|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Baarmoederhalsinsufficiëntie
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: baarmoederhalsinsufficiëntie
Berichtnummer: F00821
Datum: 14 september 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Hallo lezers,
Onlangs verloren wij na een zwangerschap van 26+ weken onze tweeling. Een vroeggeboorte, die als waarschijnlijke oorzaak baarmoederhalsinsufficiëntie had.
Onze gynaecoloog wil tijdens een volgende zwangerschap een bandje om de baarmoederhals leggen, een ingreep die vaker voorkomt, maar waar ik nergens veel ervaringsgegevens over tegenkom.
Wie heeft deze ingreep ook gehad en wil mij meer vertellen over de ingreep zelf, de onrust die de 'afwijking' veroorzaakt, de onrust tijdens een volgende zwangerschap, de risico's van infectie en hoe daar mee om te gaan?
Alvast bedankt,
Richtsje
Titel: Hetzelfde meegemaakt, toch geen bandje
Berichtnummer: F00821-1
Datum: 15 september 1997
Beste Richtsje,
Allereerst wil ik kwijt dat het me zeer spijt dat je je kinderen verloren hebt. Wij hebben hetzelfde meegemaakt (na 20 weken zwangerschap, ook een tweeling) en ik weet hoe het voelt. Ik wens je veel sterkte, ook bij een volgende zwangerschap, want al gaat het goed, het blijft spannend.
Na dat verlies werd ook over een bandje (cerclage) gesproken voor een eventuele volgende keer, maar toen het eenmaal zo ver was, is het niet gebeurd. De baarmoedermond voelde stevig aan en het plaatsen van zo'n bandje is ook weer een klein risico (infectiegevaar). Het ging bovendien om 1 kindje deze keer (door hormoonbehandelingen was het risico voor twee er weer, maar met zogenaamde eisprong-echo's is de ovulatie in de gaten gehouden, zodat we twee konden voorkomen). Deze tweede zwangerschap verliep probleemloos, en we hebben een gezonde dochter.
Tijdens een volgende zwangerschap kunnen ze eventueel met echo's de toestand van de baarmoederhals in de gaten houden. Inwendig onderzoek om te voelen deden ze bij mij niet, om alle mogelijke reacties uit te sluiten. Ik weet dat in het VU-ziekenhuis (afd. gynaecologie) een onderzoek wordt (werd) gedaan naar het verloop van volgende zwangerschappen na een eerder verlies door insufficiëntie. Ze bekijken of een bandje plaatsen beter is dan gewoon bedrust, of niet. Er bestaan namelijk twijfels over het nut van zo'n bandje. Misschien kun je eens navragen of er al gegevens bekend zijn.
Ik wil heel graag meer aan je vertellen over mijn ervaringen en gevoelens bij de tweede zwangerschap, maar misschien is dat een beetje te lang verhaal voor deze plek. Schrijf me gerust rechtstreeks naar mijn mail-adres met vragen; ik weet hoeveel behoefte je kunt hebben aan de verhalen van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.
Sterkte,
Maryvon
Titel: hetzelfde meegemaakt, onderzoek
Berichtnummer: F00821-2
Datum: 16 september 1997
Ik vind het heel erg dat jullie je kindjes hebben verloren. Ook wij hebben hetzelfde meegemaakt. Vier weken geleden kwam onze tweeling na een zwangerschap van 21 weken levenloos ter wereld.
Er wordt ook gedacht aan baarmoederhalsinsufficiëntie. Mij is verteld dat dit onderzocht kan worden door middel van het plaatsen van een soort slangetje met een ballonetje dat dan wordt opgepompt. Geeft de baarmoederhals gemakkelijk mee, dan zou dat duiden op een zwakke baarmoederhals. Het onderzoek wordt niet overal gedaan maar op een centrale plaats zodat alle "gevallen" kunnen worden vergeleken. Dit heb ik van horen zeggen, dus hoe het precies zit weet ik niet. Volgende week heb ik mijn eerste afspraak (na de bevalling) bij de gynaecologe. Dan hoor ik hier waarschijnlijk meer over.
Mij is ook verteld, en Maryvon geeft dit eigenlijk ook al aan, dat het feit dat het een tweeling is geweest de oorzaak van de vroeggeboorte kan zijn. Het lichaam is niet gebouwd voor een meerlingzwangerschap. De risico's zijn altijd groter bij een meerling.
Hoe het ook zij: het maakt je verdriet er niet minder om.
Ik wens jullie heel veel sterkte.
Groetjes,
Karin Renema
p.s. ik zal de reacties op je oproep nauwlettend in de gaten houden omdat ik hier ook erg nieuwsgierig naar ben.
Titel: onderzoek (vervolg)
Berichtnummer: F00821-3
Datum: 24 september 1997
Nog even in vervolg op mijn eerdere reactie.
Intussen zijn we bij de gynaecologe geweest. Over het onderzoek met het pompje hebben we het niet gehad. Volgens haar wordt er naar de betrouwbaarheid van een bandje om de baarmoederhals geen onderzoek verricht. Dit omdat je dan, voor de vergelijking, een groep zwangere vrouwen in tweeën zou moeten splitsen: de vrouwen die wel een bandje krijgen en de vrouwen die geen bandje krijgen. Dit is nogal cru.
Ervaringsgegevens heb ik ook nergens gevonden. Zelf denk ik dat de ervaringen over het algemeen toch wel goed zijn, omdat het anders waarschijnlijk niet toegepast zou worden.
In ons geval is afgesproken dat ik bij een volgende zwangerschap sowieso een bandje krijg. Dit bandje zal dan voor de 15e week onder narcose worden aangebracht. Verder blijf ik dan al die tijd onder controle bij de gynaecologe en moet dan ook in het ziekenhuis bevallen.
Na het gesprek met de gynaecologe ben ik tevreden naar huis gegaan. Ze heeft ons gerustgesteld en ik heb op dit moment het volste vertrouwen in een goede afloop van een volgende zwangerschap.
Houd moed en sterkte!
Karin Renema.
Titel: 3 kinderen
Berichtnummer: F00821-4
Datum: 25 september 1997
Mijn zusje heeft hetzelfde meegemaakt. Zo heeft ze haar eerste kindje verloren. Bij haar drie volgende zwangerschappen heeft ze een bandje gekregen en ze moest vanaf ongeveer 3 maanden blijven liggen. Dat viel niet mee! Vooral bij de derde zwangerschap toen er al twee rondliepen. Ze heeft heel veel hulp gekregen van een gezinshulp en van mijn moeder. Maar ze heeft nu wel drie gezonde kinderen. Bevalling was uiteraard in het ziekenhuis ook i.v.m. infectiegevaar. Bij 1 bevalling was dat ook het geval maar dat werd in MC Alkmaar goed opgevangen.
Kitty Arends
|