA-lappen doen het nog prima
Berichtnummer: F00779-1
Datum: 6 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Caroline, André & anderen,

Reeds vier maanden ben ik een tevreden gebruiker van de standaard HEMA-luiers. Accessoires daarbij: luierinleggers, schilderstape, strikslips, plastic broekjes en zinkzalf (uit doe grijze potjes, hoe heet dat ook al weer?). Van de geboorte af aan heb ik oogjesluiers gebruikt. De reeds aangeschafte hydrofielluiers doen nu dienst als handdoek en spuugdoek.

De luier doet wat'ie moet doen. Het aantal ongelukjes viel me erg mee. Oorzaken voor troep zijn: grote poepluier, lekkage bij rug of benen door niet secuur aangebrachte strikslip/plastic broek, lange nacht dezelfde luier aan. Joran's romper moet vaker worden gewisseld als gevolg van het velen spugen dan door het doorlekken van luiers.

Het wassen van de luiers is een fluitje van een cent. Vieze luiers weken in een emmer met een beetje sop. Volle emmer in de wasmachine dumpen. Vieze water weg laten lopen en alles wassen op 95 graden. Drogen (en bleken!) in de zon. De meeste tijd ben ik kwijt met het vouwen van die dingen.

Omdat de lappen niet duur zijn, kun je een flinke voorraad aanschaffen. Desnoods kun je dan eens per drie dagen wassen. En de ware vrek wast de luierinleggers mee. Die kun je gerust meerdere keren gebruiken, opnieuw als luierinleg of om poepbillen mee schoon te vegen.

Wim


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Toch maar papier
Berichtnummer: F00779-2
Datum: 6 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Caroline en Andre,

Wij waren vastbesloten katoenen luiers te gebruiken, en we hadden ook tevoren een aantal voorgevormde luiers van de Hema aangeschaft. Gelukkig niet zo veel, want ze zijn vrij prijzig (ook die van de Hema) en achteraf hebben we ze nauwlijks gebruikt.

Onze Wessel poepte zo verschrikkelijk vaak, dat het bijna geen doen was. Ik vond het gewoon veel te veel werk, en dan zijn die papieren luiers een stuk makkelijker. Ik zou je aanraden eerst maar een paar aan te schaffen en te kijken of het bevalt, dan zit je niet naderhand met een berg luiers die je niet gebruikt. Het is natuurlijk wel milieubewuster, maar papier is wel erg makkelijk!

Groetjes
Nienke


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: katoen!
Berichtnummer: F00779-3
Datum: 7 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij gebruiken ook de ouderwetse lappen. Die van Prenatal en de Hema zijn allebei goed en even duur. Ouderwetse zijn veel goedkoper en drogen sneller, zodat je er minder nodig hebt en je hoeft niet steeds grotere maten te kopen.

Strikslips vinden wij lastig, wij gebruiken de broekjes die bij de voorgevormde Hema-luiers horen, met klittenband. Lekt minder door en is handiger omdoen. Maar koop gerust een maatje te groot, zodat je er langer mee doet. Het handigste is om er één (of twee) in de goede maat te kopen en eentje (of twee) een maat groter. Je hebt dan genoeg voorraad en je bent niet al te duur uit.

We doen geen aparte luierwas. We gooien vieze luiers in een emmer met soda-water (of Biotex) en doen ze daarna gewoon bij de andere was. Bij elke was dus een paar luiers erbij; het lijkt zo ook minder werk en je hebt minder luiers nodig. Poepvlekken zijn er dan soms niet helemaal uit. Je kan ze dan (droog en wel) opsparen om een keertje een kookwas tussendoor te doen. We gebruiken ongeparfumeerd wasmiddel (Neutral, bij AH), voor de zekerheid i.v.m. luieruitslag. Onze zoon heeft nog nooit een vlekje gehad. We drogen binnen, over een rekje. Geen knijpers nodig, dat scheelt tijd. Bij het wasvouwen vouwen de de luiers alvast in het goeie model, er ligt altijd een stapeltje klaar.

Na een tijdje gaat je kind zoveel plassen dat je behoefte krijgt aan meer absorbtie. Wij gebruiken in vieren geknipte viscose-dweilen (0,79 bij Zeeman, oranje) of viscose-vaatdoekjes in de luier, dat scheelt enorm!

We hebben in het begin hydrofiel-luiers gebruikt, maar inderdaad, al gauw ga je over op de dikkere, dus misschien kun je daar beter meteen mee beginnen.

