logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Baby/peuter op de motor?

Onderdeel: Algemeen
Titel: baby/peuter op de motor?
Berichtnummer: F00920
Datum: 20 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Parkeerbonnen, files en rekeningrijden zorgen ervoor dat ik erover denk om op de motor over te stappen.

Weet iemand of er helmpjes bestaan voor peuters en babies en of er een soort 'motorzitje' voor de kleintjes bestaat? (Een MaxiWeelie?) Is er iemand met ervaring op dit gebied en zo ja, hoe doe je dat dan met de kleding?

Tjerk Heringa

Titel: nee toch!
Berichtnummer: F00920-1
Datum: 22 oktober 1997

Tjerk, doe het niet! Een kleine schuiver lijkt mij al voldoende voor een fataal ongeluk voor je kleintje. Als het je echt de oplossing lijkt voor je file-probleem, schaf dan een zijspan aan! (Ook bloedjelink volgens mij.)

Margriet

Titel: op de motor????
Berichtnummer: F00920-2
Datum: 24 oktober 1997
[adres bekend bij de redactie]

Hoi motorfreak,

Hoe oud is je kindje? Het lijkt mij namelijk niet verstandig om met een kind te gaan motorrijden. Hoe moet een kind jou goed vasthouden? Een flinke onverwachte windstoot op een brug, of een vrachtwagen, en het vliegt eraf.

Ook de kou/wind, lijkt mij dusdanig dat het niet verstandig is om het uit te proberen.

Ik zou zeggen, koop een zijspan (helaas, gewoon weer in de file), met zo'n beschermkap erover heen. Vast gezet in een maxi-cosi o.i.d.? Maar ook dit lijkt mij weinig veilig. Dan toch maar de trein?

Succes,
Lisette

Titel: Baby/peuter niet op de motor
Berichtnummer: F00920-3
Datum: 7 november 1997

Na jarenlang een fanatiek motorrijdster te zijn geweest, heb ik met pijn in mijn hart mijn tweewieler verkocht toen ik zwanger was.

Nu, 12 jaar later, wil ik toch weer gaan motorrijden om de zelfde reden die jij opgeeft. Het besluit was snel genomen: volgend jaar komt er weer een motor. Alleen geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de kinderen mee te nemen op mijn toekomstige bike, ondanks dat ze inmiddels 9 en 11 jaar oud zijn.

Ik weet uit ervaring hoe kwetsbaar je bent op een motor. Was het jaren geleden al niet best gesteld met het gedrag op de weg, het is nu nog veel erger. Een paar dagen geleden mocht ik nog aanschouwen dat een jaloerse in de file staande automobilist probeerde een langs de file rijdende motor probeerde de vangrail in te drukken. Gelukkig liep dit goed af, maar wat als het verkeerd was afgelopen en de motorrijd(st)er een kind bij zich op de motor had gehad? Ik moet er niet aan denken.

Ik weet wel dat een auto ook geen honderd procent bescherming biedt, maar in ieder geval meer bescherming dan een motor.

Doe jezelf en je gezin een plezier ga niet met een kind op de motor. Als jou iets gebeurt is dat erg genoeg, maar neem daar niet je kind in mee.

Yvon Feenstra

Titel: Overdreven angstige reacties hoor!
Berichtnummer: F00920-4
Datum: 13 november 1997

Hoi Tjerk,

Ik vind de reacties op jouw vraag erg overspannen hoor! Want je hebt nog helemaal niet verteld wat je plan is:
* ga je door weer en wind of wordt je mooi-weer-rijder
* pak je de snelweg (jaloerse filerijders) of piep je de stad door naar het kinderdagverblijf?
* wat voor motor ga je kopen een toerbike of een buikschuiver?

Allemaal zaken die van belang zijn om te bepalen hoe gevaarlijk het is om je kinderen mee te nemen.

Ik rijd zelf motor, maar alleen met mooi weer, in relaxte sfeer en langs de toeristische routes. Mijn zoon van zes kan prima bij de stepjes, heeft geleerd zich goed vast te houden en vindt het geweldig om mee te gaan. Met de kleine (1,5 jaar) heb ik me er nog niet aan gewaagd.

Hele kleine helmpjes heb ik nooit in de verkoop gezien, ik heb wel een keer zo'n kaboutertje met helm in een zijspan zien zitten naast zijn/haar ouders. Geweldig hoor! Pakjes (van die hele stoere leren) zijn er zeker! Ik denk niet dat er zitjes in de handel zijn, maar wie ze vindt moet het mij vertellen!

En laten we wel wezen: zijn die fietsers met een kind voor en een kind achter in het centrum van Amsterdam niet minstens zo gevaarlijk bezig? Zij zitten op een instabiel object (tramrails!) dat geen/nauwelijks licht of geluid afgeeft, en hebben geen accelererend vermogen om gevaarlijke situaties af te wenden.

Nee Tjerk, als jij, nadat je de nodige ervaring met je motor hebt opgedaan, nog steeds vindt dat het kan, dan vind ik niet dat je een onverantwoord risico neemt..

Veel plezier op de motor!
M.

Titel: Overdreven, hoezo?
Berichtnummer: F00920-5
Datum: 25 november 1997
[adres bekend bij de redactie]

Overspannen reactie? Daar wil ik toch even op reageren.

Inderdaad is een fiets, met een kind voor- en een achterop door Amsterdam, ook geen ideaal vervoersmiddel. Maar deze kinderen zitten toch wel veiliger dan achter op de motor.

Er zijn immers allerlei soorten stoeltjes, waar kinderen redelijk veilig inzitten. Bovendien is heel Nederland gewend aan vaders en moeders met kinderen op de fiets.

Er is aardig wat verschil tussen een motor en een fiets. Wat dacht je van snelheid, en de daarmee gepaard gaande windstoten?

Ik ben van mening dat 'veilig' een relatief begrip is. Je kan ook tijdens het wandelen over een losliggende tegel struikelen, terwijl je kind bij je in de draagzak zit, en je lelijk bezeren. Leven is nu eenmaal 'onveilig'.

Het enige wat je kan doen, in het belang van het kind, is zoveel mogelijk risico uitsluiten. En een daarvan is niet met je kind op een motor, je stelt je kind aan te veel risico's bloot.

Groetjes,

Lisette.

Titel: Nee, hè?
Berichtnummer: F00920-6
Datum: 2 december 1997

Ik kon het haast niet geloven toen ik jouw vraag las: een Maxi Cosi op de motor... Mijn man is verwoed motorrijder, gaat elke dag (! ook in de winter) op zijn motor naar zijn werk. Hij zou ons zoontje zeker graag zo vroeg als mogelijk op de motor mee willen nemen.

Ik zelf heb ook een motor gehad voordat ik zwanger werd. Maar ik zou het echt in mijn dromen niet in mijn hoofd hebben gehaald om met zo'n kleintje motor te gaan rijden! Ben jij ooit ONDER een omgevallen motor terecht gekomen (zeker geen vergelijking met een fiets)?

Nee, man. Ik vrees dit is een van de dingen waar je nog een paar jaar mee moet wachten...

Ina.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 11 mei 2005