|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Achternaam moeder?
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Achternaam moeder?
Berichtnummer: F00795
Datum: 8 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Op dit moment ben ik bijna uitgerekend van ons eerste kind. Nu is het zo dat de achternaam van mijn man nogal pest-gevoelig is. We denken er daarom over om misschien ons kind nu de wet veranderd is/wordt misschien mijn achternaam te geven. Ook overwegen we misschien mee te gaan in het voorstel van de broer van mijn man, die zijn naam vanwege hun dochter wil veranderen.
Het is een beetje een moeilijke keuze, aangezien mijn man zelf eigenlijk liever zijn naam nu (na 33 jaar) niet meer verandert. De reden dat we niet voluit ja zeggen tegen de mogelijkheid om ons kind mijn achternaam te geven is de volgende: aangezien de wet nog kersvers is, zal ons kind dan de eerste generatie zijn, die de achternaam van de moeder heeft, terwijl de vader wel de natuurlijke vader is.
We vragen ons af of dit wellicht weer andere nadelen heeft voor het kind. Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met meerdere achternamen in een gezin, die kunnen aangeven welke vragen dat bij de buitenwereld oproept? En hoe het kind daarop reageert?
Anne Marie
Titel: meer namen in 1 gezin
Berichtnummer: F00795-1
Datum: 9 september 1997
Anne Marie,
Wij hebben ervaring met meerdere achternamen in 1 gezin. Mijn kinderen zijn uit een eerdere relatie, hun vader heeft hen erkend, vandaar dat ze zijn achternaam dragen.
Inmiddels ben ik nu getrouwd met mijn nieuwe partner. Toen we nog samenwoonden, waren er zodoende 3 namen in ons gezin. Dat geeft een hoop verwarring, bijv. bij telefoon aannemen, enz. Nu we getrouwd zijn, draag ik zijn naam, ook voor het gemak. Voor de kinderen heb ik een extra vermelding in de telefoongids genomen.
Groet,
Lily Benjamin
Titel: komt toch heel vaak voor ???
Berichtnummer: F00795-2
Datum: 9 september 1997
Hallo Anne Marie,
Ik zit zelf niet in die situatie, maar volgens mij kijkt niemand daar meer echt van op. Als ik op de school van mijn kinderen kijk, zitten daar plenty kinderen van gescheiden ouders/ alleenstaande moeders die later zijn gaan samenwonen/ mensen die hertrouwd zijn, etc.
Ik zou me maar niet zo'n zorgen maken. Het werd hoog tijd dat die wet kwam en ik zou er zeker gebruik van maken. Ik vind het eigenlijk een historische fout dat we kinderen naar de vader noemen. Het zou heel wat problemen voorkomen als kinderen de naam van de moeder droegen. Per slot van rekening is de moeder de enige waarvan de bloedverwantschap zonder meer vastgesteld is. ;->.
Ronald Staats
Titel: Ik weet hoe het is
Berichtnummer: F00795-3
Datum: 10 september 1997
Hallo,
Je twijfelt of je de achternaam van je man aan je kind moet geven.... Kijk eens naar mijn achternaam? Die heb ik ook van mijn man gekregen. Ons zoontje heet nu ook 't Mannetje van zijn achternaam. Een naam is een naam en als kinderen naar school gaan worden ze toch wel vaak gepest, ook met een gewone achternaam.
Kinderen verzinnen altijd wel een andere naam, die op een gewone naam rijmt. (Bijvoorbeeld: iets wat eindigt op et, noemen ze kroket ofzo). Maak je geen zorgen; om mijn meisjesnaam (Hartsuiker) is vroeger ook veel gelachen. Vraag anders later op school of de leraren jullie kindje alleen bij de voornaam willen noemen. (Dan moet je wel een naam hebben die niet 3 keer in een klas voorkomt natuurlijk).
Succes met je besluit.
Groetjes van Margareth
Titel: Kan het al?
Berichtnummer: F00795-4
Datum: 15 september 1997
Beste Anne Marie,
Omdat mijn man en ik ons toekomstige kind graag mijn achternaam mee willen geven, heb ik eens geïnformeerd bij de gemeente. Volgens de informatie die ik daar kreeg, kun je het kind op zijn vroegst pas vanaf volgend jaar januari de naam van de vader geven (vanaf dan gaat waarschijnlijk de wet in).
Ik ben zelf op 1 januari volgend jaar uitgerekend, dus we vinden het nu wel extra spannend wanneer ons kind komt!
Manita
Titel: Ja, met terugwerkende kracht
Berichtnummer: F00795-5
Datum: 17 september 1997
Het is inderdaad zo dat de wet pas op 1 januari in werking treedt, maar daarna is het tot het jaar 2000 mogelijk om het met terugwerkende kracht alsnog te doen.
Het is momenteel zelfs al mogelijk om het voor elkaar te krijgen, wanneer je er een rechtszaak van maakt, waarbij je je beroept op de wet Gelijke behandeling. Daar is inmiddels jurisprudentie over.
Anne Marie van Osch
|