Vouwen: In het begin als een vliegtuigje (de Noorse methode) en later als een vlieger. Vraag de kraamverzorgster maar, die weet het wel. Luierinleg gebruiken we van het Kruidvat: goed en goedkoop en nog eens te gebruiken als je ze meewast (6,- per 100). Gebruik geen spelden! Dat is ellende. De kraamverzorgsters gebruiken afplakband, maar dat vonden wij lang niet zo handig als de Snappi-luierklem (6,- per 3 bij Prenatal). Die is echt heel handig.

Succes!
Janneke


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: goede ervaring met dezelfde hema luiers
Berichtnummer: F00779-4
Datum: 7 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Wij gebruiken ook nu -- bij ons tweede kindje -- katoenen, niet voorgevormde luiers van de Hema. Ze zijn voordelig in aanschaf in verhouding tot voorgevormde en je kunt ze precies op maat vouwen, in het begin zelfs met 'plasgootje'. In het gebruik zijn ze ook een stuk voordeliger hebben wij berekend, alhoewel we geen droger hebben, dus dat scheelt.

Nadelen zijn er ook. Het werk van wassen en vouwen bijv. en er zijn periodes dat de baby vaker verschoond moet worden dan bij een papieren luier. Iets wat ik zelf nooit zo vervelend vond.

Verder hebben wij altijd geprobeerd er niet al te principieel mee om te gaan. Soms kwam een Pamper gewoon beter uit (bijv. als ze een periode van een paar weken gewoon wat meer plasten) en ook de oppas vond dat prettiger. Zo hebben we het volgehouden en onze dochter, nu net 3, was al zindelijk toen ze net 2 was (wij denken dankzij de katoenen luiers, maar ja, dat weet je nooit).

Wij hebben een flinke stapel en wassen 2 keer per week een kookwas. Tussentijds doen we ze in een emmer Biotex en met een goede deksel erop heb je geen stank.

De inleggers wassen vinden wij niet zo'n goed idee. Het vette laagje gaat er af, waardoor de billetjes nat blijven in plaats van dat het een laagje vormt tussen de natte luier en de huid.

Veel succes. Ik hoop dat jullie het gaan proberen; wij zijn overtuigd van het nut voor het milieu (afval, sneller zindelijk etc.) en het is best te doen!

Karin, Aart, Mara (3) en Thomas (7 mnd.)


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: wassen moet je toch!
Berichtnummer: F00779-5
Datum: 7 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb altijd gewone vierkante katoenen luiers gebruikt. Je kunt ze op maat vouwen (voorgevormde moet je per maat aanschaffen, baby's groeien er snel uit) en ze drogen snel (voorgevormde luiers moeten in de droger).

Inderdaad, het is iets meer werk dan weggooiluiers, maar wassen moet je toch. Op den duur valt het nauwelijks meer op, zeker niet bij een wat groter gezin. In weekends en vakanties gebruikte ik wel eens weggooiluiers. Volgens mij veel duurder, want katoenen luiers gaan lang mee, de laatsten waren pas bij het derde kind allemaal 'op'.

Joke


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Milieubelasting papier
Berichtnummer: F00779-6
Datum: 8 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Uit een onlangs geplaatst artikel van de consumentenbond, blijkt de katoenen luier tegenwoordig helemaal niet een grotere belasting voor het milieu te zijn dan katoenen luiers. Wassen op 95 graden en bleken om de luiers weer wit te maken gaat voor één kind veel inefficiënter dan in de fabriek bij het maken van bijvoorbeeld papieren luiers.

Het enige significante verschil is de prijs. Papieren luiers zijn duurder dan katoenen, maar men is dan ook aanzienlijk minder tijd kwijt aan het onderhoud van de luiers. En tijd is ook geld (ook voor ouders).

Meer info:
http://www.consumentenbond.nl


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: EKO-katoen
Berichtnummer: F00779-7
Datum: 9 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Uit die test van de consumentenbond (zie reactie Rob Geers) kwam de EKO katoenen luier als minst milieubelastende uit de bus (en dus niet de papieren). Bovendien kun je de milieubelasting van katoenen luiers verminderen door niet (altijd) op 95 graden te wassen, niet in de droger te stoppen (dan zijn die luiers overigen ook wat lastiger op te vouwen) en een energie-zuinige wasmachine te gebruiken; bleken lijkt me in dit verband al helemaal overdreven.

