|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Baarkruk-ervaringen gevraagd
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Baarkruk ervaringen gevraagd
Berichtnummer: F00808
Datum: 11 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Heeft iemand ooit gebruik gemaakt van een baarkruk tijdens de bevalling? Hoe vond je het en zou je het wel nog een keer gebruiken?
Kelly
Titel: zeker doen
Berichtnummer: F00808-1
Datum: 12 september 1997
Hallo Kelly,
2 Jaar geleden ben ik op de baarkruk bevallen van Roos. Ikzelf vond het een prima manier van bevallen. In eerste instantie lag ik op mijn bed, maar ik had het gevoel dat ik niet goed kon persen. Zo gauw ik op de kruk ben gaan zitten, voelde dat meteen goed aan. Wat ik ook erg prettig vond, was dat ik lekker tegen mijn man kon leunen die achter mij zat. Tijdens de bevalling kon hij mijn rug masseren. Ik weet zeker dat als ik nog een keer ga bevallen, ik het weer op de kruk doe.
Groeten van Tanja
Titel: Baarkruk, volgende keer weer
Berichtnummer: F00808-2
Datum: 12 september 1997
Hoi Kelly,
Ik heb tijdens de thuisbevalling gebruik gemaakt van de baarkruk. Ik had er van tevoren nog niet echt over nagedacht. Ik heb vrij lang weeën gehad voordat ik mocht gaan persen, was dus al behoorlijk moe en de verloskundige vond dat ik alle hulp van de zwaartekracht wel kon gebruiken bij het persen. Zij heeft standaard de baarkruk in de auto liggen.
Ik vond het wel een prettige houding waarbij mijn man achter mij zat en me ondersteunde. Uiteindelijk heb ik ruim een uur op de kruk geperst en op het moment dat het hoofdje bleef staan, ben ik weer op bed gaan liggen. Daar heb ik de laatste weeën gehad en uiteindelijk mijn dochter ter wereld gebracht.
Ik denk dat ik een volgende keer weer de mogelijkheid van de baarkruk wil hebben. Op het moment zelf kun je altijd nog besluiten het anders te doen als het niet lekker gaat. Dus vraag zeker of de verloskundige de baarkruk meeneemt.
Groeten,
Mieke
Titel: verticaal
Berichtnummer: F00808-3
Datum: 13 september 1997
Verticaal bevallen is zeker aan te bevelen! Maar dat lukt ook zonder baarkruk hoor. Onze tweede heb ik gehurkt gekregen (tussen de kraamverzorgster en mijn man in) en de derde met mijn voeten steunend op het eerste prototype van de baarschelp, die mijn verloskundige mevr. Keijzer 'uitgevonden' heeft. Het beviel uitstekend!
Joke
Titel: Nooit anders
Berichtnummer: F00808-4
Datum: 23 september 1997
Zelf ben ik 2 keer bevallen op de baarkruk en ook nummertje 3 wil ik weer op de baarkurk krijgen. Met de baarkruk pers je met de zwaartekracht mee, terwijl je -- als je liggend bevalt -- je zelfs nog een stukje tegen de zwaartekracht in moet persen. Ik vind de houding op de baarkruk tijdens de bevalling de meest natuurlijke die je kunt aannemen.
Ik wens je veel succes,
Alice Sleijpen-Smeets
Titel: Proberen zeker waard
Berichtnummer: F00808-5
Datum: 7 oktober 1997
Beste Kelly,
Tijdens mijn eerste bevalling heb ik gebruik gemaakt van de baarkruk tijdens het persen: ik vond het ideaal. Ik kon heel goed voelen waar ik mijn kind naar toe moest persen en daardoor ging het ook lekker snel (25 minuten).
Ik zou zeggen, probeer het gewoon, op bed gaan liggen kan altijd nog maar ik denk dat een verticale houding veel natuurlijker is.
Ik ga hem over een paar maanden zeker weer gebruiken!
Anneke Perelaer
Titel: Baarkruk, voor mij niet
Berichtnummer: F00808-6
Datum: 22 oktober 1997
Hoi Kelly,
Tijdens de bevalling van mijn eerste zoontje ben ik begonnen in een gewoon ziekenhuisbed. Aangezien de bevalling wat lang ging duren, stelde mijn verloskundige de baarkruk voor. Toen ik er even op zat, vond ik het niets. Alles staat ontzettend strak gespannen (misschien je gevoel) en ik vond het gewoon geen prettige houding.
Het is denk ik heel persoonlijk hoe je gaat bevallen. Maar je ziet dat je tijdens je bevalling ook nog kunt wisselen. Geef mij maar een gewoon bed, dat gaat het beste.
Succes,
Marjolein.
Titel: Volgende keer weer
Berichtnummer: F00808-7
Datum: 24 oktober 1997
Mij leek bevallen op een baarkruk vooral handiger omdat op deze manier de zwaartekracht meewerkt. Of het echt zo is weet ik niet, bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar het is me zeker goed bevallen.
Het was heerlijk dat ik tegen mijn man kon leunen. De verloskundige kwam met het slimme plan een grote spiegel voor mij neer te zetten, zodat mijn man en ik samen alles konden zien. Ik denk achteraf dat dat wel het mooiste aspect was. Ik heb mijn kind zelf geboren zien worden. Niemand hoefde te zeggen: "het hoofdje is er bijna"... ik zag het zelf!
Dus: tip: zorg voor een grote spiegel. En: proberen op de baarkruk kan nooit kwaad. Je kunt altijd nog op bed gaan liggen.
Of het door de baarkruk kwam weet ik niet, maar het persen duurde bij mij ook maar 25 minuten. En het was de eerste.
Anne Marie van Osch
Titel: zeker proberen
Berichtnummer: F00808-8
Datum: 25 oktober 1997
Hallo Kelly,
Mij is de baarkruk goed bevallen, al moest ik aan het eind toch op bed gaan liggen omdat de kans op inscheuren te groot was. Ik heb tijdens de zwangerschap erg veel last van mijn rug gehad en heb tijdens de bevalling ook nauwelijks gelegen (op het laatste stukje na dan). De baarkruk was voor mij dan ook ideaal.
Gewoon proberen dus. En als het niet bevalt probeer je wat anders.
Groetjes, Angela
Titel: De baarkruk? Ja!
Berichtnummer: F00808-9
Datum: 13 november 1997
Alleen mijn eerste bevalling heb ik op de baarkruk gedaan, maar ik vond het ideaal. Het persen heeft toen wel 1 uur en 15 min geduurd maar toch...
De volgende twee bevallingen waren in het ziekenhuis en de baarkruk was er niet op tijd. Het persen ging zo snel, bij de tweede 10 minuten en bij de derde 30 min., dat het kind er al was of ik niet meer verplaatsen kon.
Vooral het gevoel dat je het bed in, door het bed heen aan het persen bent vond ik niet prettig. Ook het vasthouden van je knieën en je kin op je borst... niet prettig.
Op de kruk kan je het inderdaad goed zien (spiegel), je zit lekker tegen je partner aan, die daardoor ook veel betrokkener is en het perst makkelijker.
Saskia
|