|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Hoge bloeddruk
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Hoge bloeddruk
Berichtnummer: F00924
Datum: 22 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
In de 16e week van mijn zwangerschap schoot mijn bloeddruk opeens omhoog van een onderdruk van 65 naar een onderdruk van 85. Ik ben nu 29 weken zwanger en mijn onderdruk blijft op 85.
Ik werk inmiddels halve dagen en ik rust veel, maar zakken doet mijn bloeddruk niet meer. Ik begin me daarom zorgen te maken over het verdere verloop van mijn zwangerschap. Gelukkig groeit de baby (nog steeds) goed, maar ik ben reuze benieuwd naar ervaringen van andere ouders met betrekking tot een hoge bloeddruk. Wie kan mij meer vertellen over dit onderwerp?
Alvast bedankt!
Ellen
Titel: 3 keer hoge bloeddruk.
Berichtnummer: F00924-1
Ik ben nu ruim 30 weken zwanger van mijn derde kindje en toen ik 20 weken zwanger was was mijn onderdruk 108,het gevolg was direkt onder controle bij de gynacoloog. Ik slik nu ook al 10 weken medicijnen die bloeddruk verlagend zijn (Methyldopa). Er wordt iedere keer een echo gemaakt en ook mijn kindje groeit goed. Mijn onderdruk is nu 85. Men houdt ook goed in de gaten of er eiwit in de urine zit (dit kan wijzen op zwangerschapsvergiftiging, iets wat wel gevaarlijk kan zijn).
De hoge bloeddruk is voor mij niet vreemd meer, aangezien ik tijdens de 2 vorige zwangerschappen ook last had van te hoge bloeddruk.
Beide bevallingen zijn zonder problemen verlopen en ik heb een gezonde dochter (6) en zoon (4).
A. Rombout
Titel: Hypertensie
Berichtnummer: F00924-2
Hallo Ellen,
Eigenlijk is er nog niet zoveel om je druk over te maken. Zolang je onderdruk onder de 95 blijft of zelfs 100 (maar dan zonder oedeem en/of eiwit in de urine), is er niet zoveel aan de hand.
Het is heel goed mogelijk dat je bloeddruk de rest van de zwangerschap niet meer zal stijgen. Zolang je geen andere symptomen gaat vertonen (zie eerder genoemd), is er geen verwijzing naar de gynaecoloog nodig. Een bloeddrukstijging in de laatste weken is eigenlijk vaak min of meer normaal (zolang binnen de normen natuurlijk).
Ik werk zelf als verpleegkundige op een kraamafdeling en ben op dit moment 39,5 weken zwanger van mijn eerste. Ook mijn bloeddruk is van 105/70 in week 25 gestegen tot 130/95 bij de laatste controle. Wel wat oedeem aan handen en voeten maar alles nog binnen de norm. Als het goed is ga ik nog steeds thuis bevallen (en hopelijk vrij snel!).
Succes verder met je zwangerschap!
groetjes, Liesbeth
Titel: Hypertensie voor de zwangerschap
Berichtnummer: F00924-3
Datum: 25 oktober 1997
Beste Ellen,
Al sinds mijn 22e heb ik in ernstige mate last van essentiële hypertensie (een verhoogde bloeddruk zonder dat daar volgens de huidige stand van wetenschap een oorzaak voor kan worden aangewezen). Onbehandeld haalde ik in rust waarden van 160/120. Daarom wordt mijn bloeddruk al jaren met medicijnen kunstmatig geregeld. Maar met die medicijnen was het absoluut uit den boze om zwanger te raken (aangeboren afwijkingen).
Ondanks mijn probleem heb ik besloten om er toch een zo normaal mogelijke zwangerschap van te maken. Ook al is het allemaal weinig spontaan.
Ik moest namelijk een half jaar voordat ik zwanger zou willen worden, naar de internist voor andere medicijnen. Mijn man, die zelf arts is, heeft mij op de juiste dosering ingesteld en met succes. Metingen hebben uitgewezen dat ik erg goed reageer op deze medicijnen (Trandate = Labetalol) en dat met een lage dosering. Voor mij ongekend.
Ondanks dat ik een medische indicatie heb, heb ik contact gehad met een verloskundige en zij is bereid om mij te begeleiden. Er blijft wel een zekere gynaecologische begeleiding op de achtergrond aanwezig, maar als ik geluk heb kan ik gewoon thuis bevallen.
Ik moet wel van tevoren op een zoutarm dieet en strenger gecontroleerd worden, maar ik wil maar zeggen: als je graag wilt, is er toch (met wat overleg en aanpassingen) soms meer mogelijk dan je aanvankelijk denkt.
Vervelend is wel, met name nu het kouder wordt, de bijwerking van mijn medicijnen: koude en verkrampte handen en voeten. Maar dat heb ik er graag voor over.
En eh... het goede nieuws is dat wij vanaf begin volgend jaar kunnen gaan proberen om zwanger te worden.
Sterkte ermee!
Groeten,
Annelies Heikens
Titel: veel succes
Berichtnummer: F00924-4
Datum: 28 oktober 1997
Beste Ellen,
Mijn vrouw en ik hebben bij de eerste zwangerschap ongeveer hetzelfde meegemaakt. Onze ervaring was dat aan het eind van de zwangerschap de bloeddruk weer ging stijgen. Rusten e.d. had geen zin, een opname in het ziekenhuis was het gevolg, met uiteinde- lijk een wolk van een dochter.
Nu, bij de tweede zwangerschap van mijn vrouw, (nu: 26 weken), is de bloeddruk in 1 maand tijd gestegen van 135/85 naar 160/100. Ze ligt nu dan ook in het ziekenhuis. Het schijnt zo te zijn dat dit soort dingen bij een volgende zwangerschap terug kunnen keren. We zullen wel zien hoe het verloopt. We wensen je dan ook veel sterkte bij de rest van je zwangerschap en een voorspoedige bevalling!
Wil je meer weten, stuur me gerust een mailtje.
Wouter
|