Bovendien schijnt men bij de test uitgegaan te zijn (volgens een artikel in de Volkskrant) van een 'levensduur' van de katoenen luier van 180 wasbeurten en uit eigen ervaring weet ik dat dat er meer zijn.

Overigens gebruik ik tot volle tevredenheid katoenen, niet-voorgevormde luiers van, jawel, de HEMA en voor s'nachts een Pamper omdat ik dan niet zo vaak verschoon. Katoen vergt meer tijd, Pampers garanderen geen droge nacht. In hoeverre de extra tijd ook geld kost, kan ieder voor zichzelf bepalen.

Mary Berns


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: onduidelijke vergelijking
Berichtnummer: F00779-8
Datum: 9 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb het artikel in de Consumentengids ook gelezen. Het is echter onduidelijk waarop de vergelijking precies berust en dat is bij dergelijke tests doorslaggevend.

Onduidelijk is bijvoorbeeld of ze uit gaan van één kind of meer, terwijl katoenen luiers i.i.g. twee kinderen meegaan.

Wat blijkt uit bijna alle onderzoeken, is dat ouders die een bepaald systeem hebben (wegwerp, katoen in soorten en maten) er allemaal tevreden mee zijn. Blijkbaar is de keuze erg persoonlijk.

Er bestaan overigens uitgebreide consumentenonderzoeken naar de verschillende katoenen systemen (zie elders in het forum). Een belangrijk advies lijkt in ieder geval: koop niet in één keer de aanbevolen hoeveelheid katoenen luiers, maar probeer het eerst.

Ikzelf heb gekozen voor het systeem van de Baby Cotton Service, die o.a. gebruikt wordt door de Luierservice. Dit systeem is te koop bij de Thuiszorg en is een midden tussen geheel zelf vouwen en de voorgevormde, en lijkt voor mij de voordelen van beide te combineren. De mijne moet nog geboren worden dus praktijkervaring heb ik niet.

Petra


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Hoezo Milieubelasting?
Berichtnummer: F00779-9
Datum: 10 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Nogal logisch dat katoen er niet beter uitkomt als je de luiers op 95 graden wast en ze daarna bleekt. De meeste milieubelasting van de herbruikbare luiers treedt op bij de katoenteelt en inderdaad scheelt het niet zo erg veel. Maar als je de luiers voor meerdere kinderen gebruikt, of je weet tweedehands luiers op de kop te tikken, dan wordt het een heel ander verhaal en komt katoen er beter uit.

Nog even voor de goede orde: katoenen luiers worden prima schoon op 65 graden (zonder voorwas), als je ze -- als ze vies zijn -- tenminste in een luieremmer weekt met een soda/groene-zeepsopje (milieuvriendelijk!).

Tussen twee haakjes: ook V&D heeft luiers en die zijn wat vierkanter (makkelijker vouwen) en iets groter dan die van de HEMA en even duur.

O ja, dat lees je dus nergens: bij warm weer zijn katoenen luiers veel minder broeierig dan de papieren. Reken maar dat dat minder luieruitslag oplevert!

Verder ben ik het met alle voorstanders van katoen eens.

Groetjes,
Jacoline


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Katoen doen
Berichtnummer: F00779-A
Datum: 10 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Vanwege het principe (het milieu) en het geld gebruiken wij inmiddels al 4,5 maand tot volle tevredenheid katoenen luiers. Van het merk Kakaloe, via de Thuiszorgwinkel in Midden-Brabant. De eerste 3 maanden met een plastic strikslip, nu met lekker soepele nylon en plastic overbroekjes van het merk Noppies. Volgens mij zit katoen ook veel fijner voor de baby. Het voelt heerlijk zacht aan.

We hebben 21 voorgevormde luiers gekocht van maat S, die zijn nu te klein. Dus nu weer 21 maat M. Verder gebruiken we ook de papieren inlegdoekjes van de Hema.

Het gebeurt bijna nooit dat onze dochter last heeft van doorlekken en als dat zo is, hebben we het overbroekje niet goed bevestigd. Toen ze luieruitslag had, was het volgens ons te wijten aan de papieren luiers die ze op de crèche aankreeg.

Het aandoen van de Kakaloe luiers is een fluitje van een cent, dankzij de klittenband.

We wassen bijna iedere dag, maar dat moet je toch.

Kortom; het is het proberen waard. En als we een dagje weggaan of met vakantie gaan, doen we niet moeilijk; dan gewoon een keer een papieren luier aan.

Marlene Nass


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Minder afval, wassen valt mee
Berichtnummer: F00779-B
Datum: 10 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Caroline & André,

Bij zijn verhaal over de milieubelasting vergeet Rob dat katoenen luiers geen (berg) afval opleveren. Bovendien is bleken niet nodig en wassen op 60 graden voldoende.

Wij hebben ook lang gezocht en konden eigenlijk nergens goed advies krijgen over katoenen luiers. We gebruiken nu Indisposibles, dat zijn voorgevormde broekjes met klitteband (geen gevouw dus). Ze zijn via contactpersonen te koop; eventueel kan ik een telefoonnummer doorgeven.

Na een maand of acht hebben we een maatje groter aangeschaft. Wel weer een paar honderd gulden, maar ik heb uitgerekend dat we dat er in een kleine vier maanden alweer uit hebben!

In het begin moet je even leren om de strikslip of het plastic broekje goed om het katoen te laten sluiten. Je moet iets vaker verschonen dan bij katoen. 's Nachts en op vakantie gebruiken we wel papier. Maar ja, heeft je kind dan gepoept, dan laat je haar ook geen uren daarin zitten, ook al heeft ze een papieren luier om. Dus valt ons dat gemak van papier ook tegen.

O ja, de Indisposibles kun je ook eerst een maand huren. Dat hebben wij ook gedaan om het uit te proberen.

Succes!
Corine Willemse


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: op het artikel van de consumentenbond valt nog wel wat af te dingen...
Berichtnummer: F00779-C
Datum: 10 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Op het gevaar af in een welles/nietes-discussie verzeilt te raken, toch enige kanttekeningen bij het consumentenbond-artikel.

Het artikel blinkt uit in vergelijkingen tussen appels met peren. De consumentenbond verzuimt hard te maken hoe verschillende soorten van milieubelasting tegen elkaar afgewogen kunnen worden. Hoe vergelijk je `eenmalig gebruik van grondstoffen' tegen `gebruik van bestrijdingsmiddelen'? De consumentenbond geeft hier amper helderheid in en komt zodoende niet verder dan het tellen van plusjes en minnetjes. Dat is mij wat te simpel.

De consumentenbond gaat eraan voorbij dat katoenen luiers meestal door meerdere kinderen worden gebruikt en vervolgens worden ingezet als handdoek of poetsdoek. Papieren luiers kunnen daar absoluut niet tegenop.

Het bleken van luiers brengt geen milieuonvriendelijke gewoontes met zich mee. Na het wassen met een standaard wasmiddel hang je ze buiten te drogen. Vlekrestanten in de luiers bleken aan het zonlicht. Moedertje natuur doet al het werk. Ik kan mij niet voorstellen dat meneer Procter en meneer Gamble hun papierpulp in de buitenlucht bleken.

De consumentenbond prijst luiers van ecokatoen, gewassen in een energiezuinige wasmachine als beste alternatief aan. De papiergebruikers hebben nog steeds wat in te halen.

Wim


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Papier EN katoen
Berichtnummer: F00779-D
Datum: 10 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij gebruiken zowel papier als katoen en het bevalt allebei goed. Papier voor als we uit het huis zijn en voor de nachtluier. Katoen voor thuis.

Ik gebruik voorgevormde luiers (Rainbow diapers), die ik met een klitteband-broekje om het kind heen doe. Ik heb vrijwel alle luiers en alle broekjes tweedehands opgepikt, dus ik heb er weinig kosten aan. Met Cees en Tim is katoen me nooit gelukt, maar met Tara had ik weer wat katoenen luiers gekocht om het uit te proberen en nu ging het wel goed.

Het bevalt ons prima. Tara plast nu grotere hoeveelheden, dus ik gebruik voor haar een extra inlegluier, we hebben dus twee luiers in haar omslag. Voordat ik dat deed, plaste ze alsmaar door haar luiers heen.

Als je katoenen luiers gebruikt (en zelfs met papier), zou je ook kunnen overwegen om een stapel goedkope washandjes op te pikken voor het verschonen. Dat is veel goedkoper dan de weggooi-babydoekjes. We pakken gewoon warm water en gebruiken washandjes voor een poepbroek en wassen die dan later met de luiers mee. Zijn we ook pas met Tara mee begonnen en het bevalt erg goed.

Karen, mama van Cees (5jr), Tim (4jr), Tara (14mnd) en Jane (1mnd)


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: combinatie mogelijk
Berichtnummer: F00779-E
Datum: 11 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb altijd tot volle tevredenheid overdag voorgevormde katoenen luiers gebruikt (merk Noppies: niet goedkoop, maar wel erg goed) en 's nachts een papieren luier (in verband met doorlekken).

Overdag deed ik de luiers in een emmer met wat sop. En 's avonds deed ik de gebruikte luiers van die dag in de wasmachine (zestig graden). De volgende dag konden ze dan drogen. Ik zorgde er wel altijd voor dat ik voldoende luiers in voorraad had (van de kleinste maat had ik er bijvoorbeeld totaal twaalf).

Ik ben op papieren luiers overgestapt toen onze dochter 11,5 maand was en ze steeds meer ontlasting kreeg. Niettemin zou ik bij een volgend kind opnieuw met de katoenen luiers beginnen. Het heeft veel voordelen (ik heb ze al in huis, dus goedkoop. Bovendien kun je bij het gebruik van katoen veel beter zien of een baby goed geplast heeft. Dat is gemakkelijker dan bijvoorbeeld het wegen van de inhoud van luiers.)

Wat de opmerkingen over het artikel in de consumentengids betreft: ik ben het ermee eens dat het hier om een wat vage vergelijking gaat. Bij meer kinderen ben je mijns inziens altijd met katoenen luiers goedkoper uit.

Succes met jullie keuze,
MdR


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: ipv babydoekjes: watten en water
Berichtnummer: F00779-F
Datum: 11 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In aansluiting op Karen's tip over 'washandjes en water': onze baby had drie weken na zijn geboorte ineens een soort grote blaren op zijn billen. Het consultatiebureau raadde toen aan om -- zoals de kraamhulp inderdaad ook al deed -- alleen maar met water en watten de billen schoon te maken. Vooral sinds Lorenzo met bijvoeding begon, doen we in het kommetje water dat elke dag vers wordt neergezet op de commode vaak een klein druppeltje babyolie.

Nooit meer blaren gehad, zelden last van rode billen, en erg goedkoop, hygiënisch en makkelijk.

In de reistas zit altijd een flesje water + badolie en genoeg wattenproppen voor een aantal verschoningen, dus ook onderweg of op vakantie geen probleem (bijkomend voordeel: water is overal bij te vullen).

GvL


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: alle merken getest
Berichtnummer: F00779-G
Datum: 14 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Caroline en Andre,

Uit de vele reakties die je al hebt gekregen, blijkt dat dit een 'hot item' is. Ik heb zelf alle mij bekende merken katoenen luiers uitgeprobeerd. Dit zijn er momenteel ca. 25. Mij is opgevallen dat er zeer grote verschillen zijn in gebruiksgemak, pasvorm, vochtopname, kwaliteit klitteband, etc. Volgens mij zijn er maar enkele merken die echt goed zijn, maar je keuze hangt wel een beetje af van je eigen situatie.

Wat mij in enkele reakties opvalt is dat de Hema een favoriete plaats is om luiers te kopen. Als je vouwluiers wilt gebruiken is dit een prima keuze, maar als je denkt aan voorgevormde luiers hebben ze zo ongeveer de allerslechtste.

De voorgevormde luier maat S weegt nog minder dan een vouwluier en neemt dus nog minder vocht op! Als je je realiseert dat vouwluiers zeker na enkele maanden al gauw toch wat gaan lekken (je kunt ze dan dubbel gaan gebruiken, een inlegger erbij doen, of vaker verschonen) dan zie je dat het de meerprijs gewoon niet waard is. Waar ze wel heel handig voor zijn, is als inlegger in een andere luier (bijna ieder merk). Verder hebben ze nog een luierinleg. Door de zeer dunne en synthetische vulling zeer snel te drogen, maar ook hier te weinig vochtopname. Pasvorm valt ook tegen.

Graag wil ik je aanraden om je goed te oriënteren voordat je je keus maakt. Er zijn zeker hele goede in de handel. Zelf zou ik aan willen raden: Indisposables (goede voorlichting, redelijk geprijsd, zeer gunstige maatvoering, en snel droog), Kooshies (goed, maar een flink stuk duurder, droogt erg traag door kunststof tussenlaag), en eventueel Noppies (per stuk iets goedkoper, maar een heel ongunstige maatvoering, waardoor je toch nog vrij duur uit bent, en droogt erg langzaam).

De ook genoemde Kakaloeluier is m.i. als luier heel redelijk, maar de kwaliteit van het klitteband is slecht, dit is ook in de was niet te beschermen. De inlegger die men voor de nacht adviseert, heb je ook overdag nodig voor een goede opname, en daarom moet je meer inleggers aanschaffen dan men aanraadt. Gevolg: toch vrij duur.

In de reakties werd ook de luier van de babycottonservice genoemd. Deze neemt heel goed vocht op. Het is een rechte lap, die dus geen pasvorm heeft. Bij een poepbroek zit ook de overbroek vol. Voor een meisje zal hij wel redelijk voldoen, denk ik, maar de vouwwijze voor een jongetje is zo dat er een enorme prop op het buikje zit. Lastig met aankleden en ronduit zielig als het een buikslaper is.

Ik heb zelf het eerste halfjaar vouwluiers gebruikt en dit ging ook prima. Toen mijn zoon toch grotere plassen ging doen, ben ik op voorgevormde luiers overgestapt. Voornamelijk voor het gemak. Het vouwen vond ik niet eens zo'n probleem, maar ik vond het moeilijk om een dubbele vouwluier netjes aan te doen. Ik vond de voorgevormde een mooie tussenvorm tussen het gemak van de wegwerp en de eenvoud van de vouwluier.

Ik heb mijn ervaringen op papier gezet in een uitgebreid testrapport. Je kunt het bij mij bestellen door ƒ 10,00 (via de post) of ƒ 7,50 (via E-mail) over te maken op mijn girorekening: 3904747 tnv. J.M.Bosma te Lisse, onder vermelding van je (E-mail-)adres. Het loont absoluut de moeite om je hierop geod te oriënteren, want als je met een slechte luier begint, zal je waarschijnlijk voorgoed 'genezen' zijn van je katoenplannen en dat is zeker niet de bedoeling. Zie ook de reaktie van Nienke Kuurstra dd 6 september: de Hemaluier bevalt niet en dus gelijk over op de wegwerp, terwijl er ook goede katoenen luiers zijn!

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn reaktie. Mail me gerust als je meer wilt weten.

Vriendelijke groeten,
Annemiek Bosma


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Katoen +
Berichtnummer: F00779-H
Datum: 14 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Caroline & André,

Ja, ook ik ben een "gebruiker". Persoonlijk vind ik de vierkante lappen van V&D het prettigste in gebruik (groter dan die van de HEMA). Het vouwen is zo gebeurd en ze drogen veel sneller dan de voorgevormde luiers.

Het enige wat ik nog als extra op alle andere positieve verhalen kwijt wil, is dat ik "ouderwetse" luierbroeken gebruik over de katoenen luiers heen. Dat betekent: geen klitteband (mijn dochter kreeg er rode plekken van) en geen drukknopen (scheuren snel uit). Ik heb nu -- na lang zoeken -- overbroeken gevonden van het onderbroeken-model. Dus met elastiek in de pijpjes en in de taille. Het adres waar je deze kunt krijgen is:
Carla's Company te Harderwijk
Telefoonnummer: 0341 - 413216
Fax: 0341 - 432665.

De broekjes zijn in allerlei maten te koop en zowel luchtdoorlatend voor overdag als waterdicht voor 's nachts en als je weggaat. Ik vind dit een perfecte oplossing.

Mijn enige concessie aan katoen is de wegwerp-inlegluiers die ik gebruik wanneer wij weggaan. Deze zijn bij de meeste supermarkten voor ongeveer ƒ 2,50 te koop.

O ja, de naam van de crème die "Wim" zich niet meer kon herinneren is Sudocrem. Dit zit in grijze potjes met rode opdruk en wordt gemaakt door Boots Healthcare. Het is heel goed spul en je hebt er weinig van nodig om resultaat te krijgen. Toen mijn dochter nog spuitluiers had (van de borstvoeding), kreeg ze het bij iedere schone broek op haar billen. Maar nu ze wat ouder is, gebruik ik het alleen als ik rode pukkeltjes zie.

Veel success met de beslissing.
Ellen


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Mileufreaks opgelet!
Berichtnummer: F00779-I
Datum: 16 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Iedereen die zijn mond zo vol heeft over het milieu, zo er eens bij stil moeten staan dat een vrouw in haar leven zo'n 6 jaar (!) ongesteld is, als je alle menstruaties bij elkaar optelt. Laten we voor het milieu met z'n allen weer overstappen op de katoenen verbandjes van voor de oorlog. Of is dit toch niet zo'n goed idee? (Alleen de lucht al...)

Doe met de luiers wat je wilt, maar gooi niet alles op het milieu.
Alvast bedankt.

Dennis Splinter